Trygg mopedkörningTrafikskyddet, Kommunikationsministeriet, Trafiksäkerhetsverket Trafi,Trafikverket, Polisen och Trafikförsäkringscentralen2011
En sann historia ommopedkörning
Texten baserar sig på en olycksrapport från haverikommissionernaför vägtrafikolyckor.  Personernas namn har ändrats. Bildernaanknyter inte till fallet.
C:\Users\Taskinen\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\UWELE2FS\hiekka_auto3 (2).jpg
Sakus och hans vännershistoria
En vacker och varm kväll i augusti.
Fem mopedistkamrater kom överens om att träffasvid en bar några kilometer bort. Pojkarna körde i kö,emellanåt bredvid varandra, så att de bytte plats ikön.
De närmade sig en korsning med triangel. Avsiktenvar att svänga till vänster. Längs den större vägen komsamtidigt till korsningen en personbil körd av en ungmanlig chaufför. Han upptäckte mopedisterna ochbedömde att de väjer, så som trafikmärket påbjuder.
De två första mopedisterna i kön körde med höghastighet på vänstra sidan om förhöjningen mitt påvägen och svängde till vänster. De hann köra förbipersonbilen. De två följande mopedisterna följdereglerna och körde runt förhöjningen på höger sidaoch stannade för att vänta tills personbilen passerat.
15-åriga Saku, som körde sist i kön körde rakt ut påhuvudvägen på vänster sida om förhöjningen ochkolliderade med personbilens vänstra framparti.
Saku flög 15 meter i luften och landade i diketbredvid vägen. Mopeden stannade i samma dike 20meter längre bort.
Saku dog omedelbart av skador till huvudet. Hanhade hjälm, men den var felaktigt fäst. Hjälmenlossnade genast vid den första stöten.
Mopedens hastighet vid kollisionsögonblicket varungefär 60 km/h.
0b47bb22-005b-468a-a823-232b5fa74c04
Antalet skadade mopedister ärstort
Omkomna och skadade mopedister i vägtrafiken 1996-2010
Källa: Statistikcentralen och Trafikskyddet. År 2010 förhandsuppgifter.
Omkomna
Skadade
Fel och för hög hastighetorsaker till olyckor
Olyckor sker ofta i korsningar.
Också avkörningsolyckor är vanliga.
Olyckor orsakas ofta av brister ikännedom om trafikregler,iakttagelseförmåga och kontroll avmopeden samt för hög hastighet.
Bilisterna upptäcker inte alltidmopedisterna.
M:\LT\ID\0\8000-8999\8046\L\L\Mopokuvia 28.9.2010 (ID 8046)\IMG_9510.jpg
Skador vid mopedolyckor
Typiska skador är benbrott, huvudskador och inreskador.
Konvalecenstiden för ett vanligt benbrott är lång, 6-12 veckor i gips och därtill rehabilitering.
Under tiden man går med gips förtvinar musklernamärkbart.
En del skador är obotliga som exempelvisrörelsehandikapp, inlärnings- och minnesstörningar.
En typisk mopedskada
En 15-årig pojke körde medmoped in i sidan på en bil
Underbensfrakturer
Vård: tre operationer
Tid från inledande avvården till sista kontroll: sjumånader
Potilas1alku_1001_1002
Vad är en moped?
Högsta tillåtna hastighet är 45km/h.
Motorns kubikvolym är maximalt50 cm³.
Vad krävs förmopedkörning?
15 års ålder
Körkort av klass M för allamopedister födda år 1985 ochsenare om de inte har körkort förmotorcykel eller bil
För att få köra lätt fyrhjuling krävsåtminstone körkort av  klass M
Vad krävs förmopedkörning?
Utbildning är obligatorisk från ochmed 1.6.2011. Förarutbildningenutökas.
Minimiutbildning:
- sex timmar teoriundervisning
- tre timmar körundervisning
Förarexamen:- tvådelat teoriprov
- hanteringsprov med moped eller- körprov i trafiken med mopedbil
Att skaffa mopedkörkort
Att få mopedkörkort förutsätter körkortstillstånd,vilket man ansöker om hos polisen.
Utbildning kan ges av bilskolor och andra t.ex.föreningar som beviljats mopedskoletillstånd.Körkortet kan även avläggas genomundervisningstillstånd.
Teoriprovet består av skriftliga frågor och uppgiftermed trafiksituationer.
Innehållet är bl.a trafikregler och -märken,utrustning och registrering.
Hanterings- och körprov
Hanteringsprov med moped
Nödinbromsning
Långsamkörning
Portar
Ledande av mopeden
Körprov i trafiken med lätt fyrhjuling
Körprov i trafiken 45 minuter
I provet värderar man hanteringen av fordonet,behärskande av trafiksituationer och körningensplanenlighet
Förarens och passagerarenskörutrustning
Hjälmen är obligatorisk för förare ochpassagerare.
Hjälmen skall vara rätt storlek och den skallfästas på rätt sätt.
Därtill lönar det sig attanvända övrig vettigkörutrustning, somskyddande kördräktoch stadiga skor.
ka.jpg
Låt mopeden vara moped
Mopedens högsta tillåtna hastighet är 45km/h.
Det är olagligt att köra med trimmadmoped i vägtrafik.
Trimning ökar olycksrisken.
Ökad hastighet förlänger bromssträckan.
Det blir svårare att göra observationer ochreagera.
Ekonomiska följder av trimning
Kostnaderna kan bli klart över 1000 euro:
Böter
Bilskatt
Förhöjd trafikförsäkringsavgift (t.o.m. 9-faldig)
Kostnader för att återställa fordonet till moped
Kostnader för ändringsbesiktning
Dessutom möjligen:
Körförbud
Uppskjutning av följande körkort
Betalningsanmärkning omtrafikförsäkringsavgiften inte betalts.
Nykter i trafiken
En mopedist gör sig skyldig tillrattfylleri om blodets alkoholhalt är 0,5promille eller högre.
Av de allvarliga mopedolyckorna skervar femte under påverkan av alkohol.
Också en liten mängd alkohol gör attens observationer och reaktioner skerlångsammare.
Man skall alltid förhindra att enberusad person kör iväg.
Att skjutsa innebär en risk
Att skjutsa en passagerare innebär en risk då det blirsvårare att hantera mopeden
t.ex. att svänga och stanna.
Var sjätte som skadats
 i en mopedolycka  har varit
passagerare.
Undvik om möjligt
att skjutsa och att åka med.
M:\LT\ID\0\8000-8999\8046\L\L\Mopokuvia 28.9.2010 (ID 8046)\_TU_7837.jpg
Råd till passageraren
Använd hjälm och körutrustning.
Håll fast i föraren med båda händerna.
Följ förarens rörelser om han/hon lutar i kurvorna.
Följ med trafiken och var beredd på inbromsningar.
Stör inte föraren under körning.
Gunga inte eller luta dig innan mopeden har stannatoch föraren har båda fötterna på marken.
Råd till den som skjutsar
Skjutsa endast om det är tillåtet enligt mopedensregisterutdrag.
Gå igenom grunderna för åkande med passageraren.
Kontrollera att också passageraren har hjälm ochskyddsutrustning.
Kom ihåg att det blir svårare att hantera mopedenmed en passagerare. Kör försiktigt!
Mopedens plats i trafiken
Längs körbanans högra kant
Längs vägrenen, om det vidkörbanans högra sida finnsen tillräckligt bred vägren
På lättrafikleder, om detunder trafikmärket finns entilläggsskylt som indikerar”Tillåtet för mopeder”
DSC02210
Med moped i korsning
Visa klart dina avsikter,använd riktningstecken
Sakta farten
Observera noggrant denövriga trafiken
Mopokuvia-matti kaartinen 036
Med moped i korsning
Bedöm trafiksituationen som en helhet
Mopo-mkaartinen (40)
Mopo-mkaartinen
Likvärdig korsning
DSC02220
Körordning
Väj för trafik från höger
9a_ajojarjestys_perus
Körordning
Den som vänder till vänster väjer för trafik som närmar sigfram ifrån och från höger.
9b_ajojarjestys_perus
Körordning
Den som svänger väjer för den korsande vägens tvärtrafik.
9c_ajojarjestys_perus
Ej-likvärdig korsning
DSC02204
Körordning
Trafikmärket ”Väjningsplikt i korsning” förpliktar att väja förtrafik på korsande väg.
9h_ajojarjestys_kolmio300
Körordning
STOP-märke förpliktigar att stanna och väja för denkorsande vägens trafik.
9i_ajojarjestys_stop300
Rondell
7_liikenneymp
Korsning med trafikljus
Mopokuvia-matti kaartinen 023
Körordning i en korsningmed trafikljus
11_liikennevalot
Trafikljus med pilar
12_nuolivalot
DSC02206
Tips för trygg mopedkörning
Känn till och följ trafikreglerna
Behärska det egna utrymmetoch mopeden
Använd hjälm och fäst den pårätt sätt
Använd skyddande kördräkt ochbra körskor
Välj hastighet så att den passarför situationen
Tips för trygg mopedkörning
Kom ihåg ett förutseendekörsätt:- hastighet enligt situationen- observera helhetssituationen- håll säkerhetsavstånd- visa dina avsikter i tid –överraska inte
Tips för trygg mopedkörning
Skjutsa passagerare endast omdet är tillåtet i mopedensregistreringsbevis och ocksåpassageraren har hjälm.
Trimning och alkohol hör inteihop med mopedkörning.
Tilläggsinformation ommopedkörning:www.käännäpää.fi (på finska)www.trafikskyddet.fiwww.trafi.fi/mopoKör tryggt i trafiken!