2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
C:\Users\luanol\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\TPNL8WOQ\bild (4).JPG
Försöksverksamhet medövningsskolor och förskolor2-3 okt 2014
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Kvalitetsarbete VFU
VFU-råd: Ska i samverkan medprogramråden, partnerskolorna ochfakultetens VFU-organisation verka för attVFU genomförs, utvärderas och utvecklasi enlighet med fakultetens kvalitetsarbeteoch ramavtalet.
Ramavtal om VFU i Skåne: Lärosätenaverkar för att synpunkter på VFU-platsenoch analys/slutsatser/resultat avstudenternas utvärdering av VFUkommuniceras till handledare ochrektor/förskolechef samt i förekommandefall till kommunsamordnaren. Vid behovvidtar berörda åtgärder.
Regionala samverkansrådet förskollagsstyrda verksamheter:Rådet tar bland annat upp uppföljning ochutvärdering av ramavtalets intentioner.
tag.JPG
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
posthus.JPG
MAH-logo_CMYK_VitText.png
Kvalitetsarbete VFU
Kursutvärdering VFU-kursersammanställning/kursrapport –programråd/VFU-råd
Kvaliteten i VFU – studie av JoakimÅkesson
Försöksverksamhet för övningsskolor
Syfte:
Höja kvaliteten i VFU bl a genom attstärka kvaliteten i handledningen och ikontakterna mellan högskola ochövningsskola/-förskola
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Malmö högskolas ansvar
placera många studenter påsamma skola/förskola.
 
placera studenterna så att defullgör huvuddelen av sinverksamhetsförlagda utbildning vidövningsskola/övningsförskola.
Övningsskolans/-förskolans ansvar
ta emot ett stort antal studenterrelaterat till sin storlek.
 
ta emot flera studenter i sammaantagningsomgång.
 
 
Riktmärket är att det efter tre terminer ska finnas minst 20 studenter på enövningsskola och minst 15 studenter på en övningsförskola inklusivestudenter från tidigare antagningsomgångar.
Stora övningsskolor/övningsförskolor förväntas ta emot ett större antal.
Stort antal studenter
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Malmö högskolas ansvar
tillhandahålla vfu-lärare somföljer, examinerar och bidrar tillstudenternas utveckling i samrådmed handledaren och som görbesök i varje vfu-kurs
erbjuda utlokaliseradhandledarutbildning
Stort antal lärare/förskollärare med adekvat examen ochhandledarutbildning
Övningsskolans/-förskolans ansvar
tillhandahålla så många handledaremed handledarutbildning om minst 7,5hp att var och en endast handleder ettfåtal studenter samt att dessa haradekvat lärar- respektiveförskollärarutbildning
i dialog med högskolan upprätta enplan för handledare att delta ihandledarutbildning om minst 7,5 hputifrån definierat behov
Riktmärket är att minst hälften av skolans lärare respektive förskollärare ska hagenomgått handledarutbildning om minst 7,5 hp efter tre terminer och minst 75 %efter fem terminer. Det krävs också att skolan/förskolan har en handledartäthet sominnebär att varje handledare handleder högst två studenter per termin.
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Malmö högskolas ansvar
organisera medverkan av lärare frånövningsskola/-förskola i metodiskamoment i i ämnesdidaktisk/fritidshemspedagogisk/förskolepedagogisk HFU samtanordna seminarier för handledare iämnesdidaktik/fritishems-pedagogik/förskolepedagogik.
anordna seminarier omprofessionsutveckling för handledare.
Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan
Övningsskolans/-förskolans ansvar
ge förutsättningar för att särskiltyrkesskickliga lärare ska kunnamedverka i metodiska moment iämnesdidaktisk/fritidshems-pedagogisk/förskolepedagogiskhögskoleförlagd utbildning.
anordna seminarier omprofessionsutveckling för studenteroch handledarkollegor
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan
Detta innebär att skolan/förskolan från och med år 1
-anordnar seminarier för samtlig personal om innebörden av övningsskolaoch övningsförskola,
-leder seminarier om professionsutveckling på den egna skolan/förskolanför såväl handledarkolleger som studenter,
-deltar i av högskolan anordnade seminarier iämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/ förskolepedagogik
samt från och med år 2
-är beredd att medverka i metodiska moment i ämnesdidaktisk/fritidshemspedagogisk/förskolepedagogisk HFU.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Malmö högskolas ansvar
organisera seminarier för utbytemellan olika övningsskolor/övningsförskolor.
Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola
 Övningsskolans/-förskolans ansvar
samverka med annanövningsskola/övningsförskola så attstudenterna kan genomföra del av
verksamhetsförlagd utbildning i enverksamhet med andra förutsättningar
Detta innebär att skolan/förskolan har beredskap att samverka med en annanövningsskola eller övningsförskola för att studenter ska kunna genomföranågon vfu-kurs eller del av vfu-kurs i en verksamhet med andraförutsättningar än den övningsskola eller övningsförskola där studenter harsin huvudsakliga placering.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Malmö högskolas ansvar
upprätta en struktur för hur studentersexamensarbeten ska kunna knytas tillövningsskolors/övningsförskolorsinterna utvecklingsarbete.
  
upprätta en struktur för hur högskolanoch övningsskolan/övningsförskolanska kunna samverka för att ge stöd istudenternas genomförande avexamensarbeten.
Studenters examensarbeten knutna till övningsskolanseller övningsförskolans interna kvalitetsarbete
 Övningsskolans/-förskolans ansvar
i dialog med högskolan ochstudenter formulera forskningsbarafrågor som kan undersökas inomramen för ett examensarbete.
 
i dialog med högskolan ge stöd istudenternas genomförande avexamensarbeten.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Studenters examensarbeten knutna till övningsskolanseller övningsförskolans interna kvalitetsarbete
Det innebär att skolan/förskolan under försöksverksamheten successivtupprättar en stödstruktur för att studenters examensarbeten ska kunna knytastill övningsskolans/ övningsförskolans interna kvalitetsarbete.
Stödstrukturen kan bestå i att övningsskolan/ övningsförskolan utser enkoordinator som i dialog med högskolans handledare av examensarbeten ochvfu-lärare uppmuntrar och stödjer studenterna i att formulera forskningsbarafrågor med relevans för ämne och ämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/förskolepedagogik.
För den enskilda studenten innebär det att han/hon ska ges möjlighet attinvolveras i konkret utvecklingsarbete under sin utbildning.
Stöd kan också innebära att det finns tillgång till datorer och arbetsplatser förstudenterna samt att de får möjlighet att delta i utvecklingsarbete påskolan/förskolan.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Malmö högskolas ansvar
upprätta system för årlig uppföljningav försöksverksamheten.
 
medverka vid årlig uppföljning ochutvärdering av försöksverksamheten.
Uppföljning och utvärdering
 Övningsskolans/-förskolans ansvar
årligen lämna underlag tilluppföljning och utvärdering avförsöksverksamheten.
 
medverka vid årlig uppföljning avförsöksverksamheten.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
Uppföljning och utvärdering
Det innebär att övningsskolan/övningsförskolan följer upp, utvärderar ochdokumenterar försöksverksamheten samt årligen redovisar vad man uppnått iförstärkt kvalitet kopplad till försöksverksamheten.
I en handlingsplan redovisas i vilken takt somövningsskolan/övningsförskolan avser att arbeta vidare enligt tilläggsavtalet.
Redovisningen ska bestå i en kortfattad skriftlig redogörelse tillsammans meden handlingsplan vilka presenteras i ett årligt utvärderingsseminarium densista måndagen i november med start 2015.
Seminariet har fokus på samverkan mellan samtliga partnerskolor ochhögskolan och kommer att vara ett tillfälle för erfarenhetsutbyte.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
Malmö stad
Hörby kommun
Bulltofta
Skattkistans förskola
Sege Park
Svedala kommun
Gubbabacken
Floraparken, Klöverstugan & Fröhuset
Maryhill & Frövik
Hattstugan, Rödluvan & Värby
Lindängehus
Helsingborgs stad
Svängedammen & Linbäret
Nanny Palmqvist väst, Solrosen
Mariehage & Tessin
Wieselgrens östra
Augustenborg
Wieselgrens västra
Rörsjön
Västra Ramlösa
Sjöhästen
Trelleborgs kommun
Stadionparken & Stensjön
Skegrie
Arkitekten
Modeshög och Dalajär
Lund Öster/Södra Sandby
Landskrona stad
Björkbacken, Solbacken & Hallonbacken
Kvarngården och Svarvaren
Fågelsång & Almbacken
Glumslöv
Höganäs kommun
Sandvången och Tegskiftet
Eric Ruuth
8 kommuner - 27 förskolor/-områden
 
Övningsförskolor ht 2014
MAH-logo_CMYK_VitText.png
Grundskolor
Gymnasieskolor
Malmö stad
Malmö stad
Bäckagårdssskolan F-9
Agnesfrids gymnasium
Apelgårdsskolan F-9
Malmö Borgarskola
Ängslättskolan, F-6
Malmö idrottsgymnasium
Holmaskolan,  F-6
Pauli skola
Högaholmsskolan,  F-6
S:t Petri skola
Kungshögsskolan,  F-6
Helsingborgs stad
Lund Öster/Södra Sandby
Rönnowska skolan
Killebäckskolan, 7-9
Olympiaskolan
Byskolan, F-5
Trelleborgs kommun
Höganäs kommun
Söderslättsgymnasiet
Tornlyckeskolan F-9
Fristående skolor
Svedala kommun
Kunskapsgymnasiet i Malmö
Naverlönnskolan 6-9
Marbäckskolan, Röda skolan F-5
6 kommuner - 15 grundskolor
Helsingborgs stad
3 kommuner, 1 fristående - 9 gymnasieskolor
Tågaborgsskolan F-9
Högastensskolan F-9
Holstagårdsskolan F-9
Landskrona stad
Glumslövs skola,  1-9
Övningskolor ht 2014
MAH-logo_CMYK_VitText.png
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
  Med ansökan garanteras
att anmälda skolor uppfyllerkriterierna för deltagande, samt
att anmäld skolas ledning,organisation, undervisning ochkvalitets- och utvecklingsarbetehåller god kvalitet.
MAH-logo_CMYK_VitText.png
M:\My Desktop\foto högskolaskylt.JPG
MAH-logo_CMYK_VitText.png
Urval
Ambitionen är att de som uppfyllerkriterierna ska kunna delta.
Ny ansökningsomgång  2015 och 2016.
Om studentvolymen inte räcker kommerett urval att göras.
Skolor och förskolor med olikainriktningar och förutsättningar
Geografiska begränsningar
Samråd med förvaltningsledning
2010 05 04
MAH-logo_CMYK.gif
  Ersättning
 
Utöver projektledning kommerersättningen att fördelas mellanhögskola och övningsskola/-förskola och användas förkvalitetshöjande insatser som ärhållbara över tid såsom
utbildning - kompetensutveckling
seminarier - mötesplatser
samordning - infrastruktur
uppföljning och utvärdering
Ersättning till övningsskola utöverden som regleras av ramavtal (597kr/ vecka 2014) utgår med 1 000kronor per student och vfu-kurs(student i försöksverksamhetgenomför 1-2 vfu-kurser per läsår.)
MAH-logo_CMYK_VitText.png