IKT ett redskap förlärandeIKT ett redskap förlärande
Gunilla Thunberg, logoped, Fil DrGunilla Thunberg, logoped, Fil Dr
DART-kommunikations- ochdataresurscenter GöteborgDART-kommunikations- ochdataresurscenter Göteborg
Dagens föreläsningDagens föreläsning
IKT främst med fokus språk&kommunikation – men det är juockså grunden!IKT främst med fokus språk&kommunikation – men det är juockså grunden!
Kommer att utgå från ett fall ”Alma”–och denna flickas behov/datorstöd ettutvecklingsperspektiv (där jag hängerpå vissa bitar)Kommer att utgå från ett fall ”Alma”–och denna flickas behov/datorstöd ettutvecklingsperspektiv (där jag hängerpå vissa bitar)
Om AlmaOm Alma
7-årig flicka (vid start) med grav tal-och språkstörning dyspraxi7-årig flicka (vid start) med grav tal-och språkstörning dyspraxi
NormalbegåvningNormalbegåvning
Tecken och enstaka ljudTecken och enstaka ljud
Logopedmottagning och HabiliteringLogopedmottagning och Habilitering
GrundskolaGrundskola
Specialpedagog och stödpedagog(assistent med förskollärarbakgrund)Specialpedagog och stödpedagog(assistent med förskollärarbakgrund)
Först backar vi lite….Almahade kunnat börja med IKTtidigare……och då främst..Först backar vi lite….Almahade kunnat börja med IKTtidigare……och då främst..
Stöd för bildkommunikation: att tafram material för utskrift: exBoardmaker, Communicate InPrintStöd för bildkommunikation: att tafram material för utskrift: exBoardmaker, Communicate InPrint
Stöd för teckenkommunikation:material för utskrift av tecken (ovan)samt övning/lek på dator:TeckenhattenStöd för teckenkommunikation:material för utskrift av tecken (ovan)samt övning/lek på dator:Teckenhatten
…och tillgång till ljud&tal…och tillgång till ljud&tal
Enkla pratapparater med en stor knappEnkla pratapparater med en stor knapp
Över till….Över till….
Pratapparat med några sidor och rutorPratapparat med några sidor och rutor
Vidare tillVidare till
Dynamiskt kommunikationsprogram medinspelat tal och talsyntes där enbild/ljudmiljö kan skapas (videoexempel)Dynamiskt kommunikationsprogram medinspelat tal och talsyntes där enbild/ljudmiljö kan skapas (videoexempel)
Och enkla program för språklek(www.elevdata.se)Och enkla program för språklek(www.elevdata.se)
HUR???Behov av kommunikativ miljöHUR???Behov av kommunikativ miljö
Kunskap förståelseKunskap förståelse
Stimulera Almas samspel – responsivastrategier: Uggla RävaStimulera Almas samspel – responsivastrategier: Uggla Räva
Riklig tillgång till bilder och tecken som används av ALLA!Riklig tillgång till bilder och tecken som används av ALLA!
1.Titta lyssna1.Titta lyssna
2.Vänta förvänta2.Vänta förvänta
3.Tolka bekräfta3.Tolka bekräfta
Responsiv kommunikationsstil– att vara som en ugglaResponsiv kommunikationsstil– att vara som en uggla
Uggla-iStock_000010045284XLarge
INTROLOGGA
RÄVA – locka barnet attkommunicera – rigga för merRÄVA – locka barnet attkommunicera – rigga för mer
att använda ”list” för att skapasituationer där barnet lockas attkommunicera mer – AKK till handsatt använda ”list” för att skapasituationer där barnet lockas attkommunicera mer – AKK till hands
utgå ifrån det som barnet kan ochtycker är spännande – avvik från rutin– och uggla sedan!utgå ifrån det som barnet kan ochtycker är spännande – avvik från rutin– och uggla sedan!
Räv liten
INTROLOGGA
Film från KOMPIS kommunikation genom pekprat skolmiljöFilm från KOMPIS kommunikation genom pekprat skolmiljö
KOMPIS-metoden:KOMPIS-metoden:
Kunskapspaket som första hand är tänktatt ges studiecirkelform på skola.Kunskapspaket som första hand är tänktatt ges studiecirkelform på skola.
Kommunikation och utvecklingKommunikation och utveckling
Strategier: uggla rävaStrategier: uggla räva
Om olika AKK-sättOm olika AKK-sätt
Utformning av bildbaserad AKKUtformning av bildbaserad AKK
MaterialpaketMaterialpaket
olika uppsättningar kartor med innehåll förskolmiljö (idag särskola – mer framtiden?olika uppsättningar kartor med innehåll förskolmiljö (idag särskola – mer framtiden?
Utprovning jan-feb 05Utprovning jan-feb 05
KommunikationspassKommunikationspass
Widgit –läs – och skrivinlärning med bild och ljud-återkoppling använda skrivmiljöWidgit –läs – och skrivinlärning med bild och ljud-återkoppling använda skrivmiljö
Lexia läs- och skrivträningLexia läs- och skrivträning
Reda-ut-häfte,Reda-ut-häfte,
liten sportlovskartaliten sportlovskarta
Introduktionskort (ID-kort)Introduktionskort (ID-kort)
Vid varje träff:Vid varje träff:
Diskussion kring TAKK – ämnesord+grammatikDiskussion kring TAKK – ämnesord+grammatik
Varför dator somskrivstöd?Varför dator somskrivstöd?
Svårt hålla pennan ochforma bokstäverSvårt hålla pennan ochforma bokstäver
Koncentration ochuppmärksamhetKoncentration ochuppmärksamhet
Visuell kanalVisuell kanal
Ljudåterkoppling:kompensationdyspraxi: svårighetersegmentera ochsyntetiseraLjudåterkoppling:kompensationdyspraxi: svårighetersegmentera ochsyntetisera
Möjlighet förstärkahelordsmetodik:bild- och ljudstödMöjlighet förstärkahelordsmetodik:bild- och ljudstöd
Kompensera förbrister ibegrepps/språk-Kompensera förbrister ibegrepps/språk-
förståelse (bildstöd)förståelse (bildstöd)
Programvara:Programvara:
Widgit symbolskriftWidgit symbolskrift
(Communicate SymWriter)(Communicate SymWriter)
Barn med språkliga, kognitiva och/ellermotoriska svårigheter SKA INTE lärasig skriva med papper och penna!Barn med språkliga, kognitiva och/ellermotoriska svårigheter SKA INTE lärasig skriva med papper och penna!
De behöver all energi till att lära sigden skriftliga koden och förstå!De behöver all energi till att lära sigden skriftliga koden och förstå!
Tänk på Arne Tragetons forskning!Tänk på Arne Tragetons forskning!
Varför Widgit Symbolskrift(Communicate)?Varför Widgit Symbolskrift(Communicate)?
Lättåtkomligt bild och ljud (storabildbanker!!Lättåtkomligt bild och ljud (storabildbanker!!
över 40 000 ord med stöd PCS+Rebus)över 40 000 ord med stöd PCS+Rebus)
Lätt lägga till nya bilder/foton och ordLätt lägga till nya bilder/foton och ord
Lätt tillverka skrivtavlor för val avbild/helordLätt tillverka skrivtavlor för val avbild/helord
Möjlighet kombinera med tangentbordMöjlighet kombinera med tangentbord
Lätt tillverka lässtödjande materialLätt tillverka lässtödjande material
Lätt tillverka bild/kommunikationsmaterialLätt tillverka bild/kommunikationsmaterial
Möjlighet att skicka och läsa e-postMöjlighet att skicka och läsa e-post
Utprovning mars-sep 05Utprovning mars-sep 05
Kommunikationsbok – pragmatisk(organiserad med tanke på funktionellkommunikativ användning)Kommunikationsbok – pragmatisk(organiserad med tanke på funktionellkommunikativ användning)
MicroRolltalk med utbyggd kommunikations-anpassning Programsnickaren utifrånkommunikationsbokMicroRolltalk med utbyggd kommunikations-anpassning Programsnickaren utifrånkommunikationsbok
Arbete med konkreta mål– och så blev det:Arbete med konkreta mål– och så blev det:
TAKK fortsätter utvecklas: flerordssatser kompisarTAKK fortsätter utvecklas: flerordssatser kompisar
Kommunikationspass – funkade bra då det behövsKommunikationspass – funkade bra då det behövs
Widgit –skriva dagbok anpassades och funkadedirektWidgit –skriva dagbok anpassades och funkadedirekt
Reda-ut-häfte – bra start- sedan överflödigReda-ut-häfte – bra start- sedan överflödig
Introduktionskort (ID-kort) – trygghet, många exIntroduktionskort (ID-kort) – trygghet, många ex
Kommunikationsbok – kedja! komplementKommunikationsbok – kedja! komplement
MicroRolltalk- gåtor&svar-sida, tangentbordssidaanvändes mest diktafon och kamera!MicroRolltalk- gåtor&svar-sida, tangentbordssidaanvändes mest diktafon och kamera!
Om olikakommunikationssätt då?Om olikakommunikationssätt då?
Rekonstr samtalsmatta Anna
…och kunde talapparaten blitaltränare?…och kunde talapparaten blitaltränare?
Upplägg med utgångspunkt från tvåolika program (Darley apraxiträning, Karlstadmodellen)Upplägg med utgångspunkt från tvåolika program (Darley apraxiträning, Karlstadmodellen)
Häfte med artikulationsbilder för de ljudsom skulle tränas (Maj Holmqvist)Häfte med artikulationsbilder för de ljudsom skulle tränas (Maj Holmqvist)
Använda spegel: titta och känna munnenAnvända spegel: titta och känna munnen
Utgå från ett ljud olika vokaler=stavelserUtgå från ett ljud olika vokaler=stavelser
Upplägg MicroRolltalkUpplägg MicroRolltalk
Diktafonfunktionen användesDiktafonfunktionen användes
4-5 stavelser per sida4-5 stavelser per sida
 lyssnaruta lyssnaruta
 inspelningsruta inspelningsruta
 avlyssningsruta avlyssningsruta
Olika spel/lekar/aktiviteter för att göraträningen rolig och meningsfull: inspirationfrån ”Samtal om tal”Olika spel/lekar/aktiviteter för att göraträningen rolig och meningsfull: inspirationfrån ”Samtal om tal”
Träning dagligen skolan hemmaTräning dagligen skolan hemma
Hur gick det?Hur gick det?
Anna klarade fler fler stavelser – flerljudAnna klarade fler fler stavelser – flerljud
som Anna ej hittat tidigare dök uppsom Anna ej hittat tidigare dök upp
Började använda fler talade ord ikommunikationenBörjade använda fler talade ord ikommunikationen
Uppföljning maj 06Uppföljning maj 06
Byte av lärare på gång assistentföräldraledig……….Byte av lärare på gång assistentföräldraledig……….
Utbildning Kommunikation, AKK,Widgit Micro till ny personal men….Utbildning Kommunikation, AKK,Widgit Micro till ny personal men….
Strul nya stora klassen och intesamma stöd som tidigareStrul nya stora klassen och intesamma stöd som tidigare
Examensarbete logopedi – FranssonSchmidt: jobba med AKK engelskaExamensarbete logopedi – FranssonSchmidt: jobba med AKK engelska
AKK på engelskaAKK på engelska
Översättning avWidgitanpassningskriva dagbok tillengelskaÖversättning avWidgitanpassningskriva dagbok tillengelska
Översättning av vissasidor MircroRolltalken– tillägg vissa sidorsom skulle passaupplägget iengelskabokenÖversättning av vissasidor MircroRolltalken– tillägg vissa sidorsom skulle passaupplägget iengelskaboken
ResultatResultat
MålMål
UtfallUtfall
GASGAS
11
00
Alma kan, på uppmaning skolan, uttryckade fraser som ingår iengelskaundervisningen med hjälp avMicroRolltalkAlma kan, på uppmaning skolan, uttryckade fraser som ingår iengelskaundervisningen med hjälp avMicroRolltalk
22
00
Alma kan, på uppmaning hemmet,använda de engelska fraserna sinMicroRolltalk på ett adekvat sätt.Alma kan, på uppmaning hemmet,använda de engelska fraserna sinMicroRolltalk på ett adekvat sätt.
33
+1+1
Alma kan på uppmaning skriva dagbok iWidgit skrivmiljö om vad hon gjort, ävenutan en kamrat.Alma kan på uppmaning skriva dagbok iWidgit skrivmiljö om vad hon gjort, ävenutan en kamrat.
ResultatResultat
Veckodagbok WidgitVeckodagbok Widgit
Skrev både själv och med kamratSkrev både själv och med kamrat
hemmethemmet
Berättade gärna om och verkade varaglad över detta momentBerättade gärna om och verkade varaglad över detta moment
Eget initiativ med klasslistanEget initiativ med klasslistan
ResultatResultat
Sammanfattning intervju enkätSammanfattning intervju enkät
Mamma: Positivt, möjlighet till delaktighet,socialt, roligareMamma: Positivt, möjlighet till delaktighet,socialt, roligare
Specialpedagog: ”att visa att det faktiskt går, ett så mystiskt språk som engelska, att göranånting!”Specialpedagog: ”att visa att det faktiskt går, ett så mystiskt språk som engelska, att göranånting!”
Lärare och stödpedagog: Mer aktivitet början,svårt att hitta rätt MicroRolltalken, roligare nu.Inget spontant tal! Svårt med förståelsen.Lärare och stödpedagog: Mer aktivitet början,svårt att hitta rätt MicroRolltalken, roligare nu.Inget spontant tal! Svårt med förståelsen.
Och vad tyckte Alma?Och vad tyckte Alma?
Samtalsmatta:Samtalsmatta:
Engelskalektion mer positivEngelskalektion mer positiv
MicroRolltalk uppskattadMicroRolltalk uppskattad
Skriva dagbok OKSkriva dagbok OK
Bara förstå som fortfarande varnegativt efter interventionBara förstå som fortfarande varnegativt efter intervention
SlutsatsSlutsats
Denna flicka var hjälpt av AKK iengelskaundervisningen. Studien visaratt hon kunde vara mer aktiv ochdelaktig än före intervention.Denna flicka var hjälpt av AKK iengelskaundervisningen. Studien visaratt hon kunde vara mer aktiv ochdelaktig än före intervention.
Kan på detta sätt uppfylla målet iläroplanen.Kan på detta sätt uppfylla målet iläroplanen.
Ej direkt överförbart till andra elever,men visar på möjligheten!Ej direkt överförbart till andra elever,men visar på möjligheten!
Och sen då?Och sen då?
Talet utvecklades kanon – EPG-plattan görtroligen mycket (men ev också tidigareinsatser?)Talet utvecklades kanon – EPG-plattan görtroligen mycket (men ev också tidigareinsatser?)
Alma använder mest tal – tecken när hon ej görsig förstådd. Även fått bokstavstavla somkomplement – men ingen hit ännu.Alma använder mest tal – tecken när hon ej görsig förstådd. Även fått bokstavstavla somkomplement – men ingen hit ännu.
Fått tillbaka tidigare resurspedagogen – egetupplägg uppmuntran till självständighet – sertill att nya egna portabla datorn finns på platshela tidenFått tillbaka tidigare resurspedagogen – egetupplägg uppmuntran till självständighet – sertill att nya egna portabla datorn finns på platshela tiden
”Tränar” ibland med micro för sig själv (sägerefter kommunikationsfraserna)+ ringer nu ocksåmed med den.”Tränar” ibland med micro för sig själv (sägerefter kommunikationsfraserna)+ ringer nu ocksåmed med den.
Läs- och skrivstöd i”vanlig programvara”Läs- och skrivstöd i”vanlig programvara”
Talsyntesstöd: mer utbyggt Wordmen tillgängligt överallt; InternetTalsyntesstöd: mer utbyggt Wordmen tillgängligt överallt; Internet
ex: Wordreader+ ViTalex: Wordreader+ ViTal
Daisy – digital uppläsning av mänskligtinläst textDaisy – digital uppläsning av mänskligtinläst text
Prediktion och uppsnabbning ex SaidaPrediktion och uppsnabbning ex Saida
Stavningsstöd ex Stava RexStavningsstöd ex Stava Rex
Språkstöd: svenska ordbokenSpråkstöd: svenska ordboken
www.dart-gbg.orgwww.dart-gbg.org
Här hittar du mer info om AKKoch kan bl ladda nermagisterarbetet om Almasengelskaundervisning!Här hittar du mer info om AKKoch kan bl ladda nermagisterarbetet om Almasengelskaundervisning!