STUDIEHANDLEDNINGÅTTA STEGSTUDIEHANDLEDNINGÅTTA STEG
Samordnad Individuell Plan
Kalmar län
I utbildningen ges information om SIPriktlinjen för Kalmar länoch processens åtta steg. Se gärna snabbguiden med de åtta stegen!
Inför varje steg visas en film med riktlinjens innehåll kopplattill det steget. Ha gärna riktlinjen framför dig!
Efter filmen uppmanas ni att diskutera innehållet kopplat tiller verksamhet. Coachen tipsar även om bra förberedelser, länkar mm.
Filmen har tagits fram i samverkan mellan kommunerna,Landstinget och Regionförbundet i Kalmar län, 2014.
Välkommen till en utbildning om SIPVälkommen till en utbildning om SIP
Klicka på länken för att se introduktionentill utbildningsfilmen!
Syfte med SIPSyfte med SIP
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 1!
1. Behov av samordning1. Behov av samordning
1. Behov av samordning1. Behov av samordning
Inför en SIP ska man alltid fundera på vilka mervärden en SIP geri det enskilda fallet och att det verkligen finns behov av en SIP.
Diskutera olika typer av ärenden som ni brukar ha på enheten!I vilka fall ska man erbjuda en SIP och i vilka fall kandet räcka med enklare samverkan?
Tips!
Använd informationsbroschyren för patient/brukare
Läs Riktlinjen sidan 3 (vem ska erbjudas SIP) och sidan 6 (hurgör man om det finns andra samordnade planer)
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 2!
2. Samtycke och förberedelser2. Samtycke och förberedelser
2. Samtycke och förberedelser2. Samtycke och förberedelser
Vetskap om vad som kommer att tas upp på mötet ger trygghet.
Diskutera kring hur ni kan bidra till att skapa trygghet!
Tips!
Avsätt tid för det förberedande samtalet
Säkerställ att personen förstår innebörd och mervärde av SIP
Fokusera på mål och delmål och personens förväntningar
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 3!
3. Planering inför samordningsmötet3. Planering inför samordningsmötet
3. Planering inför samordningsmötet3. Planering inför samordningsmötet
För att kallade verksamheter ska kunna upprätthålla ett professionelltförhållningssätt behöver man planera och förbereda arbetet ordentligt.
Diskutera kring vad ni själva skulle behöva veta och bli förbereddpå inför ett samordningsmöte.
Om du själv initierar till SIP, vad tror du är viktigt för dig att tänka på?
Tips!
Avsätt administrativ tid för detta steg
Använd kallelseblanketten
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 4!
4. Samordningsmötet4. Samordningsmötet
4. Samordningsmötet4. Samordningsmötet
Vid mötet kan det bli många olika parter runt bordet.
Hur säkerställer vi att det sker på ett sätt som gör den berördapersonen delaktig?
Hur förbereder jag mig själv inför rollen som mötesledare?
Tips!
Använd SIP-mallen
Se dokument på hemsidan ”Att leda SIP-möten”
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 5!
5. Samordnarens huvuduppgifter5. Samordnarens huvuduppgifter
5. Samordnarens huvuduppgifter5. Samordnarens huvuduppgifter
Samordnaren ansvarar för kontakt, dokumentation, vägledning samtkallelse till uppföljningsmötet.
Hur skiljer sig samordnarens uppgifter från den roll du vanligtvis har?
Vilka är vinsterna med att ha en namngiven samordnare?
Tips!
Använd hemsidorna (kommun respektive 1177)för vägledning till olika aktörer.
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 6!
6. Dokumentation6. Dokumentation
6. Dokumentation6. Dokumentation
Samordnarens huvudman är övergripande ansvarig för planen.
Finns det rutiner för dokumentation och hanteringav SIP på er arbetsplats?Är de kända?
Tips!
Ta fram era egna rutiner för dokumentation och hantering
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 7!
7. Uppföljning7. Uppföljning
7. Uppföljning7. Uppföljning
Planen skall vara aktuell och följas upp kontinuerligt samt vid behov.
Diskutera hur vi säkerställer att vi följer upp målenoch inte bara genomförda aktiviteter!
Tips!
OBS att delmålen kan vara uppfyllda, delvis uppfyllda ellerinte uppfyllda (se riktlinjen punkt 7).
Klicka på länken för att se utbildningsfilmen, steg 8!
8. Avslut8. Avslut
8. Avslut8. Avslut
Planen avslutas när samtliga parter i samråd med den enskildebedömer att målen med samordningen är uppfyllda eller attsamordningen inte längre är aktuell.
Hur säkerställer vi berörd persons delaktighet i avslutetav den samordnade planeringen?
Hur tar vi tillvara erfarenheterna från SIP-arbetet i vår verksamhet?
www.ltkalmar.se/for-vardgivare/samordning/