•eXtreme Programming (XP), hur var det nu
•Tillvägagångsätt (12 grundpelare)
• Planeringsspel
planera snabbt förutsättningarna förnästa release; prioritera, teknikkrav
• Små releaser
släpp nya versioner ofta
• Metafor
hitta en enkel och bra metafor
• Enkel design
gör designen så enkel som möjligt
• Testa
testa koden kontinuerligt. Måstelyckas innan utvecklingen går vidare.
Skriv testerna först!
• Omstrukturera ("refactoring")
strukturera om ofta; ta bort onödigkod, förenkla osv
• Parprogrammering
två programmerare per maskin
• Kollektivt ägande av koden
alla äger och kan ändra i koden
• Kontinuerlig integration
integrera och bygg systemet fleragånger per dag
• 40-timmarsvecka
jobba som regel inte mer än 40timmar per vecka
• Inkludera en "kund" i teamet
inkludera en "riktig användare" påfull tid
• Följ kodstandard
förenklar kommunikation