Carina Sjöholm, Gå på bio: Rum för drömmar i folkhemmets Sverige (2003)
•material: frågelistor handböcker, rådgivningslitteratur, tidskrifter (både bransch- och populärpress),utredningar
•under 1950-talet ca 2500 biografer
80 miljoner biobesök (1956) – 40 miljoner (1963), televisionens intåg
•kompetens/media literacy – hur gå på bio, hur se på film, hur överhuvudtaget leva i en ny, modern tid
•formerandet av en kollektiv (ungdoms)identitet/individuell identitet
hur film/bio påverkade det sociala livet – inte i första hand hur budskap i filmen påverkade mottagaren
hur en kommunikationsteknologi strukturerar tid och rum
•spelet med flera identiteter, mer eller mindre medvetet jagskapande, uppbrottet från och uppfattningenatt man inte hade någon tradition att luta sig mot inför den nya framtiden
•biobesöket var delaktigt i åtminstone två moderniseringsprocesser:
1. den som symboliserades av att man uppsökte ett nytt massmedium och i samband med det anslöt sigtill en ”modern” ny livsstil
2. den som illustrerades, förnekades eller bejakades av den fiktion som utgjorde föremål biobesöket, dvsfilmen
•vänder upp och ned på begreppen privat och offentlig
privat umgänge/gemenskap, privat ingång till konsumtionskulturen
kvinnors tillträde till en offentlighet som de tidigare inte varit en del av
”inklusiv” kultur – tillät blandning mellan kön, klasser och folk på ett nytt sätt
•filmhistoria kan inte skrivas utan socialhistoria – men även det omvända är sant