Lärarutbildningen i Sverige: igår, idag och imorgon
Ulf Fredriksson
22 oktober, 2010
Bergendal, Sollentuna
Igår:
En kort historik över lärarutbildning i Sverige
Idag
Lärarutbildningsreformen – översikt
Vilka är de viktigaste förändringarna?
Imorgon:
Kommer det fler reformer?
Vad behöver en lärare kunna?
Vad är en bra lärarutbildning?
Några slutsatser
2
Lärarutbildningen i Sverige: igår, idag och imorgon
Förskollärarutbildning (förskola)
Klasslärarutbildning (småskolan ochfolkskolan, låg- och mellanstadiet)
Ämneslärarutbildning (läroverk, högstadiet,gymnasiet)
Integrerad lärarutbildning (ämnen ochpedagogik/didaktik/metodik läsestillsammans)
Uppdelad lärarutbildning (först ämnena ochsedan pedagogik/didaktik/metodik)
3
En kort historik över lärar-utbildning i Sverige:tre olika traditioner
När  skolplikt genomfördes 1842 var detkommunernas uppgift att rekrytera lärare.
Staten hade uppgiften att förse kommunernamed lärare. Ett antal lärarseminarierstartades.
Regler för lärarutbildning uppställdes avstaten 1862 och antalet lärarseminarierexpanderade.
4
En kort historik över lärarutbildning i Sverige
Förskollärare: Förskoleseminarier (integreradlärarutbildning)
Klasslärare: Småskollärarinneseminarier ochfolkskollärarseminarier (integreradlärarutbildning)
Ämneslärare: Universitetsutbildning(uppdelad lärarutbildning)
5
En kort historik över lärarutbildning i Sverige: tre olika traditioner
Förskollärare: Förskoleseminarier
Låg- och mellanstadielärare: Lärarhögskolor
Ämneslärare: Universitet + lärarhögskola
6
En kort historik över lärarutbildning i Sverige: 80-talet
Integrering av lärarhögskolor i universitetet ochhögskolor
Skapandet av en enhetlig lärarutbildning medinriktningar mot förskola, fritidshem,grundskolans tidigare år, grundskolans senareår, gymnasium
Lärare för grundskolans senare år ochgymnasiet kunde läsa en sammanhållenutbildning
Lärare för grundskolans tidigare år fick enämnesfördjupning och läste inte alla ämnensom undervisas i grundskolan
7
En kort historik över lärarutbildning i Sverige: förändringar under 80-talet
Generell uppläggning: Allmäntutbildningsområde, inriktning, specialisering
Stor frihet för universitet och högskolor atterbjuda olika kurser
Alla universitetet och högskolor somorganiserade lärarutbildning måste ha enlärarutbildningsnämnd
8
En kort historik över lärarutbildning i Sverige: förändringar under 80-talet
Lärarna fick grunda eller inga kunskaper iviktiga ämnesområden.
Riktad mot för breda åldersintervall.
Kritiken mot lärarutbildningen en del av enallmän kritik mot skolan.
9
Lärarutbildningsreformen 2011: kritik mot tidigare lärarutbildning
Fyra examina med olika inriktningar:
Förskollärarexamen
(210 högskolepoäng, 3,5 år)
Grundlärarexamen – tre inriktningar
-Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (240 högskolepoäng, 4 år)
-Grundskolans årskurs 4-6 (240högskolepoäng, 4 år)
-Fritidshem (180 högskolepoäng, 3 år)
10
Lärarutbildningsreformen 2011
Fyra examina med olika inriktningar:
Ämneslärarexamen (med fastaämneskombinationer)
-Grundskolans årskurs 7-9 (270högskolepoäng, 4,5 år)
-Gymnasiet (300/330 högskolepoäng, 5/5,5år)
Yrkeslärarexamen
(90 högskolepoäng, 1,5 år)
11
Lärarutbildningsreformen 2011
tre byggstenar:
ämnesstudier
verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
en utbildningsvetenskaplig kärna
Gemensamt för samtliga inriktningar:
-60 hp utbildningsvetenskaplig kärna(generella lärarkunskaper)
-30 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
VFU läses som separata kurser
12
Lärarutbildningsreformen 2011
Ämneslärare för grundskolan: tre ämnen
För ämneslärare i grundskolans 7-9 gäller att ettämne ska omfatta minst 90 hp (1,5 år) och tvåämnen minst 45 hp (0,75 år) vardera. Ämnenasvenska, samhällskunskap och musik måste alltidomfatta 90 hp (1,5 år)
Ämneslärare för gymnasieskolan: två ämnen
För gymnasieskolan ska det ena ämnet omfattaminst 120 hp (2 år) och det andra 90 hp (1,5 år)
Endast vissa ämnen får kombineras i utbildningentill ämneslärare i grund- eller gymnasieskolan
Lärare i praktiska och estetiska ämnen räknas somämneslärare och kan undervisa i hela skolsystemet
13
Lärarutbildningsreformen 2011
Yrkeslärarutbildningen förkortas till tre terminermed krav på tidigare utbildning ocharbetslivserfarenhet
Yrkeslärarutbildningen innehållerutbildningsvetenskap och VFU (90hp , 1,5 år)
Grundlärare läser många ämnen och får en bredareinriktning i sin utbildning, men blir behöriga för ettsnävare åldersspann. Utbildningen för demförlängs till fyra år
Inriktningen mot fritidshem kortas med en termintill 3 år
Universitetet/högskolor behöver inte ha en särskildlärarutbildningsnämnd
14
Lärarutbildningsreformen 2011
Ökad styrning av lärarutbildningens innehåll.
Minskad styrning av lärarutbildningensorganisering.
Tydligare examina och inriktningar.
Lärarutbildningen mot yngre åldrar igrundskolan går ifrån ett ämneslärarliknandesystem åter till klasslärarsystem.
Striktare regler för hur ämnen fårkombineras.
Ämnen betonas mer än i tidigarelärarutbildning.
15
Lärarutbildningsreformen 2011: viktiga drag
Integrering av ämnesteori,pedagogik/didaktik/metodik och praktik?
Forskningsanknytningen?
16
Lärarutbildningsreformen 2011: frågetecken
Takten för reformer inom lärarutbildningenoch utbildningssystemet som helhet har ökat.
Kommer den nya lärarutbildningen leda tillhögre kvalité i utbildningssystemet?
Hur kan vi veta vilken effekt somlärarutbildningen har på utbildningenskvalité?
Finns ingen plan för hur lärarutbildnings-reformen ska utvärderas.
17
Kommer det fler reformer?
Utveckling mot en mer integreradlärarutbildning
”Akademisering”
Forskning
Praktik
18
Trender inom lärarutbildning i Europa
Kunskaper inom relevanta ämnesområden;
Pedagogiska färdigheter, bl.a förmåga attkunna använda olika typer avundervisningsstrategier;
Reflektion och förmåga till självkritik;
Empati, och en respekt för andra människor;
Organisatoriska färdigheter
19
Vad behöver en lärare kunna?
OECD “Quality in Teaching” (1994)
“…most teacher educators will agree thatmastering the subject matter, having theskills to teach it, and receiving some form ofguidance, while teaching (during preparationand beginning stages of teaching) are allcritical components for developing theknowledge, dispositions and skills of a highlyqualified teacher” (Tamir, 2009).
20
Vad behöver en lärare kunna?
Lärarutbildning
Ämneskunskaper – kunskaper i de ämnensom läraren ska undervisa i
Pedagogik/didaktik/metodik – kunskaper omlärande, kunskaper om hur man undervisar ide ämnen som man ska undervisa i
Praktik – praktisk erfarenhet av lärararbetemed stöd av en erfaren lärare
21
a clear vision of good teaching that is apparent in allcoursework and clinical experiences;
curriculum grounded in substantial knowledge of child andadolescent  development, learning theory, cognition,motivation, and subject matter pedagogy, taught in thecontext of practice;
extended clinical experiences (at least 30 weeks) which arecarefully chosen to support the ideas and practices presentedin simultaneous, closely interwoven coursework;
well-defined standards of practice and performance that areused to guide and evaluate coursework and clinical work;
strong relationships, common knowledge, and shared beliefsamong school- and university-based faculty,
extensive use of case study methods, teacher research,performance assessment, and portfolio evaluation to ensurethat learning is applied to real problems of service (Darling-Hammond, 1997, p. 30).
22
Vad kännetecknar lärarutbildningar vilka “prepare teachers who are successful at teaching diverse learners effectively” (Darling-Hammond, 1997, p. 30).
Hur förenas detta till en helhet?
23
ÄmneskunskaperPedagogik/didaktik/metodikPraktik
Vad ska läras ut?
Varför ska det läras ut?
Hur ska det läras ut?
För vem ska det läras ut?
När ska det läras ut?
24
Grundläggande didaktiska frågor
Hur lärande organiseras
Vad läraren skall tänka på vid undervisning,dess mål och medel samt sambandet dememellan
Didaktisk design (design för lärande) ochmultimodala perspektiv påkunskapsutveckling och lärande - hurkunskap representeras och iscensätts på olikaarenor (design för lärande)
25
Grundläggande didaktiska frågor
Läroplansteori
Ämnens struktur
Bedömning, utvärdering, betygsättning
26
Grundläggande didaktiska frågor
Det är inte självklart att den nya lärarutbildningenkommer att bli så mycket bättre än den gamla.
Lärarutbildningen är en akademisk yrkesutbildning.
Helheten är viktig.
Den forskning som finns kring lärarutbildning visarpå vikten av en gemensam syn kring vad som ärbra undervisning.
Stora vinster om ämnesteori, ämnesdidaktik ochpraktik kan integreras.
Hur kommer lärarutbildningen att bli merforskningsanknuten?
Några slutsatser
Ulf FREDRIKSSON
28
 ulf.fredriksson@isd.su.se