Betydelsen av kompisar ochöppna mötesplatser -
- Identitetsbildning, social interaktionoch skapande av mening.
Barns villkor för relationsskapandet
Var de bor
Vilka föräldrar de har
Hur familjebildningen ser ut
Hur uppväxtvillkoren ser ut
I vilken eller vilka institutioner de befinner sig i
Vilka pedagoger de möter
Vilka barn de möter
Vem är jag? Vem är du?
Ålder, egenskaper, intressen
Självdefinierad, individuell identitet
Brukar inte beskriva det så jag vet inte. Jagkan inte berätta hur jag uppfattar mig självdet blir dumt det får de ta andra ta reda på.
Identitetsbildning
Genom dramat har jag lärt mig att inte varaså blyg, man blir vänlig, det har nogbetydelse för hur man är.
Litar på min omgivning.
Ger mig inte när jag vet att jag har rätt.
Tänker att det är möjligt!!!!!!
Är schysst om de är det mot mig…
Identitetsbildning forts.
Relationsstrategier
De satte sig bredvid……
De tog saker från den…..
De frågade om de fick vara med….
Konflikter som en naturlig del
Gick därifrån och kom tillbaks….
Glömde bort det hela låtsades som om..
Bad om förlåtelse
Maud Ihrskog Universitetslektor HögskolanBorås
Ansvar för relationen
Beroende på konfliktens art visade barnen olikaförmågor till lösningar.
Strategier för att skapa relationer och att bevaradem.
Litade på pedagogernas omdöme och hjälp om deinte lyckades själva.
Pedagogerna hade lyckats nå målet att stödjabarnens kamratrelationer.
Maud Ihrskog Universitetslektor HögskolanBorås
Socialisering
De jämnårigas betydelse i det modernasamhället
Det är tillsammans med andra barn som deidentifierar sig
Det är tillsammans med jämnåriga desocialiseras in i den kultur och det samhälle delever i
Främja social gemenskap
Förmåga att reflektera och tolka
Social kompetens måste läras i socialtlikvärdiga sammanhang
Kommunikativ kompetens lärs in blandjämnåriga
Maud Ihrskog   Universitetslektor   HögskolanBorås
Barnperspektivet, ett generellt begrepp
I lagtext
Myndighetstext
Historisk forskning om barn där barn inte lämnarnågon information (Halldén,2004)
Barns perspektiv
Barns kultur
Barns specifika värld
Se barnet som en aktiv skapande människa
Barns röst kommer till uttryck genom vad deser upplever och känner
Barns perspektiv
Genom att lyssna på dem, få deraserfarenheter, bemöta dem och respekteradedem kan de bli några som blir tagna på allvaroch som räknas med.
Social interaktion
Lärandet sker genom perspektivkonflikt ochgenom perspektivbyte (Frønes,1994)
Ett sådant lärande sker när det råder jämbördighet
Yttre o inre likhet, lika nivå, likvärdig position
Likvärdigheten skapar en nödvändighet förförhandling
Likvärdigheten skapar spelrum för lärande
      Pilotstudie om kamratrelationer
Studie i årskurs 6, 23 elever
Samtal
Teckningar
Berättelser
Syfte
Vilken betydelse har relationen till kompisar förbarns identitetsbildning och socialisation?
Vad innebär kompisrelationen för barnsmeningsskapande och informella lärprocesser?
I barnens perspektiv
Skillnad på kompis, kamrat o vän.
Med en kompis delar man en närhet,ömsesidighet och en tillit. Det är någon manblir bekräftad av, ja t.o.m älskad.
Kamrater är kollektivet, klasskamrater.
Vän är lite längre ”bort” träffas ibland vid loveller så.
Innebörden av kompisskapet
Må bra, känna sig behövd, känna sig älskadekänna att man är någon och att man blirnågon.
Fritidsgården Morris
Ungdomarna bekräftar varandra
Visar glädjen i att ha någon
Visar oro osäkerhet
Personalen stärker ungdomarna genom attvisa att de är delaktiga
Kompisrelationen
Utgör därmed en kvalitativ skillnad
Därav räcker det inte att bara ha kamrater
Därav räcker det inte att bara ha vänner
Alla barn måste ha en kompis och vara en kompis
Organiserad fritid
Barnens intresse styr till en viss gräns men de väljeraktiviteter efter andra barn eller syskon
De slutar aktiviteten när den ”kompisen” slutar
De skapar inga nya relationer under aktiviteten sombestår utanför till den fria tiden
Maja om en går på fotbollen en dag och en annan gör något annat enannan dag, då blir det inte att man träffas på fritiden”.
Fria tiden
Väljer ”kompis”
Väljer sysselsättning
En viss skepsis från vuxna
Pia säger ”alla kommer till skolgården och så är vi där och snackar detär en bra mötesplats, det är bara att gå dit så är alla där. Vi ses därhela året, inte i snöstorm bara”.
Skolan en arena för relationer
Arbetsformer
Matsituationen
Rasten
Organisering
Brustna illusioner
Att vilja men inte kunna skapa kompisrelationer
Att vilja och kunna skapa kompisrelationer
Att kunna men inte vilja skapa kompisrelationer
I gruppen finns betyget
Att inte duga
Att inte räknas med
Att känna sig utanför
Innebär att man marginaliseras i ett socialtsammanhang både till social kompetens ochsocial status.
Vuxnas förhållningssätt
” de ser och hör men gör ingenting”
”skolan är inte organiserad så att det främjarkamratskapet
”jag tror att det är någon vuxen som också har varitutanför och då skulle väl den kunna berätta om hurdet är och försöka att få dom att förstå. För om denvuxne vet och ändå inte bryr sig så är det ju som attden får skylla sig själv som blir utsatt.
Meningsfull fritid
Kompisrelationen innebär emotionelltrygghet, samhörighet och delaktighet vilketinnebär ett meningsskapande……
Kompisrelationen innebär enidentitetsutprovning utifrån ens självbild ochden självkänsla det är att vara en kompis…
Kompisrelationen
Är meningsskapande…
Utgör ett grundläggande behov förallmänmänskligt välbefinnande.
när jag inte hade några kompisar trodde jag att detvar något fel på mig och att jag skulle bytapersonlighet/../ men nu har jag lärt mig att jag intebehöver det, utan jag kan vara som jag vill vara,utan att jag känner att det är något fel på mig/../ detär ju bra”.
Meningsskapande i barns perspektiv
Det spelar mindre roll vad jag lär mig det viktigaär vem jag är med när jag kunskapar
Det spelar mindre roll hur maten är, det viktigaär vem jag kan sitta tillsammans med när jagäter
Det är inte så viktigt vad jag gör på rasten ellerpå min fritid, det viktigaste är att jag har någonatt dela den med
Vilket innebär…
Att kompisrelationen är en bärande relationsom har avgörande betydelse för barns ochungdomars identitet, social interaktion ochskapande av mening för en rik uppväxt.