Statistikerns roll är att INSAMLA, BEARBETA ochTOLKA data.
2
Statistik består av
•Ett antal tekniker
•Regler för när, var och hur dessa tekniker skallanvändas (metodologi)
Statistikämnets uppkomst och utveckling ärnära förknippat med behov inom andradiscipliner.
3
En statistisk undersöknings olikasteg
•Problemformulering
•Planering
•Datainsamling
•Analys
•Rapportering
4
Hur går en statistiskundersökning till?
•Obundet slumpmässigturval (OSU)
•Stratifierat urval
•Klusterurval
•Flerstegsurval
5
6
Obundet slumpmässigt urval
•Vid varje dragning av en enhet har de ipopulationen kvarvarande enheterna sammasannolikhet att bli valda
•Vid OSU av n enheter har alla möjligakombinationer av n enheter samma chans attbli valda
7
Stratifierat urval
•Populationen delas in i strata och ett OSU drasur varje stratum
•Skäl:
–Om resultatet skall redovisas för varje stratum kanurvalsstorlekarna för varje stratum avpassas så attvissa precisionskrav uppfylles utan att manerhåller överflödiga observationer från vissa strata
8
–Skattningar av populationsparametrar (t.ex.populationsmedelvärdet) kan göras med bättreprecision än vid ett OSU, om barastratifieringsvariabeln är ”bra” (homogentinom strata, heterogent mellan strata)
9
Gruppurval (klusterurval)
•Populationen delas in i grupper (kluster) avenheter. Ett antal sådan kluster väljsslumpmässigt. Samtliga enheter inom ettkluster undersöks.
•Skäl:
–Ramproblem
–Geografisk spridning
–Kostnader
10
Urvalsundersökningar
•Varför urvalsundersökning i stället förtotalundersökning?
–Billigare
–Snabbare
–Bättre mätning
–Praktiskt omöjligt med totalundersökning dåpopulationen är mycket stor eller oändlig
–Förstörande prov
11
Olika typer av urval
•Lättåtkomliga element
•Frivilliga svar
•Frivilliga försökspersoner
•Sannolikhetsurval
12
Sannolikhetsurval
•Urvalsenheterna väljs med hjälp av någonslumpmekanism
•För varje enhet är sannolikheten för attinkluderas i urvalet känd
13
Randomisering
•Randomisering innebär att slumpen avgör vilkenbehandling en undersökningsenhet tilldelas
•Genom randomisering undviks systematiska fel
•Randomisering medför att effekten av eneventuell behandling med hög grad av säkerhetoch precision kan fastställas med hjälp avstatistikteori
14
Med sannolikhetsurval kan man...
•ge objektiva mått på undersökningsresultatensprecision
•utforma en teori för effektivundersökningsplanering
•på förhand göra objektiva jämförelser mellan olikaurvalsplaner
•på förhand uppskatta erforderliga urvalsstorlekarför att uppnå önskad precision
population
Population
Stickprov, urval
INFERENS =
Dra slutsatser från data om hela
populationen utifrån ett stickprov
Data,observationer
15
Individer och variabler
•Individer, undersökningsobjekt
–De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan varamänniskor, men kan också vara djur, bostadshus,kommuner, mm.
•Variabel
–En egenskap som kan variera mellan olikaindivider
16
•Variabler kan vara kvalitativa eller kvantitativa.
•Kvalitativ variabel: Indelning avundersökningsenheterna i olika kategorier.
•Kvantitativ variabel: En variabel som är numerisk ochdär vi med hjälp av siffrorna kan uttala oss om hurmycket en undersökningsenhet har av en egenskap.
–Ex: ålder, längd, poäng på prov, inkomst
Olika typer av variabler
17
Diskreta och kontinuerliga variabler
•En kvantitativ variabel är antingen diskret ellerkontinuerlig.
–Diskret: Kan endast anta ett ändligt antal värdeneller kan anta ett oändlig antal värden som dock äruppräkneliga.
–Kontinuerlig: Kan anta alla värden i ett intervall.
18
19
Mätnivåer (skalnivåer)
•Nominal
–Endast klassificering
•Ordinal
–Klassificering och rangordning
•Intervall
–Klassificering, rangordning och ekvidistans
•Kvot
–Klassificering, rangordning, ekvidistans och absolutnollpunkt
20
DESKRIPTION
Bearbeta, tolka och redovisa resultat.
Vad ingår?
•Tabeller - Sammanfatta material
•Diagram - Åskådliggöra material
•Lägesmått - ”Genomsnitt” av material
•Spridningsmått - ”Variation” i material
21
Kvalitativa variabler
•För att visa en fördelning, i en population ellerett urval, när man har en kvalitativ variabel,kan man t.ex. använda ett stapeldiagram ellerett cirkeldiagram.
22
Stapeldiagram, en variabel. Absolutafrekvenser.
23
Stapeldiagram, en variabel. Relativafrekvenser.
24
Liggande stapeldiagram
25
Cirkeldiagram
26
Fotbollsspelarens rörelsemönster
27
Kvantitativa variabler
•När man har en kvantitativ variabel kan mant.ex. använda histogram eller ett stam-bladdiagram. Man kan även klassindelamaterialet och presentera det med hjälp av ettstapeldiagram.
•Urvalsramen innehåller individer som ej finns med imålpopulationen
–Undertäckning
•Urvalsramen saknar individer som finns med imålpopulationen
–Kan ge upphov till systematiska fel (bias)
54
•Bortfallsfel
–Individbortfall innebär att man från en ellerflera individer ej får något svar på t.ex. enpostenkät
–Partiellt bortfall innebär svarsvägran på vissafrågor
–Kan ge stora systematiska fel
55
•Mätfel
–Mätfel som beror på respondenten
–Mätfel som beror på intervjuaren
–Mätfel som beror på mätmetoden
–Mätfel som beror på frågeformuläret
56
Bearbetningsfel
•Kodningsfel
•Inmatningsfel
•Datorbearbetningsfel
57
Urvalsfel
•Uppstår när man studerar ett urval i stället förhela populationen
•Slumpmässigt och möjligt att uppskatta omurvalet görs ”korrekt”
Lärares roll
58
What lies ahead
•”You learn statistics by doing statistical problems.”Practice, practice, practice”. Be prepared to workproblems. The basic principle in learning ispersistence. Being organized and persistent is morehelpful in reading this book than knowing lots ofmath. The main ideas of statistics, like many ideas ofany important subject, took a long time to discoverand take some time to master. The gain will be worththe pain”.