090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Det är inte alltid så lätt att varaförälder till en tonåring
Livsstil Kronoberg genomför föräldramöten i Kronobergs län.
Berth Andersson Hagel
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Se riskerna, agera tidigt – men utan att överdriva eller”stämpla”.
    Skolelevers drogvanor
Källa: CAN
Andelen alkoholkonsumenter i årskurs 9 ochgymnasiets år 2, efter kön. 1971–2015.
1
Procent
    Skolelevers drogvanor
Källa: CAN
Beräknad genomsnittlig årskonsumtion i liter renalkohol (100 %) i årskurs 9 och gymnasiets år 2, efterkön. 1977–2015. (1977–1989 avser skattade värden).
Liter
2
    Skolelevers drogvanor
Källa: CAN
 Problemindex för elever i årskurs 9 och gymnasiets år 2,fördelning efter kön. År 2000 är basår för årskurs 9 och2004 är basår för gymnasiets år 2.  2000–2015.
 Indexvärde
  4
    Skolelevers drogvanor
Källa: CAN
Andelen elever i årskurs 9 och gymnasiets år 2som använt narkotika någon gång, efter kön. 1971–2015.
 Procent
  10
    Skolelevers drogvanor
Källa: CAN
 Andelen elever i årskurs 9 och gymnasiets år 2 somvisat indikation på ett mer problematiskt spelande enligtLie/Bet frågorna. 2012–2015.
 Procent
19
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Finns ”Medelsvensson”?
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Barn kan ha svårigheter pga. andrasmissbruk/beroende
Omkring 5 % av alla barn har någon förälder med missbruk/beroende.
Omkring 20 % av alla barn har någon förälder med riskabelt drickande.
Även detta är en riskfaktor för barnet.
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Missbruk  ett område med komplexa samband
Expositionsfaktorer         Mottaglighetsfaktorer
SAMHÄLLSFAKTORER
Tillgänglighet
Priser
Lagar – regler
Traditioner
Reklam
Med mera
SOCIALANÄTVERKSFAKTORER
Gruppnormer-traditioner
Undervisning, skolklimat
Familjekommunikation
Fritidsvanor
INDIVIDFAKTORER
Genetiska faktorer
Uppväxtvillkor
Familjekommunikation
Psykosociala faktorer
Med mera
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Svårigheter OCH möjligheter
Destruktiva
krafter
Konstruktiva
”motkrafter”
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Föräldrar….
Bra kontakt
Positiva fritidsaktiviteter
Stödja intressen
Inte bjuda på alkohol
Delaktighet
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Skolan…
Viktigaste skyddsfaktorn: att klara skolan!
Kunna gå vidare, känna framtidstro, ha positiva möjligheter,positiva kamratrelationer, positiv kontakt med andravuxna osv.
Skollagen: elever har rätt till stöd på det sätt och i denomfattning som krävs för att klara målen.
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Kamrater och fritid
Goda kamratrelationer
Drogfria kamrater
Fritidsintressen
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol
Kan vi nå dem det verkligen gäller?
100 barn, i 100 olika familjer
90 barn, lågriskgrupp
Risk för problem: 10%
 
7 risk
3
25%
40%
90 x 0,10 = 9
7 x 0,25 = 2(1,75)
3 x 0,40 = 1(1,2)
Av 12 barn som i framtiden kan förväntas utveckla problem kommer1 från högriskgruppen, 2 från riskgruppen och 9 från lågriskgruppen.
PREVENTIONSPARADOXEN
090323_Lnu_Wordmark_Kalmar_Växjö_påhäng_transparent
090323_Lnu_Symbol