Välkomna till information kringbetyg och bedömning
collage
Skola 2011
  Ny skollag
  Ny Läroplan med nya kursplaner
  Nytt betygssystem som gäller från åk 6
  Nytt sätt att tänka kring bedömning
  Skolans skyldighet att rapportera om ogiltig frånvaro
  Ogiltig frånvaro skrivs in i betyget
Ny Läroplan för grundskolan
Har gällt för alla klasser utom
åk 9 under läsåret 2011-2012
Gäller fullt ut läsåret 2012-2013
Läroplanen för grundskolan
GR
 Skolans värdegrund och uppdrag
 Övergripande mål och riktlinjer   för utbildningen
 Kursplaner med tillhörande   kunskapskrav i alla ämnen
I kursplanerna anges mål och kunskapskrav
för olika ämnen
Årskurs 3
Svenska, svenska som andraspråk, matematik, NO och SO
Årskurs 6
Alla ämnen utom moderna språk (tyska, franska och spanska)
Möjlighet att läsa NO och SO ämnen som block och att sätta ettblockbetyg
Årskurs 9
Alla ämnen
Inga blockbetyg får sättas
Kunskapskrav
Nationella prov
Avstämning i
Åk 3 Matematik, svenska och svenska som andraspråk
Åk 6 Matematik, svenska, svenska som andraspråk, engelska,SO och NO (SO/NO för 2013 endast som diagnos)
Åk 9 Matematik, svenska, svenska som andraspråk, engelska,SO och NO
Proven kommer under vårterminen och är lika för hela landet.
 A
  B
 C
 E
 D
 F
Ny betygsskala
Från och med höstterminen 2012 ges betyg i slutet av varjetermin från åk 6.
För åk 6 gäller i alla ämnen utom språkvalet.
Terminsbetyget är en bedömning av de kunskaper ditt barnvisat fram till betygssättningen. Som komprimeradelägesrapporter i förhållande till ämnets kunskapskrav.
Det sista betyget på vårterminen i åk 9 är ett slutbetyg.
Sammanfattande betyg, blockbetyg, får sättas i NO och SOendast i åk 6.
Betygsskalan är sexgradig där F är icke godkänt.
Betyg från åk 6
Kunskapskraven utgår från de förmågor som sammanfattas iämnets syfte och det centrala innehållet.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper är preciserade förbetygen A, C och E.
Kunskapskravet för betyget D innebär att kraven för E och tillövervägande delen C är uppfyllda.
Kravet för B innebär att kraven för C och till övervägande delenför A är uppfyllda.
Betygsskalan
Information betyg och bedömning
Kunna samtala om
Dra paralleller
Reflektera över
Se samband
Använda kunskap i annat sammanhang
Kunna analysera
Kunskaper och förmågor
Bedömningar används för att:
 Kartlägga kunskaper
 Värdera kunskaper
 Återkoppla för lärande
 Synliggöra praktiska kunskaper
 Utvärdera undervisning
Bedömning
När resultatet av en bedömning skrivs i form av ettomdöme eller ett betyg har den en summativfunktion.
Utgör bedömningen en grund för att hjälpa elevenvidare i sin kunskapsutveckling utifrånlägesbeskrivning och de styrkor och svagheter somframkommit fungerar den formativt.
Från Summativ tillFormativ bedömning
När elev uteblir från undervisning är skolanskyldig att informera föräldrarna om detta.
I Lund används Skola 24
Ogiltig frånvaro kommer att skrivas in iterminsbetyget
Ogiltig frånvaro
Höstterminen 2011:
Åk 8 nya betygssystemet, åk 9 eftergamla betygssystemet
Höstterminen 2012:
Åk 6-9 nya betygssystemet
Tidsplan
www.skolverket.se/skollagen2011
 
www.skolverket.se/nyalaroplaner
www.skolverket.se/betyg
Mer information