A-nivå - Valbara moment
Krav: grundläggande
A-nivå - Valbara moment
Krav: grundläggande
B-nivå - Valbara momentKrav: 30 hp på A-nivå
B-nivå - Valbara momentKrav: 30 hp på A-nivå
1.Språk och kultur i skola ochsamhälle – 7,5 hp
2.Svenska språkets struktur i ettkontrastivt perspektiv – 7,5 hp
3.Andraspråksinlärning ochflerspråkighet – 7,5 hp
4.Bedömning avandraspråksutveckling – 7,5 hp
1.Att lära på ett andraspråk –7,5 hp
2.Bedömning avkunskapsutveckling hosflerspråkiga individer – 7,5 hp
Uppdragsutbildning45 hp – behörighet SVA för år 9
http://www.hig.se/studadm/utbildinfo/logotyper/jpg/fargsvart.jpg
Högskolan i Gävle
1
Uppdragsutbildning45 hp – behörighet SVA för år 9
Högskolan i Gävle
2
Fart: ½
Varje moment i respektive block (A resp B) ärvalbara, dock är behörighet 30 hp i ämnet svenskasom andraspråk för att få läsa moment på b-nivå.
Behörighet för år 9: 45 hp.
Språk och kultur i skola och samhälleA-nivå – 7,5 hp
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
Redogöra för migrationsprocess och dess påverkan på kulturella och språkligasamhällsstrukturer.
Redogöra för sociolingvistiska processer med koppling till flerspråkighet.
Problematisera det flerspråkiga klassrummet  och få förståelse för flerspråkiga eleversmöjligheter och begränsningar utifrån språkliga och kulturella normer i samhälle ochskola och dess koppling till identitetsuppfattningar.
Analysera och urskilja aspekter av språklig makt och samhällelig makt och sambandetmellan dessa i ett didaktiskt perspektiv.
Jämföra och kritisk granska olika aspekter av språk, kultur och identitet.
Högskolan i Gävle
3
Svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektivA-nivå – 7,5 hp
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
Tillämpa, redogöra och beskriva svenska språkets struktur på olika språkliga nivåersåsom fonologisk-, morfologisk-, syntaktisk-, semantisk- och diskursnivå.
Undersöka, kartlägga och generalisera svenskans språksystem i förhållande tillandra språk.
Jämföra svenska språkets struktur i förhållande till andra språk.
Högskolan i Gävle
4
Andraspråksinlärning och flerspråkighetA-nivå – 7,5 hp
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
Definiera och redogöra för teorier inom andraspråksinlärning och flerspråkighet isamhälle, skola och hos individen, samt faktorer som påverkar språkinlärning iolika åldrar.
Tillämpa sina kunskaper inom andraspråksinlärning genom att genomföra mindrestudier av andraspråksutveckling med koppling till processbarhetsteorin.
Bedöma och kritiskt granska olika teorier inom andraspråksinlärning ochflerspråkighet i skola, samhälle och hos individen.
Högskolan i Gävle
5
Bedömning av andraspråksutvecklingA-nivå – 7,5 hp
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
Definiera och redogöra för olika bedömningsmodeller för andraspråksutveckling ital och skrift.
Applicera sina kunskaper genom att performansanalysera och bedöma inlärartexterpå olika språkliga nivåer såsom fonologisk-morfologisk-, syntaktisk-, semantisk-och diskursnivå.
Kritiskt granska och jämföra bedömningsmodeller för ett andraspråk i utveckling.
Högskolan i Gävle
6
Att lära på ett andraspråkB-nivå – 7,5 hp
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
Beskriva och redogöra för hur språklig socialisation, språksyn samt inlärnings- ochundervisningstraditioner kan påverka flerspråkiga elevers språkutveckling ochkunskapsinhämtning
Redogöra för språkets roll i ämnesundervisning samt beskriva olika typer av språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt
Sammanställa olika modeller och arbetssätt för språk- och kunskapsutveckling hosflerspråkiga elever, generalisera och dra slutsatser om hur ett framgångsrikt språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt kan se ut, generalisera och dra slutsatser om hur ettframgångsrikt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan se ut
Kritiskt utvärdera barns och ungdomars kunskapsutveckling i skolan utifrån ettflerspråkighetsperspektiv
Högskolan i Gävle
7
Bedömning av kunskapsutvecklinghos flerspråkiga individerB-nivå – 7,5 hp
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
Definiera och beskriva olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling på ettandraspråk, med fokus på genrepedagogik
Sammanställa, generalisera och dra slutsatser om olika bedömningsmodeller förkunskapsutveckling
Dokumentera, synliggöra och bedöma flerspråkiga barns och ungdomarskunskapsutveckling i skolan
Jämföra och kritiskt granska olika bedömningsmodeller för kunskapsutveckling hosflerspråkiga elever utifrån en parallell utveckling av språk och ämneskunskap
Högskolan i Gävle
8
Upplägg
Högskolan i Gävle
9
Delvis inneträffar:
Ca en inneträff per månad.
En 7,5 hp-kurs omfattar således ca 3 inneträffar
Justering av detta går naturligtvis att lösa utifrån inkomnaönskemål.
Föreläsningar ges löpande via länk under momenten.
Examination sker både skriftligt och muntligt.
Löpande uppgifter sker oftast löpande undermomentens gång.
Preliminär prisbild
Högskolan i Gävle
10
Priset per student (7,5 hp förutsatt 20 deltagare) blir7 500 kr/moment.
Max 30 studenter/kursmoment.
Prisnivån handlar i slutänden om hur upplägget serut, hur många inneträffar /träffar på andra platserdet kan tänkas handla om mm.
Detta påverkar sålunda prisbilden.