Välkomna tillSITE regionen!
Klas Darlin; klas@sitedestination.com
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
SITE regionen
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Det offentliga som”möjliggörare” för fortsatthållbar expansion!
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
2010-10-05
De fyra gränskommunerna Trysil, Engerdal, Malung -Sälen och Älvdalens kommuner träffar en politisköverenskommelse om att utveckla en internationellturistregion tvärs över landsgränsen. Bakgrunden tilldetta är kunskapen om att framtidens näringslivs-utveckling i stor grad vill vare kopplat till turismen,och nödvändigheten av att utveckla detta till enhelårsnäring.
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
SITE Destination - 2011-2014
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/1540381_657364194302492_1698499196_o.jpg
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/l/t1.0-9/1451392_696321420406769_1364745998_n.jpg?oh=ea505f171b3c27c602064f15930032f3&oe=55221294
https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/1524949_731238850248359_6679780122773368249_n.jpg?oh=011060a4f2ce00b45bf0531ac06957b6&oe=5550E870
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10384857_783635195008724_5404066376369166173_n.jpg?oh=9bfceccce78025ae28bad4d1bb89bb25&oe=55565D41
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Arbetet har byggt på att skapasamarbetsprocesser mellan gränskommunernaoch att utforma former för dialog mellanbeslutstagare, tjänstemän, näringsliv och denakademiska världen.
För att uppnå konkreta resultat har SITE fokuseratpå strategiska lösningar till utmaningar som finns idet offentligas och besöksnäringens vardag.
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Arbetsmetoden, även kallad ”SITE modellen”, inledermed dialog där berörda parter identifierargemensamma utmaningar, genomför undersökningarför att skapa ett beslutsunderlag, skapar”verkstäder” för implementering inom befintligastrukturer och avslutas med att resultatet utvärderas.
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Märkesdagar
5/10 2010, Kommunstyrelserna i SITE kommunernasammanträffar på Högfjällhotellet i Sälen och beslutar sig föratt samarbeta och gemensamt stå bakom en ansökan tillInterreg om projektet som sedermera blir ”SITE Destination”.
11/3 2013, Mark och miljödomstolen meddelar sin dom somger klartecken till att gå vidare med planerna på ”AirportCenter SITE”.
23/5 2013, På Gammelgården i Sälen hålls det förstagemensamma mötet mellan de fyra destinationsbolagen i SITEoch man enas under varumärket ”Scandinavian Mountains”.
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
2015-2018
SITE-regionen ska utvecklas till  att bli ”SCANDINAVIANMOUNTAINS” - en internationell och hållbar destinationmed en attraktiv besöksnäring.
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Syfte
Med bakgrund och erfarenheter i SITE projektet skallSITE- regionen utvecklas till att bli ”ScandinavianMountains” – en internationell och hållbar destinationmed en attraktiv besöksnäring genom att fokusera på
Exportmogna företag och destinationer
Aktivt arbeta för nyföretagande och entreprenörskap
Hållbar utveckling och certifiering
Det offentliga som tar ansvar för konsekvenserna avinternationaliseringen och förenklar/tar bort gränshinderför både gäster och näringsliv
För SITE kommunerna är syftet att skapa ökadsysselsättning,
ökad inflyttning och ökade skatteintäkter.
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Insatsområden
Internationalisering
Hållbarhet
Nyföretagande
Offentlig infrastruktur och FoU
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Kriterier för exportmogen destination
Kriterierna utgår från marknadens och målgruppens krav och behov.
1.Destinationen kan erbjuda 2–5 dagars helhetsupplevelse (bo, äta, göra, resa)
2.Destinationens erbjudande är samlat, paketerat och köpbart
3.Språkanpassad kommunikation
4.Destinationens tillgänglighet är god
5.Det finns en lokal organisation med tydligt mandat att representera destinationen
6.Gemensam prioritering av marknader och målgrupper 
7.Det finns en plan och långsiktig finansiering av marknadsaktiviteter samt engemensam varumärkesplattform
8.Den lokala organisationen ansvarar för utveckling och implementering avdestinationens gemensamma affärsplan utifrån kunskap om marknad, målgrupp,produktutbud, resurser
9.Destinationen har en affärsmodell för hur samverkande företag på destinationen kanutvecklas lönsamt
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Dessutom…
bör det finnas en hållbarhetsstrategi fördestinationen
bör destinationen aktivt arbeta för attkvalitetssäkra sina produkter
bör destinationen säkerställa delaktighet avlokalbefolkningen för ett gott värdskap
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Oppgaver på 3 nivåer må avklares
Bedriftene:
- Utvikler attraktive produkterfor int. marked/ målgruppe
- Kvalitetssikring
- Utvikler bedriftens eksport-modenhet
- Selger/markedsfører pånasjonalt/skandinaviskmarked som idag
Destinasjonsselskapene
- Utvikler reisemålet for int.marked (eksportmognad)
- Utvikler int. produkter ogpakker sammen medbedriftene
- Samordner reisemåletssalg/markedsføring pånasjonalt/skandinaviskmarked som i dag
Scandinavian Mountains:
- Kjenner og besluttermarked, målgrupper ogsalgsledd
- «Bestiller» og kvalitetssikrerprodukter og pakker fradestinasjonene
- Samordner mot salgsleddet,markedsfører
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Bærekraftig utvikling og sertifisering
Mål at SITE-regionen er sertifisert som bærekraftigreisemål i 2018
Trysil innehar Merket for bærekraftig reisemål
Remerking innen mars 2016 ska gjøres iprosjektet
Femund-Engerdal
Ska å kvalifisere for Merket
Kan søke Innovasjon Norge om støtte til egetprosjekt
Sälen og Idre ønsker sterkt å starte «Hållbar utvikling»
SITE Sverige budsjetterer for et 2-årsutviklingsløp
Nordisk råd jobber med felles Nordisk merkeordning
Alt. søke om tilknytning til den Merket for Bærekraftigreisemål
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Offentliges konsekvens av internasjonalisering
Være pådriver for samordning av detoffentlige på ulike nivå i forhold tiloffentlige oppgaver som påvirkes avinternasjonalisering
Grensehinder, brann, politi,toll, transport, helse
Fortsette arbeidssettet fra SITE I
Invitere til dialog gjennomseminarer, konferanser,workshops og møter
Sikre tilgang og flyt av informasjonover grensen
Frihandelsområde…
https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/1487954_657387337633511_1603389041_o.jpg
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Tiltak nyföretagande og entreprenörer
Har potente utviklingsområder og muligheter
Opplevelser ved bruk av skog, fjell, vann, elv ogsnø
Produksjon, salg og bruk av lokalmat som del avopplevelsen
Salg av lokalt produserte og gjerne bærekraftigeprodukter
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Behov av kompetenta guider
Guideutbildning utifrån internationella behov
Andra krav på upplevelser
Tillrättaläggande
Kartor, skyltar, vägledning
”Can I go in to this wild forest on my own?”
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Skjermbilde 2016-01-24 kl. 15.24.02.png
Guidenettverk
Dessutom…
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Alternativ sysselsättning
Kock/guide, musiker/guide, hantverkare/guide
Oväntade kombinationer
MTB-guide, geologi-guide, kultur-guide,vilt/spårnings-guide, bara-klappa-på-en-fjällko-guide, jakt-guide, fiske-guide
Samarbete över gränsen
Gränsen som upplevelse i sig
MTB-cykling i gränsgatan
http://sverigesradio.se/sida/images/1650/996607_1200_675.jpg?preset=article-slider
http://sverigesradio.se/sida/images/3052/2030259_1200_900.jpg?preset=article
http://kultursmakarna.se/wp-content/uploads/2014/10/muren-i-berlin.png
http://img03.dn.se/remote/d1.dn-static.se/UploadedImages/2015/8/26/e8d91b4a-5cbe-44ce-a109-cf68490db6d6/bigOriginal.jpg?preset=AlmaArticleHeaderTablet
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Walk on the Wall at Simatai.
http://dippost.com/wp-content/uploads/2014/04/Transnistria_0211184632993.jpg
http://i.imgur.com/3HVatEH.jpg
SITE II – sammendrag
Visjon
I 2018 jobber SITE-aktørene sammensom en internasjonal og bærekraftigdestinasjon med en attraktivbesøksnæring
Målrettet utvikling av eksportmodenheten pånye og eksisterende bedrifter og produkter såvel som på destinasjonene for å gjøre SITE-regionen til et internasjonalt attraktivt reisemål
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png
Overordnet mål
Internasjonalt og målbart …
Arbeids-pakker
EKSPORTMODNEBEDRIFTER OGDESTINASJONER
Utvikle SITE-regionen som bærekraftig reisemålgjennom naturgitte forutsetninger og godebærekraft-tiltak som innfrir internasjonalegjesters forventninger
BÆREKRAFTIGUTVIKLING OGSERTIFISERING
Samarbeide på det offentliges oppgaver sompåvirkes av en internasjonalisering;grensehinder for gjester og besøksnæring,
brand, redning, politi, toll og transport
OFFENTLIGSAMARBEID
Bidra til etablering av ny virksomhet somkvalifiseres for det internasjonale markedet ogøke antall helårsstillinger
i SITE-regionen
NY VIRKSOMHET
Målet
I 2018 jobbar Scandinavien Mountains aktörertillsammans som en internationell och hållbardestination med en attraktiv besöksnäring
I 2018 jobbar Scandinavien Mountains aktörertillsammans som en internationell och hållbardestination med en attraktiv besöksnäring
C:\Users\ingkyh0423\Pictures\interreg_Sverige-Norge_fund_SV_RGB.png