Det flippadeklassrummet?Det flippadeklassrummet?
Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012
Katarina Lycken Rüter
elever12 002.jpg
Mindre lärarprat – mer elevverkstad.
Men om lärarpratet behövs för att startaverkstaden?
Arbete där kunskaperanvänds, befästs,utvecklas
Lärar-genomgångar
Läromedel i vidmening
TID
östra 001.jpg
aug12 009.jpg
appar.jpg
http://simpliblog.org/wp-content/uploads/2011/12/zite.png
https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRGXO0tvJCMgu9qVvhP-2x3eWbt1UovVP7ahZfbgJovnEJqvMJFQQ
Kamera (egna bilder +film)
Webbläsare (andras friabilder)
Presentationsprogramför textbilder
Redigeringsprogram
Allt på ett ställe,förberett för
publicering på webben
feb12 007.jpg
Det behöverinte vara snyggtför att fungera…
tiger.PNG
Ett medvetet val: tillgänglighet
Egen kanal på youtube
Egen hemsida (Googlesite)
Olika typer av genomgångarOlika typer av genomgångar
Föreläsningar (inspiration, samband, översikt,utmaningar) – oftast flippfilm
Genomgångar (stilistiska figurer, grammatik,filmhistorisk epok) – oftast PP/Screenr
Instruktioner (logga in på en wiki, användaredigeringsfunktioner i word, leta artiklar imediearkivet) – Screenr
Ibland är det lämpligt med en genomgång påwebben. Ibland är det inte det. Som alltidhandlar det om att välja metod efter behov.
Lärargenomgång som pocast, Glogster, wiki…
Det är bra attjag kan tittavar jag vill
Det är bra attjag kan tittanär jag vill
Det är braatt jag kanta om såofta jagvill
Mammahälsar,hongilladeocksåfilmen!
Det är braatt du inteavbryter fören massafrågor ochannat sominte hör till
Jag vet vadsomkommer,för jag harsett allafilmerna…
Vad tyckte eleverna?
Det är ju precis som enbok?!
Lärare lyxförpackningLärare lyxförpackning
Bokens paketering
Genomgångens innehåll
Jag kan läsa var jag vill
Jag kan läsa när jag vill
Jag kan läsa om sånt jaginte förstår
Jag kan läsa tillsammansmed andra
Jag kan läsa i förväg
Fokus på det vi ska jobbamed
Komplement till ochsammanlänkning av stoff
Gestaltning i ord, bild,ljud…
Genomgången blir läxa för att frigöra arbetstid i klassrummet.
klassrummet
Tid?!Tid?!
Elevtid
Lärartid
Den märkliga ekvationenatt 40 minlektionsgenomgång blirungefär 10 minhemföreläsningsfilm…
Inte MER att förberedainför lektion - utanANNAT att göra
MER tid att frågaläraren, att arbeta medsvåra uppgifter underhandledning, pålektionen
Ja – det tar tid att lära sigatt göra film om man intekan ett enda dugg (detkunde inte jag). Vi behöverADEKVATA VERKTYG ochTID ATT LÄRA OSS.
Det tar mig numera oftastinte mer tid att göra filmän de flesta andra typer avlektionsförberedelser.
MYCKET MER tid med varjeelev i klassrummet, atthjälpa, handleda och gefeed back (formativbedömning).
elever12 002.jpg
Blir det mer, mindre eller lika mycket elevverkstad?
Lär sig eleverna mer, mindre eller lika mycket?
MIN erfarenhet…MIN erfarenhet…
och den är bara en termin lång. Men den delas avmånga andra:
AVSEVÄRT mycket mer elevverkstad iklassrummet.
OVÄNTADE exempel på användande av kunskapfrån genomgångarna.
De har inte lärt sig mindre.
Daniel Barker: hans elever säger att de läggerner mindre tid på matten nu…
Men alla gör väl inte sinaläxor?Men alla gör väl inte sinaläxor?
Nej.
Fler och fler visningar före lektionen ju längre detgick på terminen. Obekvämt att vara oförberedd?
En hel del visningar efter lektionen (repetition?)
TOPPAR före examination…
Note to selfNote to self
Planering är a och o
Underbart är kort – max 15 min, 10 bäst
Startfas: många filmer – slutfas nästan inga. Seupp för anhopning!
Balans mellan återbruk och förbättring
Samarbeta med andra
Fortsätt reflektera
facebook_icon3-300x300.png
Pepp från Hanna
Tack!