Information från godkända utförare inom familjerådgivning
i Ekerö kommun
Psykoterapimottagningen Samtalshuset i MälardalenABKontaktinformation:
Jane Klingner, verksamhetschef
Telefon: 08 525 098 56
Mottagning: Hagagränd 1, Stockholm
www.samtalshuset.se
Antal anställda: 8
Utbildning: Personal med olika kompetenser, alla med vidareutbildning inom socialtarbete och psykoterapi. Alla är specialister inom sina respektive kompetensområden.Erfarenhet av liknande verksamhet: Samtalshuset bedriver kommunalfamiljerådgivning, par- och relationssamtal samt psykoterapeutisktbehandlingsarbete. En tredjedel av våra kunder, cirka 500 kunder per år, utgörs avprivatsökande par i olika konstellationer.
Specialkompetens: Familje- och föräldrapsykologi – Rättspsykologi – Erfarenhet avarbete med kris och trauman (PTSD), bl.a. torterade flyktingar – Erfarenhet avintegrationsproblem i familjer från andra kulturer – Metoden Familjekonstellationeroch systemteori – Medlingsarbete vid separationer – Alkoholproblematik.
Språkkunskaper: Vi erbjuder transkulturellt stöd på flera språk, ex. engelska,polska, ryska, estniska, dari/persiska.
Företagets mål och verksamhetsinriktning: Samtalshuset är en privat finansieradverksamhet med värdegrunden om god tillgänglighet, hög kvalitet och överkomligapriser. Basen i verksamheten utgörs av samtalet och det mänskliga mötet. Vi jobbarmed familjerådgivning samt olika former av par- och relationssamtal och medpsykoterapeutiskt behandlingsarbete till enskilda individer och större eller mindregrupper. Vi jobbar ofta ensamma men kan också, när det behövs och är lämpligt,arbeta som behandlingsteam med flera kompetenser.
Företagets arbetssätt: Alla relationer har perioder av upp och nedgång, där manhamnat i en akut kris och allt bara ställts på sin spets. Rådgivningssamtalen ska hjälpaer att föra processen i relationen framåt. Att hitta en gemensam väg för att fortsättaframåt. Eller för den del ibland även, när ni bestämt er för det och är överens, attavsluta er relation. Ett rådgivningssamtal ska hjälpa er att föra en lugn och värdigdialog. Vi hjälper er i läkningsprocessen, utan att någon ska känna sig förfördelad ellersom förlorare.
Företagets klagomålshantering: Alla reklamationer tas emot och dokumenteras avoss. Vår grundinställning avseende eventuella klagomål från våra besökare är att alltidsöka efter en kompromisslösning som tillfredsställer båda parter. Vi erbjuder dessutomett kostnadsfritt byte av familjerådgivare enligt vår kvalitetspolicy. Synpunkter somavser generella kvalitetsförbättringar och önskemål om förändringar av vårfamiljerådgivningstjänst kommer i möjligaste mån att arbetas in i framtidaarbetsinstruktioner för våra familjerådgivare.
Företagets kvalitetsarbete och uppföljning: Vi har en tydlig policy ocharbetsinstruktion för alla som jobbar på mottagningen. I denna beskrivs hur vi skaarbeta, hur vi ska möta dig när du besöker oss och hur terapiarbetet ska gå till. Vi harockså en rutin för att samla in synpunkter från våra besökare, med ettuppföljningskort för att ge oss återkoppling på vårt sätt att arbeta. Du får kortet vidförsta besöket och kan portofritt lägga det på närmaste brevlåda när du besvarat deenkla frågorna. Av erfarenhet vet vi också att alliansen mellan dig och dinfamiljerådgivare är av avgörande vikt för ett gott resultat. Som en ytterligare åtgärdför att säkerställa en så god kvalitet som möjligt så ger vi dig därför alltid möjlighetenatt byta rådgivare. Du behöver då naturligtvis inte betala för det första samtalet medden nya rådgivaren.
Eventuella tilläggstjänster: Om behovet uppstår erbjuder vi samtalsstöd ochpsykoterapeutiskt behandlingsarbete som ligger utanför den normalafamiljerådgivningen. Vi samarbetar i förekommande fall även med läkare,familjerättsjurister och/eller ekonomer.