ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Regionala kollektivtrafikrådet 23/2 2012
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
1  Roller och ansvar
https://www.extrapunkten.se/bildbanken/gallery/Tåg/Regina/BA0W4028-001.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Organisationer och forum
RKTM   Regional kollektivtrafikmyndighet
KTN  Kollektivtrafiknämnd
RKR  Regionalt kollektivtrafikråd
DKR  Delregionalt kollektivtrafikråd
1035.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Illustration av parternas roller
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Politiska forum
- samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Politiska forum
- samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Politiska forum
- samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Politiska forum
- samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
Trafikföretag
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Politiska forum
- samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
Trafikföretag
Invånare
Resenärer
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Kollektivtrafksekretariateti Västra Götaland, 11 personer
1.Ulrika Bokeberg, kollektivtrafikdirektör
2.Jörn Engström, stadstrafik (Stadstrafikavtalen)
3.Linda Billberg, utredningar (Göteborg)
4.Maria Larsson, analyser, statistik
5.Sara Persson, utredningar (Sjuhärad)
6.Calle Blomberg, ekonomi
7.Sara Boke, assistent (slutar i maj/juni)
8.Leif Magnusson, marknad, miljö
9.Martin Elofsson, utredningar (Fyrbodal)
10.Jan Efraimsson, utredningar (Skaraborg+RKR)
11.Tomas Zeljko, informatör
+ 1 nämndsekreterare
https://www.extrapunkten.se/bildbanken/gallery/Tåg/Regina/BA0W4028-001.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Regionalt kollektivtrafikråd (RKR)
1.I samråd formulera förslag till beslut gällandestrategiska inriktning i Trafikförsörjningsprogram
2.I samråd formulera förslag till beslut gällandeövergripande strategiska frågor såsom prisstrategi,miljöstrategi och tågstrategi.
3.De delregionala representanterna har befogenhet attföreträda samtliga kommuner i respektive delregion.
4.De delregionala representanterna har ett ansvar förförankringen till respektive delregionalt kollektivtrafikråd.
Beskrivning:
mötesplats för region- och kommunpolitiker (8+8) för
dialog kring strategiska frågor för kollektivtrafiken
 i Västra Götaland.
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Delregionalt kollektivtrafikråd (DKR)
1.utveckla delregionala målbilder i dialog med regionen
2.behandla förslag strategisk inriktningför Trafikförsörjningsprogram
3.behandla övergripande strategiska frågor såsomprisstrategi, miljöstrategi och tågstrategi
4.ha befogenhet att företräda samtliga ingående kommuneri dialog med Regionala kollektivtrafikrådet
Beskrivning:ansvar för att skapa möten mellankommunpolitiker i respektive delregion.
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
2.  Mötestillfällen under ett normalår
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
jan
feb
okt
nov
dec
sept
mars
aug
april
maj
juni
juli
KTN behandlar årliginriktning och uppföljningtrafikförsörjningsprogramRemiss dec-mars.
KTN fastställer sinårliga beställningtill Västtrafik
Regionfullmäktige tar budgetenoch kollektivtrafikens omfattningför kommande år fastställs
Års-snurran för ett normalår
KTN behandlardelårsbokslut aug
KTN behandlarårsredovisningen
RKR
RKR
RKR
DKR
DKR
DKR
Dialog årliginriktning
Input årliginriktning
Dialog strategiermm
2013
1
3
2
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
3.  Strategisk inriktning för trafikförsörjningsprogram
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategiska dokument
Verksamhetsplan (treårig)
Trafikförsörjningsplan (ettårig)
Målbild 2025  (KF dokument)
Kollektivtrafikprogram 2016 (KF dokument)
Trafikförsörjningsprogram (lagkrav 1/10 2012)
ersätts
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Förbättra trafikens attraktivitet ochöka fyllnadsgraden
Omfördela och effektivisera
Nödvändiga åtgärder
proaktiva åtgärderökad turtäthet
proaktivaåtgärder
ny trafik
- flerstegsprincipen
Strategisk inriktning
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Kommunal-förbundens
utpekade
huvudstråk
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Det storregionala perspektivet– en rundare region
Prioriterade stråk enligtkommunalförbundensprioriteringar
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Prioritering – var utveckla trafik?
Prioriterade stråk = stomme/ strukturerande
Stadstrafiken som en viktig potential
Andra stråk med hög potential för ökat resande
Utveckla basutbud/ utred servicenivå
BA0W2872-001
BA0W2919-001
Anropsstyrd trafik
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Frågor att besvara
1.Är det övergripande målet relevant?
2.Fångar målstrukturen in de viktigaste målen för kollektivtrafiken iVästra Götaland? Saknar ni något mål?
3.Är strategierna relevanta?
4.Saknar ni någon strategi?
5.Vilka strategier bedömer ni som viktigast att prioritera för att viska nå målen?
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
PROCESS  OCH TIDSPLAN  TRAFIKFÖRSÖRJNINGPROGRAM
23/2           Regionalt kollektivtrafikråd: Godkänner underlag för samråd 
 
22/3-12/4  Delregionala kollektivtrafikråd: Ansvarar för samrådsprocessen med                 kommunerna. Samlar in och sammanställer synpunkterna som lämnas till det                 regionala kollektivtrafikrådet för beaktande.  
 
19/4          Kollektivtrafiknämnden:  Dialog i nämnden om Trafikförsörjningsprogram
 
20/4          Regionalt kollektivtrafikråd: Beaktar inkomna synpunkter för att i samråd                 lämna ifrån sig förslag till strategisk inriktning för trafikförsörjningsprogram
 
31/5          Kollektivtrafiknämnden: Beslutar om förslag till Trafikförsörjningsprogram  
 
19/6         Regionstyrelsen: Beslutar om förslag till Trafikförsörjningsprogram
18/9         Regionfullmäktige: Fastställer trafikförsörjningsprogrammet
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
4.  Lägesrapport av tågstrategin
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
TÅGSTRATEGI tidshorisont fyra strategiska årtal
År 2016: Regionens kommande Trafikförsörjningsprogram
År 2021: Slutår för nationell och regional infrastrukturplan
År 2028: Västlänken och delar av Götalandsbanan finns
År 2035: All nödvändig infrastruktur på plats
Tågbild 46.jpg
1035.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Den geografiskaavgränsningen är VästraGötaland med utblick motKarlstad, Örebro, Jönköping,Värnamo, Halmstad ochHalden / Sarpsborg /Fredrikstad
https://www.extrapunkten.se/bildbanken/gallery/Tåg/Regina/V-trafik%2007%20.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
PROJEKTORGANISATION
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Resandemål – en tredubblingUtmaning: Hur skall vi klararesandemålet med dagensjärnvägskapacitet?
japan_subway_11_47032201.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
FÖRVÄNTAT RESULTAT
Trafikeringsstrategier för år 2016, 2021, 2028 och 2035
Behov av fordonsinvesteringar under perioden
Behov av infrastrukturinvesteringar
Beskrivning av ekonomiska konsekvenser-för att driva aktuell tågtrafik-för att bygga ut infrastrukturen
Samsyn och bred förankring
1035.jpg
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
5.  Pris- och sortimentstrategin
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
6  Förslag till mötesdatum 2012 (RKR)
20/4
30/8
23/11
ppt_bildstripe_yellow1
VG_neg
Prioritet 2013
-    Åtgärda akut kapacitetsbrist runt om i länet(tunga pendelstråk och stadstrafik)
-Västsvenska paketet; ökad trafik vid införandet av trängselskatt
-Ökad kapacitet i regiontågstrafiken och pendeltågstrafiken
-Trafikera ny järnväg (Tvåstad-Gbg, Älvängen-Gbg)