Sammanställning avföräldraenkät
Barnavdelningen för neurologi, 95B
2013- 2015
Denna sammanställning bygger på en enkät som delas ut till föräldrar varsbarn opererats för kraniosynostos på Akademiska sjukhuset. Familjerna fårenkäten hemskickad några dagar efter hemgång från barnavdelningen förneurologi, 95B.
Enkäten handlar om hur föräldrarna upplever information, tillgänglighet samtbemötande under vårdtiden före och efter operationen. Av 56 familjer somvarit inneliggande på 95B under perioden, januari 2013 – november 2015, vardet 33 st (58%) som besvarade enkäten.
Enkäten är utformad av Anna Zerpe, kraniofacialsköterska och Carina Warme,administratör, speciellt för kraniofaciala teamets verksamhet i Uppsala.
Bemötande
Bemötande
Bemötande
Information
Information
Information
Tillgänglighet
Synpunkter och förbättringsförslag
"En bättre genomgång på 95B när man kommer. Några punkter somman går igenom: Mat, tider, boende de första dagarna. Hur de förstadagarna ska se ut, allt praktiskt."
”Vi tyckte att det blev lite struligt med maten under operationsdygnet. Vihade ingen middag på NIVA och det var ju ändå planerat att vi skullevara där då."
”Vi är fantastiskt nöjda med vistelsen. Ett väldigt fint bemötande på allahåll! TACK!"
"Lite fler TV-kanaler"
Synpunkter och förbättringsförslag
"Ni på Akademiska var helt underbara! Tydliga och omhändertagande,både på avdelningen och på intensiven. Läkare och kirurger var ävende suveräna."
"Förslag till förbättringar är att om ett barn får diagnosen(kraniosynostos) att ni under första träffen kanske kan berätta mer om"sjukdomen". Vi tycker att vi fick bra information men vi förstod interiktigt vad felet på vår son var, bara att han behövde opereras för atthans skalle hade en avvikande form."
"Tack för allt!"
"Väldigt nöjda med våran vistelse, alla trevliga och goa som jobbar påavdelning 95B"
Synpunkter och förbättringsförslag
”Vi skulle vilja tacka alla för hjälpen!”
”Vi hade velat se bilder hur vårt barn skulle se ut efter operationen såatt vi hade kunnat förbereda oss på vad som väntade oss. Vi hadevelat ha information och bilder i en broschyr.”
”Köp in en vattenkokare till avdelningen.”
”Vi tycker att kaffe och te borde varit gratis för de personer som bor påavdelningen”
"Stort tack till 95B, jättebra! Och alla läkare inblandade, otroligt duktigaoch trevliga."
Synpunkter och förbättringsförslag
”Att ha förberett ett papper inskrivningsdagen med allt som ska hända,gärna med tider på alla ställen man ska till. Nu kändes det mestförvirrat.”
 
”Vet att det är svårt men eftersom det är barn & man är kvar i en veckaskulle det vara bra om det vore lite mer hemtrevligt på rummen – mantillbringar rätt mycket tid där.”
 
”Vi fick inte med någon skriftlig info hem.”
”Teamet kring operation och behandling har ett proffsigt bemötande ochkunnande”
 
Synpunkter och förbättringsförslag
"Skulle gärna sett att man fått mera info om vad som skulle göras påmåndagen innan op, t ex vilka prover och sånt som skulle tas. Helst omman fått nån typ av program hemskickat innan, så man vet vad manhar att vänta sig. Annars väldigt nöjd och tacksam för duktig personal".
"Vi vill bara säga att ni var jättesnälla och duktiga. Vi vill säga tack, tackså jättemycket.”
"Hade velat ha tydligare instruktioner om vad som var planerat förstadagen. Märktes att det var kort om personal första dagen påavdelningen. Personalen på intensiven var helt fantastiska! Överlag ärvi nöjda med bemötandet under vårdtiden.”
Synpunkter och förbättringsförslag
”Det hade varit ett plus att få träffa kraniofacialsköterskan tidigare ändag 4 men man förstår väl att hon inte kan jobba jämt.”
”När man kom åter från NIVA var det åter lite oklart hur planeringen sågut för den kommande tiden.”
 
"Tack för att ni tog hand om oss och vårt barn!"
"Skaffa större kylskåp samt att titta över kylskåpet och fördelningen avplatsen på hyllorna. Vissa ockuperade två hyllor vilket gjorde att vissaej fick plats"
"Titta gärna in lite oftare till vissa patienter fast de ej behöver hjälp.Detta skulle skapa mer trygghet hos föräldrarna"
Synpunkter och förbättringsförslag
”Att man i kallelsebrevet skriver vad som är bra att tänka på att ta medsig, t ex kläder som ej ska dras över huvudet till barnet, tofflor, skedar(små) verkar vara en otrolig åtgång.”
”Vi blev runtflyttade ett par ggr. Det är bra om man kan få ett rum somman får ha tillgång till hela vårdtiden.”
”Allt var verkligen utmärkt. Det var bara att rummet själv var litedeprimerande utan färg, tavla... Man skulle göra ett projekt förkonststudenter som kunde måla på väggar och tak! ”
"Tack för all hjälp och tack för allt. Jag kommer vara tacksam hela livet."