C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\IMG_20151026_094223.JPG
C:\Users\Hannes\Desktop\Logga.JPG
LAVI solution
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\händer på tangentbord.JPG
Utgångspunkter
Hur skapar vi förutsättningar attutveckla entreprenöriella förmågor?
Läroplanen:  Forma eleverna tillkritiskt självständigt tänkandeindivider (Entreprenörer?)
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\IMG_20151024_092506.JPG
Att bygga en entreprenör
Entreprenörskapets huvudingredienser: Självförtroende,initiativförmåga, helhetsperspektiv
Hela utbildningen måste ge förutsättningar för ovanstående aspekter.
Utbildningsupplägget måste därför:
-Vara så holistiskt som möjligt
-Skapa mycket tid/moment/projekt/elev (Att lyckas byggersjälvförtroende och skapar initiativförmåga)
-Möjliggöra att varje elev i så hög grad som möjligt blir sedd och kanutvecklas individuellt.
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\IMG_20151023_131323.JPG
Formen skapar entreprenörerna
I vårt utbildningskoncept föds entreprenörer genom verklighetsbaserad ochprojektstyrd undervisning.
Schemat och timplanerna möjliggör en undervisning där eleverna i störstamöjliga mån anpassas efter det arbete som är aktuellt just för tillfället.
Elever som ligger i framkant erbjuds övergång till lärlingsutbildning > ett sättatt se eleverna och ge dem mycket tid i maskin samt möjligheten att driva ettprojekt från A-B
Innehållet i utbildningen mäts i såväl måluppfyllelse som ”reell nytta”. >>>Skapar motiverade elever<<<.
Vi  vänder på perspektiven! Konstruerad praktisk och teoretisk undervisningblir ett komplement till den utveckling och utbildning som kommer perautomatik med de utmaningar verkligheten erbjuder varje dag.
Vi har överfört det bästa från lärlingsutbildningen till vår ”traditionella”utbildning. APL/SPL utgör motlägg i schemat.
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\IMG_20151023_131825.JPG
Konkret innebär detta:
-Ett schema som möjliggör sammanhängande praktisk tid, antingen i APL ellerSPL. Renodla grupper från varandra för optimering av tid.
-Arbetet ska i så låg grad som möjligt vara konstruerat. (Grundutbildning måstesjälvklart genomföras)
-Schemat möjliggör flexibilitet kring APL även för traditionella elever. Allabehöver inte göra APL samtidigt. Lärarna får en tydlig handledande roll i SPL.
-Varje enskild elev blir sedd. Tid/moment för individuell utveckling optimeras
-Systemet skapar förutsättningar för personligt ansvartagande och en elev kansjälvständigt få utföra en arbetsuppgift från A till B.
- Relationsutbildning där de som handleder ges tid att följa varje elevsutveckling och stötta och handleda utefter de behov som finns.
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\IMG_20151026_132229.JPG
Timplaner och rättssäkring
Systemet kräver flexibilitet och en förutsättning är att elever tillåts att utvecklas inom olika områden underen given tid.
Elevers studieplaner bryts ner i matriser och utbildningsböcker som kopplas till LAVI competence som gervisuella kompetensprofiler. Underlättar för såväl sambedömning, utvecklingssamtal, BFL, trepartssamtaletc.
Kontinuerligt måste betygsansvariga lärare utvärdera med APL-handledare alternativ avsätta tid försambedömning så att ingen elev hamnar mellan stolarna.
Utvärderingen visar sedan vägen framåt.
RESULTAT: En motiverande utbildning som ger hög anställdbarhet
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
C:\Users\Hannes\Desktop\Bilder LAVI\fötter.JPG
Lärlingsutbildning en del av entreprenöriell utbildning
Lärlingsutbildning  en effektivare väg för vissa. > Snabb utveckling i en modernmiljö. Erfarenhetstid skapas
Att några blir lärlingar skapar mer tid per elev/lärare för de som är kvar påskolan.
Traditionella elever och lärlingar rättsäkras på samma sätt. Genomtänktamatriser kopplade till visuella kompetensprofiler
Såväl APL som SPL kopplas till matrissystem. Sambedömning präglar uppföljningoch rättsäkran.
Utbildningsinnehåll speglar näringslivets krav – behovsanalys i båtten.
Resultat:  Win Win – Utbildning för 1 + minst 1 till. En mer hänsynstagande ocheffektiv utbildning.
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
Entreprenöriell pedagogik
        Långsiktigt teoretiskt upplägg                                           Realtidsteori
Utbildningens
beståndsdelar
Ett flexiblare och mer individuelltupplägg!
Ett flexiblare och mer individuelltupplägg!
Hollistiskt förhållningssätt
APL/SPL
Realtidsteori
Långsiktigt planerad teori
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png
 Tack!
C:\Users\Hannes\Desktop\Logga.JPG
 www.lavigruppen.se
C:\Users\Hannes\Desktop\banner powerpoint.png