ö&a_ppthuvud
ö&a_ppthuvud_intro
ö&a_ppthuvud
Undergräver Internetspritenalkoholmonopolet?
Alkoholpolitiskt forum
Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl. 10-11
EU-advokat Ida Otken Eriksson
huset 2_crop_20111116.psd
ö&a_ppthuvud
Förutsättningar
Systembolaget har detaljhandelsmonopol.
5 kap 1 och 2 §§ AL.
Detaljhandel definieras som försäljning tillkonsument.
1 kap 11 § andra stycket AL.
Ingen annan svensk aktör änSystembolaget får säljaalkoholdrycker till konsumenter!
ö&a_ppthuvud
Rosengren-domen (2007)
Systembolagets detaljhandelsmonopolomfattar inte import av alkoholdrycker.
Förbud mot privatimport
är inte ändamålsenligt för att uppnå syftet attallmänt begränsa alkoholkonsumtionen,
står inte i proportion till syftet att skyddaungdomar mot alkoholkonsumtionensskadeverkningar.
ö&a_ppthuvud
Lagändring 2008
Enskild person som har fyllt 20 år fårgenom yrkesmässig befordran eller annanoberoende mellanhand föra in alkohol-drycker om införseln sker från ett landinom EU/EES och dryckerna är avseddaför den enskildas eller dennes familjspersonliga bruk.
4 kap 4 § andra stycket 7 AL.
ö&a_ppthuvud
Definition av införsel
Ger rätten till införsel även en rätt till attköpa alkoholdrycker från en svensknäringsidkare genom dennes hemsida,vartefter näringsidkaren i sin tur importerardryckerna från ett EU/EES-land?
IOGT-NTO polisanmälan hösten 2011
Förundersökning inledd hösten 2012
ö&a_ppthuvud
Frågor
Vad menas med yrkesmässig befordran ellerannan oberoende mellanhand i lagändringen från2008?
I vilken utsträckning får man langa/köpa utinternetsprit? (tillhandahålla andra med attanskaffa)
Vad är försäljning/ekonomisk verksamhet?
Knappast samma sak som att tillåta svenskaföretag att bedriva kommersiell förmedlings-verksamhet i de facto konkurrens medSystembolaget!
ö&a_ppthuvud
Frågan om marknadsföring avInternet-sprit
Innebär Rosengren-domen också enovillkorlig rätt för alkoholaktörer att påInternet göra reklam för sina produktergentemot svenska konsumenter?
Är effektlands-principen hotad?
Detta antyds i SOU 2009:22 och prop.2009/2010:125 En ny alkohollag.
ö&a_ppthuvud
Svenska regler gäller fortfarandeför marknadsföring riktad motsvenska konsumenter!
Svenska aktörer måste respekteramarknadsföringslagens regler.
Gäller även marknadsföring som frånEU/EES tydligt riktas mot svenskakonsumen-ter.
EU-rätten stadgar ingen ovillkorlig ur-sprungslandsprincip vad gäller alkohol.
ö&a_ppthuvud
Vad händer?
Till synes väldigt lite … bortsett från IOGT-NTO:s polisanmälan.
Varför används inte MFL:s sanktions-system?
47 § MFL möjlighet för organisationer attväcka talan
Prisinformationslagen
Olovlig försäljning av alkohol: böter ellerfängelse i högst två år (11 kap 3 § AL)
ö&a_ppthuvud
Risker
Tillåtande av kommersiell förmedling avalkoholdrycker innebär att Systembolagetsdetaljhandelsmonopol bryts.
Därmed kan detaljshandelsmonopoletsförenlighet med EU-rätten ifrågasättas.
Ett monopol måste nämligen varasammanhängande och systematiskt
Jvf. diskussionen om gårdsförsäljning samtspelmonopolets existens i Sverige och andraEU-medlemsstater.
ö&a_ppthuvud
Möjligheter
Paralleller till marknadsföring av spel och EU-domstolens acceptans av främjandeförbudet iSjöberg & Gerdin-målet?
Artikel 56 FEUF hindrar inte en medlemsstatslagstiftning, enligt vilken det är förbjudet att görareklam för hasardspel anordnade i andramedlemsstater av privata arrangörer i vinstsyftesom riktar sig till personer som är bosatta imedlemsstaten.
Samma desinteresseringsprincip spel/alkohol!
ö&a_ppthuvud
Kontakt
Advokatfirman Öberg & Associés AB
 
EU-advokat Ida Otken Eriksson
Mob +46 70 97 12 556
ö&a_ppthuvud
ö&a_ppthuvud_endpage