Kapitel 16Inköp och inköpsledarskapinom detaljhandeln
Program
Definitioner
Inköps roll och betydelse i handels- ochdetaljhandelsföretag.
Struktur och organisation för inköpsprocessen
Utvecklingen inom handels- och detaljhandelsföretag
Trender för sourcing- och försörjningsstrategier.
Definitioner
Handels- och detaljhandelsföretag:
Karakteriseras av frånvaron av produktionsprocesser
Förädlingsgraden är låg i förhållande till tillverkande företag
Existensen vilar huvudsakligen på utbyte av värden
Tiden mellan inköp och försäljning är kort
Kategoristyrning: beroende på den korta tiden mellan inköp ochförsäljning är dessa två ibland integrerade i en funktion.
Kategoristyrning: beroende på den korta tiden mellan inköp ochförsäljning är dessa två ibland integrerade i en funktion.
Ingående
logistik
Utgående
logistik
Kommersia-
lisering/sortiments-
        förvaltning
Anläggningsinköp
Förvaltning av humankapital
Teknik
Infrastruktur
Värdekedjan i handelsföretag (bearbetad från Porter, 1985)
Definitioner
Definitioner
Handelsföretag kan delas upp i två nivåer:
Grossistnivå (företag-till-företag, B2B)
Detaljistnivå (företag-till-konsument, B2C)
Företag som verkar på grossistnivå levererarsina produkter till andra företag.
Kunder är detaljister, industri- och tjänsteföretag.
Grossistföretag anstränger sig mindre med kampanjer,butikslayouter och val av plats.
Vidare gör grossister många transaktioner med ett litet antalföretag.
Tillverkare
Konsument
Grossist
Detaljist
Grossiströrelse och handel i affärskedjan
Definitioner
Handelsföretag ä mellanhand mellan producent ochslutanvändare. Deras förädling ligger i följandeaktiviteter:
Försäljning och kampanjer
Inköp och uppbyggnad av ett produktsortiment
Uppdelning av större partier
Lagring
Transporter
Risktagande
Marknadsinformation
Förvaltnings- och marknadsföringstjänster
Inköp i handels- och detaljhandelsföretag
Vad avser detaljisthandeln kan man urskilja olikabutikstyper för konsumentprodukter:
Fackhandel
Varuhus
Snabbköp
Närbutiker
Kombinerad butik, stormarknad och hypermarknad
Tjänsteföretag
Inköp i handels- och detaljhandelsföretag
Organisering av inköpsprocessen
Steg i köp-sälj-cykeln:
  Uppskattning av efterfrågan på en viss produkt
  Framtagning av produktsortimentspolicy ochdistributionsstrategi
  Val av den mest lämpade leverantören
  Skriftliga avtal
  Orderläggning
  Automatisk påfyllning
  Leveransbevakning och utvärdering
Detaljistinköpare beaktar marknadsföring och försäljning i störreutsträckning än industriinköpare. Detaljistinköpare utvecklas från rentinköp till sortiments- eller kategoristyrning.
Tvärfunktionell struktur
Team är ansvariga för kategorins alla aspekter så att maximal avkastninggenereras för detaljhandelsföretaget
Inköp, ‘styling’, visuell kommersialisering och distributionsfunktioner verkarinom en organisatorisk enhet. (‘kategoristyrning’)
Funktionell inköpsstruktur
Inköp är viktigt och rapporterar direkt till högsta ledningen
Inköp och orderläggning är oftast separata aktiviteter.
Inköp och kategoristyrning utförs centralt medan orderläggning utförsdecentraliserat så långt som är möjligt.
Planering blir alltmer delegerat till leverantörerna (dvs leverantörs-
styrda lager)
Organisering av inköpsprocessen
Utvecklingen inom handels- ochdetaljhandelsföretag
Föränderliga konsumentbeteenden i europeiska länder:
Åldrande befolkning, utveckling mot individualism, fler mänshoppar.
Ökande inkomstklyftor
Ökat antal par där båda har inkomst
Ökad exponering mot andra kulturer och integrering av etniskaminoriteter
Ökat miljömedvetande
Ökat intresse för en hälsosam livsstil
Detta innebär att den kategoriansvariga/detaljistinköparen ständigtmåste skräddarsy sitt produktsortiment till mer specifika och oftastmindre grupper.
Detta innebär att den kategoriansvariga/detaljistinköparen ständigtmåste skräddarsy sitt produktsortiment till mer specifika och oftastmindre grupper.
Annan utveckling….
Koncentrering: Globalisering av konkurrensen ochkoncentration genom fusioner och företagsförvärv.
Internationellt samarbete: Beroende på leverantörernasmaktkoncentration söker handelsföretag efterinternationalisering som ett alternativ till att väga upp dennautveckling.
Egna varumärken: Egna varumärken stödjer bilden avdetaljisten samt dess identitet. Att finna lämpliga leverantörerför egna varumärken kommer att bli allt svårare.
Utvecklingen inom handels- ochdetaljhandelsföretag
Mer utveckling…
Utrymmesplanering: baserat på detaljerad kostnadsinformationbestämmer detaljister vilken som är den mest vinstgivandebutiksplaneringen.
Gröna frågor: ekologiska aspekter växer i betydelse (ex. naturligaingredienser, nedbrytningsbara förpackningar)
Information: En det av utvecklingen inom IT har direkt påverkan påkonsumenter, medan annan är mindre synlig. Exempelvis:
Elektroniska banktjänster
Streckkoder
Teleshopping
Utvecklingen inom handels- ochdetaljhandelsföretag
Strategitrender inom försörjningskedjan
Modern supply chain management för detaljhandelnbaseras på följande koncept:
Leverantörsstyrt lager (VMI)
Effektiv kundrespons (ECR)
Samverkande planering, prognostisering och påfyllnad (CPFR)
Elektroniska marknadsplatser
Radio frequency Identification Detection (RFID)
Leverantörsstyrt lager (VMI)
Leverantörsstyrda lager är ett system för kontinuerlig påfyllning, därdetaljhandlaren förser leverantören med detaljerad information somtillåter leverantören att styra och fylla på produkter i butiken eller lagret.
Vanligtvis utförs aktiviteter som prognostisering, planering,anmodan och orderläggning av leverantören.
 
Electronic Data Interchange (EDI) är en del av VMI-processen
Fördelar med leverantörsstyrda lager
 Befäster kund-leverantörs-relationen
 Minskar skeppningskostnader och ledtid
 Färre mänskliga misstag
 Förbättrade servicenivåer
Effektiv kundrespons (ECR)
ECR är dagligvarubranchens supply-chain-management-strategi som syftar på att eliminera ineffektivitet och ickevärdeskapande kostnader, således levereras bättre värde tillslutkunderna
Den är utformad att omstrukturera dagligvarubranschensförsörjningskedja från ett tryckande till ett dragande system,genom att använda IT för e-handel
ECR försöker eliminera ineffektivitet genom att introducerastrategiska initiativ inom fyra områden:
Effektiva butikssortiment
Effektiv produktinformation
Effektiva reklamkampanjer
Effektiv produktpåfyllnad
Effektiv kundrespons (ECR)
Program som företagen behöver ha är:
Kategoristyrning (d.v.s. styrning av en produktgrupp som en strategiskaffärsenhet inom varje butik)
Program för kontinuerlig påfyllning (CRP)
Ytterliggare stöd behöver man från följande teknik:
Streckkoder / Scanner
Electronic Data Interchange (EDI)
Datorstödd orderläggning (CAO)
Genomflödesdistribution / direktleverans till butik
Aktivitetsbaserad kostnadsmetod
Det största hindret är inte tekniskt utan ledarskap, med chefer
som är motvilliga att förändra sina fientligt inställda handelsrelationer
till öppna partnerskap
Det största hindret är inte tekniskt utan ledarskap, med chefer
som är motvilliga att förändra sina fientligt inställda handelsrelationer
till öppna partnerskap
Effektiv kundrespons (ECR)
Kurnia et al, (2002) 
Effektiv
kund-
respons
Effektiva
kampanjer
Effektiva pro-
duktlanseringar
Effektivt butiks-
sortiment
Effektiv produkt-
påfyllning
Kategori-
styrning
Aktvitetsbas-
erad kostn-
adsmetod
Streckkoder
Scanner
Datorstödd
order-
läggning
Electronic
Data
Interchange
Program för
kontinuerlig
påfyllning
Genomflödes-
distribution /
Direkt till butik
Samverkande planering, prognostiseringoch påfyllnad (CPFR)
CPFR tillåter samarbete genomförsörjningskedjan, genom att använda enuppsättning processer och teknikmodeller.
Genom en dynamisk delning av information integreras processerfrån både efterfråge- och utbudsida, vilket ger en effektiv planering,prognostisering och påfyllning av kundbehov genom helaförsörjningskedjan.
Fördelar med CPFR:
Förbättrad flexibilitet
Säkring av produkttillgång
Optimerade lager och med dessa förbundna kostnader
Förbättrade intäkter och intjäning
Förbättrade relationer med handelspartners
Elektroniska marknadsplatser
En distinktion kan göras mellan Öppna marknader (tillgängliga för alla)och Privata marknader (endast tillgänglig för medlemmar)
En e-marknadsplats blir en plattform för:
Kärnan av de kommersiella transaktionerna, vilka kan automatiseraoch strömlinjeforma hela processen från anmodan till elektroniskbetalning
Ett samverkande nätverk för produktionsdesign, planering avförsörjningskedjan, optimering och ordereffektuering
Branschvis produktinformation som slagits samman i en gemensamklassificering och katalogstruktur
En miljö i vilken sourcingförhandlingar och auktioner kan ske i realtid
En elektronisk gemenskap för att publicera branschnyheter, -information och –evenemang
Radio frequency Identification (RFID)
RFID är term som syftar på teknik som använder radiovågor förautomatisk identifiering.
Auto-ID Center utvecklar ett öppet globalt nätverk (ett skikt inomInternet) vilket kan identifiera vad som helst, var som helst och heltautomatiskt
Detta nätverk kommer att ge företag i det närmaste perfekt kontrollöver försörjningskedjan
Om det används brett kan det:
eliminera mänskliga misstag vid datainsamling
minska lager
hålla produkter i lager
minska svinn och slöseri
frigöra medarbetare till mer värdeskapande arbete
förbättra säkerhet
Strategitrender för försörjningskedjan
De fyra största utvecklingsområdena visar hur landskapet för dentraditionella detaljistinköparen förändras
Avancerade system tillåter dem att optimera sin verksamhet iförsörjningskedjan
Framtida konkurrens i detaljhandeln kommer inte längre att varamellan enskilda företag, utan snarare mellan företagskluster
Forskning visar att utvecklingen mot denna typ av samarbete ärproblematisk
Förtroende mellan partner, ett långsiktigt åtagande och enbalansering av risker och belöningar krävs för att nå framgång
Slutsatser
Inköpsfunktionen spelar en viktig roll i handelsföretag.
I detaljhandelsföretag är inköpspolitik mycket merintegrerad med försäljnings- och marknadsföringspolitik,
Företagspolicy är huvudsakligen inriktad på att förbättraomsättning och marginal, medan det sysselsattakapitalet minskar.
Detaljhandel idag är en internationell verksamhet.
Avancerade informationssystem tillåter införandet av nyalogistikkoncept som leverantörsstyrda lager, effektivkundrespons, CPFR och elektroniska marknadsplatser.