#8 Vad måste du göra, för attutveckla rättteknik och organisation förrelationsmarknadsföring?
2
Bygg strukturen
Skapa en kunddatabas på företagsnivå
För in alla relationer med företaget
För in alla kundmöten (interaktion) vi har haftoch resultatet av dem
Samla in fakta om kunderna som vi ej får viainteraktioner bl a enkäter
3
Etablera relationen mellanföretaget och deras kunder
Utveckla program för hur dialogernas skallskötas
Utveckla känslan av att du är och vill varapartner
Gör det lätt för kunden att ta kontakt ochberätta om sina behov och önskemål
4
Utveckla dialogerna med dinavärdekunder
Kreera en interaktiv konversation med varjekund
Se till att all kommunikation blir relevant förkunden
Respektera om kunden ej vill lämna ifrån sigvissa uppgifter
5
Maximera värdet av dina relationer meddina kunder
Utveckla olika lösningar fär att öka mer- ochkorsförsäljning
Utveckla speciella program för att stärka lojalitetenbland de mest lönsamma kunderna via personligakontakterDM/TM och internet
Försök att finna en värdegemenskap så att detkänns som en stor förlust att lämna er somleverantör
7-stegsmetoden för
utveckling ochimplementering avframgångsrik CRM.
7
Steg 1. Workshop.
Diagnostisera organisationens nuvarandeCRM-nivå.
Introduktion av begreppet CRM förnyckelpersoner i organisationen, centralt ochlokalt
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
8
Steg 2. Nuvarande situation.
Kartlägg kundernas köpprocesser för aktuell produktoch/eller tjänst
Mät företagets nuvarande LTV och vilka faktorer somdriver den
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
9
Steg 3. Process kartläggning.
Kartlägg nuvarande fördelning avmarknadsförings- och säljbudgeten ur ett CRMperspektiv
Identifiera nuvarande kundprocesser
Utveckla och lägg till kundprocesser för  attskaffabehållautveckla och återvinna lojalaoch lönsamma kunder
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
10
Steg 4. Information ochkommunikation.
Ange vilken information som krävs för att driva ochutveckla processerna
Utveckla de processtyrda kunddialogerna(kundservice-, intäkts- och relationsprocesserna) förmaximal LTV
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
11
Steg 5. Piloter.
Testa framtagna processer
Kommunikation
Teknik
Organisation
Utveckla mätmetoder för att följa förändringsarbetetsutveckling
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Mätmetoder
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
12
Steg 6. Belöning ochorganisation.
Ta fram ett belöningssystem, som som driverkunderna mot ett ökat LTV
Utveckla en organisation, som stödjer deönskade kundprocesserna
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
13
Steg 7. Implementering.
Implementera testade processer
Kontinuerlig förbättring av kundprocesserna
Workshop
Nuvarande
situation
Process-
kartläggning
Info,Kommu-
nikation
Piloter
Belöning
Organisation
Implemen-
tering
14
Hur utvecklar vi detstrategiska CRM-tänkandet.
Beprövad metod för utveckling och implementering avframgångsrik CRM:
Utbilda organisationen, så att de ser marknadsföring ur ettkundperspektiv - från transaktioner till relationer.
Skapa en naturlig tvärkontakt mellan produktägare,marknadsföring, försäljning , IT och ekonomi till fördel för kundenoch hela organisationen.
Utveckla en processorienterad syn på alla kundkontakter. Allamåste förstå sin roll i processerna och hur de kan påverkaresultatet.
Sjustegsprogrammet skapar förutsättningar för att lyckas.