Vinterdäcks lag 2013
Gällande under vinterdäcksperioden 1/12 – 31/3 för svenska och utländska fordon.
Lastbilar och bussar över 3.5 ton:
Lägsta tillåtna mönsterdjup 5 mm. på alla axlar. Vid vinterväglag ska vinterdäck vara monterade på drivaxeln.
Med vinterväglag menas: ”när det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen”. Kravet på vinterdäck för
drivaxeln
identifieras enligt följande 3 alternativ:
A. ”Däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S.”
B. ”Grovmönstrade däck med vintermönster märkta med M+S eller däck märkta med symbol alptopp/snöflinga
(3 PMSF)”.
C. ”om däck är försett med snökedjor eller fordonet med lämpligt slirskydd, sandspridare eller liknande
anordning bör det vara likställt med vinterdäck”.
”3 PMSF”-märkning är ett tillräckligt villkor för att däcket ska falla under definitionen vinterdäck. För att få sätta denna
symbol på däcksidan måste däcket ha godkänts i ett särskilt funktionsprov. Denna märkning gäller endast för nya däck
tills vidare.
Som undantag till ovanstående anges:
”Körning med tung lastbill när fordonet används i anläggningsarbete eller liknande arbete”. ”Även militära fordon
undantas”.
Släp:
För släpvagnar och trailers gäller lägsta mönsterdjup 1,6 mm. även under vinterperioden.
Vinterdäckslag Norge 2013
Samtliga fordon över 3.5 ton:
Gällande under vinterperioden 1 november till och med måndagen efter andra påskdagen. För
Nordland,Troms och Finnmark är vinterperioden från 16 oktober till och med 30 april. Både norska
och
utländska fordon omfattas av denna lagstiftning.
Föraren av fordonet är alltid ansvarig för att ha säkrat tillräckligt väggrepp i förhållande till
underlaget. Detta kan ske med hjälp av vinterdäck (med eller utan dubbar),med kätting eller
liknande.
Vinterdäck är särskilt märkta (M+S) och särskilt framtagna för vinterkörning och med ett mönsterdjup
på minst 3 mm. Endast vinterdäck, och härför särskilt framställda, tillåts vara dubbade.
Dubbade däck och kätting kan användas även utanför denna tidsperiod om körförhållandena kräver
det.
Obs! Under vinterperioden skall kätting alltid medföras. Antalet kättingar skall vara minst tre, fem
eller sju och beror på fordonets storlek. Den udda kättingen är tänkt till ett av framhjulen. Kättingen
ska vara tillverkad av metall/stål och konstruerad så att det alltid är kontakt mellan kätting och
vägbana. Kätting monteras innan färd då vinterväglag kan befaras på sträckan.
Vinterdäcks lag 2013
Finland
Ingen särskild vinterdäckslagstiftning för tunga fordon finns.
Minsta mönsterdjup är 1,6 mm. Dubbade däck är tillåtna 1 november tilloch med
31 mars eller första Måndagen efter påsk.
Danmark
Ingen särskild vinterdäckslagstiftning för tunga fordon finns.
Minsta mönsterdjup är 1,0 mm.Dubbade däck är tillåtna 1 november tilloch med
15 april.