Marknadsföring av Projekt X
Hur ska ni berätta för världen om er idé?
Berätta om er produkt! Tala om att nifinns!
Marknadsföring handlar om att tala om att manfinns.
Ska man kunna sälja en produkt/tjänst måstefolk veta om att den finns.
Berätta om er produkt!
1. Målgrupp
Nummer 1 är att ta reda på vilken målgrupp erprodukt/tjänst vänder sig till.
VEM/VILKA ska köpa er produkt?
Barnfamiljer/pensionärer/tonåringar/sjukvården/skolor/fotbollsklubbar/skidåkare/tjejer/killar/husdjursägare/kommuner/förskolor/ålderdomshem/webutvecklare/restauranger…osv, osv, osv
VEM/VILKA kan ha nytta av er produkt/tjänst ochtänkas vilja köpa den?
2. Budskap
Nummer 2 är att ni måste ha ett tydligtBUDSKAP.
VARFÖR är er produkt/tjänst viktigt?
VARFÖR ska man köpa den?
VAD vinner man på att nyttja er produkt/tjänst?
Här måste ni ARGUMENTERA för er sak. Att säga”för att den är bra”, duger inte!
3. Kanal
Nummer 3 handlar om vilka KANALER ni skaanvända er av för att nå ut med ert BUDSKAP tiller MÅLGRUPP.
HUR ska ni visa er målgrupp att ni finns?
Annonser, TV, radio, tidningar, sociala medier,reklamutskick, hemsida, ”synas ut på gatorna”,åka ut till företag och presentera sig… osv, osv…
Samarbete? Finns det något redan existerandeföretag ni skulle kunna samarbeta med? I”Idéfabriken” vill ett av laget marknadsföra sintalande tandborste genom att samarbeta medApoteket.
Tre nyckelord
Det finns alltså tre nyckelord ni behöver använda erav när ni bestämmer hur ert företag skamarknadsföras:
MÅLGRUPP – BUDSKAP – KANAL
Glöm inte bort att marknadsföring kostar! Denmåste rymmas inom ert företags budget.
Att göra…
Ni ska nu göra en marknadsföringsplan för ertföretag. Den ska utgå från de tre nyckelorden.
1. Bestäm er målgrupp
2. Bestäm ert budskap, inkl logotyp och slogan.Formulera era försäljningsargument
Bestäm hur marknadsföringen ska gå till, alltsåvilka kanaler ni ska använda er av.