Next Step Bologna 2009-2011Karolinska Institutet  2 juni
Bolognadeklarationen 1999Främja rörlighetFrämja anställningsbarhetFrämja Europas  konkurrens/attraktionskraft somutbildningskontinent
Gjort mycket
Infört mycket
Process
Vad händer nu?
Vad diskuterade vid det senasteministermötet som har bäring på svensk högreutbildning?
Ny period: 2 år
Lärosätesperspektiv
Agneta Bladh, Högskolan Kalmar,representant  i den svenskadelegationen vid ministermötet
Leuven-kommunike´n
Större fokus på kvalitet
Offentlig finansiering huvudspåret, men meruppmärksamhet  till alternativ finansiering
Bred rekrytering
Livslångt lärande principen ska underlättas via t exflexibelt  lärande, deltidsstudier
Erkännade av tidigare kvalifikationer
Anställningsbarhet innebär både att vara  lyhörd förarbetsgivarens behov och uppmuntra  VFU
Studentcentrerat lärande betonas
Forskningsnära utbildning
Mobilitetsmål 20% 2020
Varför?
Ökar respekt för mångfald
Ger kapacitet för att hantera kulturellaskillnader
Uppmuntrar kunskaper i flera språk
Ökar samarbete mellan lärosäten
Ökar konkurrensen mellan lärosäten
Mobilitetsmål 20% 2020
HUR?
Öka antalet gemensamma program ochgemensamma examina
Skapa flexibla studiegångar
Skapa bättre information
Erkänna utbytesstudierna
Medtagbara studielån
Studentperspektivet
Stefan Björk, SFS, representant  i densvenska delegationen  vid ministermötet
Mobilitetsmålet  20% år 2020
”Knäckfråga” på ministermötet
Vad menas?
Av de som har tagit examen ska 20% någongång  ha varit utomlands. Detta gäller alla trenivåer.
Tryckte på lärarmobilitet; Vid de universitetdär lärare är ute mycket; studenter åker utmer
Hur implementera målet och är svenskaungdomar så beresta att de vill ta det lugntnär de läser på universitet?
Gemensamma examina, ur propositionen”Gränslös kunskap-högskolorna iglobaliseringens tid” (finns på nätet)
Åsa Petri, utbildningsdepartementet,arbetar med förordningsarbetet och
sitter med i ordförandegruppen som sätter upp programför kommande två åren
Nationell strategi; nya insatser i Prop”Gränslös kunskap…” (1/4 2009)
Forum för internationalisering(samordning av utflöde och inflöde avstudenter)
Insatser för ökad student –ochlärarmobilitet (T ex 20 milj  till vikarier  då läare ärutomlands)
Gemensamma examina
Marknadsföring
Gemensamma examina
Svenska universitet och högskolor  fårutfärda en gemensam examen med andralärosäten (svenska och utländska)
Svenska universitet och högskolor  fåröverlåta förvaltningsuppgift i fråga om
antagning
tillgodoräknande
Gäller from 1/1 2010 med tillämpning på utbildningsom börjar efter 30/6 2010
Fortsatt process
Debatt och beslut i riksdagen  10/62009
Utfärdande av lag
Förordningar gällande gemensammaexamina
New recommendations concerningthe grading  scale in the newECTS users giude
Maria Sticchi Damiani,
Bologna expert  to the commision
Att jämföra våra nationella skalor medvarandra för att överföra betyg frånett lärosäte  till ett annat lärosäte
under en två-års period; samla in datapå fördelningen av godkända betyg  perbetygssteg, jämföra data .
På basis av jämförelsen kan individuellabetyg överföras
Hur påverkar de   nyarekommendationerna arbetet i ECTS-gruppen?
Fredrik Andersson, SUHF, sekreterare i ECTS-gruppen
”Gemensam hantering av betyg i enlighet medECTS User´s guide
Förslag från SUHF:s arbetsgrupp om ECTS-betyg”
Hur jämföra våra nationella skalor medvarandra?
Hur skapa jämförelsedata
Arbetsgrupp inom SUHF har skapatsför att ta fram rekommendationer hurlärosäten ska jobba gemensamt
Arbetsgruppens förslag
Följa det svenska utbildningssystemetsstruktur genom att knyta an till enskildakurser (Program ; en korg med kurser)
Räkna per kurs/Hur många godkända/betygsteg sedan kursen inrättades
För varje kurs sammanställa fördelningav godkända betyg
Införa hänvisning (Annex I) i DiplomaSupplement om betygsfördelning
Nackdelar; Information på avancerad nivå liten  dåofta bara 5 personer går kursen. Mindre än två årsjämförelse för nyinrättade kurser
Beslut tas i oktober
Tillämpning 2010/20111
Krävs studieadministration- system inletts medLADOK
Måste synkas med Högskoleverketsrekommendationer om examensbevis
ECTS, betyg och bedömning-från en pedagogisk synvinkel
Lena Adamson
Högskoleverket/Stockholms Universitet
ECTS- betyg?
Aldrig menat så
Aldrig menat att vara betyg, endastmenat att vara en översättningsskala
Man har också uppfattat att ECTS varrelativt ..
Första frågan när det gäller betyg
blir alltså istället;
 Vilket betygssystem ska lärosätetanvända ?
 Relativt?
Målrelaterat?
Vad ska vi göra? Ska vi rangordnastudenter? Nej, inte när vi jobbarutifrån learning outcomes;målrelaterade betyg.
Nästa fråga. antal grader?
En mer differentierad betygsskala främjar
svenska studenters konkurrenskraft utomlands
Viktigt med examinations- och
bedömningskriterier arbetas fram utifrån den
kunskap och forskning som finns på området.
Bör därför knytas till högskolepedagogiskadiskussion och utvecklingsarbete
 I övrigt en smakfråga!
Vad behövs för att sätta betyg i ettmålrelaterat betygssystem?
Lärandemål
 En nedtecknad beskrivning  av vad studentenförväntas kunna och kunna göra vid slutet avkursen/utbildningen
Betygsgrader
Betygskriterier
 En specificering av i vilken utsträckningstudenten har uppnått lärandemålen. Varför?
Kompetens
Kriterieskrivande, examinationsformer,bedömningsarbete
Att kunna formulera kvalitativa formuleringar