Skogshaga
F-6 ochfritidshem/fritidsklubb
2013/14
Förutsättningar
Mångkulturell – ca 20% från andra länder
Stort engagemang
Ökande måluppfyllelse
Skolinspektionen säger: En skola medstudiero och tillit mellan elever och vuxna
Specialpedagoger & elevhälsa
Behöriga ämneslärare
SvA-undervisning och nyanlända
Skolan
F-6
Arbetet i verksamheten
Forskning och beprövad erfarenhet:
Skolledningen i klassrummen
Kompetensutvecklingen utifrånidentifierade behov
IUP och pedagogiska planeringar
Språk- och kunskapsutvecklandearbetssätt – En läsande klass
Likabehandlingsplanen och planen motkränkande behandling.
Elevhälsans funktion
Förskoleklass
Förskollärare och fritidspedagog ansvarar
Språkutvecklande arbetssätt; Bornholm,Trulle och Praxis-alfabetet.
Utekul varje vecka – lärande i utemiljö.Här kopplas bokstäver till natur och miljö.
Lek och lärande i samspel
Förebyggande insatser från elevhälsan,tal- och språk, skolpsykolog ochspecialpedagog
Arbetet med nyanlända
Mottagande i Hjärtat med hel skoldagoch undervisning i alla ämnen. Arbetemed kartläggning och klassplaceringinom någon månad.
Successivt ökande deltagande i klassenmed modersmålsstöd ochstudiehandledning.
Språk- och kunskapsutvecklandearbetssätt
Entreprenöriellt lärande
Mål; Att skapa nyfikna och kreativa elever
Nuläge: Har vi några darlings to kill?
Hur kommer vi till målet?
Vilket är vårt nästa steg?
Måluppfyllelse åk 3 & 6 över tid
Måluppfyllelse äp 3 2014
Måluppfyllelse äp 6 2014
Betyg åk 6 vt 2014
Betyg vt 14 fortsättning
Måluppfyllelse
Uppåtgående trend som dalar något våren 2014. Framför allt nårvåra elever inte de höga betygen. De allra flesta elever når målen ialla ämnen men få når de högsta betygen. Fler flickor än pojkarnår målen
Ämnesproven i åk 3 och 6. I åk 3 missar många elever en uppgiftvilket ger lågt resultat. I åk 6 ligger vi högt och i princip alla elevernår målen på ämnesproven.
Specialpedagogiska insatser/kompensatoriska hjälpmedel
Ämneslärarsystem/behöriga lärare
Satsning språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vilket ökatelevernas språkliga förståelse
Påbörjat arbete med pedagogiska planeringar och formativundervisning
Arbete med IUP och omdömen ger information om elevenskunskapsutveckling.
Analys
Insatser har gett resultat, bland annat iPads och andrakompensatoriska hjälpmedel – fler elever når målen.
Ett ökat fokus på måluppfyllelse leder till ett bättre ochlugnare arbetsklimat
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har gettpositiva effekter i flera ämnen
Formativ undervisning med tydliga mål och återkopplingger positiva resultat i klassrummet, både kunskapsmässigtoch socialt. Elever som lär och som möts av högaförväntningar lyckas bättre och blir tryggare i skolan. Vibehöver särskilt ha pojkarna i fokus.
Elevhälsans förebyggande arbete har gett resultat ielevernas lärande.
Fortsatt arbete – strategier & åtgärder
Formativ bedömning/undervisning kopplat till våra pedagogiskaplaneringar med tydlighet mot syfte – centralt innehåll ochkunskapskrav där elever och vårdnadshavare vet vad somförväntas, hur de ska visa vad de kan och där de kan påverkaarbetssätt, arbetsformer och innehåll. Samverkan Norra Stadenkring Bedömning för lärande – Dylan Wiliams
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Att skriva sig till läsning – satsning på de yngre eleverna
Fokus på pojkarnas lärande – ett utvecklingsområde som vi tänkervidare kring.
Fortsatt utvecklingsarbete med iPads genom fortbildning
Fokus lärande på konferenser och samtal med vårdnadshavare.Höga förväntningar leder till ökad måluppfyllelse enligt forskning.
Möjlighet att besöka kollegor och förstelärare
Fortsätta utveckla vårt elevhälsoarbete med tydliga ledstänger.
Fritidshemmet
Våra fritidshem och vårfritidsklubb
Måluppfyllelse
De samtal med vårdnadshavare och elever somgenomförs visar på en hög trivsel och nöjdabarn/vårdnadshavare.
Rastverksamhet som ger eleverna en ökad kvalitetpå rasterna och minimerar konflikter.
Styrd verksamhet på fritids och på klubben somerbjuder eleverna att pröva på nya saker
Kompetensutvecklingsinsats kring föräldrasamtalunder våren har varit positivt.
Samverkan skola och fritidshem behöver utvecklas
Analys
Bättre samverkan skola – fritidshem för attkunna vara ett komplement till skolanbehövs.
Elevhälsan behöver tydliggöras ifritidshemmet – en naturlig och tydligfunktion även här.
Utvärdering av verksamheten måsteförändras – hur vill vi göra?
Bra att arbeta med föräldrasamtal.
 Fritidshemmets uppdrag – nya allmännaråd är välkommet
Fortsatt arbete, strategier & åtgärder
Samverkan skola och fritidshem genom en tydligare kopplingmellan pedagogerna i skola och fritidshem.
Gemensamma träffar för samtliga pedagoger med styrtinnehåll skola – fritidshem så att fritids kan bli ett komplement tillskolan.
Utveckla elevhälsans arbete – mer förebyggande ochfrämjande
Deltagande i kommunens dialogdagar för att utvecklasamverkan fritids - skola
Allmänna rådet – kompetensutveckling under 2014/15
Planerade aktiviteter på fritids varje eftermiddag så atteleverna vet vad som förväntas
Likabehandlingsplanen
Kritik från Skolinspektionen. Vårt fortsattaarbete:
”Skolans plan mot kränkande behandling angerinte vilka åtgärder som behövs för attförebygga och förhindra kränkandebehandling samt vilka av dessa åtgärder somska genomföras under året och hur tidigareårs planerade åtgärder har genomförts.”
Likabehandlingsplanen – analysför vårt fortsatta arbete:
1.Utvärdera tidigare års arbete.
2.Identifiera utvecklingsområden tillsammans medeleverna i skolan och på fritidshem/fritidsklubb.Inhämta pedagogers och vårdnadshavaressynpunkter – Detta behöver åtgärdas, när, hur skautvärdering ske och så här gör vi.
3.Teckna ner dessa i vår plan som ska förankras hoselever, medarbetare och vårdnadshavare
4.Se till att arbetet blir systematiskt hos oss.Elevhälsan har ett särskilt ansvar kring detta.
5.Planen revideras under hösten 2014. Delaktighet ärviktigt för oss.