•Klimatförändringen och ökad användning av energii hela världen ökar konkurrensen om våra råvaror
•Åldrande befolkning
•Nya teknologier – nya vanor – förändradkonsumtion
Strukturella förändringar
•Stagnerande eller minskad efterfrågan påpapper i Europa – ”vår” huvudmarknad
•Stark tillväxt i Asien, främst Kina, av konsumtionav trävaror, massa, papper, returpapper
•Stor utbyggnad av pappersproduktion i Kina ochav massaproduktion i Latinamerika
•Överkapacitet och nedläggning av kapacitet i”västvärlden”, även i Sverige
Vägar framåt
•Större tyngd på hela kedjan – skog, sågverk,massa/papper, (förädlade) biprodukter
•Omläggning av produktion till andra kvaliteter(exempelvis tidskrifts-/bokpapper, dissolvingmassa)
•Bioraffinaderier, kombinat
•Forskning, innovationer
•Nya affärer
Skogsindustrins Vision 2035
Skogsindustrin vill tillsammans med övriga aktörer i klustrettydliggöra sin starka tilltro till en gynnsam utveckling förskogsindustriklustret, baserat på effektivitet, kunnande ochkompetens, forskning, utveckling och innovationer.
Skogsindustrin har därför formulerat en vision som säger attproduktionen (mätt som förädlingsvärde) i det svenskaskogsindustriklustret skall fördubblas till år 2035. Hälften avtillväxten skall komma från nya produkter.
SWOT: Skogsnäringen som bas för framtida affärer
STYRKOR
•Långsamväxande råvara
•Övervägande defensiva forskningsprojekt
•Systemet hämmar tvärvetenskapligautvecklingsprojekt - brist på “nya” synvinklar
•Fokus på volymförsäljning snarare än värde
•Svag lönsamhet och slimmade organisationerhämmar innovationsutrymmet
•Finansiering av pilotprojekt
•Ovana vid den marknadsföring som krävs för nyaprodukter och affärer
SVAGHETER
•Brukande av skog nedprioriteras till förmån förbevarande
•Ökad konkurrens från energisektorn
•Konkurrerande industrisektorer får fördelargenom lagstiftning, prisdynamik, etc.
•FoU för konkurrerande biomaterial för nyaprodukter och substitution
•Brist på finansiering till osäkra projekt
MÖJLIGHETER
HOT
S
W
O
T
•Miljöfokus och policies går mot förnybart
och skapar efterfrågan
•Ökad spridning av kunskap om skogen och dess produkterspositiva inverkan på klimatet: bättre positionering
•Högskolesamarbete för nya, tvärvetenskapliga utbildningarmed fokus på förädling av skogsråvara
•Partnersamarbete över industrigränser breddar vision ochmöjligheter
•Food competition-debattengagnar skogsråvarans position
•Affärsmässiga case lockar kapital
•Stark, förnybar och ofta certifierad råvara
•Välutvecklad infrastruktur: förmåga att effektivthantera råvaran från skog till industri
•Hög kompetens och erfarenhet inomnyckelområden: skog, kretslopptänkande
•Erkänd och trovärdig industri i Sverige
•Integrerad del av stor, Europeisk marknad
•Förtrogenhet med Europeisk mångfald
Styrkor
•Stark, förnybar och ofta certifierad råvara
•Välutvecklad infrastruktur: förmåga att effektivt hanteraråvaran från skog till industri
•Hög kompetens och erfarenhet inom nyckelområden såsomskogsproduktion/vård och kretsloppstänkande
•Erkänd och trovärdig industri i Sverige
•Integrerad del av stor, europeisk marknad
•Förtrogenhet med europeisk mångfald
S
W
O
T
Svagheter
S
W
O
T
•Långsamväxande råvara
•Övervägande defensiva forskningsprojekt
•Systemet hämmar tvärvetenskapliga utvecklingsprojekt - brist på “nya”synvinklar
•Fokus på volym snarare än värde
•Svag lönsamhet och slimmade organisationer hämmar innovationsutrymmet
•Finansiering av pilotprojekt
•Ovana vid den marknadsföring som krävs för nya produkter och affärer
Hot
S
W
O
T
•Brukande av skog nedprioriteras till förmån för bevarande
•Ökad konkurrens från energisektorn
•Konkurrerande industrisektorer får fördelar genomlagstiftning, prisdynamik, etc.
•FoU för konkurrerande biomaterial för nya produkter ochsubstitution
•Brist på finansiering till osäkra projekt
Möjligheter
S
W
O
T
•Miljöfokus och policies går mot förnybart och skapar efterfrågan
•Ökad spridning av kunskap om skogen och dess produkterspositiva inverkan på klimatet: bättre positionering
•Högskolesamarbete för nya, tvärvetenskapliga utbildningar medfokus på förädling av skogsråvara
•Partnersamarbete över industrigränser breddar vision ochmöjligheter
•Food competition-debattengagnar skogsråvarans position
•Affärsmässiga case lockar kapital
SWOT: Skogsnäringen som bas för framtida affärer
STYRKOR
•Långsamväxande råvara
•Övervägande defensiva forskningsprojekt
•Systemet hämmar tvärvetenskapligautvecklingsprojekt - brist på “nya” synvinklar
•Fokus på volymförsäljning snarare än värde
•Svag lönsamhet och slimmade organisationerhämmar innovationsutrymmet
•Finansiering av pilotprojekt
•Ovana vid den marknadsföring som krävs för nyaprodukter och affärer
SVAGHETER
•Brukande av skog nedprioriteras till förmån förbevarande
•Ökad konkurrens från energisektorn
•Konkurrerande industrisektorer får fördelargenom lagstiftning, prisdynamik, etc.
•FoU för konkurrerande biomaterial för nyaprodukter och substitution
•Brist på finansiering till osäkra projekt
MÖJLIGHETER
HOT
S
W
O
T
•Miljöfokus och policies går mot förnybart
och skapar efterfrågan
•Ökad spridning av kunskap om skogen och dess produkterspositiva inverkan på klimatet: bättre positionering
•Högskolesamarbete för nya, tvärvetenskapliga utbildningarmed fokus på förädling av skogsråvara
•Partnersamarbete över industrigränser breddar vision ochmöjligheter
•Food competition-debattengagnar skogsråvarans position
•Affärsmässiga case lockar kapital
•Stark, förnybar och ofta certifierad råvara
•Välutvecklad infrastruktur: förmåga att effektivthantera råvaran från skog till industri
•Hög kompetens och erfarenhet inomnyckelområden: skog, kretslopptänkande