ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014Planeringsmöte 2
Agenda för dagens möte:
To-do-listan
LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa
Gemensam riskansvarsplanering
Avtalet
LTU:s referensgruppövningsskolor/övningsförskolor
Kerstin Lindmark, fsk
Märtha Andersson, grundlärare
Anna Klisinska, ämneslärare
Sam Brismo, musik
Carolina Fällman, dans
Hur kan era (och LTU:s) kompetenser bäst nyttjas i en ÖS/ÖFS?Kursledare och UU-lärare vid LTU
Seminarier kring innehållet i respektive VFU-kurs och de kursuppgifter som ligger till grundför examinationerna.
Målen i VFU-kursplanerna är ofta svårbegripliga – vi kan konkretisera och ge målen ettinnehåll.
Göra LU-lärarna delaktiga i designen kring kursuppgifterna/examinationsuppgifterna förstudenterna. Ramen generell men innehållet specifik i formuleringarna av uppgifterna medhänsyn tagen till den aktuella verksamheten.
Seminarier inför och efter VFU med studenterna och i samarbete med LU-lärarna. Exempelpå innehåll: att tolka skolkoder/förskolekoder och normer, konflikthantering, att gå från attvara student till lärare, värdegrunden. Att gemensamt stärka studentens förmågor ochkunskaper inför VFU, UU-lärare + LU-lärare tillsammans.
Täta utvärderingar (enkäter/intervjuer) med möjlighet för verksamheten att föreslå vad deönskar få kunskap kring.
Ömsesidigt erfarenhetsutbyte mellan lärosäte och verksamhet och i förlängningen ocksåtill/från de olika nätverk som LU-lärarna samverkar med.
Tanken med att en ÖS/ÖFS ska utgöra ett nav för skolutveckling är en central och återkommandepunkt, hur tänker ni kring detta?
Riktade fortbildningsinsatser från LTU till ÖS/ÖFS men att dessa skolor/förskolorgenom sina nätverk sprider sina erfarenheter och kunskaper vidare.
Vore önskvärt om seminarierna går att spela in för att finnas tillgängliga för vidarekunskapsspridning och erfarenhetsutbyte till ÖS/ÖFS:s nätverk.
Viktigt att LTU inhämtar önskemål och behov från verksamheten (både ÖS/ÖFS ochi förlängningen deras nätverk) om vilket innehåll skolutvecklingen ska ha. Kanhandledarutbildningen nyttjas bättre i det här avseendet?
ÖS/ÖFS kan utgöra goda samarbetspartners när studenter skriver sinaexamensarbeten som innebär praxisnära samverkan.
Skapa webbaserade verktyg/nätverk med t ex diskussionsforum eller”problembank” med ex på frågor, uppgifter, övningar, …
Möte den 9 juni vid LTU:Kerstin Lindmark (Anna Öqvist), Märtha Andersson, Anna Klisinska och Gunnar Jonsson
Fördelning:
Förskola – kontaktperson vid LTU med övergripande ansvar – Kerstin Lindmark (kerstin.lindmark@ltu.se)
Grundskola (f-3 och 4-6)- kontaktperson vid LTU med övergripande ansvar
– Märtha Andersson (martha.andersson@ltu.se)
 
Ämneslärare, gymnasiet – kontaktperson vid LTU med övergripande ansvar
– Anna Klisinska (anna.klisinska@ltu.se)
Hur ska det se ut ht 14 på ÖS/ÖFS?
Ht 2014 kommer att inledas med ett mindre antal studenter som finns i utbildningen(förskola, grundskola)
VFU:n utgör grundpelaren och  byggs på
LTU:s kontaktpersoner kallar till möte med verksamheten tidig höst för att samråda och planera
Skolförlagd uppgift för alla grundlärare och ämneslärare, år 1 under ht 2014
Prel. VFU-utlägg ht 2014
Prel. utlägg inom ÖS/ÖFS ht 14
 
Luleå
Boden
Piteå
 
 
Förskollärarstudenter, VFU 3
v. 47-51 (OBS veckorna)
28 (18 i f-klass)
4 (varav 2 i f-klass)
16
 
 
Förskollärarstudenter, fältstudier
v. 48
23
6
9
 
Förskollärarstudenter, år 1 fältstudier
v. 50
oklart
oklart
oklart
 
 
 
 
Grundlärare f-3, VFU 2
v. 45-49
10
1
1
 
 
Grundlärare f-3, VFU 3
v. 43-3
4
0
0
 
 
År 1 skolförlagd kursuppgift iverksamheten
LP 1*
oklart
oklart
oklart
 
 
 
 
Grundlärare 4-6, VFU 2
v. 45-49
4
1
0
 
 
Grundlärare 4-6, VFU 3
v. 43-3
4
1
0
 
 
År 1 skolförlagd kursuppgift iverksamheten
LP 1*
oklart
oklart
oklart