WSP Analys & Strategi
16bilder
Disposition
Bakgrund & Syfte
Metod
11 krävande användare
Sammanfattning
Rekommendationer
Bakgrund
De flesta restidstidsprognoser idag presenteras separat per färdsätt.Resenären gör sedan egna uppskattningar, summeringar, och jämförelser
När vi presenterar restider för alternativa färdsätt på samma sida, ställsplötsligt krav på jämförbarhet och ”rättvisa” mellan färdsätten
Hur ska vi justera restidsprognoser för olika färdsätt innan de presenteras?
Avgörande hur resenärer uppfattar restidsprognoser utifrån hur depresenteras
Syfte
Övergripande syftet: Ta fram kunskap som möjliggör bättre beräkning,presentation och jämförbarhet av restider i samband med resplanering somomfattar flera alternativa färdsätt.
Syftet med användarstudien är att låta resenärer (och tillika potentiellaanvändare av comodala reseplanerare) dokumentera sina resor ochreflektera över sina restider, befintliga reseplanerare samt specifiktStockholms nya comodala reseplaneraren.
Metod
Realtidstudie
Syfte:
 Dokumentera
oEn resa med ordinarie färdsätt
oSamma resa med alternativt färdsätt
oEv. en helt ny resa
 Testa och utvärdera egen/listadreseplanerare
 Föreslå förbättringar
Syfte: Kartläggatidigareerfarenheter avresa hem-jobb-hem,resekomponenter,reseplanerare
Syfte: Gemensamanalys averfarenheter frånstudier, jämförelsersamt testa denComodalareseplaneraren
Intervju-omgång 1
Intervju-omgång 2
Analys I
WSP
Deltagare
Sweco
Analys II
Slutsatseroch råd
AnalysIII
11 krävande användare
Caucasian, mid-adult woman, one person with others, eye contact, female, front view, smiling, sitting, job, brunette, cubicles, seated, head and shoulders, adult, telecommunications, call center, workplace, 30-35 years, profession, woman, headset, occupation, 25-30 years, professional, smile, looking at camera, indoor, career, communications, customer service representative, workers
85745340
76849957
84497744
86087451
85558557
86093641
86300449
sb10070128k-002
86087836
Storstads-Saga
Familjära Francesca
Krävande Kasper
Kritiska Karolina
Unga Urban
Frihets-Fredrik
Studentpendlar-Sara
Cykel-Stefan
Ansvarstagande Anna
Bekväma Britt-Marie
Comodala Catarina
Studentpendlar-Sara
Kvinna
28 år
Sambo utan barn
Bor Norrort – pendlar till skolan i Uppsala ochjobbet i city
Reser mycket runt om i Sverige
Viktigt för henne:
Pris överordnat tid och turtäthet
Enkelhet – synkade resor
Restid – att hon kommer fram i tid eller innan
Caucasian, mid-adult woman, one person with others, eye contact, female, front view, smiling, sitting, job, brunette, cubicles, seated, head and shoulders, adult, telecommunications, call center, workplace, 30-35 years, profession, woman, headset, occupation, 25-30 years, professional, smile, looking at camera, indoor, career, communications, customer service representative, workers
Pris överordnat
Saras resor
Till jobbet: promenad till perrong (3 min) + väntetid (4 min) +pendelfärd (15 min) + promenad från pendel till jobbet (24 min)= 46 min
Till skolan: promenad till perrong (3 min) – väntetid (1 min) –pendelfärd (10 min) – byte till annat tåg (2 min) – tågfärd (28min) – promenad till skolan (18 min) = 1h 12 min
Har SL-kort och åker gärna så mycket som möjligt på det
Åker oftast på lugna tider
Möjliga störningar:
Förseningar som leder till missad anslutning
Om trafikinformation:
Verktyg: sl.se och eniro.se
Undermålig bytesinformation: Krävs förkunskaper för att få ensmidig resa.
Caucasian, mid-adult woman, one person with others, eye contact, female, front view, smiling, sitting, job, brunette, cubicles, seated, head and shoulders, adult, telecommunications, call center, workplace, 30-35 years, profession, woman, headset, occupation, 25-30 years, professional, smile, looking at camera, indoor, career, communications, customer service representative, workers
Sara om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Bra med karta
Vill ha alternativa vägförslag för kollektivtrafik
Kul att veta avståndet
Mindre bra idag
Flyttbara nålar är toppen men kartan följer inte med omdestinationen är utanför den aktuella vyn
Önskad tjänst
Beställa information om inställda tåg eller stopp i trafiken viasms för att uppskatta restid OCH få alternativa förslag påresvägar
Få förslaget att kanske gå 100 meter så tjänar du 30 minutersrestid m a o få alternativa start- och målpunkter
Möjlighet att ringa in på kartan ungefärlig målpunkt
Kunna skapa egen profil som man kan klicka i om man vill
Caucasian, mid-adult woman, one person with others, eye contact, female, front view, smiling, sitting, job, brunette, cubicles, seated, head and shoulders, adult, telecommunications, call center, workplace, 30-35 years, profession, woman, headset, occupation, 25-30 years, professional, smile, looking at camera, indoor, career, communications, customer service representative, workers
Cykel-Stefan
Man
45 år
Fru och tre barn
Bor Norrort
Reser många tjänsteresor runt om i Stockholm
Viktigt för honom:
En trevlig resa utan stress: ”Jag cyklar vid sjön medglitter och fågelsång. Inte avgaser.”
Trygga cykelvägar
Att själv kunna styra tiderna för avfärd varför cykel”är perfekt”.
85745340
Kontroll och frihet
Stefans resor
Cykel (27 min) + gå från cykelförråd till kontoret (2 min) + duscha och bytaom (5 min) = 34 min
Skrapa bilen (4 min) + bilfärd (28 min) + parkering i garaget (2 min) + gåfrån garaget till kontoret (2 min) = 36 min
Cykling (och löpning) kräver en del logistik som duschmöjlighet ochklädbyte.
Tar bilen när det är tjänsteresor under dagen. Har parkering i källaren påjobbet – annars skulle det inte vara ett alternativ då det är dyrt och svårt atthitta parkering.
Möjliga störningar:
Upplever minimalt med störningar.
Om trafikinformation:
Verktyg: Eniro.se och GPS
Bristfällig information för cyklister. ”Som cyklist får man prova sig fram tillsman hittar en väg man gillar.”
GPS räknar om färdvägen om man tar alternativa rutter. När man skriver utfrån nätet är informationen statisk.
Saknar uppdaterade kartor – har ingen egen betalningsvilja
Om det fanns digitala kartor för cykel har han en hög betalningsvilja
“Nationella och regionala myndiger borde få I uppdrag att ta fram aktuellkartinformation för cykel och gång.”
85745340
Stefan om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Bra med miljöpåverkan
Saknar hälsopåverkan!
Vill ha digitala cykelvägar
Mindre bra idag
”Det är inte samma cykelväg som jag använder. Det är förmycket bilar där och fult.”
Det går inte att cykla till Gnesta enligt comodal. ”Det gårvisst, det finns en jättebra cykelväg”.
Färjealternativet finns inte med
Önskad tjänst
Bättre cykelalternativ: ”Det finns vägar som är ypperligaatt cykla på men som inte är direkta cykelvägarexempelvis grusvägar som binder ihop två cykelvägarsom man kan cykla nästan året runt.”
Vill kunna ha med sig kartan via mobilen eller en cykel-GPS (inte aktuellt med papperskartor).
85745340
Ansvarstagande Anna
Kvinna
31 år
Sambo utan barn
Bor Västerort – reser ca 45 min till jobbet påsöder om stan
Viktigt när det gäller resor:
Pris och miljö - Undviker bilen i den mån det går
Trygghet – Dåligt lokalsinne
Föredrar resor som ger en upplevelse
Om möjligt med sällskap
86087451
Pris och miljömedveten
Annas resor
Promenad (25 min) + väntetid (0-9 min) + buss (15-20min) + promenad (3 min) = 42-56 min
Bil ca gång i månaden då pojkvännen skjutsar henne.Restid 22 min (ingen promenad och ingen parkering)
Skulle gärna vilja cykla mer. Vågar ej p g a  dåligtlokalsinne.
Möjliga störningar: utebliven buss, väder/väglag, mörker
Om trafikinformation:
Verktyg: SL.se, Resplus, SJ.se
Svårighet att läsa kartor
Dåligt lokalsinne: Vill ha detaljerade och korrektavägbeskrivningar
Vill ha realtidsinformation när bussen kommer –kommer inom kort.
Vill gärna ha SMS-prenumeration påstörningsinformation men saknar egen betalningsvilja
86087451
Anna om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
”Fantastiskt”
”Åh, jag får en vägbeskrivning på cykelväg”
”Fiffigt att kunna släcka och tända olika färdsätt”
Mindre bra idag:
Alltför lång tidsangivelse för cykel tillbusshållsplatsen
Framgår ej hur man räknat fram a) bilersättningenoch b) miljöpåverkan
Maxgräns för promenad 5 km
Önskad tjänst
Saknar gas som alternativt bränsle
Möjlighet att planera in ett stopp på vägen
Visa på kartan: a) Säkra/Osäkra omgivningar(belysning, skadegörelse) och b) Bilpooler
86087451
Bekväma Britt-Marie
Kvinna
48 år
Sambo utan barn
Bor Norrort
Tar bilen överallt
Viktigt när det gäller resor:
Frihetskänsla
Enkelhet
Bekvämlighet
84497744
Bil = bekvämt
Britt-Maries resor
Start (3 min) + restid (34-46 min) + parkering igarage (2 min) = 39-48 min
Betalar 1 560 kronor i månaden för egenparkeringsplats vid jobbet.
Gillar inte att åka kollektivt: platsbrist, mycketfolk, trångt, mörkt i tunnelbanan, frysa, tvingaspassa tider
Möjliga störningar: trängsel, olyckor, stillaståendefordon, sommartrafikanter mm
Om trafikinformation:
Verktyg: Resrobot, Eniro, VMS-skyltar & Radio
Svårighet att läsa kartor
84497744
Britt-Marie om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Bra med flera färdsätt
Vill ha fler alternativa bilvägar
Mindre bra idag
Visar endast den kortaste (och sämsta) bilresan
Orelistiska restider för bil
Föreslår märklig cykelväg
Önskad tjänst
Fler alternativa cykelvägar
Vill kunna välja bort trängselskatts-alternativ
En kombination av comodal och gula sidorna:
Söka på Arninge + cykelaffär
Visa i alternativen: väglag och vägarbeten
Visa på kartan: bensinstationer med möjlighet att väljabensinbolag, hotell, restauranger, rastplatser ochsevärdigheter
Vid trängsel: Visa realistiskt uppskattad restid samt markerapå kartan var flaskhalsarna är.
84497744
Komodala Katarina
Kvinna
52 år
Gift med hemmaboende barn
Bor Söderort
Viktigt när det gäller resor:
Gemenskapen och samhörigheten med familjen
Trygghet/säkerhet
Bekvämt - Möjlighet att utnyttja tiden påbussen/tunnelbanan till att t ex läsa
85558557
XXX
Katarinas resor
Bil (3 min) + väntetid (5-7 min) + tunnelbana (25min) + väntetid (5 min) + buss (10 min) +promenad (5 min) = 55 min
Reser delvis tillsammans med man och barn.
Cyklar en gång i veckan (kräver ombyte)
Möjliga störningar: väglag, problem ikollektivtrafiken, trängsel i tunnelbana/påbussen
Om trafikinformation:
Verktyg: SL.se, trafiken.nu och hitta.se
Saknar möjlighet att lägga in stopp på vägen
Saknar möjlighet att klicka på bussnummret ochfå upp en tidtabell
85558557
Katarina om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
”Här finns ju tidtabellen för bussen (vid sök påpendling)”
Får upp många olika förslag på kollektivtrafikresor:”Det är lite därför vi valt att bo där vi bor, det finnsmånga alternativ att välja mellan”
Möjligt att se vad busshållsplatserna heter
Mindre bra idag
Föreslår krångliga och otrygga kollektivtrafikresor
Mätstickan mäter endast fågelvägen
Önskad tjänst
Cykelvägar och –banor, cykelkartor måste in
Båttrafik
Mätstickan bör kunna låsas längs några punkter påvägen
Ta bort sökrutan när sökningen är gjord och förstoraalternativen istället.
Visa på kartan: taxistolpar
85558557
Frihets-Fredrik
Man
45 år
Sambo och ett barn
Bor söder om söder
Cyklar överallt
Viktigt för honom:
Frisk luft
Säkra cykelvägar
Ogillar kollektivtrafik: mycket människor,trängsel, miljön i tunnelbanan
Bil är inget alternativ, kostar ”flera hundra” medbensin, trängselskatt och parkering
76849957
Ser få hinder
Fredriks resor
Promenad till cykelrum (2 minuter) – cykling (18-21 minuter) –promenad från cykelrum till kontoret (2 minuter) = 22-25 minuter
Det är jättekul att cykla. Det är en stund av frihet både hemmaoch på jobbet är det full fart. Cykeltiden blir på sitt sätt en lugntstund. Man kommer igång bättre och  varvar ner på ett bra sätt –avkoppling nära meditation.
Möjliga störningar:
Väljer cykel för att han ser inga störningar och hinder när detgäller cykel. Möjligtvis är sommarcyklister och söndagscyklister
Om trafikinformation:
Litet behov av trafikinformation
Verktyg: Reserobot och Eniro.se
Bra om det finns information om hållplatser
76849957
Fredrik om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Kritisk mot föreslagna cykelvägar
Realistiska tidsangivelser för cykel
Mindre bra idag
Kan inte välja bort gång-alternativet.
Vill ha större utrymme för alternativ och möjlighet att ta framkartan vid behov.
Vid zoom syns inte gatunamn då linjen ligger döljer namnet.Linjen borde vara transparant.
Föreslår omöjliga/förbjudna cykelvägar t ex enkelriktad gata.
Föreslår krånglig och osäker cykelväg istället för enklare, störreoch säkrare omväg.
Önskad tjänst
Vill kunna spara sin profil då han cyklar 95% av sina resor
Mäta sina resor mer än via fågelvägen som idag
En knapp som gör att man rensar sökfälten – inte självklart attman markerar över och skriver om
76849957
Storstads-Saga
Kvinna
30 år
Sambo utan barn
Bor i city
Reser uteslutande kommunalt
Viktigt för henne:
Miljön
Valt att bo i stan för att slippa ha bil
86093641
Kommunalt för miljön
Sagas resor
Promenad till tunnelbanan (4 min) + väntetid (0-4 min) + tågresa (7min) + promenera till jobbet (6 min) = 17-21 min
Föredrar bussen - mycket trevligare men det är mer som stör –trängsel, många hållplatser – tar längre tid vilket gör att hon ändåväljer tunnelbana
Möjliga störningar:
Upplever få störningar i tunnelbanan
Om trafikinforamtion:
Verktyg: SL.se
Litar inte på tidshänvisningarna i SL.se. Söker en tidigare resa föratt få en säkerhetsmarginal.
Vill ha realtidsinformation
Saknar busshållsplatser på SL-kartan. ”Den är värdelös.”
”Vore bra med SLs interna GIS-system. Det är ett enkelt systemdär man kan zooma in röda blippar för hållplatser. Det systemetskulle man behöva för allmänheten i en enklare version. Där serman även om det går fler bussar från samma hållplats.”
86093641
Saga om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Bör utveckla en mobil lösning som är enklare
Bra med stor kartfunktion och flyttbara nålar
Mindre bra idag
Att man inte kan gå så lång (max 5 km)
Begränsat mätverktyget
Dassiga färger i kartan och dåliga kontraster
Önskad tjänst
Tiden är inte så viktigt. Bara att man ser vägen. ”Jag villha en enkel översiktskarta av hur det ser ut vid stationenså jag kan se hur man går vid ett byte. ”
Egen profil för att slippa få fram ointressanta alternativ.
Mobilversion. Vill kunna söka informationen under självaresan.
Möjlighet att får restips för att undvika trängsel och köer.
86093641
Familjära Francesca
Kvinna
42 år
Man och två barn
Bor västerort
Viktigt för henne:
Att få tid för familjen – åker tillsammans i bilentill tunnelbanan för att det är mysigt
86300449
Familjen prio 1
Francescas resor
Bilresa till tunnelbanan (11 min) + väntetid (5 min) +tunnelbana (6-11min) + promenad till jobbet (5 min) =27-32 min
Åker med sin man och barn till tunnelbanestationen föratt det är mysigt med tid tillsammans
Skulle cykla året om om det fanns möjlighet – docksvårt att finna en bra väg
Möjliga störningar:
Upplever få/inga störningar under sina resor
Om trafikinformation:
Verktyg: SL.se och Eniro.se
Vill ha bättre information vid byten: Var liggerhållplatsen? Vilken t-baneuppgång? Vilken sida avvägen?
Saknar möjlighet att söka på fler målpunkter: t exsporthallar, idrottsanläggningar, vårdcentraler, skolor mm
86300449
Francesca om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Bra med jämförelser mellan trafikslag
Bra med stor karta
Mindre bra idag
Föreslår fel bilväg – över Tranebergsbron – ”Det är alltid köer där, detfinns bättre och snabbare vägar”.
Föreslagen cykelresan går via många bilvägar – Otryggt.
Vill kunna gå mer än 5 km.
Upplever ingen logik i färgsättningen av olika färdsätt och färgerna ärför lika varandra.
Önskad tjänst
Specifika målpunkter som parkeringsplatsen vid en sporthall.
Att man i princip kan ställa en muntlig fråga. ”Jag skulle vara där ochdå på lördag morgon – hur länge kan jag sova på morgonen.”
Möjlighet att se på kartan vad hållplatsen heter och kunna klicka påen hållplats för att se vilka bussar som går därifrån vilka tider osv.
Önskar  typografisk information.om t ex backar (en höjdindikator) vidcykelresor.
86300449
Krävande Kasper
Man
33 år
Fru och fyra barn
Bor västerort
Viktigt när det gäller resor:
Möjlighet att utnyttja restiden till att t ex vila,läsa och jobba
Smidiga byten och sittplats
Bra störningsinformation
86087836
Medveten resenär
Kaspers resor
Promenad till tunnelbanan (11 min) + väntetid (5min) + buss (6-11min) + promenad till jobbet (5min) = 62 min
Möjliga störningar:
Köer, inställda eller trasiga bussar och ståplats.Förseningar i tunnelbannan
Om trafikinformation:
Verktyg: eniro.se, hitta.se och sl.se
Önskar realistiska bytestider, realtidsinformationoch alternativa färdvägar är
Samla alla information på ett ställe – nu får mansöka i flera planerare för en och samma resa
86087836
Kasper om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Stora förväntningar på den nya reseplaneraren – infrias intemed denna version
Bygger på ett icke uppdaterat register (hans gata finns t exinte med)
Mindre bra idag
Ful och ålderdomlig grafik
Upplevs som en tidig betaversion
Följer inte kartornas vanliga färgstandard, t ex grått förindustriområde
Tidsangivelser för gång stämmer ej
Saknar bebyggelse på kartan
Önskad tjänst
Saknar cykelparkeringar
Snyggare grafik och bättre kartor med bebyggelse
Information om antalet tillgängliga city bikes
86087836
Kritiska Karolina
Kvinna
38 år
Ensamstående med tre barn varannan vecka
Bor på Ekerö
Viktigt när det gäller resor:
Barnens skoltid styr resandent
Tiden: Innan sju finns möjlighet att köra i bussfilen
Pengar
Få och smidiga byten
sb10070128k-002
Karolinas resor
Gå till bil (3 min) + kör bil  (15-27 min) + letaparkering (0-10 min) + gång (3-6 min) +väntetid (0-2 min) + tunnelbana (34 min) +promenad till jobbet (5 min) = 60-87 min
Möjliga störningar:
Rusningstrafik och förseningar i tunnelbannan
Om trafikinformation:
Verktyg: eniro.se och sl.se
Bristfällig information om bussar, linjer,hållplatser samt bristfälliga kartor (om sl.se).
Ignorerar eniros uppskattade bildtid – göristället en egen bedömning av bilrestid,
sb10070128k-002
Karolina om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
”En ingenjörsprodukt” – icke användarvänlig
Oklart syfte och användningsområde
Mindre bra idag
Alla adresser finns inte med, t ex egen hemadress
Föreslår inga resor med infartsparkering
Ful och ålderdomlig grafik
Upplevs som en tidig betaversion
Minste gemensamma nämnare bör visas först – i nästa stegvill jag se resans olika delar
Önskad tjänst
Tydlig beskrivning av syfte och användning
Länkar till andra och bättre ruttplanerare
iPhones hybridkartor i mobilen sätter standarden för kartor
sb10070128k-002
Unga Urban
Man
25 år
Sambo utan barn
Bor i city
Viktigt när det gäller resor:
Att komma fram snabbt
Friheten att bestämma själv
Fri rörlighet
Urbans resor
Hämta cykel i föråd (2 min) + cykla (12 min) + ställa incykel i förråd (2 min)
Möjliga störningar:
Vädret framförallt ”…om det snöar låter jag cykeln stå”
Om trafikinformation:
Han kollar ofta upp reseinformation när han ska åkanya resor. I dag använder han sig av en kombinationav två reseplanerare
Verktyg: hitta.se och sl.se
Vill själv kunna ändra rutt om man vet om vägarbeteneller få alternativa vägar föreslagna
Vill ha mer information om hur man ska gå vid bytenoch slutmål
Urban om den comodala reseplaneraren
Reseplaneraren:
Det känns att det är ett bra tänk bakom
Mindre bra idag
Svårt att förstå vad som är klickbart och inte – detmarkeras inte på något sätt
Finns ingen knapp för att skriva ut
Att man inte kan ”förbättra” vägen genom att rita in degenvägar man själv känner till för cykel
Önskad tjänst
Att kunna tycka på en knapp så den aktuella kartbildenblir en satellitbild
Kunna redigera en utsatt rutt och/eller kunna rita ut sinegna väg på kartan
Ny sökningsknapp då det lätt blir rörigt och då ”låser sig”sidan
Om restider
Slutsatser om restider
Restider har relativt låg prioritet hos resenärerna:
Användarna uppger att de sällan förlitar sig på uppskattade tidsangivelser ibefintliga reseplanerare
Istället tvingas resenärerna göra egna uppskattningar av restider – detta gällerinte bara bilresor utan även komplexare kollektivtrafikresor då bytesinformationoch bytestiden ofta är bristfällig och orealistisk då man genomför en ny resa elleren sällanresa.
Vid nya resor lägger de till en stor marginal för att minimera risken för senankomst
Kunderna är ganska nyanserade i sina tankar om vad som är rimligt attpresentera inom ramen för en uppskattad restid. Behåll befintliga alternativmed gång- och cykelhastighet. Ta bort faktorer som:
Hämta cykeln i förrådet/garaget
Skrapa rutan på bilen
Osv.
Uppgiven restid för bil är MYCKET orealistisk
L7
Slutsatser om restider
Resenärerna är luttrade och kräver spontant därför inga förbättringar avuppgivna restider, men när vi pressar dem så lyfter de fram följande:
Tiden för trängsel/köer/rusning bör ingå i restiden och markeras på särskilt sätt.Man vill få en signal om att det är rusningstid.
Mer realistisk bytestid för kollektivtrafikresor
Parkeringstid: Användarna ser svårigheter med att beräkna a) tillgången tillparkeringsplatser samt b) betalningsviljan för att parkera på dyra platser alt.snurra för att hitta billigt alternativ.
Vid andra färdsätt uppfattas uppskattad restid vara ganska realistisk. Menvid störningar saknas idag möjligheten att få ny och anpassad informationom ny beräknad restid.
klocka
Slutsatser och utvecklingspotentielför den comodola reseplaneraren
… om layout, färg och form
Ologisk och alltför likfärgad färgsättning på de olika färdsätten
Dassiga färger och dåliga kontraster i kartan
Ett större informationsfönster där alternativen visas alt. möjlighet att självpåverka storleken på de tre delarna
ncs-snurra600
… om sökfältet
Möjlighet att rensa sökfälten eller knapp för ”ny sökning”
Möjlighet att välja bort alla färdmedel
Dölj sökfältet när sökningen gjorts för att ge mer plats åtalternativfältet
F%C3%B6rstoringsglas
… om alternativfönstret
För litet fält för resealternativen (svårt att få överblick)
Svårt att förstå vad som är klickbart och inte – det markeras inte på någotsätt
Minsta gemensamma visningsnivå bör vara sammanfattningen med restid,kostnad och miljöpåverkarn – inte rubrikraden –det intressanta är ju attjämföra de olika färdalternativen
Visa information hur man räknat fram miljöpåverkan
b94ae648
… om kartan
Möjlighet att ringa in på kartan ungefärlig målpunkt
Om ”Visa på kartan” (idag busshållsplatser, infartsparkeringar, city bikes ochstationer):
Säkra/osäkra hållplatser/infartsparkeringar (belysning, skadegörelse osv)
Bilpooler
Bensinstationer med möjlighet att välja bensinbolag
Hotell & restauranger
Sevärdigheter
Taxistolpar
Bra om man hade en markerare om man pekar på en färdväg vilket alternativ det är –grön är cykel osv.
Kartorna måste följa gängse färgstandard för kartor, t ex grått för industriområde
Möjlighet att själv ”förbättra” vägen genom att rita in de genvägar man själv känner tillför t ex cykel eller gång.
Att kunna tycka på en knapp så den aktuella kartbilden blir en satellitbild
Möjlighet att flytta nålarna utanför kartbilden och att kartan följer med.
Mätsticka som idag endast mäter fågelvägen är en onödig men rolig funktion – börkunna låsas vid olika hållpunkter
KFL010_extra
… om ruttplanering
Användarna vill ha förslag på alternativa färdvägar för a) bil, b) cykel, c)gång och d) kombinationsresor
Möjlighet att söka på fler via- och målpunkter, t ex viktiga leder somEssingeleden och Bergshamraleden
Användarna vill få förslag på alternativa start- och målpunkter: ”Gå ellercykla 500 meter så tjänar du 25 minuters restid”
Användarna vill ha förslag på andra starttider vid rusning för attundvika/minska rusning
Visar endast den snabbaste vägen för bil och cykel och gång. Ibland villman ha den vackraste vägen…
Fler målpunkter inlagda (möjlighet att lägga in egna målpunkter)
Vissa vägar är avstängda under vissa tider!
t ex Mörbygårdsvägen. Avstängd på morgonen mellan 7.00-9.00 och får endastanvändas av bussar. Detta fixar inte sökningen.
Vattenvägar saknas (färjor och övrig båttrafik)
rutt
Vädertjänst bör kopplas på somkan varna för dåligt väglag
Visa pågående vägarbeten
Markering var de värstaframkomlighetsproblemen finns
… om beslutsstöd för användaren
pusselbitar
… om gång/promenad
Möjlighet att gå längre än 5 km
Möjlighet att ta bort promenad
promenad%20001
… om cykel
Bättre ruttplanering behövs för cykel: Nu rekommenderar den omöjliga,förbjudna, krångliga och osäkra cykelvägar
När man fyllt i att man vill ha med cykel kommer inte kollaktivtrafiken uppsom alternativ (förvirrat för flera av våra informanter)
Finns en dold övre gräns i antalet km vilket medför att långa cykelresor intekommer upp som ett alternativ
Topografisk information är önskvärt – i varje fall en markering av brantabackar.
cykel02
… om kollektivtrafik
Föreslår krångliga och otrevliga/otrygga kollektivtrafikresor
Man bör ha möjlighet att välja bort buss eller tunnelbana
Saknar information om hur byten ska ske.
Bättre information vid byten:
Enkel översiktskarta över stationen
Information om rätt tunnelbaneuppgång
Anvisningar till busshållsplatser samt information om vilka bussar som går frånvilken hållplats
Båttrafiken bör inkluderas
Vid byte från röda till gröna linjen föreslår planeraren byte i Slussen. Allasom vet bättre byter i Gamla stan.
Möjlighet att se på kartan vad hållplatsen heter och kunna klicka på enhållplats för att se vilka bussar som går därifrån vilka tider osv.
jannedanielsson_sl
… om bil
Anger orealtiskt positiva restider för bil
Föreslår endast en (den kortaste) bilväg. Denna kan gå rakt igenom cityeller föreslå en annan väg som uplevs olämplig, exempelvis via kändflaskhals.
På samma sätt som man får upp fler alternativa kollektivtrafikresor bör manfå flera alternativa bilresor
Saknar gas och el som alternativt bränsle för bil
Det bör finnas en möjlighet att välja bort trängselavgifter eller att föreslagnaresor med trängselavgifter markeras på särskilt sätt
Färjealternativen bör inkluderas
Visa information hur man räknat fram bilersättningen på 35 kr milen
Audi%20A4%202008%20F
… om kombinationsresor
Kombinationen gång och kollektivtrafik saknas. Vad kan man tjäna genomatt gå till en annan hållplats än den närmsta.
Comodal fixar inte infartsparkeringar, d v s bil + kollektivtrafik.
combination-padlock
Övriga önskemål från användarna
Möjligheten att ha en egen profilsida eller ett defaultläge
Möjlighet att beställa/prenumerera på störningsinformation där man får reda på nyaalternativa vägar och ny uppskattad restid.
Hälsoaspekten har flera lyft fram som en faktor jämte CO2, kostnad etc.
Taxi bör övervägas om inte det ska med som ett alternativt färdmedel
Mobil lösning
Om sökfunktionen: en blandning av comodal och gula sidorna med möjlighet attsökar på ”Arningen + Cykelaffär”
Möjlighet för användarna att både få och ge smarta restips:
För att undvika trängsel och köer
Alternativa vägar
Möjlighet att få trafikinformation som är lokal – inte hela landet eller ens helaStockholm.
Flera uttrycker att det finns en betalningsvilja för en tjänst som talar om störningaroch stopp på den dagliga arbetsresan.
Möjlighet att skriva ut kartor/vägbeskrivningar
TOMTE
Den comodala reseplaneraren ger några viktigabidrag…
Möjligheter för jämförelser mellan a) olika färdsätt och b)restid/pris/miljöpåverkan
Möjlighet att få mer detaljerad information vid behov
Föreslagna cykelvägar är uppskattat även om den funktionen är bristfällig
Nålarna – man ska lätt kunna dra och flytta dem som man vill
Möjlighet att lägga till viapunkter och stopp på vägen
Möjlighet att se vad busshållsplatserna heter
redplussign
… men det finns starka kritiska röster hosanvändarna…
Syftet med en reseplanerare är att hjälpa användaren att planera en braresa med flera alternativa färdvägar!
– Den comodala reseplaneraren uppvisar idag stora brister när det gällerruttplanering!
Förbättras inte denna funktion finns det en risk att användarna bara ger den nyaplaneraren en chans. Syftet att visa restid/kostnad/miljöpåverkan är i sig självtinte en tillräckligt stark drivkraft för att locka användare.
Den nya reseplaneraren konkurrerar med Googles hybrida kartor ochAppels/iPhones gränssnitt!
Den comodala reseplaneraren uppfattas av flera krävande användare som:
Otydlig (”Varför ska jag använda den här planeraren?,” ”Vilket syfte har den?” osv)
Användarovänlig (”Hur ska jag göra för att få mer information?,” ”Hur ser man om det ären länk eller ej?,” ”Hur får jag alternativfönstret större?”)
Ålderdomlig (Dålig kvalitet på kartan, saknar satillit- och utsiktsbilder, realtidsinformationoch mobillösning m m)
och de ifrågasätter om man verkligen bör använda skattemedel för att utveckladenna tjänst.
minussign
WSP Analys & Strategi
Kontakt
Bodil Sandén
070-204 88 53
Jennie Bäckman
070-284 93 63
Bodil - bild