SKL_ppt_element_rod
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan
1
SKL_ppt_forstasida
Referenser i offentligaupphandlingar
Rättspraxis
Förbundsjurist Ulf PalmSveriges Kommuner och LandstingAvdelningen för juridikTfn. 08-452 79 81E-post: ulf.palm@skl.se
SKL_NEG
SKL_ppt_element_rod
2
EG-domstolens dom 2008-01-24mål C-532/06 (”Lianakis”)
En grekisk kommun upphandlade enkonsulttjänst avseende viss stadsplanering
Tilldelningskriterierna var följande:
- Den sakkunniges styrka och erfarenhet avprojekt som utförts under de tre föregåendeåren,
- konsultföretagets personalstyrka ochutrustning samt förmåga att utföra projektetinom den fastställda tidsrymnden.
EG-domstolen erinrade om att kontrollen avanbudsgivarnas lämplighet och tilldelning avkontrakt är två skilda moment som omfattasav olika bestämmelser
SKL_ppt_element_rod
3
”Lianakis” (forts.)
Kontrollen av anbudsgivarnas lämplighet utgårifrån kriterierna avseende ekonomisk och finansiellställning samt teknisk förmåga (se 11 kap. 7-11 §§LOU)
Tilldelning av kontrakt genomförs mot bakgrund avde kriterier som anges i artikel 36.1 (se 12 kap.1 § LOU), nämligen ekonomiskt mest fördelaktigaanbud eller lägsta pris
Vad beträffar de aktuella kriterierna ansåg EG-domstolen att de rörde sig om sådana som avsågleverantörens förmåga att utföra projektet ochsåledes inte utgjorde kriterier för tilldelning avkontrakt
SKL_ppt_element_rod
4
Kammarrättens i Stockholmdom 2008-12-19, mål nr5512-08
Öppen upphandling av ramavtal avseendebyggarbeten
Kvalificeringskrav: Minst tre utförda eller pågåendereferensuppdrag med godkänt resultat
Tilldelningskriterier: Pris (max 80 poäng) ochreferensobjekt (max 20 poäng)
Referenstagningen avsåg frågor rörandeanbudsgivarens kvalitet som leverantör i fråga omproduktivitet, förmåga att hålla tider, bemötande,kvalitén på anbudsgivarens yrkesmän, snabbhet ileveranser och redovisning samt referentensförtroende för anbudsgivaren
SKL_ppt_element_rod
5
Kammarrättens dom (forts.)
Länsrätten ansåg att referensupptagningen varägnad att identifiera det ekonomiskt mestfördelaktiga anbudet och godtogutvärderingskriteriet
Kammarrätten hänvisade till EG-domstolens domC-532/06 (”Lianakis”) och att kriterier somhuvudsakligen avser vilken erfarenhet och vilkakvalifikationer och resurser anbudsgivaren förfogaröver för att säkerställa ett gott resultat avprojektet i fråga inte kan utgörautvärderingskriterier
De av den upphandlande myndigheten tillämpadeutvärderingskriterierna måste enligt kammarrättenhuvudsakligen vara att hänföra till anbudsgivarenskvalifikationer och inte till föremålet för kontraktetvarför anbudsutvärderingen måste anses hapåverkats av ovidkommande hänsyn (stred mot 1kap. 9 § LOU)
SKL_ppt_element_rod
6
Kammarrättens i Göteborg dom2008-12-29, mål nr 5910-08
Upphandling av ett ledningsnät
Utvärderingskriterierna som var viktade var
- A. Anbudssumman
- B. Anbudsgivarens organisation, förmåga, utbildningoch erfarenhet av liknande arbete
- C. Genomförandebeskrivning innehållandemetodbeskrivning och kvalitetskritiska moment,materialförsörjning och logistik, referenser ochtidplan
- D. Kvalitets- och miljöledningssystem
Länsrätten ansåg, med hänvisning till EG-domstolensdom i mål C-532/06 (”Lianakis”) att kriterier som äratt hänföra till anbudsgivarens organisation ellerkapacitet, såsom krav på kvalitets- och miljösystem,är att hänföra till kvalificeringsfasen. Upphandlingenskulle göras om.
SKL_ppt_element_rod
7
Kammarrättens dom (forts.)
Kammarrätten delade länsrättens bedömningvad gäller delkriteriet D
Kammarrätten hänvisade till EG-domstolensdomar i mål C-315/01 (”GAT”) och C-532/06(”Lianakis”) och konstaterade att det inte finnsnågot generellt förbud mot att låta referenserutgöra ett utvärderingskriterium
En sådan utvärdering av referenser som varaktuell i målet stred därmed enligt kammarrätteninte i sig mot gällande bestämmelser ellergrundläggande upphandlingsprinciper.Kammarrätten upphävde länsrätten dom ochavslog ansökan.
SKL_ppt_element_rod
8
Kammarrättens i Göteborgdom 2009-02-03, mål nr7332-08
Upphandlingen avsåg renhållningstjänster
Referenser var ett av utvärderingskriterierna
Anbuden skulle innehålla en komplett referenslistamed erfarenhet från kunder för de senaste tre åren
Referenserna kunde ge som högst 10 poäng
Den leverantören som ansökte om överprövningmenade att kriterier som huvudsakligen avsåg attbedöma anbudsgivarens förmåga att utföraprojektet inte kunde utgöra kriterier för tilldelningav kontrakt
Länsrätten avslog ansökan
Kammarrätten som hänvisade till EG-domstolensmål C-532/06 (”Lianakis”) konstaterade att detinte finns något hinder mot att använda referenseri utvärderingsfasen
SKL_ppt_element_rod
9
Kammarrättens dom (forts.)
Frågor som ställdes till referenspersonernaavsåg anbudsgivarnas administrativa hanteringav tjänsten, aktivt arbete med förbättringar avarbetsmiljön, leverans av rätt tjänst i rätt tid,dialog med beställaren och service motabonnenterna samt entreprenörens prisvärdhet
Nämnda kriterier kunde enligt kammarrätteninte huvudsakligen avses hänförliga tillanbudsgivarnas kvalifikationer och tekniska ochyrkesmässiga kapacitet, utan till föremålet förupphandlingen, dvs. den tjänst som anbudsgi-varen erbjuder
SKL_ppt_element_rod
10
Kammarrättens dom (forts.)
Referenstagningen som skett i anbudsutvärde-ringen hade enligt kammarrätten således syftattill att utröna hur anbudsgivaren tidigare utförtsin tjänst och hur nöjda tidigare kunder varit medtjänsten och inte till att reda ut anbudsgivarenserfarenhet, kvalifikationer och resurser somsådana. Ansökan avslogs.
SKL_ppt_element_rod
11
Kammarrättens i Sundsvall dom2009-02-13, mål nr 3474-08
Upphandlingen avsåg ramavtal förentreprenadarbeten (förenklad upphandling)
Utvärderingskriterierna var pris (max 70 poäng)och referenser för arbetsledare & personal (max 30poäng)
Referenterna kontaktades och fick svara på ettantal frågor. Omdömena skulle grunda sig påuppdrag som var likvärdiga med det uppdrag somvar föremål för upphandlingen
Referenterna skulle betygsätta anbudsgivarnautifrån ett antal påståenden enligt följande;Stämmer väl (5 poäng), stämmer (4 poäng),stämmer i viss mån (3 poäng), stämmer dåligt (2poäng), stämmer inte alls (1 poäng)
SKL_ppt_element_rod
12
Kammarrättens dom (forts.)
Följande påståenden skulle besvaras avreferenterna:
Arbetsledaren har mycket god förmåga attorganisera, planera och driva arbeten och projekt
Arbetsledaren har mycket god förmåga att hållatider och överenskommelser för utförda arbeten ochprojekt
Arbetsledaren har mycket god förmåga att hållabeställaren informerad och kunnig om status ipågående projekt.
Personalen har mycket hög kompetens ochkunnande inom sitt yrkesområde.
Personalen har mycket god förmåga att informeraoch kommunicera med beställarens ombud
SKL_ppt_element_rod
13
Kammarrättens dom (forts.)
Personalen håller mycket hög kvalitet på utfördaarbeten och har aldrig anmärkningar som leder tillatt utförda arbeten måste ändras, korrigeras ellergöras om
Kammarrätten anförde att kriterier somhuvudsakligen avser vilken erfarenhet och vilkakvalifikationer och resurser som anbudsgivarenförfogar över för att säkerställa ett gott utförandeav projektet i fråga utgör kriterier som avseranbudsgivarnas förmåga att utföra projektet ochinte kriterier för tilldelning av kontrakt (EG-domstolens dom i målC-532/06, ”Lianakis”)
Referenserna hade enligt kammarrätten inhämtatsi syfte att bedöma leverantörernas förmåga attutföra uppdraget och var därmed att hänföra tillanbudsgivarens kvalifikationer. Förfarandet stredmot 1 kap. 9 § LOU. Ej PT i Regeringsrätten
SKL_ppt_element_rod
14
Kammarrättens i Stockholm dom2009-07-03, mål nr 3014-09
Upphandlingen avsåg tunnelbaneverksamheten iStockholm (”Veolia”)
Utvärderingskriterierna var Totalpris ochKvalitet (max 10 poäng) där kvalitén bedömdes iform av ett fiktivt prispåslag på anbudspriset
Prispåslaget var 20 miljoner SEK för varjeprocentenhet som understeg 100 % avmaxpoängen
90 % av maxpoängen gav således ett påslag på10 x 20 miljoner=200 miljoner SEK
Utvärderingskriteriet Kvalitet byggde på enbedömning av den information som anbudsgi-varen lämnade i anbudet (10 poäng = utmärktoch 5 poäng = nöjaktigt)
SKL_ppt_element_rod
15
”Veolia” (forts.)
Sökanden Veolia hävdade bl.a. attutvärderingsmodellen saknade viktning avutvärderingskriterierna och att en upphandlandeenheten använt otillåtna tilldelningskriterier somhuvudsakligen avsåg anbudsgivarnas erfarenhetsom hör till kvalificeringsfasen och inteutvärderingen av anbud
Veolia ansåg vidare att anbudsutvärderingen vargodtycklig (obegränsat utrymme att välja poäng)
Länsrätten godtog utvärderingsmodellen medkvalitetsbristpåslag
SKL_ppt_element_rod
16
”Veolia” (forts.)
Länsrätten framhöll inledningsvis att det inte ärlänsrättens uppgift att göra en ny utvärderingutan att bedöma om det förekommit fel isamband med utvärderingen av anbuden
Det föreligger enligt länsrätten inte heller någothinder mot att använda bevis på erfarenhet sommedel vid utvärderingen så länge sådana beviskan kopplas till föremålet för upphandlingen ochdärmed komma den upphandlande enheten tillgodo
SKL_ppt_element_rod
17
”Veolia” (forts.)
Utvärderingskriteriet kvalitet hade treunderkriterier
1.Anbudsgivarens lösning för verksamhetensledning och organisation (kompetens,dimensionering, personalutveckling m.m.)
2.Anbudsgivarens lösning för att leverera punktligtrafik
3.Anbudsgivarens lösning avseende kundmiljöeroch kundservice
Länsrätten anförde att frågor vilkenföretagsledning m.m. som en leverantör kanerbjuda för det uppdrag som upphandlingenavser och som syftar till att fastställa vilkenkvalitet som kan erbjudas den upphandlandeenheten måste anses tillåtna i utvärderingsfasen
SKL_ppt_element_rod
18
”Veolia” (forts.)
Kriterierna tog enligt länsrätten sikte på lösningaravseende det specifika uppdraget att bedrivatunnelbaneverksamheten, dvs. föremålet förkontraktet och inte på anbudsgivarens förmåga ochkapacitet
Kriterierna hade enligt länsrätten således haftrelevans vid bedömningen och identifieringen avdet ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ochnågon sammanblandning av urvalskriterierna ochtilldelningskriterierna hade inte skett
Domen överklagades till kammarrätten sommeddelade prövningstillstånd
Kammarrätten beslutade att inhämta yttrande frånKonkurrensverkets såvitt gäller frågan om viktningav tilldelningskriterierna Totalpris och Kvalitet
SKL_ppt_element_rod
19
”Veolia” (Forts.)
Konkurrensverket fann i sitt yttrande att deninbördes viktningen av utvärderingskriteriernamed kvalitetsprispåslag inte stod i strid medreglerna i LOU eller LUF
Kammarrätten fann i likhet med Konkurrensverketatt SL genom att i förfrågningsunderlaget inteuttrycka viktningen av tilldelningskriteriernatotalpris och kvalitet i procent, kovtdelar ellerliknande, inte frångått vad som anges i artikel55.2 i försörjningsdirektivet (12 kap 2 § LOU)
När det gäller påståendena om otillåtnatilldelningskriterier (bevis på erfarenhet m.m.) ochgodtycklig anbudsutvärderingen delade kammar-rätten länsrättens bedömning. Överklagandetavslogs
Domen har överklagats och Regeringsrätten harinterimistiskt stoppat upphandlingen