FOR 1206 GrundkursDel.2 Tryckluftsbromsar
Lärare:
Föreläsningen avslutas med
Kunskapstest
Genomgång
Utvärdering
Bromssystemets uppdelning
Pneumatiska bromssystem
    På lastbilar och bussar är det vanligt med pneumatiska bromssystem.Funktionen för dessa är i princip samma som för ett hydrauliskt system,men med tryckluft i stället för bromsvätska. Tunga fordon skulle överhettavätskan så de har pneumatiskt bromssystem istället.
     Tryckluftbromsar kräver en kompressor för att fungera. Denna drivs avbilens motor, vilket innebär att luften så småningom läcker ut om motorn äravstängd.
Untitled-Scanned-10
A: Lufttork
B: Kompressor m luftfilter
C: Våttank
D: Tryckregulator
E: Fyrkrets – skyddsventil
F: Framkretstank
G: Bakkretstank
H: Parkeringskretstank
K: Reläventil
L: Färdbromsdelen
N: Snabblossningsventil
Tryckluft / Pneumatik
Alla tyngre fordon är beroende av tryckluft.
I första hand är det bromsarna som fordrar luft.
Men även andra detaljer och funktioner behövertryckluft för att fungera.
oManövrering av dörrar.
oOlika redskap.
oAvgasbroms.
oLuftfjädring.
oDifferentialspärr.
MCj03981270000[1]
Kompressor
Komprimerar luften.
Drivs av motornstransmission.
Arbetar hela tiden närmotorn är i gång.
Tryckregulatorn reglerar atttrycket till lufttankarna blirdet rätta.
Smörjs och kyls av bilensrespektive system.
Untitled-Scanned-broms01
Principskiss bromsar
Matarsystem
Matarsystemet är det system somalstrar, fördelar och lagrar tryckluften såatt den finns till hands när vi bromsar.
Matardelen kan bestå av:
Kompressor.
Frostskyddsanordning.
Tryckregulator.
Säkerhetsventil.
Fyrkrets skyddsventil.
Dubbelmanometer.
Lågtrycksindikator.
Kretstankar.
Principskiss bromsar
Manöversystem
Manöversystemet är det systemsom fördelar tryckluften i ledningartill främre och bakre bromskretsnär vi bromsar.
Manöverdelen
kan bestå av:
Fotbromsventil.
Reläventil.
Snabblossningsventil.
Lastkännande ventil.
Bromscylinder.
Bromskraften regleras direktav hur hårt du trycker påbromspedalen.
Bromscylinder
Bromscylindrar omvandlarenergin i tryckluften tillmekanisk energi.
Luften pressar mot ettgummimembran ochkraften överförs tillhjulbromsens hävarm.
untitled-scanned-broms10
Ca: 7-9 bar
Mekanisktsystem.
Parkeringsbromssystemet.
Parkeringsbromssystem.
Parkeringssystemet är detsystem som på modernalastbilar och bussar ansättsmed hjälp av fjädrar ochlossas med hjälp av tryckluft.
Parkeringsbromsen
kan bestå av:
Särskild lufttank.
Luftnippel/Ringpumpsventil.
Spärrventil.
Handreglage.
Fjäderbromscylinder.
Untitled-Scanned-10
Parkeringsbromsen ska hålla fordonet bromsatmed motorn avstängd under obegränsad tid.
Att använda tryckluft som kraft skulle inte varasäkert.
     Tryckluften läcker efter hand ut ur systemet ochnär motorn är avstängd fungerar intekompressorn.
Fjäderbromscylinder.
Untitled-Scanned-broms04
Parkeringsbromsen ansätts med hjälp av kraftiga skruvfjädrar.Fjädrarna är inbyggda i bromscylindern.
Det är fjädrarna och hjulbromsen som bestämmer bromsenseffekt.
Om fordonet har fjäderbromscylindrar på flera axlar ökarparkeringsbromsens effekt.
Untitled-Scanned-broms05
Untitled-Scanned-broms06
Hjälpbromsar.
Avgasbroms.Mottryck bildas på avgassidan.
Oljeretarder.Hydraulisk hjälpbroms.
Telmabroms.Elektromagnetisk hjälpbroms.
VEB. (Volvo engine brake)Nyare form av avgasbroms.
- Manövreras manuellt medhandreglage eller pedal.
- På moderna lastbilar ochbussar är det oftast  integrerasi det vanliga bromssystemet.
Untitled-Scanned-broms07
Untitled-Scanned-019
Untitled-Scanned-020