Design
En process på modet i organisationer
Patrik Persson
Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet
Design?
Substantivformen
Det slutliga resultatet, en’design’
-Det vi vanligen tänker på vid design, dvs.hur något tar sig uttryck (t.ex. en snyggpryl)
___________________________
Verbformen
att föreskriva något, dvs. hurnågot skall vara eller tillverkas
  -En viss sorts process . Hur man ’designar’
 
       Detta blir spännande! Hur kan design-processen bidra till kreativa och ny-skapande organisationer?
Det funktionella elementet
Hela produktlivscykeln, från produktiontill användning, underhåll ochskrotning.
Ofta svårt att skilja ut en tydlig gränsmellan design och konstruktioneftersom gränsen är flytandedäremellan.
Det ergonomiska elementet
Människovänlighet. En produkt skallvara förståelig, lätthanterligt och intehälsovådlig.
Det estetiska elementet
Det som särskiljer designverksamhetfrån andra produktutvecklings-processer.
Att visuellt se samspelet mellan enprodukts form och andra egenskaper.
Ett sätt att tänka innovativt…
Annorlunda logik med rötterna igrekernas uppdelning av teori ochpraktik:
Målfokus, inte stegvis ”logisk”lösning av enskilda problem
Breddkunskap - sammanföra
Holism – se helheten
Varför? - en ständig fråga
Intuition ges utrymme
Visualisering som kommunikativtinstrument
     En kompetens som manifesterasgenom ständig och kontextuellorganisering av ett antal tekniker iprocesser
onemanband8un
Min studie
Utgångspunkten:
    Inom vissa företag och organisationer har man lättare att börjaanvända designprocessen än andra – varför?
Hur kan man förstå ”designlogiken” i relation till andralogiker som finns (dominerar) i företag?
Vad gör ”designlogiken” med dem som möter den, vadkan den bidra med?
Hur:
    Etnografisk studie utifrån institutionell översättningsteori
(hur organisatoriska ”moden” översätts in i organisationer)
Kreativitet för alla?
Resultat:
    Ofta blandade känslor hos många inför att jobba med och i design-processen!
       ”Så kan man ju inte göra, eller…? Fast resultatet blev ju bra…”
Varför:
-Tidigare utbildning har präglat många. Att jobba med design-processen känns fel eller förbjudet….
Vad behövs?
Social acceptans
Osäkerhetsacceptans hos individer
Men, man behöver kanske också fundera kring…..
Att ”lära” sig design?
Reproduktivt lärande:
”Utförandets logik”
Att bemästra vissa saker
-Begränsande rutin,mindre kritisk reflektion
 
               Men!
+ Frigöra energi, stabiltitetoch trygghet
Utvecklingsinriktat lärande
”Utvecklingens logik”
Att lära sig omtolka för att gå vidare
+  Kritiskt reflektion, brytabegränsningar, mångfald
                 Men!
-  Alltid förändring, mindrestabilitet, stress