UF COACHING
Carl Brummer
utvecklingspolen
VETA OCH GÖRA
Vilka få mest betalt
kunskap
färdighet
arbete
JAG KAN DET HÄRJAG TJÄNAR PENGAR
Lycka
lyckas
Lära
Misslyckas
Lära
lyckas
FEEDBACK
Feedbacklapp
Feedbacktrappan
Förkasta, gäller inte mig
Förneka, nej så var det inte
Erkänna , försvara
Reflektion, förstå, aha
Fritt val förändra eller ignorera
BEDÖMNINGAVSIKT
Vi ser världen som vi vill
Olika genetiska förutsättningar
Gemensam uppväxt
Hur mycket interaktion
Andra ser världen på ett annat vi
Vi bedömer andra utifrån vårt eget filter
Vi kan feltolka/ bedöma egenskaper ochbeteenden
En överdriven styrka kan bli arrogans
Överdriven hjälpsamhet kan bli för mycketinblandning
Taskig timing på skämt
EN ÖVERDRIVEN STYRKA KAN BLI ENSVAGHET
En överdriven förmåga kan bli arrogans
Överdriven hjälpsamhet kan bli för mycketinblandning
Taskig timing på skämt
UPP I TRAPPAN
Trick kanske ligger det något det som sagts
Tack
Why would you say what to mee
Tell me more
Andra mäniskor bedömer mig bara utifrån inabeteenden, inte mina motiv
Om du känner till motiven har du enklare attacceptera handlingen
Rätt antagande
Samma drivkrafter, godkänner samma betende
FÖRÄNDRINGENS FYRA RUM
Självcensur, inga problem, felåtgärd, lindra symptom
Fallucka, censur, vi behöversjälvinsikt, få hjälp medempati/ feedback
På väg mot förvirringens rum
Jag vill inte, inteutvecklingsbar
Förvirringens rum, ge uppden gamla nöjdheten,
Jag vill men jag vet intehur, coachbar
Det är svårt men jag vill
Mot nya mål
Nöjdhet
Slide, allt som är underutveckling är underavveckling, enförändring över tid
Framåtrörelse, energi
Skörda frukterna
Nyförälskad
Ny målbild
ATT COACHA
Är det någonting jag censurerar just nu
Vad är det för alternativ som du har
Hjälp att samla det mod de behöver för att fattabeslutet
Den jag coachar skall definiera sina egna frågoroch svar
STORA UPPFINNINGAR
Hjulet
Tvättmaskinen
Glödlampa
Glasögon
Antibiotika
telefon
Skiftnyckel
Hur många av dessa har du bidragit till?
BRAINPOWER
Den jag har framför mig har rimligen en enormpotential
Den vi coachar har både frågan och svaret
SITUATIONS ANPASSAT LEDARSKAP
Med stigande mognad i uppgift minskar behovet avinstruktion
1.I början tala vi instruerande ledarskap
2.Vi snackar du bestämmer
Instruktionen vi upplever vi kan mer än den vicoachar
Mognad i uppgiften
HUR VILL DU BLI LEDD
Kan användas i utvecklingssamtal
Öppenhet
Ärlighet
Samarbete
Inte störa i arbetet, inte peta
Avstämningar
Full deligering
COACHING, 4 STEGS PROCESS
1.Målbild,syfte
2.Nuläge
3.Idéer
4.stöd
Goal
Reality
Opputunitus
Way foward
OLIKA TYPER AV FRÅGOR
Dubbla frågor
Ledande frågor
Slutna frågor
Omformuleringefrågor
Öppna frågo
Skapar förvirring
Givna svar
Ja och nej svar
fråga
svar
EN FRÅGAS STYRNING
öppen
sluten