http://intra.kth.se/polopoly_fs/1.383275!/image/KTH_pngs.png
Det dubbla uppdraget
Lars Geschwind
Om ECE-skolan
ECE-skolan har en ledanderoll i den pedagogiskautvecklingen, forskningenoch lärandet vid KTH. Skolanska bedriva egen utbildningoch forskning och ge stöd försåväl utbildning somforskning inom de andraskolorna vid KTH. Detmoderna biblioteket ochmorgondagens lärande ärsjälva utgångspunkten förbildandet av ECE-skolan.
lärarutbildning
lärarutbildning
högskolepedagogik
högskolepedagogik
språk och kommunikation
språk och kommunikation
vetenskapens hus
vetenskapens hus
Avdelningen för lärande
Forskargruppen Engineering Education vidKTH
Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande(ECE), Avdelningen för lärande
1 gästprofessor, 1 lektor, 1 affilierad forskare och 5doktorander
Forskning med närhet till policy och praktik
Tvärvetenskaplig grupp
Forskarroller
Hur kan forskare bidra till utvecklingen vid det egnalärosätet?
 
Att sitta på många stolar och ha flera hattar
Att inte hamna mellan stolarna och att veta vilken hattman bär
Engaged scholarship, mode 2, third space professionals,hydrididentiteter etc.
Advancing knowledge, Informing policy,Enhancing practice
forskning
praktik
policy
Forskning om HU som en skärgård
Pågående forskning
Teman:
Fältet forskning om högre utbildning
Kvalitetsgranskningar och utvärderingar somledningsinstrument
Strategisk samverkan
Arbetslivsanknytning i ingenjörsutbildningar
Karriärvägar och HR-frågor
Större organisationsförändringar och dess konsekvenser
 
Att diskutera om uppdraget omvärldsanalys
Hur gör ni? Vad finns det för utmaningar?
Uppdraget/syftet: Hur formuleras ett uppdrag? Hur serbeställningsprocessen ut? Behoven? Vad ska bevakas?
Rollfördelning: Vem ska göra vad i systemet? Nationell nivå,inom lärosätena? Andra?
Arbetssätt: Hur ska omvärldsanalys bedrivas?
Spridningen av resultaten: Vad finns det för utmaningar? Vem ärmottagare?
Grupperna
Karriärfrågor inom lärosätet – Malin Henningsson
Kvalitet och utvärdering – Sara Karlsson
Samverkan och arbetslivsanknytning i utbildningen – MarieMagnell
Utbildningsutveckling – Kristina Edström
Organisation och ledning – Lars Geschwind