Dagens föreläsningsbilder finns på
tonhuset.blogg.se
klicka på ”Geriatriskt Forum 100916”
Etiska dilemman i vardagenkunskap, teamarbete,etisk analys fordras i godpalliativ vård – och i godgeriatrisk vårdGunnar EckerdalöverläkarePalliativa teametKungsbacka Närsjukhusgunnar.eckerdal@lthalland.se
Etik i vården - till vardags
Kompetens
Ordning
Kärlek
Exemplet palliativ vård:
Kompetens - ordning - kärlek
Utgå från att de patienter/närstående som möterett palliativt team förväntar sig att medlemmarnaskall ha hög kompetens!
Vi skall kunna mer än övriga vårdaktörer om
Orsakerna till plågsamma symtom
Symtomlindring
Psykologiska försvar och sorg
Etisk reflektion
Först lära, sedan sätta upp skylten
Märta
66-årig ensamstående kvinna med äggstockscancermed spridning i buken. 2 stomier, emellan dessa envätskande fistel. Tidigare strålbehandlad och efterdetta mycket skör hud i ljumskarna.Avföringsinkontinent, KAD. Tidigare relativt mycketsmärtor. Morfin viss effekt, bra effekt av Toradol.
Illamående nästan jämt. Provat de flesta läkemedel,inget fungerar riktigt bra, alla ger mer eller mindrebiverkningar.
Förtvivlad. Ber läkaren om injektion som dödar.
Etisk analys - aktörer
Patienten
De närstående
Mina arbetskamrater
Jag
Andra vårdteam
Andra patienter
Skattebetalare
.....
Märta
Hittills klarat sig hemma i bostaden med hjälp frånhemsjukvården och från sin far (då 92 år gammal).Under dagarna har det varit mycket pyssel medomvårdnad, framförallt på grund av att det kommeravföring helt nyckfullt. Bandagering svår.
Patienten är själv sjuksköterska. Hon har skrivitläromedel om palliativ vård! Vill helst få en sista bokklar innan hon dör.
Ändå ber hon om dödande injektion….
Aktörer
Märta
Märtas 92-årige far
Hemsjukvårdsteamet
Gunnar
Medarbetarna i teamet
Framtida patienter som ber om dödandeinjektion
Etisk analys – syna alternativen
”Jag kan inte ge injektionen du efterfrågar,
men jag stannar hos dig om du vill”
”Låt oss prova en högre dos Haldol – även om detger mycket trötthet”
”Du kan få medicin så att du får sova – palliativsedering”
”Jag är beredd att ge injektionen, trots att det inteär tillåtet”
”Jag går på ledighet, du får vända dig till någonannan”
Etisk analys – prova perspektiven
Autonomi
Inte skada
Göra gott
Tala sanning
Rättvisa
Värdighet
medicinska riskermedicinska fördelar
ickemedicinska                 ickemedicinskanackdelarfördelar
Multiprofessionellt vårdteam
Diskuterad och delad värdegrund
Definierat uppdrag - gränser
Rätt kompetens för den vård man bedriver
Regelbundna teamronder
Sekretess utåt – delad information inåt
Vilka professioner skall finnas med?
Alltid sjuksköterska, läkare och minst enytterligare profession representerad i teamet– om det är ett palliativt team
Märta
Ny diskussion om fördelar och nackdelar med olikaillamåendeminskande läkemedel. Accepterar nystrategi med högre doser med kalkylerad ökad slöhet.
Får mer Haldol och blir tröttare, sover fler timmar perdygn.
Men illamåendet besvärar henne nu sällan.
Hon hinner bli klar med sin bok.
Hon avlider ett par veckor senare med sin far vid sinsida.
Under denna tid upprepar hon inte sin begäran omeutanasi
Kompetens - ordning - kärlek
Förbered första mötet
Varför är vi här
Vem är du?
Vilka är vi?
Vilken är vår överenskommelse?
Följande möten måste bli lika bra ellerbättre
Svik inte en döende människa!
Gunnars deklaration om rättigheter isjukvården (1998):
§1  Envar har rätt att få det han blivit lovad.
§2  Ingen har rätt att lova det han inte tänkt hålla.
§3  Ingen har rätt att lova något på andras vägnar.
Ordningsfrågor:
Tydlighet vad beträffar uppdrag
Tillgänglighet och kvalitet lika 365 dagar/år
Organiserad uppföljning efter dödsfall
Aktivt uppsökande arbete för att palliativ vårdskall vara tillgänglig för alla – oavsett diagnos
Teamet utvecklar ständigt sin kompetens
Stopp när resurserna inte stämmer med uppdraget
Fler ordningsfrågor:
Jag måste respektera min teammedarbetaresbedömning/beslut/arbete.
När vi är oense – belys problemet på teamrond
Alla i teamet har ansvar för att teamet fungerar
Jag måste ta ett steg tillbaka när jag märker att jaginte orkar
Jag måste uppmärksamma min medarbetare närjag märker att han/hon inte orkar
medicinska riskermedicinska fördelar
ickemedicinska                 ickemedicinskanackdelarfördelar
Syna argumenten noga!
Deklarera de medicinska för- och nackdelarna
Läkaren skall ha stor tyngd i den avvägningen
Lyssna efter icke-medicinska för- och nackdelar
Patienten skall ha stor tyngd i den vägningen
Lyssna mycket på medarbetare i teamet
Hjälp närstående förstå att de inte skall bestämma
Dokumentera!
Syna argumenten noga! Exempel
77-årig man som återhämtat sig väl efter stroke.Neglekt åt höger, själv övertygad om att han nukan börja köra bil igen.
92-årig kvinna med diabetes, hjärtsvikt ochnyupptäckt stor parotistumör, som inte kanbehandlas. Lite inkontinent, resurin 475 ml.Patienten vill inte ha KAD och inte tappas.
84-årig dement man på boende. Blir mycketupprörd när medpatient lägger sig i hans sängpå nätterna. Personalen vill låsa hans dörr.
Kompetens - ordning - kärlek
Lagstiftningens riktning
Trygghet
Säkerhet
Respekt
Lindring från plågor
Innehåll i vardagen
Framtidshopp
De friskas förväntningar
Valfrihet
Information
Valuta för pengarna
Rätt att reklamera
Tillgänglighet
Garantier
Får man önska sig:
Mening
Förlåtelse
Hopp inför döden
Relation
Ge kärlek
Utmaningen blir
Att utan förutfattade meningar nyfiket närmasig den andre med en utsträckt hand.
”Jag är tacksam att få möta dig. Berätta!”
”…………………”
”Vad tänker du att jag kan bidra med?”
”…………………”
”Bra! Det stämmer med mitt uppdrag och minkompetens. Men kanske inte …… När detgäller det är det bättre att du får möta ……Vill du ha min hjälp att knyta denkontakten?”
Kanske så här......
”Jag är tacksam att få möta dig. Berätta!”
”Det kommer bara blod när jag kissar”
”Vad tänker du att jag kan bidra med?”
”Jag vill veta vad orsaken är. Helst hjälp att blibotad. Och när jag ändå är här kanske dukan fixa vaccin, jag ska resa till Vietnam om2 veckor”
”Bra! Det stämmer med mitt uppdrag och minkompetens. Men kanske inte det medvaccin. När det gäller det är det bättre att duvänder dig till en vaccinationscentral. Vill duha min hjälp att knyta den kontakten?”
Eller.....
”Jag är tacksam att få möta dig. Berätta!”
”Det kommer bara blod när jag kissar”
”Vad tänker du att jag kan bidra med?”
”Jag vill inte veta vad orsaken är. Men jag villatt det slutar blöda, blodet skrämmer mig.”
”Bra! Det stämmer med mitt uppdrag och minkompetens. Vi har tagit ett prov nu, och dukommer att få medicin, som jag räknar medskall göra att blödningen slutar”
Eller....
”Jag är tacksam att få möta dig. Berätta!”
”Det kommer bara blod när jag kissar”
”Vad tänker du att jag kan bidra med?”
”Jag vet vad orsaken är. Och det skrämmermig inte längre. Men kan du förklara för minhustru vore jag tacksam.”
”Bra! Det stämmer med mitt uppdrag och minkompetens. Jag skall tala med henne. Kanjag tala med henne helt öppet omsjukdomen, om hon frågar?”
Ibland är utmaningen större....
”Jag är tacksam att få möta dig. Berätta!”
”Jag är så ensam”
”Vad tänker du att jag kan bidra med?”
”Inte vet jag. Får jag sitta här i ett hörn ett tagbara”
”Bra! Det stämmer med min kompetens, meninte med mitt uppdrag. Det finns faktisktmötesplatser för ensamma. Vill du ha minhjälp att knyta den kontakten?”
”Men en stund får du gärna sitta här. Vill duha lite kaffe?”
”Tack”
I palliativ vård är det lika viktigt som i all annanvård att definiera kompetens och gränser.
Men det är möjligen tillåtet/möjligt/nödvändigtatt gå en liten bit till
Det sker genom att teamets medlemmargemensamt förmedlarempati/omtanke/engagemang
Kanske är det kärlek?
Palliativ vård handlar bland annat om viktigamöten. Gå till det mötet med varsamhet.
Ibland säger vi att vi har ett så fantastiskt arbete.Det jag kan bidra med gör skillnad för enmänniska i en utsatt situation.
Tänk på det nästa gång du möter en patient! Varförinte börja med ”Tack för att jag får komma till digidag...”
Kanske är det kärlek?
Dagens föreläsningsbilder finns på
tonhuset.blogg.se
klicka på ”Geriatriskt Forum 100916”