DSC00313_edited_copy
Loga Tbg
Tomtebogård
Älvans väg 266, 907 50 Umeå
090-16 57 65
tomtebogard@umea.se
www.umea.se/tomtebogard
Umeå_logo_RGB
sjofruskolan
Modellskolor 090313
TomtebogårdTomtebogård
ochoch
SjöfruskolanSjöfruskolan
MapGuideLiteView
tomtebo1
Tomtebo skolområde
bl00529a
bl00529a
bl00529a
bl00529a
Förskolan
Kompassen
6 avdelningar
Förskolan
Skattelden
6 avdelningar
Förskolan
Bergatrollet
6 avdelningar
Tomtebogård
Skola + 4 avdelningarförskola
Förskolan
Blåkulla
4 avdelningar
j0311334
j0311334
Sjöfruskolan
bl00529a
Förskolan
LillaSjöfrun
2 avdelningar
LedningsdeklarationLedningsdeklaration
  
all vår verksamhet strävar vi efterall vår verksamhet strävar vi efter
hållbar utvecklinghållbar utveckling
 där trygghet och lärande ärledstjärnor  där trygghet och lärande ärledstjärnor 
Framsteg och hinder i ettskolledarperspektiv
Att alla är delaktiga
Att HUT inte är etttillfälligt projekt utanen del avverksamhetsidén
Ett 1-16-årsperspektiv
Att inte har överstanivån i kommunenmed.
Att inte ”ligga rätt itiden”
Att få nyamedarbetare att”hoppa på i farten”
1996 Kompost
1996 Skolskog
1997 Skolträdgård
1999 Grön Flagg
2005 Utmärkelse skolaför hållbar utveckling
2008 WWF Modellskola
Förutsättningar
Mål ochplanering
Dokumentation avmetoder ochprocesser
Beskrivningav resultat
Analystolkning ochvärdering avresultat
Åtgärder förutvecklingochförbättringar
Aktuell faktaEx. elever ochbarn, för-äldrar ochvårdnads-havaressituation,personal.
•Yttre förut-sättning-ar
•Inre förut-sättningar
•Citat frånverk-samhetsplan(VP-mål) ochläroplanerna
•Åtgärder förut-vecklingoch förbätt-ring frånföregående år
vilket Synligt resultat(hos barn, föräldrar,personal) vill vi se?
M  Vilka Metoder ochprocesser är viktiga föratt nå de mål vi har sattupp och på vilket sättska vi dokumentera?
Skilj pååterkommandemetoder/rutiner ochde som är nya föråret.
Accepterat? Varförska vi göra detta? Ärdet resultat vi vill seförankrat?
Resultat
Vilka egenskaperkännetecknarmåluppfyllelse(resultatet)?
Hur ska resultatetutvärderas.
Hur ska det redovisas.
Tidsbestämt? Vemska göra det och när?När ska det vara klart?När ska det följas upp,utvärderas?
Vad vi gör ochhur vi gör.Vilka metoderhar vi använt
Vilka mål harvi uppnått?
Vilka synligaresultat ser vi?
Fakta ellerexempel.
Mål som intehar uppnåttsbehandlasunder Analysoch tolkningoch värderingav resultat.
Resultat ärinte att vi hargjort det vi harplanerat,genomförtmetoderna.
Hur förstår vivåra resultat?
Varför gick detsom det gick?
Vilka sambandser vi mellanförutsättningar,mål, planering,metoderprocesser ochresultat?
På vilket sättvisar resultatetpå en önskadeller oönskadutveckling förbarn,elever/personalöver tid?
Vad har vi lärtoss av våraerfarenheter.
Kan vi görasaker på ettannat sätt?
På vilka sättvärnar viförhållandensom fungerarbra och som vivill behålla ochstärka?
Vilka åtgärderpriori-terar vimed anled-ning av analysav resultaten?
Vilkaförutsättningarkrävs för attdessaåtgärder skavaraverklighetsförankrade ochgenomförbara?
Förskolan Tomtebogård 2008-06-13
 Har varit så bra att vi ska göra det till en beslutat plan/rutin:
Bestämda platser vid maten
Rutiner
Dela in barnen i mindre grupper, ålder/mognadsindelat
Nyttjar ute- och innerum
Kompistavlan
Hälso- och livsstilsvecka
Fortsätta att inte äta glass på fredagar
Fortsätter att ha planerad rörelse en gång i veckan. Dela in barnen i mindregrupper, ålder/mognadsindelat
Fortsätter att intervjua barnen hur de mår på förskolan
Tid för friaktivitet i rörelserummet under em.
Göra i ordning rörelsebanan ute
Fortbildning och inspiration i rörelse
HUT-råd 2009-03-10
Arbetarna-Moa, Cabdinassir
Pupporna-Nils
Gaddarna-Hugo
Antennerna-Josefine
Humlan-Emma
Letarna-
Spindlarna-Casper
Myran-
Trollsländan-Ann-Charlotte
Getingen-
HUT-målen
Alla fick gå igenom hur man pratat kring HUT-målen i sina grupper. Det kom flera förslag på hur man tänker arbeta med målen.
Ordning på utesaker
Trollsländan har skrivit i sin arbetsplan att barnen ska ta in 2 saker var innan de går in. Antennerna har pratat om att man skapåminna varandra om att plocka in saker och att man ska ta in själv det man tagit ut. Spindlarna har bestämt att man tar in det mantagit ut och att man ska använda sakerna till det som det ska användas till. T ex kan man inte använda innebandyklubbor sompinnar i skogen. Barnen på Humlan har pratat om att man ska kolla under buskar och träd så att ingen blir kvar ute. Hugo iGaddarna berättade att de pratat om att man ska kolla runt omkring sig då klockan ringer för att se om något ligger kvar och plockabort efter sig. Pupporna har haft ett litet grupparbete där ansvarsgrupperna skrev ner massor med förslag på hur man är rädd omuteleksakerna.
Inte slösa mat
Alla grupper hade pratat om att man inte ska ta för sig mer än man orkar äta upp. Gaddarna tycker också att man ska våga smakapå nya saker.
Studiebesök till Miljöhuset
Några av grupper har börjat fundera kring hur och när man kan göra ett besök. Gaddarna ska skriva till Ann-Britt Hägglöf och frågaom hur man kan göra. Hon bor i Huset. Per berättar att det bor flera i huset som man kan fråga, t ex Engla i Antennernas mamma opappa, Ann-Britt eller Mari Winter som är lärare hos oss. Humlan skriver att femårsgruppen till hösten ska få göra ett besök tillmiljöhuset.
Cykla eller gå till skolan
Emma på Humlan berättar att nästan alla barn åker pulka eller går nu till Humlan och att det är jättebra. Lärarna på Humlan skaockså bli bättre på att cykla eller gå.
Gaddarna tycker att vi ska ha en ny cykelutmaning. På Trollsländan har man pratat om att det är bra att cykla eller gå för miljönsskull. Casper i Spindlarna läser upp vad de skrivit, nämligen att miljön mår bättre, att det är bättre för hälsan och roligare.
Bra arbetsro
Pupporna har lyckomål som man jobbar med. Humlan har ett stopptecken om man inte vill bli störd. På Trollsländan delar man uppsig så att några är ute och några är inne så blir det lugnare. Man stänger också dörren när man äter lunch för att få lugnt. Gaddarnahar bestämt att man ska ge varandra arbetsro, vara tyst, tala tyst eller viska. Antennerna tänker ha en tävling om vem som slamsarminst.
Hissa flaggan Vi avslutade med att hissa flaggan.