bakgrundsbild_till_pp-presentation
C:\Users\710413-001\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\Z81Z98K7\bild.JPG
Välkomna till Nobelmötet 2013!
Dag 1: Tema uppföljning/
utvärdering & kommunikation
Dag 2: Tema åtgärdsarbetet &
generationsmålet
        Nu kör vi!
C:\Users\710413-001\Desktop\vinjett-bilaga04.gif
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
C:\Users\710413-001\Desktop\Nobelmötet 2013\RUS%20arbetsgrupp.jpg
Thanks for all!
R.I.P.
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Nobelmötet 2013
Uppföljning/utvärdering
C:\Users\710413-001\Desktop\vinjett-bilaga04.gif
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Uppföljning och utvärdering
Medverka i det gemensamma samordnat av NV:
Årlig Uppföljning - 2013 regionalt avsnitt, 2014 ÅU del av FU 2015
Indikatoruppdateringar - i vår som vanligt, i höst översyn genomförd?
Målmanualer/indikatoröversyn – remissrunda samordnad av RUS i vinter(mellan version 2, dec, och 3, mars, manualerna fastställs i maj)
MÖ-revideringen - underlätta kopplingarna till MMU
FU 2015 – Lst-rapportering, RUS ev. analys, medverkan möten/grupper
Miljöinformationsförsörjning – medverkan, inom ramen för MIT
Utvecklingsinsatser med RUS-medel:
- Pågående och nya efter behov som uppstår, ofta i samverkan mednationell nivå (luft, miljömålsenkäten, uppföljning friluftsliv m.fl.)
- Ta hänsyn till behov i målmanualarbetet.
 - Samverka med enskilda län/hämta in förslag (då sökbar pott tagits bort)?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Målmanualerna
Syfte: Miljömålsuppföljning på gemensam grund (mellan länen, mellan län ochnationell nivå), omfattar även indikatoröversyn
Tas fram för varje miljökvalitetsmål, inkl. varje precisering
Första utkast föreligger (aug), ska fastställas maj 2014
Tas fram av nationellt målansvarig, RUS första ingång regionalt
Innehåll i målmanualerna:
Mått och nivåer (förtydliga preciseringarnas innebörd) – tillstånd & åtg.
Uppföljning, som kan tillämpas idag & utvecklingsbehov – tillstånd & åtgärder
Regionalt:
Vad av det nationella som också är relevant regionalt
Vilka nationella mått/nivåer som behöver anpassas regionalt
Vilken uppföljning som ska ske regionalt: indikatorer m.m.
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Projekt vt 2013, miljömålsmedelLänsstyrelseprojekt
Klimat, hälso- och miljölöftet. Webbplats, -Lst Västerbotten
Indikator för åkerlandskapets variation ochförekomst av småbiotoper – Lst Örebro
Hur har miljökvalitetsnormer för luft integreratsi planer - Lst Stockholm
Vattenförvaltningens kvalitetsfaktorer sommiljömålsindikatorer – Lst Jönköping
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Projekt vt 2013, miljömålsmedelLänsstyrelseprojekt
Metodutveckling för analys av åtgärdsprogram- Lst Halland
Naturens kalender, en regional biologiskklimatsmålsindikator – Lst Jönköping
Indikatorer för effektiv avloppshantering– Lst Östergötland
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Projekt vt 2013, miljömålsmedelKommuner och organisationer
Mobility management i externhandelsområde(resvanor)
Mindre kommuners mijlöarbete påaffärsmässiga villkor (gröna näringar)
Miljömålsmodellen i näringslivet (kemikalier)
Utveckling av metodik för uppföljning avmiljömål i landsting och regioner (femnyckeltal)
KliMatR1 – verktyg för uppföljning av matensklimatpåverkan
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Projekt vt 2013, miljömålsmedelCentrala myndigheter
Objektiv automatiserad hudpricksbestämningsom indikator för barns UV-exponering
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområden:Vatten och Miljögifter
Kontakt för:
Ingen övergödning
Hav i balans samt levande kust och skärgård
Levande sjöar och vattendrag
Grundvatten av god kvalitet
Giftfri miljö
Emilie Vejlens
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområde skog
Info från Jimmy Lundblad, Skogsstyrelsen
Miljömålsberedningens arbete med markanvändningsstrategi –slutbetänkande juni 2014 med bl.a. grön infrastruktur
Förväntad proposition om biologisk mångfald och ekosystemtjänstertill våren
Dialog om miljöhänsyn – rapport om målbilder för god miljöhänsyn –ska implementeras dels inom skogsbruket men även Skogsstyrelsenoch andra berörda myndigheter under 2014
Satsning för att minska skador på forn- och kulturlämningar i skogenplaneras i samverkan med RAÄ och Lst
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområde skog
En dörr in - regeringen vill gå vidare med förslag frånuppgiftslämnarutredningen och målet är en enkel tjänst på internetunder första halvåret 2015. På servicetjänsten ska det finnas attgöra-listor för varje företag, så att företagen får överblick över vilkauppgifter de ska lämna, och när. Servicetjänsten ska vara koppladtill företagsregistret, för att företagen inte ska behöva upprepagrundläggande uppgifter.
Förstudie om nationellt skogsprogram är nu ute på remiss – föreslåsomfatta såväl hållbart skogsbruk som skogens roll i utvecklingenmot ett hållbart samhälle. Tvärsektoriell ansats. Kan ge ökad kraft igenomförandet av skogs- och miljöpolitiken inkl. generationsmåletoch miljökvalitetsmålen
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområdena luft och transporter
Birgit Nielsen, Västra Götaland
Medverkan årlig uppdatering av luftdata (nationella emissionsdatabasen,Airviro) och uttag statistik körsträckor
Beställning till SMHI/SMED för utveckling av luftdata (216 000 kr):
Framtagning av metodik för indelning av geografiskt fördelade utsläpp ihandlande och icke handlande sektorer. 
Framtagning av metodik för att förbättra underlaget för geografiskfördelning av utsläpp inom sektorn ”Energiproduktion inom el- värmeverksamt inom industrin”. (I syfte att minska sekretessen)
Insatser med koppling till regional transportplanering
Lync-kurser remisser länstransportplaner (VTI)
Projektet: Det går framåt! Undersökning om det enkelt går att visa hurinvesteringarna länstransportplanerna fördelas (VTI, 60 000 kr)
bakgrundsbild_till_pp-presentation
闒粀闀粀
Ex på liknande indikator framtagen i O-län:  Andel nyinvesteringar ikollektiv-, gång- och cykeltrafik i regional infrastrukturplan.
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Beslutade åtgärder jämfört med klimatmål
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområdena samhällsplanering och avfall
Magnus Eriksson, Dalarna
Samhällsplanering
Arbetsgrupp God bebyggd miljö med Boverket. Omorganisation Boverketmiljömålsarbete.
Fördjupad studie om miljömålsmålsenkäten 2010-2013 pågår (RUS 100000 kr). Ny enkät i vår troligen. Enkät och kartor på www.boverket.se
Studie om tillämpningen av miljömålen i mark- och miljödomstolarnas ochmiljööverdomstolens domar i mål enligt PBL (WSP). WS 11/11.
Uppdrag till SCB om hur markanvändningsstatistiken kan användas imiljömålsuppföljningen/målmanualer på gång (100 000 kr)
ÖP-resan
Avfall
Medverkan i NV:s arbete med avfallsförebyggande strategi
”Länsstyrelser: Samla och samordna kommuner och näringsliv i länen föratt arbeta avfallsförebyggande”
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Vad är markanvändningsstatistik?
Markanvändningsstatistik handlar i vid mening om hur markenbrukas, ägs och används:
Vad används marken till (skog, jordbruksmark, bebyggelse etc) samtmarkanvändningsförändringar över tid?
Bebyggelsens och infrastrukturens markanspråk
Befolkning, bebyggelsestruktur och grönstruktur i tätorter
Geografisk fördelning av ekonomisk verksamhet och handel
Bebyggelse- och exploateringstryck
Markägande och markens värde
Tillgänglighet (relation befolkning – markanvändning)
Skyddad natur
Beskriver förutsättningarna för och/eller det fysiska ochrumsliga resultatet av planeringspolitiken
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområde: Naturvård och biologisk mångfald
Eva Mikaelsson, Västerbotten
Samma som Skog - Miljömålsberedningens arbete medmarkanvändningsstrategi – slutbetänkande juni 2014 med bl.a. gröninfrastruktur
Förväntad proposition om biologisk mångfald och ekosystemtjänstertill våren
Naturvårdsverkets uppdrag om att - öka förståelsen förekosystemtjänsternas värden och deras betydelse i samhället ,beskriva hur ett uppdrag rörande kommunikationsinsatser omekosystemtjänster fram till 2018 kan genomföras
Strategi
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Utvecklingsområde: Naturvård och biologisk mångfald
Uppdrag om att ta fram indikatorer till miljömålen Ett rikt växt och djurlivsamt Storslagen fjällmiljö – CERUM, BM  och Naturgeografen Sthlm,Storslagen fjällmiljö – in till målmanualerna
Nya och förbättrade indikatorer på våtmarker.
MSP och torvtäkter, fler på g.
Fenologiprojekt, ERV, BK, FL – beräkning nu för att ev. kunna presentera ivår
Friluftslivsindikatorer – bra men många
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Övriga utvecklingsområden i RUS
Energi, Anna-Lena Lövkvist-Andersen, Stockholm:
Kulturmiljö och bebyggd miljö. Kristofer Sjöö, Halland
Kulturmiljö och landskap. Coco Dedering, Kalmar
Hälsorelaterat, strålmiljö/radon, odlingslandskap. Marie Vallin,Västerbotten
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Nobelmötet 2013
MIT
C:\Users\710413-001\Desktop\vinjett-bilaga04.gif
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – MIT
RUS medverkar i MIT från 2013 (sedan länge del av RUS budget till MIT)
Objekt Miljömål planeras nu i miljöfamiljen (utöver Natur, Vatten, Miljöskydd)
Förvaltningsplan under första halvåret som beskriver befintligadataapplikationer och verksamhetsstöd (?) samt utvecklingsbehov.
Koppling miljömålsuppföljning/miljöinformationsförsörjning – viktig fråga
Tänkbara applikationer i objektet Miljömål:
1. Miljömålswebb, dvs. internt verksamhetsstöd för miljömålsuppdraget (projekt igång)
2. Åtgärdsuppföljning, åtgärdsbank (projekt igång)
3. Energiområdet: a) Energiwebb utifrån EES data. b) Verktyg för användning av statistikenergi/klimat (projekt igång)
4. Lokala (regionala) miljöindikatorer som ej har annan plats? (projekt igång)
5. RUS är datavärd för viss statistik framför allt luftdata (dess plats i MIT?)
6. Miljöövervakning – övergripande strategiska områden här?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Miljömålsuppföljning
Miljöinformation/miljödata
Miljöövervakning (PS)
Miljöstatistik (DPSIR),Åtgärdsuppföljning (R)…
Miljömålens syfte:
- Strukturerat miljöarbete
- Systematisk uppföljning
- Styra mot generationsmålet och miljökvalitetsmålen
logga_col[1]
Miljömålsuppföljning: Toppen avett isberg
Miljödata: Isberget under vattnet
bakgrundsbild_till_pp-presentation
MIT – några aktuella frågor för RUS/miljömål
1. Innebär MIT-samarbetet behov av förändringar av RUS organisation ochprioriteringar?
2. Vilka dataapplikationer (och frågor) bör finnas inom objektet Miljömål ochhur ska de utvecklas? Åtgärdsuppföljning m.m.
3. De ekonomiska frågorna. Finansiering av befintligt och nytt?
4. Hur bör RUS/miljömål medverka i det fortsatta arbetet med samordning avmiljöinformationsförsörjning?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Nobelmötet 2013
Organisationsfrågor
C:\Users\710413-001\Desktop\vinjett-bilaga04.gif
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Miljömålssystemets samordnare– närmaste administratörer & eldsjälar!
Staten:
Miljömålssamordnare länsstyrelserna (64 personer på RUS kontaktlista)
Regionala miljömålssamordnare Skogsstyrelsen (21 personer)
RUS styrgrupp (8 personer), RUS arbetsgrupp (11 personer)
Naturvårdsverkets samverkansfunktion (7 personer)
Nationellt målansvariga (16 personer)
NV samverkangrupp (25 myndigheter, SKL, näringsliv, miljöorg, ca 40 pers)
Regeringskansliet:
Miljödepartementet och Miljömålsberedningens kansli (knappt 10 personer?)
Kommunala miljösamordnare/strateger (290 personer?)
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Regional utveckling och samverkani miljömålssystemet
Länsstyrelsegemensamma uppgifter och samordning mellan olika berördaparter, inkl. nationella myndigheter och kommuner
 
Uppgifter inom hela miljömålsuppdraget, såvälmiljömålsuppföljning/utvärdering som stöd i åtgärdarbetet
Stödjer/samordnar framför allt länsstyrelsernas miljömålssamordnare,men riktar sig även till andra inom länsstyrelserna
Finansieras av anslag via NV
Förankring lg6 (Anna-Lena Österborg, miljömålslänsråd), miljönätverket
Medverkar för länsstyrelserna i NV-grupper för miljömålsuppdraget
Maria Norrfalk, miljömålslandshövding, ett länsråd i MMB
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
RUS styrgrupp, dec. 2013
Länsstyrelserna:
Stig Hammarsten, ordförande, Gävleborg
Märet Engström, Miljönätverket, Värmland
Elisabet Weber, Forum för hållbart samhällbyggande, Skåne
Jeanette Joelsson, Länsantikvarierna, Västerbotten
Magnus Eriksson, verksamhetsledare, Dalarna
Manuela Notter, NV
Bo Hultgren, Skogsstyrelsen
Mats Svensson, HaV
Kerstin Blom Bokliden, SKL
Adj. Jonas Rodhe, NV:s samordningsfunktion miljömål
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
RUS arbetsgrupp, dec. 2013
Magnus Eriksson, Dalarna: verksamhetsledare. God bebyggd miljö ochGenerationsmålet. Samhällsplanering, avfall.Anna-Lena Lövkvist-Andersen, Stockholm: Begränsad klimatpåverkan. Energi
Birgit Nielsen, Västra Götaland: Begränsad klimatpåverkan, Frisk luft ochBara naturlig försurning. Luft, transporter.
Emilie Vejlens, Gotland: Giftfri miljö, Ingen övergödning, Levande sjöar ochvattendrag, Grundvatten av god kvalitet och Hav i balans samt levande kustoch skärgård. Vatten samt gifter/kemikalier.Kristofer Sjöö, Halland: Kulturmiljö och bebyggd miljö.
Coco Dedering, Kalmar: Kulturmiljö och landskap.
Jimmy Lundblad, Skogsstyrelsen: Levande skogar. Skogliga området.
Eva Mikaelsson, Västerbotten: Myllrande våtmarker, Storslagen fjällmiljö ochEtt rikt växt- och djurliv. Naturmiljö/ biologisk mångfald.
Marie Vallin, Västerbotten: Bara naturlig försurning, Skyddande ozonskikt,Säker strålmiljö och Ett rikt odlingslandskap. Hälsorelaterat, strålmiljö/radon,odlingslandskap.Jens Mattsson, Jönköping: information
Monika Puch, Skåne: indikatorsamordning, information
Stefan Jendteg, Skåne, samhällsekonomisk analys
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Organisation, dialog, förankring
 Fortsätta utveckla bra samarbete mellan och med de regionala samordnarna (Lstoch Sks)
 Dito med NV:s samordning och nationella myndigheter.
 Fortsätta bygga god samverkan/koppling till länsstyrelsernas övriga organisation(länsråd, Miljönätverket, LEKS, MIT m.fl.)
 Fortsätta RUS organisation med styr- och arbetsgrupp
RUS styrgrupp september 2013:
Vi kan behöva jobba på andra sätt för att komma fram med miljömålen i olikalinjeverksamheter, ex. samhällsplaneringen.  Översynerna i organisering avlänsstyrelsenätverken som pågår kanske kan underlätta?
Idé att ordna ett gemensamt seminarium nästa höst om hur miljömålen integrerasbättre i vårt arbete? Då har även Statskontoret lämnat sin utredning (31 mars).
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Frågor vid träff med länsråden 9 april 2013:
1. På vilka sätt kan miljöarbetet ge utvecklingsmöjligheter i länen?
 
2. Energi- och klimatarbetet kan användas som en hävstång för annatmiljöarbete, men det finns också en risk att jakten på förnybar energi ger skadorpå miljön… Hur hantera dessa potentiella konflikter?
 
3. Om vi utgår från fokusområdena i FU 2012.
a) Hur kan vi tillämpa uppdrag/styrmedel så att de bidrar mer till miljömålen?
b) Hur kan vi arbeta mer med hållbar konsumtion?
c) Hur kan vi kommunicera och samverka bättre med olika aktörer/sektorer?
4. Hur blir miljömålsuppdraget en del av länsstyrelsernas strategiska arbete?Finns resurser för att klara uppföljningen och samtidigt inrikta mer mot åtgärder?
 
5. Grön ekonomi är ett modeord, men vad betyder det egentligen?
6. Kan ökad kunskap om ekosystemtjänster leda till bättre beslut?
7. Hur bör vi agera visavi regionerna och de regionala utvecklingsstrategierna?
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
bakgrundsbild_till_pp-presentation
RUS verksamhet  2013
Budget 2013
Kommentar
Löner RUS
2 700 000
Huvuddelen utbetalas i slutet av året.
Resor m.m. RUS
200 000
Dito
Arrangemang
150 000
Miljömålsdagar Umeå ca 110’, därtilltillkommer främst Nobelmötet
Information/kommunikation
300 000
Miljökommunikationskursen ca 120’,Miljömålswebben 100’, andrainfokostnader
Projekt åtgärdsarbete
1 400 000
Kulturmiljö 100’, transporter 130’,ekosystem drygt 100’, fastighetsinfo130’, samhällsekonomi 200’,kommunprojektet 350’,metodutveckling åtgärder 450’.
Projekt uppföljning
600 000
Räkna q 100’, Jönköping tätortsnäranatur 40’, körsträckor 25’, utvecklingluft 200’, fenologi 50’, Utvärderingmiljömålsenkäten 100’, SCBmarkstatistik  100’
Länsstyrelsernas databaser
1 100 000
Utbetalat
Övrigt, oförutsätt
25 000
-
Summa:
6 475 000
6 475 000
bakgrundsbild_till_pp-presentation
 RUS verksamhet och budget2014?
Löner RUS samt resor m.m.
 
Arrangemang
 
Information/kommunikation
 
Projekt åtgärdsarbete
 
Projekt uppföljning
 
Länsstyrelsernas databaser
 
Summa:
5 200 000?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Information från Skogsstyrelsen, Jimmy Lundblad
Skogsstyrelsen har i sin verksamhetsstrategi tagit upp behovet attfortsatt utveckling av samarbete/samverkan med länsstyrelserna
Skogsstyrelsen går från fem till tre regioner från och med 2014-01-01 (antalet distrikt påverkas inte)
Samverkan kring att utveckla och genomföra regionalaåtgärdsprogram viktigt – stor skillnad i arbetssätt och tidplanermellan olika län gör detta till en lite speciell utmaning
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Nobelmötet 2013
Generationsmålet
C:\Users\710413-001\Desktop\vinjett-bilaga04.gif
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
bakgrundsbild_till_pp-presentation
»Vi ska till nästa generationlämna över ett samhälle därde stora miljöproblemen i Sverige är lösta,utan att orsaka ökademiljö- och hälsoproblemutanför Sveriges gränser
Riksdagsbeslut 1999 & 2010
Generationsmålet
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Att miljöpolitiken (2020) ska inriktas mot att:
1. Ekosystemen har återhämtat sig, eller är på väg attåterhämta sig, och att deras förmåga att långsiktigt genereraekosystemtjänster är säkrad.
2. Den biologiska mångfalden och natur- och kulturmiljönbevaras, främjas och nyttjas hållbart.
3. Människors hälsa utsätts för minimal negativmiljöpåverkan samtidigt som miljöns positiva inverkan påmänniskors hälsa främjas.
4. Kretsloppen är resurseffektiva och så långt som möjligtfria från farliga ämnen.
5. En god hushållning sker med naturresurserna.
6. Andelen förnybar energi ökar och attenergianvändningen är effektiv med minimal påverkan påmiljön. 
7. Konsumtionsmönstren av varor och tjänster orsakar såsmå miljö- och hälsoproblem som möjligt.
Generationsmålets strecksatser (2010)
miljomalslogotyp_tryck_färg kopiera
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Generationsmålet hur vi ska lösa de storamiljöproblemen inom en generation
logga_col[1]
Generationsmålet summerar miljökvalitetsmålen
men lyfter också nya perspektiv:
 internationell miljö- och hälsopåverkan
 konsumtionsmönster
 hushållning med naturresurser
 ekosystemtjänster
Medan miljökvalitetsmålen har miljötillståndet i fokus, handlargenerationsmålet om den samhällsomställning som behöverske. Hur vi bättre integrerar miljömålen i hela samhället?
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Tillgodose dagens behov utan att äventyra kommandegenerationers möjligheter att tillgodose sina behov
Miljömålen tydliggör den miljömässiga dimensionen
… ska förenas med den sociala och ekonomiska.
rättighetsperspektiv: människors rättigheter skall utgöragrund för de åtgärder som vidtas för en hållbar utvecklingSveriges politik för global utveckling, PGU (2003)
Hållbar utveckling
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Bedömning FU 2012: Vi når inte generationsmålet
För att nå eller närma oss målet mer behövs:
- Kraftfullare ”hållbarhets”-politik  (inte bara miljö)
- Ändrade beteenden & värderingar
1.Bryt sambandet mellan tillväxt och miljöbelastning
2.Sätt tydligt pris på miljöpåverkan
3.Helhetsperspektiv i den fysiska planeringen
4.Samverkan mellan näringsliv, myndigheter ochmedborgare behövs
5.Svensk miljöpåverkan utomlands bör tydliggöras
6.Värna ekosystemen
7.Bättre märkning och hantering av kemikalier
8.Mer forskning och kunskap
9.Nyckelaktörer måste gå före
Områden där insatser krävs
bakgrundsbild_till_pp-presentation
logga_col[1]
Hur kan generationsmålet bidra tillmiljöarbetet i Västerbotten/Gotand?
Utifrån betoningen
 Samhällsomställning
 Internationellt perspektiv
…och utifrån strecksatserna:
1.Ekosystem
2.Natur- och kulturmiljö
3.Hälsa
4.Kretslopp
5.God hushållning med naturresurser
6.Energi
7.Konsumtion
miljomalLogotyp.jpg
Gör det enklare attkommuniceramiljömålen!
bakgrundsbild_till_pp-presentation
logga_col[1]
Målets betoning vid samhällsomställning
Miljömålsintegrera mer i verksamheter, uppdrag och sektorer… ökasamverkan          Behov att öka kunskapen om miljöarbetet ochsamhällets aktörer (för uppföljning och genomförande)
Mer proaktiv åtgärdsinriktad roll på länsstyrelse/kommun        Behovav kunskap om effektiva åtgärder, bl.a. samhällsekonomisk analys.
Stimulera synergier, hantera målkonflikter (mellan social, ekonomiskoch miljömässig dimension - agenda 21-tänk)
Grön utveckling/tillväxt! Miljömål och regionala utvecklingsstrategi
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
logga_col[1]
Generationsmålets internationella del
Tänk (mer) globalt, handla (där så är möjligt) lokalt!
Sprid kunskap regionalt/lokalt om internationella samband, bl.a. omvår miljö- och hälsopåverkan i andra länder
Ta fram kunskap om vår internationella påverkan och följa upp denna(framför allt uppgift för nationell nivå att utveckla)
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Strecksatserna
logga_col[1]
Ekosystem
Använd ekosystemansats/tjänster/landskapsperspektiv som verktyg iarbetet, samhällsplanering, regionala utv. frågor
Biologiska mångfalden/natur- och kulturmiljön
Koppla kulturmiljö- och naturvård
Kulturmiljö del av miljömålsarbetet
Stärk som faktor i regionala utv. frågor
Människors hälsa
Se hälsofrämjande som faktor för hållbar utveckling
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Strecksatserna
logga_col[1]
Kretsloppen är resurseffektiva
Lyft fram kemikaliefrågan mer (Giftfri vardag)
God hushållning av naturresurserna
Arbeta regionalt med avfallsförebyggande: matsvinn, textilier,bygg, elektronik
Lyft naturresursfrågan – god hushållning – i planering m.m.
Energi
Klimatfrågan central och nu regional genom nya uppdrag
Mer konsumtionsperspektiv – matens klimatpåverkan
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Strecksatserna
logga_col[1]
Konsumtionsmönstren
Mer fokus på konsumtionsmönstren regionalt och lokalt – privatoch offentlig konsumtion
Stimulera folkbildning
Arbeta mer med upphandling
Kommunernas informationsroll
Samverkan med handelssektorn
Utveckla uppföljning av konsumtionen (främst nationell uppgift)
miljomalLogotyp.jpg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Åtgärder för att uppnå målen
Som led i ökat fokus på generationsmålet:
Projekt hälsofrämjande: Hur arbeta medhälsofrämjande/sociala dimensionen i miljömålsarbetet
Projekt konsumtion: Identifiera vad man kan göraregionalt och lokalt samt kunskap/kartläggning/uppföljning
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
dekor_ldh2
rod_cmyk_ligg
Främja hälsa – en nyckel tillhållbar utveckling
Johan Hallberg
Avdelning för hälsofrämjande
Landstinget Dalarna
 
bakgrundsbild_till_pp-presentation
 
   Hälsofrämjande:
     ”…den process som germänniskor möjligheter attöka kontrollen över sin hälsaoch förbättra den”.
 Ottawadeklarationen 1986, WHO
 
   Hållbar utveckling:
     ”...en utveckling somtillgodoser våra behov idagutan att äventyra kommandegenerationers möjligheter atttillgodose sina”
        Brundtland-kommissionen, 1987, FN.
I båda fallen behandlas
 mänskliga basala behov
rod_cmyk_ligg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Välmående ekonomi
Framtidstro och
god hushållning
med resurser
Livgivande miljö
med friska ekosystem
och hälsosam livsmiljö
Dynamiskt och
jämlikt samhälle
där de mänskliga
 behoven tillgodoses
Levnads-
vanor som
främjar
hälsa
Stödjande
miljöer
Psykosociala
faktorer som
skyddar mot
stress
Hälsa
rod_cmyk_ligg
När hälsa främjas genomflera olika strategier..
Känsla av
sammanhang
..uppstår hållbarhets-
 effekter i omgivningen
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Sexton miljömål+ elvafolkhälsomål
Mer kroppsrörelse i vardagen
Grönare mat på tallriken
Plats för föräldraskapet
Plats för mänskliga möten
Balansera stressen
Närhet till naturen
Närhet till kulturen
Sju landmärken förhälsa och hållbarutveckling
bakgrundsbild_till_pp-presentation
För analys av befintlig verksamhet
För inventering av utvecklingsområden
Kommunikationsverktyg för att underlätta
    Ledarskap     Samverkan     Delaktighet
 
Sju landmärken
för hälsa och hållbar utveckling
rod_cmyk_ligg
bakgrundsbild_till_pp-presentation
 
 
dekor_ldh2
Landmärkesmodellen i Dalarnas miljömål
rod_cmyk_ligg
Hälsofrämjande i sju sektorsdialoger
 Samhällsplanering
 Besöksnäring
 Naturvård och kulturmiljö
 Jordbruk och odlingslandskap
 Skogsbruk
 Handel och konsumtion
 Transportsystem
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Projekt
Del 1. Teoretisk grund (kunskapssammanställning) tillhälsofrämjande som strategi för hållbar utveckling inklusivepresentation av modellen Sju landmärken för hälsa ochhållbar utveckling.
Del 2. Handledning för kommuner, länsstyrelser och andrakring att föra in hälsofrämjande som strategi imiljömålsarbetet. Belyser därtill synergierna med social ochekonomisk hållbarhet och exempel på hurLandmärkesmodellen kan användas. Handledningens syfteär att bredda basen av aktörer i arbetet för samhälletshållbarhetsmål med betoning på miljömålen (ochsamhällsplanering).
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Projekt konsumtion
Motiv: Central miljöfråga, generarationsmålets tillägg, FU 2012 & 2015. Merarbete nationellt/internationellt (ex. avfallsförebyggande, FN:s tioåriga ramverk)- Miljömålsuppdraget har en roll.
 
Idén är att ta fram en utredning som:
Vad man regionalt/lokalt kan göra för åtgärder (privat/offentlig konsumtion),särskilt studera vad länsstyrelserna och andra offentliga kan göra
Hur man kan kommunicera konsumtionsfrågan
Kunskap om konsumtion och möjlig uppföljning
Att omsätta och göra känt nationella/internationella ambitioner. Bidra tillkontakt mellan nationell och regional nivå
Utöver studien dialog med länsstyrelser och andra regionalt/lokalt, förförankring och tillämpning, länsstyrelsegemensamt seminarium?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Projekt konsumtion
Projektlän? Alla län medverkande men 1-2 projektlän. Förankring med Dalarnaom samarbete. Dalarnas ÅGP rymmer åtgärd med liknande intention. I Dalarnanyttjas dialog inom avfallsförebyggande, handelsdialog, serviceprogram ochkommunernas miljöstrateger. Ett län till som projektlän?
Konsult? För studien tror vi att vi också behöver anlita extern hjälp, forskareeller konsult med kunskap i frågan. Vem?
Därtill medverkan från och samarbete med nationella myndigheter, främst NV.Hur?
 
Kostnader: Några hundratusen kr av RUS medel? Samarbete kring projektetdiskuteras också med LEKS.
Möte har också hållits med Omställningsrörelsen.
Vid nästa styrgruppsmöte ska ett mer konkret förslag föreligga.
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Konsumtion nationellt
logga_col[1]
-Internationellt: FN Rio+20 = tioårigt ramverk hållbar konsumtion &produktion; även mer konsumtionsfokus i EU, Nordiska ministerrådet
-EEA:s årsrapport 2014: tema konsumtionens globala miljöpåverkan
-NV: avfallsförebyggande program, fastställs december
-Fördjupad utvärdering 2015, fokusområden bl.a. konsumtion
-NV:s miljöforskningsråd utlysning 2013, ta fram kunskap om svenskkonsumtions miljöpåverkan
-Naturvårdsverket: Tänkebok för generationsmålet (red Lars J Lundgren).Forskarantologi, klar till årsskiftet
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Nobelmötet 2013
Åtgärdsarbetet
C:\Users\710413-001\Desktop\vinjett-bilaga04.gif
C:\Users\710413-001\Desktop\lst_topplogo.bmp
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Åtgärder för att uppnå målen
 Metodutveckling åtgärdsprogram/åtgärder (påbörjat 2013)
 Fortsatt satsning på stöd i samhällsekonomisk analys (påbörjat 2013)
 Miljömålsstöd kommuner: handbok och indikatorer (påbörjas 2013)Konferens med SKL till hösten?
 Metodutveckling viktigare åtgärdsområden: ÖP-resan, transport,ekosystem, kulturmiljö (pågående), Nytt Regional tillväxt? (med LEKS ochnationella myndigheter)
 Ökat fokus på generationsmålet Projekt konsumtion, hälsofrämjande)
Följa Miljömålsberedningens arbete (hållbar markanvändning,vattenpolitik m.m.)
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Prel. VP 2014 – Miljömål
Utgå från gemensamma rekommendationer (från 2012)
Förmedla aktuell kunskap om nationella miljömål….
Aktuellt läge i länen (regionala mål och åtgärdsprogram) inhämtas tillNobelmötet.
Regionalisering kommer in i målmanualarbetet – regionalisering av mål,men också mått/nivåer
Bidra till etappmålens regionala användning och uppföljning – hur?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Projekt metodutveckling åtgärder/ÅGP
Bidra till mer gemensamma synsätt och ökad systematik i arbetet medåtgärdsprogram/åtgärder, inklusive samlad presentation och exempel
Delprojekt och deras genomförande
a)Generell vägledning åtgärdsprogram
b)Tillgängliggande av goda exempel på genomfört arbete
c)Samhällsekonomisk analys
d)Åtgärdsuppföljning
e)Processer och metoder i planering och genomförande avåtgärder/åtgärdsprogram
f)Åtgärdsarbetet gentemot uppdrag och sektorer – spetsat uttag slutsatserFU2012
g)Effektiva åtgärder och åtgärdsbank
h)Hur finansiera åtgärdsarbetet
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Delprojekt åtgärdsuppföljning
Förstudie om webbapplikation för åtgärdsuppföljningVad ska utredas?
Omfattning:
- Åtgärdsformulering, koppling till olika åtgärdsprogram, ordinarie verksamhetm.m., ansvariga genomförare, genomförandegrad och miljöeffekt.
Uppdelad länsvis, men man ska kunna jämföra mellan län och summeraeffekter av flera län.
- Effektbedömda åtgärder i en åtgärdsbank. Ska lätt hittas av alla och varagemensam.
Applikationen ska kunna visas externt, vara publik.
Inmatning av externa aktörer bör vara möjlig utöver länsstyrelsen. Ex. skakommuner kunna mata in sina åtgärder.
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Delprojekt åtgärdsuppföljning
Kopplingarna med interna miljömålswebbens åtgärdsdel måste synka.Antingen samma databas eller kompatibel.
Sannolikt behöver det bli en applikation på länsstyrelsernas webb dåMiljömålsportalen inte kommer härbärgera åtgärder. Kommunikation behöverdock ske med MMP utveckling.
Lingon/hjortonwebbens åtgärdsuppföljningsdel – nyttja, bygga vidare utifrån,göra mer flashig (likt ex. Miljöbarometern som flera kommuner använder).
Linjeverksamheters åtgärdsuppföljning som utvecklas (vattenförvaltning först)måste beaktas och kopplingarna bli bra till den applikation som ska tas fram.
RUS och LEKS åtgärdsuppföljningsapplikation bör kunna utvecklas samlat
Applikation ska möjliggöra flexibel användning, alla ska inte behöva nyttja allt.
Nu dialog med Lst IT om en förstudie (innan mars utgång)
Ska förstudien utföras av Lst IT eller extern konsult eller en kombination?
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
ÖP-resan
Projektets syfte och mål
Att skapa en kunskapsuppbyggnad för hur översiktsplanen kan samordnasmed miljömålen.
Att följa upp och sammanställa tidigare och pågående projekt med kopplingtill detta projekt.
Att följa upp hur kopplingen mellan målet God bebyggd miljö ochöversiktsplaneringen kan göras enligt PBL och ge exempel på hur ÖP kansamordnas med målet
Att utveckla metoder för länsstyrelsernas plangranskning vad avsermiljömålens genomslag och för att ge råd och stöd till planhandläggare pålänsstyrelserna så att de kan medverka till att det kommunalabeslutsunderlaget (förslag till översiktsplan) bidrar till hållbar utveckling
Att utveckla metoder för planhandläggare i kommunerna som utvecklarkommunernas planhandlingar avseende miljömålet God bebyggd miljö isyfte att kommunernas översiktsplanering ska sträva mot hållbar utveckling.
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
ÖP-resan
Styrgrupp: 3 länsarkitekter, RUS och Boverket. Projektledning: Lst Skåneoch Boverket. Finansiering: Boverket och RUS
Samtal med kommuner och länsstyrelser under 2013:
1. Intervjuserie med utvalda kommuner och deras tillhörande Länsstyrelser varför sig (Enköping, Åtvidaberg, Östersund, Arvidsjaur, Halmstad, Karlshamn,Malmö, Luleå, Bollnäs och Rättvik. Norrbotten, Uppsala, Östergötland,Blekinge, Halland, Dalarna, Gävleborg, Kalmar och Skåne.)
2. Möte via LYNC, där samtliga Länsstyrelser erbjöds möjlighet att medverkavia Forum för hållbart samhällsbyggande
3. Samlade återträffar med de intervjuade kommunerna och länsstyrelserna,samt med andra kommuner och länsstyrelser i regionen. Mötena hölls på treplatser i landet, Älvsbyn, Gävle och Alvesta
Slutrapport och större slutseminarium i vår.
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
ÖP-resan
Några resultat
Behov på kommunal nivå att få ett stöd i hanteringen av regionalt/nationelltövergripande frågor.
Planhandläggarna på Länsstyrelserna har svårt att se nyttan medlänsstyrelsernas miljömålshandläggare i det dagliga arbetet.
Stöd från målansvariga myndigheter saknas och efterfrågas, för att kunnarådge i textmålkonflikter.
Konsensussträvan skapar stor abstraktionsnivå och planmonopolet gör attdet inte går att generalisera - GBM är platsspecifikt.
GBM som koncept fungerar bättre i helhet, när det börjar brytas ned är intelängre summan av delarna lika med helheten.  Detta beror på att det är ettdisparat mål med interna målkonflikter. Vidare innehåller måletsvårdefinierade resonemang och platsspecifika förutsättningar det är svårtatt mäta olika lika.
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
66
\\lansstyrelsen.se\kal\home\710304-001\My Documents\dokument\RUS-uppdrag\Nobelmotet2012\Nobel_karta_regmål.jpg
2012Nobelmötet
\\lansstyrelsen.se\kal\home\710304-001\My Documents\dokument\RUS-uppdrag\Nobel2013\RegMål2013.jpg
Regionala miljömål
2013
Nobelmötet
bakgrundsbild_till_pp-presentation
67
\\lansstyrelsen.se\kal\home\710304-001\My Documents\dokument\RUS-uppdrag\Nobelmotet2012\Nobel_karta_åtgärdsprogram.jpg
2012Nobelmötet
\\lansstyrelsen.se\kal\home\710304-001\My Documents\dokument\RUS-uppdrag\Nobel2013\ÅtgÅrgm2013.jpg
2013
Nobelmötet
Regionala åtgärdsprogram
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Några kommentarer…
En hel del har hänt sen ifjol - Nästan alla har antagit nya regionalamiljömål och ÅGP eller är på gång. Några nystart i arbetet. Några försmå resurser för att orka
Målen:
Flera har bestämt att nationella målen ska gälla regionalt, en del hargjort några regionala tillägg, flertalet anpassat BK, några mer egnamål (Kronoberg)
Flera har mål och ÅGP i skilda dokument. Underlättarkomplettering/uppdateringar
Frågan hur kommunicerar ni målen? Dalarna för aktivt utdokumentet till planupprättare, VU, tillsynsmyndigheter
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Några kommentarer…
ÅGP:
Olika struktur/indelning i olika län: Flertalet miljöteman/utmaningar(Blekinge, Skåne m.fl.). Någon efter MKM (delvis Kalmar). Någonefter sektorer/sektorsövergripande (Dalarna).
Flertalet målövergripande ÅGP. Några teman (Jönköping, Sthlm)
Flera hänvisar till och kopplar till andra ÅGP, ex EKS.
Framtandet har skett i samråd/samarbete med Sks, kommuner ochandra aktörer i varierande grad. Remiss det gängse.
Vem åtgärder främst riktar sig till varierar (egen verksamhet,externas eller bådadera)
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Några kommentarer…
ÅGP:
Uppföljning av ÅGP? Flera avvaktar gemensamt arbete… En delföljer upp eller planerar följa upp enligt olika modeller.
Genomförandet? En del jobbar med ÖK och löften
En del arbetar mycket med interna processen, tydlig koppling tillÅR/VP och ÅU (Skåne)
logga_col[1]
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Slutsatser FU 2012 regionalt som behöver beaktas i detfortsatta regionala miljöarbetet:
• Resurstillgången i miljöarbetet behöver generellt öka om målenska kunna nås.
• Samordningsresurserna för miljömålsuppdraget behöverbibehållas på minst nuvarande nivå och i vissa län förstärkas.
• Myndighetsutövningen genom tillsyn och tillståndsgivning behöverskärpas och utvecklas så att den i större utsträckning bidrar till att nåmiljömålen.
• Mer metodutveckling och samverkan mellan länsstyrelser och mednationella myndigheter behövs för att integrera miljömålen i olikauppdrag och verksamheter.
• Miljökommunikationen behöver förbättras.
• Särskilda nationellt initierade åtgärdssatsningar och liknandebehövs inom vissa områden.
bakgrundsbild_till_pp-presentation
Slutsatser FU 2012 regionalt som behöver beaktas idet fortsatta regionala miljöarbetet:
• Regionala uppdrag där samstämmighet med miljömålen råderbehöver ha tillräckligt med resurser, men i vissa fall kompletteras,t.ex. med mer strategisk planering.
• regionala uppdrag där fler samhällsmål finns behövermiljömålsintegreringen stärkas i hela kedjan, med mer planering,samverkan och i vissa fall skarpare styrmedel.
• Miljömålsuppdraget kan i större utsträckning bidra till sektorernasmiljöarbete, men kraften ska läggas på sektorer där detta görmest nytta.
• Länsstyrelserna behöver stödja kommuner mer och samverkanmellan kommunerna behöver öka.
• Samverkan med regionförbunden behöver fortsätta utvecklas.
• Konsumtionsmönstrens betydelse motiverar visst engagemangfrån länsstyrelserna, vilket kan ske genom stöd till och samverkanmed bl.a. föreningar och folkbildningen.