T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
1
DSCN1447
Den nya verksamhetsmodellen i TammerforsstadTuula Martikainen7.9.2007
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
2
Framtidens utmaningar……
befolkningen åldras
behov av välfärdstjänster växer hela tiden
ekonomiska och andra resursser räcker inte till behovet avalla nödvändiga tjänster med nuvarande metoder
hälften av stadens personal blir pensionerad inom nästa 7år (ca 8000)
Grundfrågan var
hur kan vi svara på det växande behov av välfärdstjänsternär resurserna ökar inte i samma takt ?
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
3
Målen för den nya verksamhetsmodellen
 1. Förstärkning av det politiska beslutsfattandet
öka stadsfullmäktiges makt i den strategiska ledningen
göra det politiska ledningssystemet genomsynligt
klarlägga arbetsfördelningen mellan de politiska ledarna ochtjänstemännen
differentiera verksamhet av beställarna och utförarna
2. Effektivering av serviceproduktionen
utveckla  alternativa produktionssätt
koncentrera sig på kärnverksamhet
differentiera verksamhet av beställarna och utförarna
3. Förstärkning av det strategiska ledandet
förnya koncernledningen
stärka ägarens roll i stadens egna bolag
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
4
Tre huvudpunkter i förändringen
borgmästaren
beställare-utförare
nya deltagarformer
1.Att förnya det politiska ledandet i borgmästarmodellen
2.Fungerande beställar-utförarmodellen
- omorganisationen av nämnder och organisationer
  - processtänkandet
3. Kommuninvånarnas ökande påverkan
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
5
Tammerfors reform avversamhetsmodellen
Tammerfors är den första staden i Finland som började medfulltidspolitiker i stadsförvaltningen
beställar- utförarmodellen  togs i bruk i alla verksamheter
hela struktur av stadsbudget reformerades från början av 2007
beställarnämnder, som består av de fullmäktige , fick större frihetatt bestämma om påtryckningar inom budget
deltagandemöjligheter och påverkandet av våra invånare i allaåldrar förbättrades
representanter av ungdomar i nämndernas möten (ungdomsforum)
barnparlamentet (7-14 år)
Alvari (regionala forum) och Valma (internet)
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
6
Organisationsstruktur 2007
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
7
Borgmästarmodell i Tammerfors
Borgmästare
en heltidsanställd borgmästare
stadsfullmäktige väljer för en valperiod (den förstaperioden 2007-2008)
stadsfullmäktige kan också avsätta borgmästaren
väljs bland förtroendemän
sitter som stadsstyrelsens ordförande
leder både beställar- och utförarorganisationer
ingen stadsdirektör vid sidan av borgmästaren
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
8
Borgmästarmodell i Tammerfors
Biträdande borgmästare
fyra biträdande borgmästare
heltidsanställda förtroendemän
stadsfullmäktige väljer för en valperiod
stadsfullmäktige kan också avsätta en biträdandeborgmästare
väljs bland förtroendemännen
sitter som ordförande i nämnder
leder inte beställar- eller utförarorganisationer
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
9
Beställar-utförarmodellen är ett verktyg förförnyelse
utgångspunkten är att förändringen innebär en radikalförnyelse av den egna produktionen av tjänster och denständigt växande andelen av köpta kommunala tjänsterna.
beställar-utförarmodellen i Tammerfors fungerar i förstahand som ett verktyg för att genomföra förändringar
med hjälp av beställar-utförarmodellen kan man:
förnya det politiska styrningssystemet
göra ”produkten” dvs. den tjänst som
kunden får mera synlig
utveckla egna produktionsorganisationer
ta alternativa produktionssätt i användning
förnya ledningsmodeller
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
10
Beställar-utförarmodellen 2007 i Tammerfors
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
11
Beställar-utfärarmodellen
Beställaren
Utföraren
avtal
- besluter om de tjänster som utförs
- utreder alternativa sätt  för produktion av tjänster
- väljer utförarna av tjänsterna
- finansierar systemet (budget)
- godkänner tjänstavtal
- utvärderar produktionssystemet
- ansvarar för produktionen av tjänster
- utvecklar tjänster
- utvecklar kvalitetarbetet
- finansierar sin versamhet
- tävlar inom marknaden
- sköter om kundkontakterna
Stadsstyrelsen
Koncernadministration
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
12
Beställarchefens uppgifter
 förberedandet i beställarnämnden
att förbereda utredningar av kundernas behov avtjänster
att utreda alternativa sätt för produktion av tjänster ochutifrån dem välja den som är mest ändamålsenlig medtanke på staden
att presentera och välja producenter för tjänster inomde bestämda gränsarna
att förbereda serviceavtal med producenterna
att förbereda planen för anskaffning av tjänster
att befrämja kommuninvånarnas möjligheter att delta iutvecklandet och ordnandet av tjänsterna
 
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
13
Nämnden för bildning och livskvalitet Kultur- och fritidstjänsterna
Bibliotek
Museer
Kultur och orkester
Idrott
Fritt bildningsarbete
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
14
Biblioteket – några fakta
Huvudbiblioteket och 14 filialbibliotek, två bokbussar,internetbussen Netti-Nysse och fem bibliotek på lasaretteroch ålderdomshem
Produkterna: bibliotekssamlingen, biblioteketsgrundtjänsterna och tjänsterna av informationssamhället
Budgeten: beställningen 2007 11 milj. € + biblioteketsinkomster
Statistiken: biblioteksbesök 2,9 milj, 14 besök/invånare
    lån 5,1 milj, 25 lån/invånare
    besök på nätbiblioteket 4,3 milj.
Aktuellt:     ökning till anskaffningsbudgeten  15 % (Finlands          kuturfond)
          biblioteksnätet
          mediapedagog
          regionalt bibliotekssystem PIKI (22 kommuner)
 
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
15
Beställar-utförarmodellen
Nu:
Nämnden för service för barn och unga beställarkulturtjänsterna till barnen och museitjänsterna,workshops osv till barnen, ungdomstjänsterna ochkonstens grundundervisning
Nämnden för åldringsservice beställar kulturtjänsterna tillåldringar
Nämnden för service i bildning och livskvalitet beställeralla andra kultur- och fritidstjäster
I framtiden
Nämnden för service för barn och unga beställar tjänstertill barnen från biblioteket, museet, kulturen, orkestern,idrotten och fritt bildningsarbete
Nämnden för åldringsservice beställar tjänster tillåldringar från biblioteket, museet, kulturen, orkestern,idrotten och fritt bildningsarbete
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
16
Förnyelse av verksamhetsmodellen ochbiblioteket
1.Beställarnämnder blir processer
En nämnd beställer bibliotekstjänster
senare: flera nämnder beställar tjänster (nämnden för barnoch unga samt de äldre)?
Hot och problem
bibliotekets betydelse i förhållande till social- ochhälsovårdstjänster svag?
svårt att skapa produkter och prissätta tjänster
Möjligheter
stark strategisk bas: stadens vision, värderingar, kritiskaframgångsfaktorer
bibliotekets betydelse som del av välfärden kan stärkas
bibliotekets betydelse i olika kärnprosessser förstärkas
bibliotekstjänster  blir intressanta för andra beställarnämnder
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
17
Förnyelse av verksamhetsmodellen ochbiblioteket
2.  Utvecklandet av produktionsorganisationer inomvälfärdstjänsterna
Bibliotekstjänsterna som en del av bildningstjänsterna
administrativ ställning förändras
Hot och problem
bibliotekets betydelse i förhållande till social- ochhälsovårdstjänster
Möjligheter
äkta  samarbetsmodeller
nya organisationer
nya producenter som är nära användaren
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
18
Förnyelse av verksamhetsmodellen ochbiblioteket
3.Regionala verksamhetsmodellen
Utgångsläget i regionmodellen: grundutbildningen ochdagvården
Ändamålet att förena alla välfärdstjänster till en enhet (senare)
Mål för regional verksamhet
regionala nätverk mellan tjänsteproducenter
öka medborgardemokrati
enhetliga arbetstsätt  och jämnare kvalitet
Regional verksamhet förutsätter
nytt ledarskap: bredare synvinkel  och ledandet vianätverken
bygga  upp nya  resultatansvariga tjänsteenheter
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
19
Förnyelse av verksamhetsmodellen ochbibliotekst
4.Allmänt
Modernare ledarskap
lägre hierarki
kreativiteten och nya verksamhetsmodeller
motiverande belöningssystem
Avtalsstyrning
problem med tjänsteproduktion: helhetspris eller pris peråtgärd?
effektivitetskrav
kvalietskrav
Politisk styrning
valmöjligheter, prioritering; hur klarar biblioteket sig?
T a m p e r e e n  k a u p u n k i
22.9.2016
20
  
Till slut
Verksamheten blir mera synlig
Modernt, nytt processtänkande
Administrativa hinder försvinner
Systematisk kvalitetsarbete
Avtal förutsätter ömsesidigt förtroende
Avtal med helhetstjänster
Mångsidiga mätare för produktion och effektivitet
Tunn administration, låga kostnader
Kundbehov viktigaste kvalitetskrav
Samarbetet ökar (flera projekter: kvalitetskriterier, nätet avtjänsterna, främjandet av hälsa, anskaffningsmetoder osv.)
Den nya verksamhetsmodellen är inte hot, den kan vara möjlighet
Kultur- och fritidsverksamheten är med i stadens framtid!