Hemsjukvård i förändring, Socialstyrelsen, nov 2008
Kommunaliserad hemsjukvård, juni 2011, SoU 2011:55
Socialstyrelsens slutsatser
Mindre slutenvård per vårdtagare, antal invånaremed hemsjukvård ökar
Ökad tillgång till behandlingar
Synergieffekter i övrig kommunal verksamhet
Läkemedelshantering läggs i mindre utsträckningöver till egenvård/anhöriga
Perspektivet förflyttas från vårdcentralensöppettider till vårdtagarens behov över dygnet,veckans alla dagar
Källa: Hemsjukvård i förändring, Socialstyrelsen, nov 2008
Kommunaliserad hemsjukvårdSOU 2011:55
Bakgrund
Ädelreformen
 Lagförslag om kommunaliserad hemsjukvård(Äldrevårdsutredningen (SOU 2004:68 ochSocialdepartementet 2006)
SKL betonade frivillighet i remissvar
Socialstyrelsens rapporter 2008  förespråkadekommunal hemsjukvård
Uppdraget
     Stödja kommuner och landsting i processen attöverföra ansvaret för hemsjukvården från landstingtill kommunerna.
Syftet är att på frivillig väg få ett kommunalthuvudmannaskap för den kommunala hälso- ochsjukvården och hemsjukvård i landet.
Samordna, inte utreda, kommunalisering avhemsjukvården!
Län som har kommunaliserathemsjukvården
Jämtland
Kronoberg
Västra Götaland
Värmland
Örebro
  Uppsala
  Halland
  Kalmar
  Skåne
  Södermanland
Även Gotlands kommunhar överfört ansvar frånHSN till SN
163 kommuner har idagansvar för hemsjukvården
Län som ännu ej kommunaliserathemsjukvården
Stockholm – påbörjatdiskussioner
Östergötland siktar på2014
Jönköpings län siktar på2013
Gävleborgs län siktar på2013 (flyttat fram ett år)
Västmanland förhandlarom att kommunalisera2012
 
     Dessutom ser Hallandslandsting övernuvarandeansvarsfördelning
Dalarnas län siktar på2013
Västernorrlands län haråterupptagit diskussioner
Västerbottens län harbeslutat ta upp fråganigen
Norrbottens län siktar på2013
Blekinge förefaller varaenda länet (som ejkommunaliserat) där detf.n. inte pågårdiskussioner
Erfarenheter från län som utrettfrågan men ej beslutat
Blekinge – Ronneby gick inte med påuppgörelsen
Västmanland – kom inte överens omhemsjukvårdens kostnader
Norrbotten – samma som Västmanland
Västernorrland – regionfrågan satte stopp
Västerbotten – kommunerna kom inte överensom ett mellankommunalt utjämningssystem
Problemområden av huvudsakligenekonomisk art kan vara
1.Skatteväxlingsnivån
2.Den mellankommunala utjämningen
3.Tidigare skatteväxlingar
4.Bristen på statistik ang. kostnaderna
5.Enskilda kommuner kan stoppakommunaliseringen
6.Oro för kraftig kostnadsökning
Om avtalen
Alla bygger på tröskelprincipen
Några avtal har tillägget ”längre vårdbehov”
De flesta avtal omfattar endast primärvårdsanslutenhemsjukvård
Två avtal har vidgat begreppet hemsjukvård – allhemsjukvård avsett diagnos och ålder från förstadagen
I ungefär hälften av avtalen anges att barn omfattasav den kommunala hemsjukvården
Som goda exempel ses överenskommelserna iSörmland och Kalmar
Om tjänsteköp och lagligheten iavtal med kommuner omhemsjukvård
Upphandling krävs förmodligen idag
Utredningen framhåller att landstingens köp avhälso- och sjukvårdstjänster från kommunernainte torde vara förenligt med LOU ochkommunallagen
Förslag för hemsjukvården – intebara primärvårdsbaserad
Utredningen föreslår att kommunerna ges envidgad befogenhet att tillhandahållahemsjukvård som är ansluten till somatiskslutenvård och psykiatrisk slutenvård
Argumenten
Primärvårdsnivån är inte längre en lämpligavgränsning
Den medicinska utvecklingen har gått och gårframåt
Alla former av hälso- och sjukvård ska kunna gesupp till läkares nivå
Förslag – inga kommunalaläkare
Utredningen föreslår att kommunerna inteska ges rätt att anställa läkare
Motiven är främst
Brist på läkare – ökad risk för rekryteringsproblem
Oklara ansvarsgränser och begrepp
Svårt kombinera kommunala läkare medvårdvalet
Inget uttalat önskemål från kommunerna
Bör endast bli aktuellt om man överförprimärvården till kommunerna
Patienter från andra länder och län
Utredningen föreslår att kommunerna ska få rättatt få ersättning för vård av patienter från EES-länder m.fl.
I övrigt hänvisas till avtal mellan parterna
Motiv – inte baraprimärvårdsbaserad hemsjukvård(sidan 29)
”Vissa patientkategorier får hemsjukvård somomfattar både primärvård ochspecialiserad/avancerad hemsjukvård. Ur denenskildes perspektiv är det inte till fördel att flerahemsjukvårdsteam kommer hem till patientenendast beroende på att en viss insats är attbedöma som primärvård och en annan somspecialistvård”
Vad bör hemsjukvården innehålla?(Miniminivå)
All planerad hälso- och sjukvård på primärvårdsnivåsom, med bibehållen patientsäkerhet, kan ges i denenskildes hem.
Kommunen ansvarar för insatserna inom hemsjukvårdenfrån den dag behovet uppstår och samordnad vårdplanhar upprättats.
Hemsjukvård omfattar alla sjuksköterskeinsatser,inklusive insatser som erfordrar specialistsjuksköterska,samt basal rehabilitering och habilitering av sjukgymnastoch arbetsterapeut.
Hemsjukvård utförs hela dygnet.
Palliativ vård på primärvårdsnivå
Hemsjukvården omfattar alla personer över 18 år.
Vad kan hemsjukvården innehålla?(maximinivån)
All planerad hälso- och sjukvård på specialiseradsomatisk vårdnivå och inom specialiseradepsykiatrisk vårdnivå, som kan ske med bibehållenpatientsäkerhet, i den enskildes hem, utförd avsjuksköterska, sjukgymnast och arbetsterapeut.
Hemsjukvård för alla personer, inkl. barn upp till 18år.
Planerade eller oplanerade hembesök. Medoplanerade besök avses snabb insats frånsjuksköterska vid oförutsedda behov.
Hjälpmedel till personer i ordinärt boende.
Instrument för den ekonomiskaregleringen
Omfördelning av intäkter mellan landstingoch kommun
Skatteväxling
Kostnadsskillnader inomkommunkollektivet
Kommunernas kostnadsutjämningssystem föräldreomsorgen
Ev mellankommunal utjämning (HSL 19 §)
Skatteväxlingsnivån
Ska baseras på nuvarande faktiska kostnader föröverförda verksamheter
Den framtida kostnadsutvecklingen bör inte beaktas(intäkterna från en skatteväxling ökar i samma taktsom medelskattekraften i riket)
Omöjligt att fastställa en generell beräkningsformellför skatteväxlingsnivån
I Äldrevårdsutredningens förslag beaktades inteinkomstutjämningen och tidigare skatteväxlingar föröverförd ”hemsjukvård” togs inte heller med
Utjämning mellan kommunerna
Äldreomsorgsmodellen i kommunernaskostnadsutjämningssystem
Inomkommunal utjämning (nollsummespel)
7,2 mdkr omfördelas i delmodellen
80 kommuner betalar en avgift och 210 får ett tillägg
Standardkostnad för riket: 8 893 kr per invånare
En kommunalisering av hemsjukvården ger ökade kostnader iäldreomsorgen och större omfördelning ikostnadsutjämningen
I Jönköping  är 3 kommuner avgiftskommuner (betalar) och10 kommuner bidragskommuner
Förslag – hemsjukvårdstillägg ikostnadsutjämningsmodellen
Utredningen föreslår att ett hemsjukvårdstilläggpå 1,5 procent av standardkostnaden införs ikostnadsutjämningens äldreomsorgsmodell tillde kommuner som ansvarar för hemsjukvården
Konsekvens blir minus 26 miljoner jämfört mednuvarande utfall för Jönköpings läns del.
Dessutom föreslås att mellankommunalautjämningssystem endast får införas under enperiod av högst fem år
Sammanfattning av denekonomiska regleringen
Kommuner med låg skattekraft får samma intäktper invånare som kommuner med högskattekraft
Kommuner med hög andel äldre och ogynnsambebyggelsestruktur kompenseras genomkostnadsutjämningssystemet
Framtida kostnadsutveckling mildras avmedelskattekraftens utveckling