flodet
Välkommen till
Project TOOLS
Vår gemensamma projektmodell
Vi delar in uppgifter av engångskaraktär i två olika kategorier: projekt eller uppdrag.Syftet är att få till en bra balans mellan styrning/formalia och enkelhet.
 Projekt är uppgifter med osäkerhet, att kunna ompröva längs vägen är ofta viktigt. Behovet kanvara otydligt eller ”spretigt” vilket kräver att behovsbilden genomlyses och prioriteras. Dessutomhar projekt oftast stort samordningsbehov, att säkerställa bra samverkan baserat på enskräddarsydd organisation är då viktigt.
 Uppdrag är uppgifter med lägre osäkerhet än projekt och mindre behov av omprövning. Detfinns ofta erfarenhet av liknande uppgifter och handlingsmönster är kända. Behovsbilden är tydlig.Samordningsbehovet är lägre än för projekt.
Inledning – Projekt eller Uppdrag?
Till stöd för arbetet finns i Project TOOLS tvåvarianter avpassade efter olika uppgiftersbehov. Arbetsmönstret är snarlikt och denbilagda verktygslådan kan komma till nytta förbåda  kategorierna.
Samordningsbehov
Osäkerhet
Vardags-arbete
Vardags-arbete
Processer
Processer
Uppdrag
Projekt
Klassning Projekt – Uppdrag
Kriterium
Uppdrag
Projekt
Antal inblandade personer
många
Kompetensbehov
Känd
ny
Deltagande Affärsenheter
flera
Okända faktorer
flera
Karaktär
Underhåll
Viss utveckling
Vidareutveckling
Effektivisering
Nyskapande
Ekonomisk risk
Liten
Stor
Image konsekvensInternt/Externt
Liten
Stor
Inbördes beroenden mellanaktiviteter
Många
Varaktighet/Kalendertid
< 3 mån
> 3 mån
Uppdragsflöde 3
Uppdrag är projektliknande uppgifter som genomförs med lägredokumentationskrav än för projekt och med endast två grindbeslut.
Skäl att välja uppdrag istället för projekt kan vara:
 Låg osäkerhet eller litet samordningsbehov
 Organisation är van att hantera den aktuella typen av uppgift
 Uppgiftens omfattning
 Få omvärldsberoenden
 Litet behov av omprövning under genomförandet
Uppdragsflödet
Klicka i bilden för
mer information
Läs mer om:
Uppdrags
modell
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Uppdragsflöde 3
Idé & utredning
Idé och utredningsarbetet syftar till att skapa och konkretisera idéersamt en första beskrivning av resultat och önskade effekter.
Några viktiga moment:
 Utveckla, beskriv och sammanställ idéer
 Gör en grov uppskattning av kompetens- och resursbehov samt
   tidsåtgång för genomförandet
 Värdera idéer (nytta i förhållande till resursbehov och risker)
 Ge återkoppling till de som kommit med idéerna
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
Uppdragsflöde 3
Startfas
I denna fas görs förberedelser för att få ett effektivt genomförande och avslut. Ett välutfört arbete i startfasen kan vara helt avgörande för uppdragets möjlighet att lyckas.Några viktiga moment:
 Gå igenom bakgrund och hittills utfört arbete
 Klargör uppdragets ambitionsnivå genom att beskriva effektmål, ta vid behov hjälp
   av intressentanalys
 Beskriv uppdragets arena (Uppdragsmål, tids- och resursram & övriga förutsättningar)
 Visualisera uppdraget, gärna med hjälp av olika strukturbilder
 Organisera uppdraget och beskriv hur samverkan skall fungera, såväl inom
   uppdraget som med projektmiljön
 Planera och budgetera uppdraget
 Förankra uppdraget internt och externt samt säkra resurser
 Beskriv uppdragets möjligheter och risker, med förslag till åtgärder
 Beskriv hur uppföljning av arbetet skall ske
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
Uppdragsflöde 3
Genomförande & avslut
I denna fas utförs själva uppdragsarbetet. Tankarna från startfasen omsätts nu ipraktiken.Några viktiga moment:
 Utför uppdragsarbetet och håll uppe tempot genom aktiv daglig ledning
 Säkra, bibehåll och släpp resurser
 Följ upp, ta fram prognoser, hantera ändringar och uppdatera planer
 Bevaka risker och möjligheter och vidta åtgärder
 Se till att kommunikationen fungerar, såväl inom uppdraget som med miljön
 Leverera resultatet och se till att få kundens godkännande
 Dokumentera måluppfyllelse och utfall, stäm av mot arena och notera restpunkter
 Lämna över ansvaret till interna mottagare och informera intressenter
 Dokumentera, håll ett erfarenhetsseminarium och sprid erfarenheter
 Avsluta all formalia och stäng uppdraget formellt
 Beskriv hur och när effektmålen ska mätas och vem som är ansvarig
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
Uppdragsflöde 3
Uppdragets resultat tas i bruk. Detta är en spännande period där uppdragetsresultat omsätts i praktisk nytta.
De interna mottagarna
 Genomför återstående implementeringsarbete
 Arbetar med åtgärder för att realisera effektmålen
 Tar emot och behandlar synpunkter och ändringsförslag
 Genomför korrigeringar
 Utvärderar och återrapporterar effektmålen
Nyttjande
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
Uppdragsorganisation-1
Roller & samverkan i uppdrag
När uppdrag bemannas bör man utgå från vilken kompetens, tid och engagemanguppgiften kräver och mindre från de befattningar olika personer har i företagetslinjeorganisation. Detta ger större flexibilitet när det enskilda uppdragets organisationutformas. Det är vanligt att en och samma person kan ha flera olika roller. Det är därförviktigt att vara på det klara med vilken roll respektive person har i olika sammanhang.Uppdragsorganisationen är dynamisk och varierar ofta över tiden.Rollbeskrivningarnas syfte är att tydliggöra respektive individs huvuduppgifter i detenskilda uppdraget. Liksom i ett idrottslag är dock uppgifterna mindre statiska och måsteöverlappa varandra för att det gemensamma resultatet skall bli bra. Att de medverkandefyller sin roll och samverkar på ett naturligt sätt med de andra deltagarna är ofta enförutsättning för att uppdraget skall ha framgång.
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Uppdrags
modell
Dokument
Uppdrags-beskrivning
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
Uppdragets "kärna". Personer som aktivt arbetar i uppdraget
Uppdragsgruppen planerar och genomför arbetet och skaparUppdragsresultatet. Den ska vara anpassad efter varje enskilt uppdrag,det vill säga bemannad för att lösa den aktuella uppgiften.Medlemmarna i gruppen har ett gemensamt ansvar för uppdragetstotala resultat och måste därför både kunna åstadkomma individuellaresultat och samverka med varandra.
Uppdragsgrupp
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Personer som stödjer uppdragsarbetet eller är berörda av dess resultat
Referensnätverk, som ibland kallas referensgrupp, är normalt ingen formellgrupp utan en samlingsbenämning för de individer som på olika sätt stödjeruppdraget.
Vid behov kan delar av referensnätverket organiseras som en eller fleragrupper.
Referensnätverket ger råd inför beslut rörandeuppdragets mål, leveranser och planer
Ger synpunkter ur ett användarperspektiv
Ger (Som specialistsynpunkter på lösningareller metoder
Tar löpande del av och vidarebefordrarinformation om uppdraget
Utför kortare arbetsinsatser i uppdraget
Referensnätverk
Personer kan under sina mest aktiva perioder ingå iuppdragsgruppen, för att under övrig tid höra tillreferensnätverket
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Den som leder arbetet och ansvarar för att uppdragsmålen infrias
Uppdragsledaren sätter sig in i uppdragets bakgrund, effektmål och förutsättningarsamt informerar samtliga medarbetare om dessa
Formulerar i samverkan med uppdragsmedarbetarna uppdragets mål ochavgränsningar
Beskriver uppdragets arena och kommer överens med uppdragsbeställaren omdenna
Visualiserar uppdragets innehåll och resultat
Planerar uppdraget
Överenskommer med resursansvariga om förfogande av personella och övrigaresurser
Motiverar medarbetarna och förankrar uppdraget i organisationen
Håller uppe tempot genom aktiv daglig ledning
Hanterar osäkerhet i uppdraget, bl.a. genom aktiv riskstyrning
Håller uppdragsbeställaren informerad om nuläget och eventuella avvikelser
Håller kontakt med intern mottagare och kund
Sammanställer uppdragsstatus och underlag inför grindbeslut
Ansvarar inför uppdragsbeställaren för att uppdragsmålen infrias
Levererar uppdragets resultat till kund
Överlämnar ansvaret till intern mottagare
Genomför erfarenhetsseminarium, dokumenterar erfarenheterna och förmedlardessa
En av uppdragsledarens mest centrala uppgifter är attskapa  förutsättningar och undanröja hinder, så att alla kanarbeta, samverka och kommunicera på ett enkelt sätt
Uppdragsledaren
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Ingår i en uppdragsgrupp. De som aktivt bidrar i uppdragarbetet.
Uppdragsmedarbetarnas motivation och möjlighet attkraftsamla på uppgiften är ofta avgörande föruppdragets framgång.
Uppdragsmedarbetaren sätter sig in i uppdragets bakgrund, effektmål, ramaroch förutsättningar
Medverkar vid formulering av uppdragsmål och planering
Ansvarar för att den egna överenskomna arbetsinsatsen utförs
Samverkar med övriga medarbetare så att uppdragets mål infrias
Bidrar till ett bra arbetsklimat
Ger förslag till förbättringar och meddelar upptäckta avvikelser ochförändringar
Rapporterar läget och resultat till uppdragsledaren
Uppdragsmedarbetare
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Intern länk mellan ledning och uppdrag
Den som ansvarar för det enskilda uppdragets affärsmässighet-/effekter.
Uppdragbeställaren
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
Säkerställer nyttan av uppdraget
Förtydligar effektmålen och värderar dessa i förhållande till insats ochrisker
Uppdaterar affärsbeskrivningen inför grindbeslut och tar beslut omgrindpassage eller eventuell nedläggning
Kommer överens om uppdragets arena (mål och ramar) - inklusiveuppdragsledarens mandat
Säkrar resurser till uppdraget
Förankrar och skyddar uppdraget samt undanröjer hinder
Förankrar uppdraget hos intressenter, ledning och resursansvariga, rederut intressekonflikter, ser till att beslut blir tagna
Samverkar, följer upp och stödjer
Reder ut hur samspelet med uppdragsledaren ska fungera i praktiken
Följer upp resultat, tid och kostnad och ger feedback
Beslutar när uppdraget riskerar att hamna utanför den överenskomnaarenan
Stödjer uppdragsledaren
Säkrar resultat lärande och effekter
Godkänner uppdragets avslut, bevakar att uppdragets resultat levereras tillkund och att ansvaret för resultatet övergår till den interna mottagaren
Arbetar med att effekter realiseras och att skapade relationer vårdas
Genomför utvärdering av effektmål
Bevakar att erfarenheter från uppdraget har dokumenterats och förmedlats
linje_ny
Länk mellan resurser och projekt/uppdrag
De som tillhandahåller personella och övriga egna resurser till projektoch uppdrag.
 
Resursansvarig tar emot önskemål om kompetens och resurser frånprojekt- och uppdragsledare
Sammanställer de olika projektens och uppdragens kompetens- ochresursbehov
Ansvarar för att egen personal har nödvändig kompetens och kanarbeta enligt de rutiner och processer som finns
Ansvarar för att övriga resurser (utrustning, metoder, material. etc.)uppfyller ställda krav och normer
Tillhandahåller personella och övriga resurser
Kommunicerar löpande kring kompetens- och resursbehov medprojektledare, uppdragsledare och medarbetare
Fördelar om resurser vid behov
Resursansvariga, som ofta är linjechefer, skall se till attföretagets samlade resurser används på bästa sätt. De har densvåra uppgiften att balansera resursbehov och resurstillgång.Det gäller både att ha en aktuell bild av den löpandeverksamhetens krav på resurser och att sätta sig in i de olikaprojektens och uppdragens behov. Samtidigt som det gäller attkunna säga ifrån när det inte går ihop. Resursansvariga ärockså de som främst ger personalen möjlighet att kraftsamlapå de olika projekten och uppdragen.
Resursansvarig
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Tar över efter leverans
Den eller de personer i den egna organisationen som tar över ansvaretför uppdragets resultat efter leverans.
Den interna mottagaren har en viktig uppgift i att säkerställa”livet efter leverans”, en oftast längre period där uppdragetsresultat nyttjas. Att någon är utsedd att ta över ansvaretefter leverans är viktigt för att uppdragen skall kunnaavslutas i tid och dess deltagare skall kunna ägna sig åt nyauppgifter.
Den interna mottagaren är också en naturligdiskussionspartner till uppdragsledaren, t ex kring kriterierför uppdragsslut.
Ansvarar för fortsatt verksamhet, t ex intern drift och förvaltning
Interna mottagaren sätter sig in i uppdragets resultat och effektmål
Bidrar med synpunkter under uppdragets gång
Tar över ansvaret för uppdragets resultat efter leverans
Informerar det egna företaget och kund att överlämning skett ochom nya kontaktvägar och kontaktpersoner
Tar emot och ansvarar för restpunktlista
Tar emot synpunkter på uppdragets resultat från egen organisationoch eventuell kund
Gör effektmålsutvärdering om detta överenskommits meduppdragsbeställaren
Intern mottagare
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
Användare av resultaten.
Den person uppdraget som tar emot uppdragets leverans och skallnyttja den.
Kunden beskriver och kommunicerar sina krav och önskemål samt derasbakgrund
Beskriver och kommunicerar övriga förväntningar, t.ex. hur rapporteringska ske
Följer uppdraget under uppdragets gång och ger återkoppling
Meddelar förändringar i krav, önskemål och övriga förutsättningar
Meddelar önskemål om leveranssätt och tar emot leveransen
Säkerställer via genomgångar och prov att krav och önskemål infriats
Kunden har en svår balansgång mellan att vara tydlig medsina krav och önskemål, samtidigt som det gäller att beskrivaverkligheten som inte alltid är så tydlig eller enkel. Det gälleratt diskutera mellan kund och uppdragsledare hur vi skallhantera frågor där det vid uppdragsstart saknas något klartsvar och hur vi skall handskas med kommande förändringar.Förtroendet mellan kunden och uppdragsledaren underlättararbetet. Se till att ha en god dialog tidigt.
Lika viktigt är det att det finns ett förtroende med avseendepå affärsmässiga aspekter mellan den interna uppdrags-beställaren och den som har motsvarande ansvar hoskunden.
Kund
Uppdrags
modell
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Dokument
Uppdrags-beskrivning
linje_ny
flodet
Flödet
Projektflödet visar på ett överskådligt sätt projektets förlopp från idétill nyttjande.Vi illustrerar projektflödet med ett antal faser och beslutspunkter, såkallade grindar. Faserna innehåller olika arbetsmoment som skallutföras och grindarna är framåtriktade beslutspunkter där projektetsaffärsmässighet/nytta prövas.Denna uppdelning av förloppet ger erfarenhetsmässigt en mergenomtänkt struktur åt projektarbetet och högre kvalitet genom attarbetet fokuseras på de viktigaste aktiviteterna. Som bilden visarstartar ofta efterföljande fas innan den tidigare är helt avslutad.
Läs mer om:
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
1
Idégenerering är ett livsviktigt inslag i alla organisationer. Med ett riktidéflöde och med en systematisk idéhantering ökar förutsättningarna attgöra rätt val för kommande projekt.Några viktiga moment:
 Utveckla och beskriva idéer
 Sammanställ och värdera idéerna
 Ge återkoppling till dem som kommit med idéerna
 Välj vilka idéer som skall bearbetas vidare (enligt Klassificeringsriktlinjer)
Skall idén förkastas?
Idén genomför inom ramen för löpande linjearbete/aktivitet
Idén genomförs som Uppdrag, Startfasen påbörjas
Idén genomförs som projekt, Förstudie påbörjas
Läs mer om:
Idéfas
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
2
I denna fas studeras idén ur en vid synvinkel. Det gäller att söka, beskriva
och välja alternativ samt bedöma idéns värde och genomförbarhet. Avsikten
är att öka förståelsen och kunskapen om idén genom att beskriva varför och
hur den bör förverkligas och vilket resultat som kan uppnås.Några viktiga moment:
 Beskriv bakgrund och omgivning
 Identifiera intressenter och deras behov samt egna önskemål
 Beskriv möjliga resultat (projektmål) som skulle kunna ge dessa effekter
 Välj ett alternativ och eventuella reservalternativ
 Tydliggör alternativet och ev. reservalternativ med avseende på
   förutsättningar och framgångsfaktorer
 Ta ställning till om idén skall förverkligas i form av ett projekt eller på annat sätt
 Gör en grov uppskattning av kompetens- och resursbehov samt
   tidsåtgång för genomförandet
Läs mer om:
Förstudie
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
3
I denna fas görs förberedelser för att få ett effektivt projektgenomförande. Ett väl utförtarbete i startfasen kan vara helt avgörande för projektets möjlighet att lyckas.Några viktiga moment:
 Gå igenom bakgrund och hittills utfört arbete
 Gör en intressentanalys
 Klargör projektets ambitionsnivå genom att beskriva effektmål
 Beskriv projektets arena (Projektmål, tids- och resursram samt övriga förutsättningar)
 Visualisera projektet, gärna med hjälp av olika strukturbilder
 Organisera projektet och beskriv hur samverkan skall fungera, såväl inom
   projektet som med projektmiljön
 Planera och budgetera projektet
 Förankra projektet internt och externt samt säkra resurser
 Beskriv projektets möjligheter och risker, med förslag till åtgärder
 Beskriv hur uppföljning av arbetet skall ske
Läs mer om:
Startfas
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
4
I denna fas utförs själva projektarbetet. Tankarna från startfasen omsätts nu ipraktiken.Några viktiga moment:
 Utför projektarbetet
 Håll uppe tempot genom aktiv daglig ledning
 Säkra, bibehåll och släpp resurser
 Följ upp prestanda/kvalitet, tid och kostnad samt ta fram prognoser
 Bevaka risker och möjligheter, vidta åtgärder
 Hantera, bered, besluta och utför ändringar – uppdatera planer
 Bedöm projektet mot effektmålen och ändra vid behov inriktning
 Se till att kommunikationen fungerar, såväl inom projektet som med projektmiljön
 Leverera resultatet och se till att få kundens godkännande
Läs mer om:
Genomförandefas
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
5
För att få ett tydligt avslut finns en separat fas där projektet stängs ocherfarenheter återförs.Några viktiga moment:
 Dokumentera måluppfyllelse och utfall, stäm av mot projektets arena
 Notera restpunkter, ange hanteringsgång och ansvarig per punkt
 Håll ett erfarenhetsseminarium och fira projektslutet
 Dokumentera och sprid erfarenheter
 Avsluta all projektformalia (ekonomi, projektkonton m.m.)
 Beskriv hur och när effektmålen ska mätas och vem som är ansvarig
 Lämna över ansvaret för projektets resultat till projektets interna mottagare
 Informera intressenter om kontaktpersoner för framtiden
 Stäng projektet formellt
Läs mer om:
Avslutsfas
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
6
Projektets resultat levereras och tas i bruk. Detta är en spännande period därprojektets resultat omsätts i praktisk nytta.
Effektmålsutvärdering genomförs och återrapporteras.
Läs mer om:
Nyttjande
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
perspektiv_bestallare
Projektbeställaren anger de affärsmässiga utgångspunkterna för projektet iProjektbeställningen. Detta dokument beskriver också projektets arena ochger mål, ramar och förutsättningar för projektet. Den utgör en kvittens på attprojektledaren och projektbeställaren är överens om dessa. Projektbeställningenskall uppdateras vid behov. Projektbeställningen kan användas för att beställa enviss fas t.ex. Förstudie, eller för hela projektetGrindarna är framåtriktade beslutspunkter där projektet affärsmässighet/nyttaprövas. Här tar man ställning till om nästa fas skall påbörjas eller inte.
Läs mer om:
Projektflödet ur projektbeställarens perspektiv
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
perspektiv_pl
Projektmodellen sedd ur projektledarens perspektiv fungerar som en ledstångunder projektets genomförande. Indelningen i faser ger en fokusering i arbetetoch befrämjar kvalitén i resultatet. Genom att föra in milstolpar i projektet kanviktiga resultat längs vägen tydliggöras och uppmärksammas. Detta ger ocksåmöjligheten till resultatorienterad uppföljning.Projektbeskrivningen är projektgruppens operativa plan, som bland annatbeskriver projektmål och tankar kring hur arbetet skall bedrivas.Projektbeskrivningen upprättas i början av projektet och uppdateras vidförändringar. Statusrapporter används för att redovisa projektets nuläge förprojektbeställaren och slutrapporten beskriver projektets måluppfyllelse, vunnaerfarenheter, mm.
Läs mer om:
Projektflödet ur projektledarens perspektiv
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
7
Grindarna ger beställaren möjlighet till reflektion, genomlysning och prövning av projektet.Viktiga frågeställningar vid varje grind är t ex:
Projektets affärsmässighet och nyttoeffekter på lång och kort sikt
Värdering av nyttoeffekterna i förhållande till resurs- och kompetensbehov
Affärs- och projektrisker
Projektets status och föreslagen inriktning för nästa fas.
Tillgängliga resurser för det fortsatta arbetet
Syfte med respektive grindbeslut:G1 gå vidare med en idé och starta en förstudie? (skall ingen förstudie göras tasgrindbeslut G2 direkt).
G2 påbörja startfasen?
G3 inleda genomförandefasen?
G3b fullfölja genomförandefasen (vid behov)?
G4 nyttja projektets resultat och starta avslutsfasen?
G5 godkänna resultatet av avslutsfasen och stänga projektet?
Läs mer om:
Grindbeslut
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
linje_ny
Med milstolpe menas ett resultat som skauppnås under projektets gång. Med hjälp avmilstolpar säkrar man att viktiga resultatidentifieras. Att milstolparnauppmärksammar planerade och uppnåddaresultat i projektet är till nytta vidplaneringen och erbjuder också ett kraftfulltverktyg för uppföljning.Milstolpar möjliggör flexibel planering i fleranivåer, där de som arbetar i projektet självakan planera hur de skall nå de resultat sombehövs till respektive milstolpe.
milstolpe
Läs mer om:
Milstolpar
Projektmodell
linje_ny
Roller & samverkan
När projekt bemannas bör man utgå från vilken kompetens, tid och engagemanguppgiften kräver och mindre från de befattningar olika personer har i företagetslinjeorganisation. Detta ger större flexibilitet när det enskilda projektets organisationutformas. Det är vanligt att en och samma person kan ha flera olika roller. Det är därförviktigt att vara på det klara med vilken roll respektive person har i olika sammanhang.Projektorganisationen är dynamisk och varierar ofta över tiden.Rollbeskrivningarnas syfte är att tydliggöra respektive individs huvuduppgifter i detenskilda projektet. Liksom i ett idrottslag är dock uppgifterna mindre statiska och måsteöverlappa varandra för att det gemensamma resultatet skall bli bra. Att de medverkandefyller sin roll och samverkar på ett naturligt sätt med de andra deltagarna är ofta enförutsättning för att projektet skall ha framgång.
orgkartan
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
Klicka i bilden för
mer information
orgkartan
linje_ny
Projektets "kärna". Personer som aktivt arbetar i projektet
Projektgruppen planerar och genomför arbetet och skaparprojektresultatet. Den ska vara anpassad efter varje enskilt projekt, detvill säga bemannad för att lösa den aktuella uppgiften. Medlemmarna igruppen har ett gemensamt ansvar för projektets totala resultat ochmåste därför både kunna åstadkomma individuella resultat ochsamverka med varandra.
Projektgrupp
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Personer som stödjer projektarbetet eller är berörda av dess resultat
Referensnätverk, som ibland kallas referensgrupp, är normalt ingen formellgrupp utan en samlingsbenämning för de individer som på olika sätt stödjerprojektet.
Vid behov kan delar av referensnätverket organiseras som en eller fleragrupper.
Referensnätverket ger råd inför beslut rörandeprojektets mål, leveranser och planer
Ger synpunkter ur ett användarperspektiv
Ger (som specialistsynpunkter på lösningareller metoder
Tar löpande del av och vidarebefordrarinformation om projektet
Utför kortare arbetsinsatser i projektet
Personer kan under sina mest aktiva perioder ingå i projektgruppen,för att under övrig tid höra till referensnätverket.
Referensnätverk
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Personer som stödjer projektbeställaren
De olika styrgruppsmedlemmarnas ansvar bör klargörastidigt.
I en skräddarsydd styrgrupp bör beställaren vara ordförande.Styrgruppen avlastar och stödjer projektbeställaren, menövertar inte dennes totalansvar för projektet.I projektmiljöer där många projekt drivs samtidigt kanstyrgruppen vara gemensam för flera projekt inom ettverksamhetsområde. Uppgifterna i gruppen är då mångagånger främst inriktade på koordinering av den gemensammaprojektportföljen.
Styrgruppen undanröjer hinder för projektet
Stödjer projektledaren och beställaren
Hjälper till att förankra projektet hos olika intressenter
Följer upp projektets resultat och deltar i beslut
Medverkar vid prioritering av resurser
Styrgrupp
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Den som leder arbetet och ansvarar för att projektmålen infrias
Projektledaren sätter sig in i projektets bakgrund, effektmål och förutsättningarsamt informerar samtliga medarbetare om dessa
Formulerar i samverkan med projektbeställaren och projektmedarbetarnaprojektets mål och avgränsningar
Dokumenterar projektets totala målbild (arena) och kommer överens medprojektbeställaren om denna
Visualiserar projektets innehåll och resultat
Planerar och organiserar projektet
Överenskommer med resursansvariga om förfogande av personella och övrigaresurser
Motiverar medarbetarna och förankrar projektet i organisationen
Håller uppe tempot genom aktiv daglig ledning
Hanterar osäkerhet i projektet, bl.a. genom aktiv riskstyrning
Håller projektbeställaren informerad om nuläget och eventuella avvikelser, bl.a.genom statusrapporter.
Håller kontakt med intern mottagare och kund
Följer upp projektet (tid, kostnad etc.) och sammanställer projektstatus ochunderlag inför grindbeslut
Ansvarar inför projektbeställaren för att projektmålen infrias
Levererar projektets resultat till kund/överlämnar ansvaret till intern mottagare
Genomför erfarenhetsseminarium för att lära av arbetet, skriver slutrapport ochinformerar om erfarenheterna
En av projektledarens mest centrala uppgifter är att skapa  förutsättningar ochundanröja hinder, så att alla kan arbeta, samverka och kommunicera på ett enkeltsätt. Se även Delprojektledare
Projektledaren
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Ingår i en projektgrupp. De som aktivt bidrar i projektarbetet.
Projektmedarbetarnas motivation och möjlighet att kraftsamla påuppgiften är ofta avgörande för projektets framgång.
Projektmedarbetaren sätter sig in i projektets bakgrund, effektmål, ramar ochförutsättningar
Medverkar vid formulering av projektmål och planering
Ansvarar för att den egna överenskomna arbetsinsatsen utförs
Samverkar med övriga medarbetare så att projektets mål infrias
Bidrar till ett bra arbetsklimat
Ger förslag till förbättringar och meddelar upptäckta avvikelser ochförändringar
Rapporterar läget och resultat till projektledaren
Projektmedarbetare
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Intern länk mellan ledning och projekt
Den som ansvarar för det enskilda projektets nytta (affärsmässighet/effekter) såväl påkort som på lång sikt och dess koppling till organisationens verksamhet och strategi.
Säkerställer nyttan av projektet
Förtydligar effektmålen och värderar dessa i förhållande till insats ochrisker
Säkerställer förberedelser inför inför grindbeslut (genom att tillsammansmed proktektledaren uppdatera Projektbeställningen) och tar beslut omgrindpassage eller eventuell nedläggning
Kommer överens med projektledaren om projektets arena (mål och ramar)- inklusive projektledarens mandat
Säkrar resurser till projektet
Förankrar och skyddar projektet samt undanröjer hinder
Förankrar projektet hos intressenter, ledning och resursansvariga, reder utintressekonflikter, ser till att beslut blir tagna
Samverkar, följer upp och stödjer
Reder ut hur samspelet med projektledaren ska fungera i praktiken
Säkerställer uppföljning  av resultat, tid och kostnad och ger feedback
Beslutar när projektet riskerar att hamna utanför den överenskomnaarenan
Stödjer projektledaren
Säkrar resultat lärande och effekter
Godkänner projektavslutet, bevakar att projektets resultat levereras tillkund och att ansvaret för resultatet övergår till den interna mottagaren
Arbetar med att effekter realiseras och att skapade relationer vårdas
Säkerställer utvärdering av effektmål genom att tydligt utseansvarig/ansvariga för detta
Bevakar att erfarenheter från projektet har dokumenterats och förmedlats
Projektbeställaren
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Länk mellan resurser och projekt
De som tillhandahåller personella och övriga egna resurser till projekten.
 
Resursansvarig tar emot önskemål om kompetens och resurser frånprojektledare
Vid större resursinsatser skall tydlig överenskommelse göras ochdokumenteras t.ex. i resurskontrakt
Sammanställer de olika projektens kompetens- och resursbehov
Ansvarar för att egen personal har nödvändig kompetens och kanarbeta enligt de rutiner och processer som finns
Ansvarar för att övriga resurser (utrustning, metoder, material etc.)uppfyller ställda krav och normer
Tillhandahåller personella och övriga resurser till projekten
Kommunicerar löpande kring kompetens- och resursbehov medprojektledare och medarbetare
Fördelar om resurser vid behov
Resursansvariga, som ofta är linjechefer, skall se till att företagetssamlade resurser används på bästa sätt. De har den svåra uppgiften attbalansera resursbehov och resurstillgång. Det gäller både att ha enaktuell bild av den löpande verksamhetens krav på resurser och att sättasig in i de olika projektens behov. Samtidigt som det gäller att kunnasäga ifrån när det inte går ihop. Resursansvariga är också de som främstger personalen möjlighet att kraftsamla på de olika projekten.
Resursansvarig
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Den som leder arbetet i ett delprojekt och ansvarar för att dess mål infrias
Delprojektledare utses när projektet är så stort eller komplext att det delas in idelprojekt. Då är det en utmaning att se till att delprojektets egna mål uppnåssamtidigt som detta skall leda till att hela projektets mål infrias.  Delprojekt kan gedeltagarna möjlighet att bedriva arbetet i väl fungerande mindre grupper även närprojekten är större.
Delprojektledaren sätter sig in i projektets bakgrund, effektmål och förutsättningarsamt kommer överens med projektledaren vad som skall ingå i delprojektet
Formulerar i samverkan med sina medarbetare delprojektets mål och avgränsningar
Beskriver delprojektets arena och kommer överens med projektledaren om denna
Visualiserar delprojektets innehåll och resultat
Planerar delprojektet
Överenskommer med resursansvariga om förfogande av personella och övrigaresurser
Skapar förutsättningar och undanröjer hinder så att alla kanarbeta, samverka och kommunicera på ett enkelt sätt
Håller uppe tempot genom aktiv daglig ledning
Motiverar medarbetarna och förankrar delprojektet iorganisationen
Hanterar osäkerhet i delprojektet, bl.a. genom aktivriskstyrning
Håller projektledaren och övriga delprojektledare informerade
Ansvarar inför projektledaren för att delprojektets mål infriasoch att dessa harmonierar med övriga delar av projektet
Genomför erfarenhetsseminarium för att lära av arbetet
Delprojektledare
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Tar över efter leverans
Den eller de personer i den egna organisationen som tar över ansvaretför projektets resultat efter leverans.
Den interna mottagaren har en viktig uppgift i att säkerställa ”livet efterleverans”, en oftast längre period där projektets resultat nyttjas. Att någon ärutsedd att ta över ansvaret efter leverans är viktigt för att projekten skallkunna avslutas i tid och dess deltagare skall kunna ägna sig åt nya uppgifter.
Den interna mottagaren är också en naturlig diskussionspartner tillprojektledaren, t ex kring kriterier för projektslut.
Ansvarar för fortsatt verksamhet, t ex intern drift och förvaltning
Interna mottagaren sätter sig in i projektets resultat och effektmål
Bidrar med synpunkter under projektets gång
Tar över ansvaret för projektets resultat efter leverans
Informerar det egna företaget och kund att överlämning skett ochom nya kontaktvägar och kontaktpersoner
Tar emot och ansvarar för restpunktlista
Tar emot synpunkter på projektets resultat från egen organisationoch eventuell kund
Gör effektmålsutvärdering om detta överenskommits medprojektbeställaren
Intern mottagare
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Användare av resultaten
Den person projektet som tar emot projektets leverans och skall nyttja den.
Kunden beskriver och kommunicerar sina krav och önskemål samt derasbakgrund
Beskriver och kommunicerar övriga förväntningar, t.ex. hur rapporteringska ske
Följer projektet under projektets gång och ger återkoppling
Meddelar förändringar i krav, önskemål och övriga förutsättningar
Meddelar önskemål om leveranssätt och tar emot leveransen
Säkerställer via genomgångar och prov att krav och önskemål infriats
Gör effektmålsutvärdering om detta överenskommits medprojektbeställaren
Kunden har en svår balansgång mellan att vara tydlig med sina krav ochönskemål, samtidigt som det gäller att beskriva verkligheten som inte alltidär så tydlig eller enkel. Det gäller att diskutera mellan kund och projektledarehur vi skall hantera frågor där det vid projektstart saknas något klart svaroch hur vi skall handskas med kommande förändringar.Förtroendet mellan kunden och projektledaren underlättar arbetet. Se till attha en god dialog tidigt.
Lika viktigt är det att det finns ett förtroende med avseende på affärsmässigaaspekter mellan den interna projektbeställaren och den som har motsvarandeansvar hos kunden.
Kund
Läs mer om:
Grupper:
Roller:
Projektmodell
orgkartan
linje_ny
Projektbeställning: Beskriver affärsidén/nyttan med projektet ochsäkerställer att den värderas och beaktas. Utgör underlag för grindbeslut.Beskriver också projektets arena med mål,  ramar och förutsättningar samthur uppföljning ska ske. Ger mandat till projektledaren och säkerställer attbeställare och projektledare är överens. Projektbeställningen kan användasför att beställa en fas eller hela projektet.
Grindbeslut: Beskriver bedömningar och grindbeslut. Dokumenterarbesluten och gör dem tillgängliga. Säkrar en gemensam bild av besluten.
Projektbeskrivning: Är projektgruppens operativa plan för hur projektetskall organiseras och genomföras. Ger  projektgruppen en gemensam bild avprojektet.
Statusrapport: Beskriver projektets nuläge och ger prognoser förframtiden. Klargör behov av stöd till projektet från beställare och omvärld.Visar på möjligheter, risker och ger varningssignaler. Ger beställare ochprojektgrupp överblick av situationen.
Slutrapport: Redogör för projektets måluppfyllelse.
Förmedlar vunna erfarenheter. Anger ansvariga för
eventuella restpunkter och utvärdering av effektmål .
Dokumentmallar för projekt
Projektmodell
linje_ny
Introduktion
PPL 1
Här ges en kortfattade beskrivningar av hur vissa verktyg används.Beskrivningarna är gjorda för att vara ett stöd i det operativa projektarbetet ochförutsätter grundkunskaper i projektarbete. Varför olika verktyg används och ärviktiga framgår inte här, utan beskrivs i utbildningsdokumentation.
Flertalet verktyg och sätt att använda dem är valda dels för att nå ett visstresultat men också för att skapa delaktighet, förankring och gemensamma bilder,en förutsättning för effektivt, kreativt och motiverande projektarbete.
Materialet är hämtat ur Wenell Management AB’s kursdokumentation och får endastnyttjas som illustrationer i detta dokument för internt bruk hos B&B TOOLS.
Läs mer om:
Verktyg
linje_ny
03int_grupper
Definition
En intressent är en organisation, grupp eller individ utanför självaprojektorganisationen som har förväntningar på projektet eller sompåverkar/påverkas av dess genomförande eller resultat.
Arbetsgång
1.Identifiera intressenter.
2.Beskriv förväntning, behov per intressent.
3.Gruppera dessa uppdelat på resultat- respektive genomförandeintressenter.
4.Dela in intressenterna i primära och sekundära.
Tänk på
Glöm aldrig användaren – kunden.
Fokusera på intressenternas förväntningar och behov, inte på huruvida dessa ärmöjliga att infria eller inte.
Ta inte med personer som direkt medverkar i projektarbetet, t. ex.projektgruppen verktygslådan
Intressentanalys
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Arena inklusive mål
Definition
I projektets arena beskrivs överenskommelsen mellan projektledaren ochprojektbeställaren. Den förtydligar projektledarens mandat. I arenan ingåreffektmål, projektmål, ramar och övriga förutsättningar
mål_arena_1
Tänk på
Arenan är spelplanen för projektledaren, dokumentera den i  Projektbeställningen.
Kontrollera att det finns en överensstämmelse mellan arenans olika delar.
Åskådliggör hur viktiga arenans olika delar är med hjälp av projekttriangeln.
Kommunicera så att alla i projektorganisationen är införstådda med arenan.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
03mål_mål
Definition
”Effektmål beskriver de effekter som ska nås på lång sikt till följd av att ettprojekts resultat nyttjas.”
Arena, Effektmål
Arbetsgång
1.Utgå från intressentanalysen.
2.Definiera vilka intressenters förväntningar som ska beaktas iprojektarbetet. Utgå gärna från indelningen i primära respektivesekundära intressenter.
3.Beskriv projektorganisationens egna önskemål och förväntningar.
4.Sätt ambitionsnivån för just detta projekt genom att beskriva projektetseffektmål.
Tänk på
Kom ihåg att effektmål ska besvarafrågan varför just detta projekt skagenomföras.
Använd tydliga effektmål istället förluddigga syften, sträva eftermätbarhet.
Undvik långsiktiga effektmål på högnivå.
Beskriv vem som skall värdera hur väleffektmålen infriats(Oftast kund/Intern mottagare)
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
08mål_delmål
Definition
Huvudmålet beskriver det resultat projektet ska åstadkomma i stort. (Ett antal)delmål beskriver konkret vilka resultat som ska skapas. Avgränsningar förtydligarvilka resultat som inte ska uppnås eller levereras.
Arena, Projektmål
Arbetsgång
1.Formulera delmål som beskriver funktionalitet,  prestanda, egenskapereller som specificerar vad som fysiskt ska levereras.
2.Värdera vilka delmål som är krav och vilka som är önskemål för attunderlätta framtida vägval och prioriteringar
3.Bestäm hur utvärdering av projektmålen ska ske
4.Beskriv avgränsningar genom att ange vilka resultat som skulle kunnaförväntas men inte kommer att levereras av projektet.
5.Sammanfatta projektets mål genom att formulera ett huvudmål somkan läsas ”fristående”.
Tänk på
Skilj på delmål och milstolpar.Bortse i målformuleringen frånnär ett delmål uppnås.
Förtydliga delmålen och använddärefter avgränsningar för attundvika missförstånd
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
11mål_triangel
Projekttriangeln är ett sätt att åskådliggöra viktningen mellan arenans olika delar.
Arbetsgång
1.Underlätta framtida vägval vid målkonflikter genom att värdera vilka avparametrarna prestanda/tid/resurser som är viktigare än andra
2.Låt olika berörda i projektet ge sin syn på vad som är viktigast, ta reda påvilka delar av arenan som är fasta och svåra att ändra på
3.Väg de olika argumenten och bestäm vad som gäller
4.Sätt en ”kula” i triangeln som beskriver läget
5.Komplettera med en förklarande text som beskriver hur triangeln ska tolkasoch var frihetsgrader finns.
Arena, Projekttriangeln
Tänk på
Avsikten med triangeln är attge vägledning vid konfliktmellan arenans olika delar
Projekttriangeln kan gevägledning i många små,vardagliga beslut i projektet,dess tyngdpunkt kanförändras över tiden.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Arbetsgång
1.Diskutera ramar och förutsättningar med projektbeställaren ochintressenter
2.Beskriv tidsram i kalendertid
3.Beskriv resursram i persontid
4.Beskriv resursram i ekonomiska medel
5.Beskriv övriga förutsättningar som projektet väntas följa
Tänk på
Med övriga förutsättningar avses specifika förutsättningar för just dettaprojekt.
Kontrollera att det finns balans mellan mål och ramar
Det är bra att teckna ned ramarna, annars är det lätt att glömma bort vadman egentligen kom överens om.
Finns kritiska resurser i projektet var extra noggrann med att beskriva hurmycket som står till projektets förfogande
Arena, Ramar och övriga förutsättningar
De vanligaste ramarna är tid, arbetstimmar och ekonomiska resurser. Det kanockså vara olika typer av utrustning, specialiststöd och konsulttjänster.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Visualisering
Tänk på
Välj sätt att visualisera utifrån var osäkerhet finns och vad som skulle varabra att klargöra.
Engagera personer med olika syn på projektet.
4vis_strukturer
Öka förståelsen och ge förutsättningar för ett kreativt idéutbyte för projektetgenom att använda skisser, modeller, strukturer m.m. Visualisering kan användasför att tydliggöra såväl behov och resultat som omfattning.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Skisser
vis_fallskärm
Arbetsgång
1.Börja med en enkel skiss
2.Diskutera, komplettera och förändra skissen
3.Dokumentera skissen på ett enkelt sätt
4.Använd skissen som utgångspunkt för fortsatt projektarbete
Tänk på
Var inte rädd för att få upp en felaktig skiss från början, det ärofta nödvändigt för att få igång en dialog och komma vidare.
Försök hålla ett renodlat perspektiv i skissen, det är bättremed flera enkla skisser än med en enda som ska förklara allt
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Modeller & Prototyper
vis_båt
Arbetsgång
1.Diskutera och fastställ syftet med modellen
2.Se till att det finns material och utrustning för att skapa modellen
3.Börja med stora, översiktliga delar och förfina modellen successivt
4.Använd modellen intensivt för att prova olika alternativ
5.Använd insikter och erfarenheter för det kommande projektarbetet
Tänk på
Låt gärna olika grupper arbeta med olika delar av modellen. Detta kan leda tillatt problematik kring sammansättning och integrering tydliggörs.
Vid användning av modellen testa inte enbart nyttjande så som planerat, utanalla tänkbara framtida fall (vad händer om en nyttjare gör på annat sätt ?)
Modellen ska belysa samverkan och påverkan mellan olika ingående delar
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Funktionsstruktur
Arbetsgång
1.Förklara för samtliga vad en funktion och funktionsstruktur är (omfattarnyttofunktioner och stödfunktioner).
2.Generera förslag till funktioner. Använd ”post-it lappar” och ”brain-storma”.Involvera alla deltagare. Inga invändningar är tillåtna. Hämta inspiration frånmålbild, skisser och modeller.
3.Gruppera förslagen. Det finns många olika sätt att gruppera funktioner. Diskuteraför- och nackdelar med de olika sätten och välj sedan (det viktigaste är att allafunktioner kommer med).
4.Skapa rubriker per gruppering och sätt in förslagen i ett hierarkiskt träddiagram.
5.Komplettera, ta bort ”dubbletter” och justera.
Tänk på
Ha ett nyttjande perspektiv på projektresultatet (till vad ska resultatet kunnaanvändas ?)
7vis_funktions
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Leveransstruktur
Arbetsgång
1.Förklara för samtliga vad en leveransstruktur omfattar (omfattar alla resultatsom levereras från projektet).
2.Generera förslag till leveranser. Använd ”post-it lappar” och ”brain-storma”.Involvera alla deltagare. Inga invändningar är tillåtna. Hämta inspiration frånmålbild, skisser, modeller och befintliga strukturer.
3.Gruppera förslagen. Det finns många olika sätt att gruppera leveranser.Diskutera för- och nackdelar med de olika sätten och välj sedan (det viktigasteär att alla resultat som ska levereras kommer med).
4.Skapa rubriker per gruppering och sätt in förslagen i ett hierarkiskt träddiagram.
5.Komplettera, ta bort ”dubbletter” och justera.
Tänk på
Se till att alla olika typer av leveranser kommer med t.ex. konkreta produkter/tjänster, driftsorganisation, utbildningsdokumention och användarmanualer.
8vis_leverans
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
10vis_arbets
Arbetsstruktur
Arbetsgång
1.Förklara för samtliga vad en arbetsstruktur är och omfattar (omfattar alla aktivitetersom ska utföras i projektet).
2.Generera förslag till aktiviteter. Använd ”post-it lappar” och ”brain-storma”. Involveraalla deltagare. Inga invändningar är tillåtna. Hämta inspiration från målbild, skisser,modeller och befintliga strukturer.
3.Gruppera förslagen. Det finns många olika sätt att gruppera aktiviteter. Diskuteraför- och nackdelar med de olika sätten och välj sedan (det viktigaste är att allaaktiviteter kommer med).
4.Skapa rubriker per gruppering och sätt in förslagen i ett hierarkiskt träddiagram.
5.Komplettera, ta bort ”dubbletter” och justera.
Tänk på
Arbetsstrukturer ska inte visa den kronologiska ordningen (aktivitet till aktivitet).
Vid större projekt är det lämpligt att ha en gemensam grov arbetsstruktur somsedan kan tjäna som grund för andra mer detaljerade strukturer inom respektive del.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Planering
04pla_typer
Det finns två olika typer av projektplanering – strategisk och operativ. Strategiskaplanerna används som beslutsunderlag och för uppföljning. Operativa planer visarpå ett konkret sätt hur man ska arbeta och vad som behöver göras för att uppnåprojektmålen samt hur samordning av alla insatser ska ske.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
04pla_typer
Strategisk projektplanering
Arbetsgång
1.Sätt dig in i det konkreta behov som finns gällande strategisk planering
2.Gör en huvudtidplan som visar grindbeslut, viktiga milstolpar och projektetshuvudaktiviteter
3.Beskriv resursbehov totalt och per verksamhetsår
4.Beskriv behovet av ekonomiska medel, totalt och per verksamhetsår
5.Definiera tidpunkter för formella genomgångar av projektet t.ex. revisioner ellerandra kvalitetssäkrande aktiviteter
Tänk på
Den strategiska planeringen ska ge en sammanhållen, övergripande informationom projektet
Ta hänsyn till målgruppens (projektbeställare, styrgrupp och intressenter) behovnär du utformar planerna, men undvik att ta med alltför många detaljer.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Operativ projektplanering
Arbetsgång
1.Identifiera projektets aktiviteter. Utgå gärna från arbetsstruktur ochkomplettera vid behov.
2.Gå igenom viktiga fastställda tidpunkter som leveranstider, deadlines m.m.
3.Skapa tidplaner utgående från behoven
4.Anpassa tidplaner till projektets förutsättningar och övriga verksamheter
5.Skapa resursplaner som visar projektets behov av kompetens och resurseröver tiden
6.Resurssäkra och uppdatera tids- och resursplaner efter tillgängliga resurser
7.Skapa eller revidera projektbudget som visar kostnader totalt och över tiden,samt fördelning på olika kostnadsslag.
Tänk på
Involvera projektgrupp och andrarelevanta personer (leverantörer, erfarnakollegor) i planeringen. Skapaförutsättningar för nytänkande ochöppenhet.
Vara omsorgsfull vid resurssäkring dåbrister här är ett av de vanligaste skälentill att projekt hamnar i trångmål.
Den operativa projektplaneringen beskrivs här i punktform, även om denoftast utförs iterativt där planer förfinas och förtydligas successivt
05pla_gången
Läs mer om:
Verktyg
linje_ny
Milstolpar
Arbetsgång
1.Identifiera små och stora resultat samt knutpunkter längs vägen
2.Välj ut resultat som ska utgöra milstolpar
3.Beskriv respektive milstolpe tydligt i en milstolpeplan där det framgårvilket resultat som ska ha åstadkommits vid respektive milstolpe ochplanerad tidpunkt.
Tänk på
 Milstolpar ska vara tydligaoch hjälpa till att ”hålla ånganuppe” i projektet ochunderlättar även uppföljning.
Sätt gärna många och tätamilstolpar. Detta germöjlighet till ökatresultatfokus och snabbareåterkoppling.
Fira gärna milstolpepassager
09pla_milstolpe
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
06pla_logik
Logiknät
Arbetsgång
1.Förklara för samtliga vad logiknät och kritisk linje och glapp är. Klargör påvilken detaljnivå och för vilken målgrupp planen utformas.
2.Identifiera projektets aktiviteter. Utgå gärna från arbetsstruktur ochkomplettera vid behov.
3.Skapa logiska kedjor av aktiviteter och beskriv(rita) hur olika kedjor förhållersig till varandra.
4.Lägg in beroenden mellan projekt och omvärld
5.Uppskatta kalendertid per aktivitet, utgå från tillgängliga resurser (på grovnivå)
6.Markera kritisk linje samt glapp, beräkna total kalendertid
7.Gå igenom logiknätet och föreslå förbättringar och förändringar
8.Gör en resursavstämning och förändra planen efter resurstillgång
Tänk på
Logiknätets viktigaste nytta är attfå människor att diskutera beroendenmellan projektets aktiviteter
Använd enkla verktyg som bjuder intill delaktighet t.ex. ”post-it lappar”och blädderblock
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
07pla_gantt
Ganttschema
Arbetsgång
1.Förklara för samtliga vad Ganttschema är klargör på vilken detaljnivå och förvilken målgrupp planen ska utformas.
2.Identifiera projektets aktiviteter. Utgå gärna från arbetsstruktur och logiknätoch komplettera vid behov.
3.Rita in respektive aktivitet längs tidsaxeln. Uppskatta kalendertid per aktivitet,utgå från tillgängliga resurser (på grov nivå).
4.För in viktiga beroenden mellan aktiviteter samt mellan projekt och omvärld.
5.För in viktiga fastställda tidpunkter som leveranstider, deadlines m.m. ochjustera planen.
6.Markera kritisk linje samt glapp, beräkna total kalendertid.
7.Gå igenom ganttschemat och föreslå förbättringar och förändringar.
8.Gör en resursavstämning och förändra planen efter resurstillgång.
Tänk på
Ganttschemats viktigaste nyttaär att ge en överskådlig bild.
Ganttschemat är också väl lämpatför den strategiska planeringen
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Aktivitetslistor
Arbetsgång
1.Låt de enskilda projektmedlemmarna eller arbetsgrupperna arbeta framaktivitetslistor för sina respektive delar.
2.Stäm av aktivitetslistorna mot projektplanerna.
3.Säkerställ att aktivitetslistorna är uppföljningsbara
Tänk på
Aktivitetslistornas viktigaste nytta är att se till aktiviteterna verkligen utförs.
Aktivitetslistorna utgör ett viktigt stöd för den enskilde projektmedlemmen, deöversätter projektets övergripande planer till en personlig planering.
Aktivitetslistor inte visar några beroenden.
11pla_aktivitetslista_2
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Närzonsplanering
Arbetsgång
1.Utgå från en övergripandeplan för hela projektet, gärna med milstolpar
2.Skapa en detaljerad plan för den närmaste tiden (närzonen) låt senaredelar av projektet visas som huvudaktiviteter.
3.En god tid innan närzonen är slut ska detaljplanering av efterföljandefas genomföras.
Tänk på
I långa projekt är det bra att nyttja närzonsplanering för att få bra ochkonkreta planer utan att överarbeta dessa långt i förväg
Lägga upp ett tempo som är avpassat till hela projekttiden. Se upp såprojektet inte hamnar i omväxlande rusningar och stillestånd.
Arbetssättet är erfarenhetsmässigt mycket bra, men kräver uthållighet sådet fullföljs hela vägen
17pla_närzon
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Tidsbuffertar
Arbetsgång
1.Diskutera när i planen tidsbuffertar (medvetet inplanerad reservtid) behövs.
2.Bestäm hur stor respektive tidsbuffert ska vara med hänsyn tillosäkerhet/risker och hur viktigt det är att hålla leveranstiden
3.Diskutera hur vi kan få till dessa tidsbuffertar (Korta tidplanen alternativtförsena leveranser och/eller milstolpar).
4.Uppdatera tidplanerna med tidsbuffertarna
Tänk på
En tidsbuffert i slutet av projektet är erfarenhetsmässigt bra för attsäkra leverans
Tidsbuffertar är nyttiga inför integrationspunkter och resurser/aktivitetersom är svåra att flytta i tiden
Projektgruppen måste ofta själva skapa sina tidsbuffertar
Mäta tidsuppfyllelse exklusive tidsbuffertar , dvs. tidsmålet är alltid företidsbufferten, vid uppföljning
13pla_buffert
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Korta Tidplanen
Arbetsgång
1.Skall tidplanen kortas måste hela projektet betraktas och planeras om, inte enbart islutet
2.Går det att begränsa projektets omfattning genom att öka avgränsningarna
3.Studera kritisk linje och ifrågasätt i första hand beroenden och tidiga, storaaktiviteter.
4.Kan mer arbetet ske parallellt? Hjälper det med mer resurser? Kan mer resursergöras tillgängliga, internt eller köpas in?
5.Involvera eventuella leverantörer som har påverkan på kritiska linjen, kan de kortasina ledtider?
6.Sök alternativa, snabbare upplägg. Kanske finns det mer kostsamma/resurskrävandemen snabbare alternativ ?
7.Kan delar av projektet skjutas fram efter huvudleverans och levereras som tillägg?
8.Finns delar av projektet kanske redan (kunskaper, hårdvara, programvara) och kandessa delar göras tillgängliga t.ex. köpas in?
Tänk på
Söka möjligheter och alternativa lösningar med öppet sinne, och däreftervärdera dem
Inrikta arbetet på färre möjligheter och alternativa lösningar som ger stortidsbesparing snarare än fler med låg potential.
Ifrågasätt merarbete som första handlingsalternativ.
Man lyckas sällan korta tidplanen sent i projektet och/eller där osäkerhetenär som störst.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
17pla_resurs
Resursplanering
Arbetsgång
1.Förtydliga vad som ska göras i varje aktivitet
2.Bedöm resursbehov per kompetensområde för respektive aktivitet
3.Summera resursbehov per kompetensområde för helheten och per tidsenhet
4.Stäm av mot tillgängliga resurser per kompetensområde, totalt och pertidsenhet
5.Åtgärda eventuella resursbrister genom att sätta in nya resurser, förändratidplanen eller sänka ambitionsnivån
6.Dokumentera resultat och överenskommelser
7.Uppdatera resursplanen vid förändringar
Tänk på
Tidsenheten (punkt 3 och 4 ovan) varierar beroende på projekt, normaltpassar månad bra
Resursbehov uttrycks normalt i arbetstimmar eller arbetsdagar
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Säkra resurser
Arbetsgång
1.För en dialog med resursägarna och tilltänkta projektmedlemmar baserat påtid och resursplanerna.
2.Skapa en överenskommelse som visar att resurserna (såväl personella sommateriella) är reserverade för projektet. Avtalet kan vara muntligt ellerskriftligt, t.ex. som en del i Projektbeskrivningen.
3.Säkerställ en bra dialog med resursägarna under projektets gång och påminnom kommande resursbehov
4.Uppdatera resursbehov vid förändringar och förseningar
Tänk på
Vara mycket tydlig i alla diskussioner t.ex.ange timmar istället för procent, att vid behovange exakt när resurserna behövs församverkan (veckodag, datum m.m.)
Vara realistisk när det gäller hur mycket tidrespektive individ kan lägga ner i projektet
Undvika splittring, personer som har alltförmånga olika uppgifter som ska utförasparallellt
Sträva efter att hitta lösningar vidresurskonflikt istället för att enbart ställa kravpå resursansvariga.
18pla_tillgänglig
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Ekonomisk planering
Arbetsgång
1.Tydliggör projektets behov av pengar över tiden i en projektbudget. (vanliga delari projektbudget är arbetstimmar för egen personal, inhyrda konsulter, materialoch inköp, utrustning, resor och övrigt)
2.Uppskatta intäkter relaterade till projektet och dess resultat
3.Värdera intäkterna mot kostnaderna.
4.Kom överens om projektledarens ekonomiska mandat och bestäm hur uppföljningska ske.
Tänk på
På en strategisk nivå handlar projektekonomi om att sätta den förväntadelönsamheten/nyttan i relation till samtliga kostnader.
För projekt som har annan nytta än rent ekonomisk bör nyttan med projektetbeskrivas och därefter ställas mot kostnaderna
Viktiga delar av projektets totala kostnader är direkta projektkostnader,livscykelkostnader och övriga kostnader
Det finns olika metoder för att värdera intäkter mot kostnader t.ex.nuvärdesmetoden, payoff metoden och ROI (return on investment)
20pla_ekonomisk
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Kalkylmodell – Succesivmetoden
Successivmetoden används för att ta fram tid- och kostnadsförslag för projekt,används oftast vid IT projekt.
Arbetsgång
1.Tidsuppskatta väl definierade enheter, t ex en enskild integration,
2. Använd parametersättningen i sammanställningen för att få en totalbildav kostnader och tidsåtgång.
 
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Organisering
12org_sg
Arbetsgång
1.Klara ut vem som är projektbeställare och din roll som projektledare
2.Beskriv projektets behov av kompetens. Utgå från arena och arbetsstruktur.
3.Klargör vilka kompetenser som bör ingå i projektgrupp respektive referensnätverk.
4.Stäm av projektmedlemmars insatser i arbetstid med respektive individ ochresursansvariga.
5.Notera kund och intern mottagare.
6.Beskriv, om det behövs, ytterligare delar i projektorganisationen, t.ex. styrgrupp,delprojekt och samverkande organisationer.
Tänk på
Se till att ha de aktiva i projektgruppen och personer som ger stöd eller behöverinformation i referensnätverket.
När projektet ska bemannas värdera personers tid/intresse/förmåga.
När organisationen utser projektbeställare ska såväl förmågan att se projektet ur ettaffärsperspektiv som möjligheten att förankra projektet i ledningen beaktas.
Värdera kritiskt behovet av styrgrupp, ofta räcker det med en engageradprojektbeställare.
Utse kund/intern mottagare tidigt för att underlätta överlämning vid projektslut.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Hantera omvärlden
02mjö_var
1.Sätt dig in i konkreta beroenden samt möjligheter och hinder i din egen projektmiljö– såväl den inre som den yttre.
2.Kommunicera aktivt med intressenter.
3.Vårda relationer till resursansvariga och parallellt pågående verksamheter.
4.Skapa förutsättningar för en god och rak kommunikation mellanprojektmedlemmarna.
5.Se till att problem uppmärksammas och hanteras så att de inte ”faller mellanstolarna”.
6.Arbeta kontinuerligt med omvärldsberoenden under hela projektets gång
Tänk på
Projektmiljön kan delas in i en inre (andra projekt/verksamheter, egen linjeorganisation) och en yttre miljö (samarbetspartners, leverantörer, kunder etc.).
Underskatta inte inverkan från projektmiljön – arbeta aktivt och skapahandlingsutrymme.
Kommunikation med omvärlden underlättas av gemensamma begrepp.
Utveckla dina kommunikativa färdigheter – kommunikation är ditt viktigaste verktygför att hantera projektmiljön.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Hantera osäkerheten
Osäkerhet medför både risker och möjligheter. Det finns två olika typer avosäkerhet – strategisk och operativ.
Den strategiska osäkerheten handlar om: Har vi identifierat intressenterna och harvi förstått deras behov, svarar resultaten (projektmålen) upp mot de behov somfinns? Den strategiska osäkerheten hanteras i första hand av projektbeställaren.
Den operativa osäkerheten handlar om vad ett resultat som svarar upp motönskemålen består av i detalj och hur arbetet kan utföras. Den operativaosäkerheten hanteras i första hand av projektledare och projektgrupp.
03ris_var
Det finns många olika metoder för risk och möjlighetsanalys, vi beskriver härminirisk respektive minimöjlighet.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
06ris_minirisk
Minirisk
Arbetsgång
1.Identifiera risker.
2.Förtydliga och konkretisera risker.
3.Rangordna riskerna.-   Bedöm sannolikhet på en skala mellan 1-5 där 1 är låg och 5 är hög.-   Bedöm konsekvens på en skala mellan 1-5 där 1 är liten och 5 är stor.-   Beräkna riskvärde genom att multiplicera sannolikhetsvärde och    konsekvensvärde.
4.Agera genom att utforma en åtgärdsplan och sätta in åtgärder för de allvarligasteriskerna.
Tänk på
Identifiera: använd brainstorming för att få en bred belysning.
Förtydliga: se till att det är konkreta risker och inte områden eller konsekvenser.
Rangordna: bedöm sannolikhet och konsekvens separat så att intebedömningarna påverkar varandra.
Agera: planera åtgärder som eliminerar,minskar sannolikheten, mildrar konsek-vensen eller acceptera risken som den är.
Agera: utforma åtgärdsplan som visar:risk, åtgärd, önskat resultat, ansvarig,önskad färdigtidpunkt och prognos.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
10ris_minimöjlighet
Minimöjlighet
Arbetsgång
1.Identifiera möjligheter.
2.Förtydliga och konkretisera möjligheter.
3.Rangordna möjligheterna.-   Bedöm sannolikhet på en skala mellan 1-5 där 1 är låg och 5 är hög.-   Bedöm konsekvens på en skala mellan 1-5 där 1 är liten och 5 är stor.-   Beräkna möjlighetsvärde genom att multiplicera sannolikhetsvärde och    konsekvensvärde.
4.Agera genom att utforma en åtgärdsplan och sätta in åtgärder för deväsentligaste möjligheterna.
Tänk på
Identifiera: använd brainstorming för att få en bred belysning.
Förtydliga: se till att det är konkreta möjligheter och inte områden ellerkonsekvenser.
Rangordna: bedöm sannolikhet och konsekvens separat så att intebedömningarna påverkar varandra. (obs: ju högre möjlighetsvärde destobättre).
Agera: : planera åtgärder för att ökasannolikheten utnyttja möjligheteroch deras potentiella effekter.
Agera: utforma åtgärdsplan som visar:möjlighet, åtgärd, önskat resultat,ansvarig, önskad färdigtidpunktoch prognos.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
1.Håll tempot uppe genom aktiv daglig ledning
2.Tydliggör framsteg, t ex när milstolpar passeras
3.Säkra, bibehålla och släppa resurser
4.Följ upp framåtskridandet, uppdatera planer, sätt in åtgärder, våga ta beslut.
5.Kommunicera aktivt med projektdeltagare och projektmiljön, såväl den inre somden yttre
6.Hantera smärre förändringar operativt och de som påverkar projektets arenaformellt, t ex med en ändringslogg
7.Hantera beslut i en beslutslogg, istället för i olika mötesprotokoll.
8.Rapportera status med prognos regelbundet och vid större händelser ellerförändringar
9.Ta fram underlag för grindbeslut och presentera dessa
10.Förbered leverans och leverera, t ex med delleveranser
Tänk på
Hjälp till med dagliga prioriteringar
Stjäl inte onödig tid av projekt-medarbetarna, var närvarandeoch uppmuntra till dialog under arbetet
Lyckas med genomförandet
02gen_snurran
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
12mål_utvärdering
Avsluta
1.Överlämna ansvaret för projektets resultat till intern mottagare.
2.Genomför ett tydligt avslut, stäm av måluppfyllelse etc.
3.Klargör när effektmål ska utvärderas och vem som är ansvarig.
4.Tydliggör utestående aktiviteter/delar med hjälp av en restpunktlista ochstäng projektet
5.Håll erfarenhetssemiarium och fira avslutet
6.Sprid erfarenheter från projektet
7.Avsluta projektet formellt i ekonomisystem mm.
8.Upplös projektorganisationen
Tänk på
Ett tydligt projektavslut ger deltagarna en kvittens på att arbetet ärslutfört och en möjlighet att kraftsamla på nästa uppgift
Har ett projekt avbrutits i förtid återstår ofta ändå arbete med att tahand om hittills skapade resultat och dokumentera hur långt man komsamt vunna erfarenheter.
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny
Utöva ditt ledarskap
1.Vidareutveckla både din struktur- och relationskompetens.
2.Tydliggör dina befogenheter med projektbeställaren med hjälp avprojektets arena.
3.Arbeta gärna med uppföljning, men se till att hinna med framtiden.
4.Säkerställ goda relationer med projektbeställare, medarbetare ochintressenter.
5.Reflektera över och fråga gärna kring hur ditt projektledarskap fungeraroch vad som kan förbättras
6.Anpassa ditt ledarskap till respektive projektmedarbetaresuppgiftsmognad och fas i projektet.
Tänk på
Se och lyft fram medarbetarnas styrkor istället för att allt för mycketförsöka ändra människors beteenden, låt andra kompensera försvagheter.
01led_ying_yang
Verktyg
Läs mer om:
linje_ny