DECKARGENRER
Deckare
•
Edgar Allan Poe. 1809-1849
•
Morden på Rue Morgue
PUSSELDECKAREN
•
Urtypen för detektivromaner
•
Det centrala är gåtan och hur gåtan löses.
Spänningen ligger i om detektiven ska lyckas
lösa brottet eller inte.
•
Detektiven är antingen amatör eller
professionell
•
Läsaren kommer in efter brottet
→ dubbelt
tidsperspektiv:
1)
tiden innan brottet begicks
2)
Tiden för undersökningen
PUSSELDECKAREN
•
Alla ledtrådar ska presenteras. Läsaren ska ha
samma chans som detektiven att lösa brottet.
•
Detektiven har medhjälpare
•
Utspelas ofta i mysiga miljöer, där kontrasten
mellan miljö och brott blir tydlig.
•
Ett fåtal misstänkta (inom en grupp/plats)
•
Exempel på författare:
–
Agatha Christie, P.D James, Elisabeth George, Peter
Robinson, Minette Walters
DEN HÅRDKOKTA DECKAREN
•
Uppstod i USA under 1920-talet, den s.k.
”förbudstiden” (förbjudet att köpa, sälja och dricka
sprit)
•
Handlar om en ”ond värld” som någon måste rensa
upp.
•
Trist, ruffig ofta storstadsmiljö
•
Polisväsendet var korrupt.
•
Brottet inte så planerat, mer slumpartat.
•
”Detektiven” var omutbar och fick lösa sina fall under
hot. De var ensamvargar och uttryckte sig korthugget
och slagfärdigt.
DEN HÅRDKOKTA DECKAREN
•
I litteraturen dök de hårdkokta detektiverna
upp i 20-talets billiga veckotidningar.
Olov Svedelids böcker om Roland Hassel
var de första svenska hårdkokta deckarna.
•
Största skillnaden var att det handlade om
en yrkespolis och inte en privatdetektiv.
POLISDECKARE
•
Kan ha drag av thriller och pusseldeckare.
•
Kan till större delen bestå av redogörelse för
polisarbetet.
•
Detaljer av arbetspass, information om rutiner,
labbresultat, möten med press osv.
•
Intrigen, personbeskrivningen och dialogen är inte så
utförlig.
Författare:
Camilla Läckberg, Sjöwall/Wahlöö (Beck), Reginald Hill,
Åke Edvardsson, Anna Jansson, Liza Marklund, Åsa
Larsson, Marie Ljungstedt, Arne Dahl.
THRILLER -kriminalroman
•
Tiden är kronologisk.
•
Läsaren är med från brottets planering till
gripandet av den skyldige.
•
Spänningen ligger i om mördaren kommer
att lyckas eller inte.
•
Varför brottet har begåtts är viktigare än
vem som gjort det.
Den psykologiska kriminalromanen
•
Brottslingen i centrum – varför sker
brottet?
•
Detektiven ointressant, finns oftast inte
alls.
•
Psykologiska drivkrafter.
•
Upplösningen kan vara oviktig.
Författare:
Inger Frimansson, Karin Alvtegen, Kerstin
Ekman, Ruth Rendell