•Seminarier kring innehållet i respektive VFU-kurs och de kursuppgifter som ligger till grundför examinationerna.
•Målen i VFU-kursplanerna är ofta svårbegripliga – vi kan konkretisera och ge målen ettinnehåll.
•Göra LU-lärarna delaktiga i designen kring kursuppgifterna/examinationsuppgifterna förstudenterna. Ramen generell men innehållet specifik i formuleringarna av uppgifterna medhänsyn tagen till den aktuella verksamheten.
•Seminarier inför och efter VFU med studenterna och i samarbete med LU-lärarna. Exempelpå innehåll: att tolka skolkoder/förskolekoder och normer, konflikthantering, att gå från attvara student till lärare, värdegrunden. Att gemensamt stärka studentens förmågor ochkunskaper inför VFU, UU-lärare + LU-lärare tillsammans.
•Täta utvärderingar (enkäter/intervjuer) med möjlighet för verksamheten att föreslå vad deönskar få kunskap kring.
•Ömsesidigt erfarenhetsutbyte mellan lärosäte och verksamhet och i förlängningen ocksåtill/från de olika nätverk som LU-lärarna samverkar med.