För förbättrade förutsättningarför flerspråkiga elevers lärandefrån förskola till vuxenutbildning
Karin Sandwall
Nationellt centrum
för svenska som andraspråk (NC)
Karin.sandwall@andrasprak.su.se
FlerspråkigaFlerspråkiga
Barn, elever och studerande som har ett annatmodersmål än svenska och som i olika omfattningbehärskar svenska för studier, samhälls- ocharbetsliv, dvs såväl nyanlända som de somtillbringat en längre tid inom det svenskautbildningsväsendet.
Nationella centra och NCNationella centra och NC
Olika nationella centrum
Nationellt centrum för matematik, Centrum för tekniken i skolan, Nationelltresurscentrum för biologi och bioteknik, Kemilärarnas resurscentrum,NATDID (stödjs via/av Skolverket)
Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS, Skolverket)
Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC, enhet vid Stockholmsuniversitet)
NCs uppdrag enligt SFS 2007:1475 [1997]
oFullgöra vissa särskilda uppgifter av nationellt intresse som rör svenska somandraspråk och sfi
oSamla, sammanställa och förmedla kunskaper och erfarenheter
oLäromedel, användningen av informationsteknik
oNya former av kompetensutveckling, uppdrag
oRegleringsbrev + uppdrag
En förändrad omvärldEn förändrad omvärld
Målgruppen flerspråkiga elever/studerande
oNumera: både nyanlända, bott länge, födda här (jfr aktuellaregeringsuppdrag Skolverket)
oNumera i alla klassrum, alla ämnen
oMycket stor ökning nyanlända i dagsläget
Omfattande utbildningspolitiska reformer
oSkollag, läro-, kurs-, ämnesplaner, sfi-komvux, obligatorisk kartläggningnyanlända, behörighetsförordning mm
Bristande måluppfyllelse
oNår inte målen, får inte högkvalitativ, individanpassad, likvärdig utbildning,kritik vuxna invandrares arbetsmarknadsinträde för långsamt…
         Förändrade behov och krav – förändrat NC
oVidgat ansvarsområde
oÖkad efterfrågan
NC idagNC idag
Ett nationellt kompetens-, resurs- och utvecklingscentrum
oBåde skolämnet svenska som andraspråk och flerspråkigaelevers/studerandes lärande i alla ämnen
oBÅDE att lära svenska och att lära på svenska
oFrån barn till vuxna – alla lärare och skolledare/förskolechefer
oFlerspråkiga elevers ökade måluppfyllelse och aktiva delaktighet isamhälls- och arbetsliv
Bro, brygga, länk, forskningsmediär (VR 2015)
Mellan forskning och beprövad erfarenhet
Mellan skolverksamheters och olika myndigheters- och beslutsfattaresperspektiv;
Samarbetspart för departement, myndigheter, lärosäten, regionala ochkommunala aktörer, huvudmän, förskole- och skolverksamheter
Skolverksamma samt politiker, organisationer och myndigheter somarbetar med utbildnings-, skolutvecklings- och integrationsfrågor
Unik samlad spetskompetens
14 personer, 11,1 heltidstjänster, ansvarsområden
Alla behöriga+-lärare, % skoltjänst, magister/master, två FDutbildningsvetenskap
Sprider forskning och beprövaderfarenhet, stödjer implementeringSprider forskning och beprövaderfarenhet, stödjer implementering
Information/kommunikation/utbyte/rådgivning
oTelefon, mejl (jfr Skolverkets ”städlinje”)
owww.andrasprak.su.se (ca 1100 träffar/dag)
oSociala medier (FB ca 10.000, Twitter  ca 1500) (stor ökning!)
Politik, debatt
oKontakter /möten/remisser departement, politiker, förvaltningar, andrabeslutsfattare (ökat gehör!)
oMedia (mycket nu!)
Konferenser, seminarier
oSymposium 2015
Nätverk
o(inter-)nationella, kommunala
Uppdrag
UppdragUppdrag
Experter, referenspersoner
oSkolverket; samarbetspart planering och genomförande, kursplaner,stödmaterial, bedömningsmaterial, kartläggningsmaterialet nyanlända…
oSkolinspektionens direktiv/granskningar
oSträvan: ”komma in så tidigt som möjligt”
oRapporter, projekt, nationella prov/TISUS
Kommuner, skolor, organisationer
oKvalificerad kompetens-/skolutveckling
oLångsiktigt hållbar skolutveckling
från kortare föreläsningar till mer skräddarsydda, omfattande insatser överlängre tid
Längre förberedelsefas/-process i dialog: förutsättningar, behov, ”bädda för”
Krav på kommunen/skolan
oRiktad insats för – och involvering av – funktioner med direktskolutvecklingsansvar
oAvsätta tid i tjänst för reflektion, pröva, läsa…
Avstämningar under tiden – reviderade mål för insatsen
NCs verksamhet nulägetNCs verksamhet nuläget
en fråga om tuffa prioriteringar och kreativsamverkan!
Möjlig samverkan ur NCs perspektiv
oHitta excellenta sva-lärare som kan ansvara för kommunenskompetensutveckling sva/språk-/kunskaps?
oFormulera behov av kompetensutveckling över kommunala/regionalagränser så även mindre kommuner kan få del av NC
oSamverkan kompetensutveckling inom Skolverkets stora aktuella uppdrag
Skolverkets logotyp
Tack för mig/NC idag!Tack för mig/NC idag!