PA 2.0
Nya system och arbetssättinom personaladministrationen
 
Bakgrund
Regeringens beslut
Alla myndigheters löneadministration ska utföras av Statens servicecenter och anslutningarna ska ske under 2015–2019
Göteborgs universitet arbetar för att en anslutning ska göras under 2016
Avsiktförklaring i februari 2015
Statens servicecenter ska leverera tjänster inom löneadministration samt rese- och utläggsadministration
Anslutningen sker genom en verksamhetsövergång – ett kontor öppnar i Göteborg
Berörda medarbetare inom universitetets löne-, rese och utläggsadministration erbjuds anställning på det nya kontoret
Överenskommelse i juli 2015
Anslutningen till Statens servicecenter planeras till den 1 juni 2016
Nya system och arbetssätt införs
Avtalet för det nuvarande personaladministrativa systemet Palasso löper ut 2016 och ett nytt system, Primula, införs
En anpassning av det nya systemet görs med Statens servicecenter, vilket sparar universitetet arbetsinsatser, tid och kostnader
Det nuvarande rekryteringsverktyget E-rek avvecklas och ett nytt verktyg, ReachMee, införs för att effektivisera rekryteringsarbetet
Systembytena innebär att ett antal verksamhetsprocesser och arbetssätt inom universitetets personaladministration behöverförändras – ansvar och roller kommer att förtydligas
 
Tidplan
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D
J
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D
Verksamhetsövergång
Utvärdera
Definiera
Implementera
Driftsätta
Stabilisera
20152016
Integration och datalager
Gemensam organisationshantering i IT-system
Reach Mee
Reach Meeintegrerat
Verksamhet
 
Projektorganisation
Projektorganisation inom Göteborgs universitet
Styrgrupp
Ordförande i styrgruppenAnna Lindholm, områdeschef, Området för administrativt stödChristina Nilsson, HR-chef, PersonalenhetenSören Ehrnberg, IT-chef, IT-enhetenAnette Gillek, sektionschef, IT-enhetenLaura Ojanen Prytz, ekonomicontroller, Området för administrativt stödLena Rogström, prefekt, Institutionen för svenska språketGöran Liljedal, administrativ chef, Sahlgrenska akademin
ProjektcontrollerYlva Wridell, projektsamordnare, Projektkontoret
ProjektledareKarin Berglind, konsult, Sigma
ProjektresurserJohan Augustsson, verksamhetsarkitekt, ProcesskontoretKaroline Axelson, kommunikatör, Området för administrativt stöd
 
Delprojektledare från Göteborgs universitetVerksamhetsövergång: Tommy Christensen, personalspecialist, PersonalenhetenIntegration och datalager: Ola Lundgren, konsult, IT-enhetenOrganisationshantering: Ola Lundgren, konsult, IT-enhetenReachMee: Roger Haglund, personalspecialist, PersonalsenhetenVerksamhet: Staffan Gunnarsson, sektionschef/systemansvarig, Personalenheten
Projektorganisation med Statens servicecenter
Styrgrupp
Ordföranden i styrgruppenCharlotte Johansson Ahlström, Statens servicecenterChristina Nilsson, HR-chef, PersonalenhetenHans Tynelius, Statens servicecenterAnna Lindholm, områdeschef, Området för administrativt stöd
Projektledare Statens servicecenterCharlotte Johansson Ahlström, Statens servicecenterProjektledare Göteborgs universitetKarin Berglind, konsult, Sigma
 
Så här får du information om projektet
Webbsida i Medarbetarportalen med information om projektet och nyheter
Nyheter i Medarbetarportalen
Informationsbrev via e-post
Universitetsdirektörens nyhetsbrev
Rektors nyhetsbrev
HR-nätverket
Information
 
Har du frågor?
om projektet i sin helhetChristina Nilsson, HR-chef, Personalenhetenchristina.kicki.nilsson@gu.seStaffan Gunnarsson, sektionschef/systemansvarig, Personalenhetenstaffan.gunnarsson@gu.se
Karin Berglind, projektledare/konsultkarin.berglind@gu.se
om verksamhetsövergångenTommy Christensen, personalspecialist, Personalenhetentommy.christensen@gu.se
om integration och datalager samt organisationshanteringOla Lundgren, konsult, IT-enhetenola.lundgren@gu.se
om ReachMeeRoger Haglund, personalspecialist, Personalenhetenroger.haglund@gu.se
Kontakt