Ledarskap 1Ledarskap 1
Vad betyder ordet ledarskap?Vad betyder ordet ledarskap?
FöljandeFöljande
citat är hämtat urcitat är hämtat ur
Tommy SöderbergsTommy Söderbergs
bok Topp och breddbok Topp och bredd
– att ledas genom att bli sedd.– att ledas genom att bli sedd.
”Man kan sammanfatta min syn ledarrollen som att hjälpa och stödja.Vi måste känna trygghet gruppen.Umgås, våga tala med varandra. Jagser gruppen som en resurs och villhelst att vi ska kommunicera, hittalösningarna tillsammans. Det sägersig självt att fler hjärnor tänker bättreän en.”Man kan sammanfatta min syn ledarrollen som att hjälpa och stödja.Vi måste känna trygghet gruppen.Umgås, våga tala med varandra. Jagser gruppen som en resurs och villhelst att vi ska kommunicera, hittalösningarna tillsammans. Det sägersig självt att fler hjärnor tänker bättreän en.
En trygg ledare behöver aldrigmarkera vem som bestämmer.Auktoritet får jag istället genomkunskap, erfarenhet ochengagemang. Och av att jag visargruppmedlemmarna respekt ochhela tiden tar mitt ansvar. Det ärmin skyldighet att slänga en glosatill alla som behöver. Att låta mittengagemang synas. Att se alla. Attge uttryck för mina känslor.En trygg ledare behöver aldrigmarkera vem som bestämmer.Auktoritet får jag istället genomkunskap, erfarenhet ochengagemang. Och av att jag visargruppmedlemmarna respekt ochhela tiden tar mitt ansvar. Det ärmin skyldighet att slänga en glosatill alla som behöver. Att låta mittengagemang synas. Att se alla. Attge uttryck för mina känslor.
Det är genom att bry sig som mankan ställa krav. Jag reser ochhälsar på våra svenska spelare hosderas klubbar. Jag besöker vårautlandsproffs deras hemmiljöeroch samtalet köket, hemma ilägenheten efter match är minst likaviktigt, om inte viktigare, än det jagsåg på planen under matchen.”Det är genom att bry sig som mankan ställa krav. Jag reser ochhälsar på våra svenska spelare hosderas klubbar. Jag besöker vårautlandsproffs deras hemmiljöeroch samtalet köket, hemma ilägenheten efter match är minst likaviktigt, om inte viktigare, än det jagsåg på planen under matchen.”
Spela lek och lärSpela lek och lär
Svenska FotbollförbundetSvenska Fotbollförbundet
är ett av riksidrottsförbundetsspecialförbund och har enuppbyggnad med 24specialdistriktsförbund (SDF).är ett av riksidrottsförbundetsspecialförbund och har enuppbyggnad med 24specialdistriktsförbund (SDF).
Det finns fler än 3200 föreningarmed ca en halv miljon spelare,Det finns fler än 3200 föreningarmed ca en halv miljon spelare,
varav ungefär hälftenvarav ungefär hälften
är barn – ochär barn – och
ungdomsspelare.ungdomsspelare.
Inom förbundetInom förbundet
finns fler än 14 500finns fler än 14 500
verksamma domare.verksamma domare.
Några av målen för svenskfotbollNågra av målen för svenskfotboll
¤ Nationalsporten fotboll ska förbli¤ Nationalsporten fotboll ska förbli
      Sveriges största och ledande      Sveriges största och ledande
      idrott.      idrott.
¤ Så många som möjligt ska spela¤ Så många som möjligt ska spela
   fotboll så länge som möjligt   fotboll så länge som möjligt
      oavsett ambitionsnivå.      oavsett ambitionsnivå.
¤ Alla barn och ungdomar ska¤ Alla barn och ungdomar ska
      erbjudas möjlighet att delta i      erbjudas möjlighet att delta i
      fotbollsrörelsen.      fotbollsrörelsen.
¤ Elit och bredd ska hållas samman.¤ Elit och bredd ska hållas samman.
Bland SvFF:s visionermärksBland SvFF:s visionermärks
”En förening varje by – fotboll föralla””En förening varje by – fotboll föralla”
”A – landslagen”A – landslagen
 ska vinna ska vinna
guldmedalj iguldmedalj i
internationellainternationella
mästerskap”BILD: BILDBYRÅNmästerskap”BILD: BILDBYRÅN
Dessa två visionen visar att SvFFvill skapa en bred fotbollsrörelse,tillgänglig för alla, samtidigt somambitionsnivån för elitfotbollen ärhög. Fotbollens spela, lek och lär(FSSL) ska bidra till att förverkligasvensk fotbolls mål och visioner.Dessa två visionen visar att SvFFvill skapa en bred fotbollsrörelse,tillgänglig för alla, samtidigt somambitionsnivån för elitfotbollen ärhög. Fotbollens spela, lek och lär(FSSL) ska bidra till att förverkligasvensk fotbolls mål och visioner.
62249 Cup Syd066
Ledarens uppgifterLedarens uppgifter
Filosofen Sören KierkegaardFilosofen Sören Kierkegaard
har beskrivithar beskrivit
ledarensledarens
uppgifter uppgifter 
följande sätt.följande sätt.
 ”Om jag vill lyckas med att föra enmänniska mot ett bestämt mål,måste jag först finna henne där honär och börja just där. Den som integör det lurar sig själv när hon troratt hon kan hjälpa andra. ”Om jag vill lyckas med att föra enmänniska mot ett bestämt mål,måste jag först finna henne där honär och börja just där. Den som integör det lurar sig själv när hon troratt hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jagvisserligen först förstå mer än vadhon gör, men först och främst förståvad hon förstår.För att hjälpa någon måste jagvisserligen först förstå mer än vadhon gör, men först och främst förståvad hon förstår.
kirkegaard
Om jag inte kan det hjälper detinte att jag kan och vet mer.Om jag inte kan det hjälper detinte att jag kan och vet mer.
Vill jag ändå visa hur mycket jagkan, så beror det på att jag ärfåfäng och högmodig ochegentligen vill bli beundrad av denandre istället för att hjälpa henne.Vill jag ändå visa hur mycket jagkan, så beror det på att jag ärfåfäng och högmodig ochegentligen vill bli beundrad av denandre istället för att hjälpa henne.
All äkta hjälpsamhet börjar medödmjukhet inför den jag vill hjälpaoch därmed måste jag förstå attdetta med att hjälpa inte är att viljahärska utan att tjäna. Kan jag intedetta, så kan jag heller inte hjälpanågon.”All äkta hjälpsamhet börjar medödmjukhet inför den jag vill hjälpaoch därmed måste jag förstå attdetta med att hjälpa inte är att viljahärska utan att tjäna. Kan jag intedetta, så kan jag heller inte hjälpanågon.”
Fundera Fundera 
Diskutera följande frågeställningarmed någon din förening.Diskutera följande frågeställningarmed någon din förening.
¤ Vad är idag bra inom barn – och¤ Vad är idag bra inom barn – och
       ungdomsfotbollen och vad kan vi       ungdomsfotbollen och vad kan vi
       förbättra?       förbättra?
¤ Erbjuder idag föreningarna plats¤ Erbjuder idag föreningarna plats
       till alla som vill spela fotboll?       till alla som vill spela fotboll?
    ¤ Hur gör vi för att alla spelare ska    ¤ Hur gör vi för att alla spelare ska
       få möjlighet att utvecklas den       få möjlighet att utvecklas den
       takt som passar varje individ?       takt som passar varje individ?
¤ Hur engagerar vi föräldrarna och¤ Hur engagerar vi föräldrarna och
      vilka uppgifter kan de arbeta med?      vilka uppgifter kan de arbeta med?
¤ Varför ska barn och ungdomar ¤ Varför ska barn och ungdomar 
      pröva att spela på olika platser i      pröva att spela på olika platser i
      laget?      laget?
BILD: BILBYRÅNBILD: BILBYRÅN
Skanetraf_cup010
Uppgift 1Uppgift 1
På sid 11 – 17 Spela, lek och lärfinns ett antal riktlinjer för svenskbarn – och ungdomsfotboll. Undervarje riktlinje finns ett antalledstjärnor.På sid 11 – 17 Spela, lek och lärfinns ett antal riktlinjer för svenskbarn – och ungdomsfotboll. Undervarje riktlinje finns ett antalledstjärnor.
Plocka ut två ledstjärnor ochbeskriv kort hur de kan förverkligasoch analysera vilka konsekvensersom åtgärdsförslagen kan få för dinförening eller ditt lag. Diskuteragärna med någon ungdomsledare idin förening.Plocka ut två ledstjärnor ochbeskriv kort hur de kan förverkligasoch analysera vilka konsekvensersom åtgärdsförslagen kan få för dinförening eller ditt lag. Diskuteragärna med någon ungdomsledare idin förening.
Uppgift 2Uppgift 2
Besvara följande frågor.Besvara följande frågor.
¤ Varför är du ledare?¤ Varför är du ledare?
¤ Vad vill du uppnå med ditt¤ Vad vill du uppnå med ditt
   ledarskap?   ledarskap?
Var så konkret som möjligt när dusvarar på den andra frågan. Vadska hända med målvakterna. Hurska de utvecklas?Var så konkret som möjligt när dusvarar på den andra frågan. Vadska hända med målvakterna. Hurska de utvecklas?
Uppgift 3Uppgift 3
Läs sid och Deltagarmaterialet.Läs sid och Deltagarmaterialet.
Ge exempel på bra ledare som duhaft under din karriär och listaderas goda egenskaper.Ge exempel på bra ledare som duhaft under din karriär och listaderas goda egenskaper.
Vill du veta mer ?Vill du veta mer ?
Läs Fotbollens spela, lek och lär.Läs Fotbollens spela, lek och lär.
FSLL ska hjälpa landetsfotbollsföreningar attFSLL ska hjälpa landetsfotbollsföreningar att
skapa en levande ochhandlingskraftig policyskapa en levande ochhandlingskraftig policy
för barn – ochför barn – och
ungdomsfotboll.ungdomsfotboll.
Ambitionen är att alla ska ha engemensam plattform att utgå ifrånnär verksamheten formas.Ambitionen är att alla ska ha engemensam plattform att utgå ifrånnär verksamheten formas.
Läs fotbollens ledare.Läs fotbollens ledare.
Det är viktigt att ledareDet är viktigt att ledare
som varit med längesom varit med länge
lyfter fram allt som ärlyfter fram allt som är
positivt med att varapositivt med att vara
ledare och framför alltledare och framför allt
skapar en positiv miljö klubbensom ger underlag för glädje,gemenskap och personligutveckling.skapar en positiv miljö klubbensom ger underlag för glädje,gemenskap och personligutveckling.
Att ha gemensamma mål ochtydliga ramar för hur ledarskapet iklubben ska fungera är viktigt förtrivseln.Att ha gemensamma mål ochtydliga ramar för hur ledarskapet iklubben ska fungera är viktigt förtrivseln.
Barns och ungdomarspsykologiskautvecklingBarns och ungdomarspsykologiskautveckling
Det sägs att det enda konstanta ien människas liv är förändring. Dergäller speciellt början av livet närvi växer, mognar och utvecklas isnabb takt.Det sägs att det enda konstanta ien människas liv är förändring. Dergäller speciellt början av livet närvi växer, mognar och utvecklas isnabb takt.
Ett barns utveckling är ensammanhängande helhet ochovärderligt för en tränare att hakunskap om och förståelse för.Denna kunskap ligger till grund föratt kunna möta barnen på den nivådär de befinner sig och ge godaförutsättningar för utvecklingEtt barns utveckling är ensammanhängande helhet ochovärderligt för en tränare att hakunskap om och förståelse för.Denna kunskap ligger till grund föratt kunna möta barnen på den nivådär de befinner sig och ge godaförutsättningar för utveckling
inom alla områden.inom alla områden.
Den psykologiskaDen psykologiska
utvecklingenutvecklingen
som kan delassom kan delas
in kognitiv,in kognitiv,
emotionell,emotionell,
social ochsocial och
moralisk utvecklingmoralisk utveckling
behandlar barns BILD: BILBYRÅNbehandlar barns BILD: BILBYRÅN
och ungdomars sätt att uppfatta,uppleva, handla och reagera olikasammanhang.och ungdomars sätt att uppfatta,uppleva, handla och reagera olikasammanhang.
MFF_knatte_02
Dubbelklicka på den svartaknappen på högtalaren ochlyssna på beskrivningarnaDubbelklicka på den svartaknappen på högtalaren ochlyssna på beskrivningarna
¤Kognitiv utveckling¤Kognitiv utveckling
¤ Emotionell utveckling¤ Emotionell utveckling
¤Social utveckling¤Social utveckling
¤Moralisk utveckling¤Moralisk utveckling
Fundera Fundera 
Välj tre av följande frågeställningaroch diskutera dem med någon i dinförening
BILD: BILDBYRÅN
62218 IFK_barn053
1. Hur kan vi inom fotbollen1. Hur kan vi inom fotbollen
       göra så att barn utvecklar en       göra så att barn utvecklar en
       god identitet och självkänsla?       god identitet och självkänsla?
2. Varför är det viktigt att lära2. Varför är det viktigt att lära
        barn rätt och fel inom        barn rätt och fel inom
        fotbollen?        fotbollen?
3. Varför ska vi inom fotbollen3. Varför ska vi inom fotbollen
       bry oss om barns och       bry oss om barns och
       ungdomars kognitiv       ungdomars kognitiv
       utveckling?       utveckling?
4. Vad kan vi inom fotbollen göra för4. Vad kan vi inom fotbollen göra för
    att tillgodose barns och ungdomars    att tillgodose barns och ungdomars
    viktiga behov av att vara    viktiga behov av att vara
    tillsammans med andra?    tillsammans med andra?
5. När kan vi börja använda5. När kan vi börja använda
    taktiktavla och vilken ålder är barn    taktiktavla och vilken ålder är barn
    redo att förstå detta?    redo att förstå detta?
6. Hur gör man när en fjortonåring, till6. Hur gör man när en fjortonåring, till
    synes utan anledning, får ett stort    synes utan anledning, får ett stort
    känsloutbrott, skriker både mot    känsloutbrott, skriker både mot
    tränaren och övriga spelare?    tränaren och övriga spelare?
    Dessutom slår han en lagkompis    Dessutom slår han en lagkompis
    hårt magen.    hårt magen.
Uppgift
Läs avsnittet ”Barns ochungdomars psykologiska utveckling”Deltagarmaterialet och besvarainstuderingsuppgifterna nedan.Läs avsnittet ”Barns ochungdomars psykologiska utveckling”Deltagarmaterialet och besvarainstuderingsuppgifterna nedan.
Vill du veta mer ?Vill du veta mer ?
Läs boken Idrottsledare för barnoch ungdom av Ekblom, Engström,Hincic, Johansson, Olsson,Redelius och RybergLäs boken Idrottsledare för barnoch ungdom av Ekblom, Engström,Hincic, Johansson, Olsson,Redelius och Ryberg
Materialet tar uppMaterialet tar upp
områden som barnsområden som barns
och ungdomars utvecklingoch ungdomars utveckling
såväl fysiska, motoriska, psykiskaoch sociala samt ledarskapet ochetikens betydelse. Det inledandekapitlet ”Barnet och ungdomen icentrum” tar upp viktiga frågor kringvad som påverkar utformningen avbarn – och ungdomsidrott.såväl fysiska, motoriska, psykiskaoch sociala samt ledarskapet ochetikens betydelse. Det inledandekapitlet ”Barnet och ungdomen icentrum” tar upp viktiga frågor kringvad som påverkar utformningen avbarn – och ungdomsidrott.
Läs boken En för alla
– alla för en av
Eva Arvidsson
och Sevil Bremer
Det här materialet
behandlar gruppsammanhållning,gruppens dynamik och vikänslainom barn- och ungdomsidrotten.Det är en praktisk bok sominnehåller kunskaper och faktakopplat till konkreta situationer,scenarier, tips, övningar ochreflektionsfrågor om hur du kanutveckla och skapa ett stöttandeklimat samt hur du kan användagruppen som kraft.
Att ge instruktionAtt ge instruktion
En av målvaktstränarenshuvuduppgifter är att kunnainstruera och instruktions-metodiken har därför ett stortutrymme början av utbildningen.En av målvaktstränarenshuvuduppgifter är att kunnainstruera och instruktions-metodiken har därför ett stortutrymme början av utbildningen.
Med olika råd och handledningarlärs nya färdigheter in ochutvecklas sedan den takt sompassar bäst för den enskildemålvakten. Ett optimaltinlärningsklimat kännetecknas avglädje, trygghet och effektivinlärning.Med olika råd och handledningarlärs nya färdigheter in ochutvecklas sedan den takt sompassar bäst för den enskildemålvakten. Ett optimaltinlärningsklimat kännetecknas avglädje, trygghet och effektivinlärning.
För att kunna ingripa olikamatchsituationer krävs bådeteknisk skicklighet, spelförståelseoch speluppfattning. Här kommer viatt koncentrera oss på denarbetsmodell och instruktionsmetodsom fotbollen har valt att användanär ett nytt tekniskt moment skapresenteras.För att kunna ingripa olikamatchsituationer krävs bådeteknisk skicklighet, spelförståelseoch speluppfattning. Här kommer viatt koncentrera oss på denarbetsmodell och instruktionsmetodsom fotbollen har valt att användanär ett nytt tekniskt moment skapresenteras.
BILD: BILDBYRÅNBILD: BILDBYRÅN
BB25_16_EM-Lager
Vilka kvaliteter behövermorgondagens målvakter kunnabehärska? Om man utgår frånhelheten matchen ökarförståelsen för varför enskildadetaljer behöver tränas.Vilka kvaliteter behövermorgondagens målvakter kunnabehärska? Om man utgår frånhelheten matchen ökarförståelsen för varför enskildadetaljer behöver tränas.
För att spelarna ska bli motiveradeatt lära sig ex olikaupphoppstekniker behöver deförstå att det är nödvändigt att bollen så högt som möjligt vidinlägg. Ge målvakterna ettsammanhang där de kan se hurkunskapen om att kunna hoppahögt gör dem till bättre spelare.För att spelarna ska bli motiveradeatt lära sig ex olikaupphoppstekniker behöver deförstå att det är nödvändigt att bollen så högt som möjligt vidinlägg. Ge målvakterna ettsammanhang där de kan se hurkunskapen om att kunna hoppahögt gör dem till bättre spelare.
Inlärningshastigheten varierarmycket mellan olika individer. Manmåste också räkna medinlärningsplatåer periodermed små eller inga framsteg.Inlärningshastigheten varierarmycket mellan olika individer. Manmåste också räkna medinlärningsplatåer periodermed små eller inga framsteg.
Stagnationen kommer småningom att passera och därförska man visa tålamod som tränare.Eftersom det krävs mångaupprepningar av en rörelse för attden ska automatiseras, tar det tidatt lära in nya moment.Stagnationen kommer småningom att passera och därförska man visa tålamod som tränare.Eftersom det krävs mångaupprepningar av en rörelse för attden ska automatiseras, tar det tidatt lära in nya moment.
Här följer en sammanfattning avarbetsmodellen som används närett nytt tekniskt moment skapresenterasHär följer en sammanfattning avarbetsmodellen som används närett nytt tekniskt moment skapresenteras
1. Vad – ska vi träna (målet med1. Vad – ska vi träna (målet med
        träningen)        träningen)
2. Varför – ska vi träna det (syftet2. Varför – ska vi träna det (syftet
        med träningen)        med träningen)
3. Hur – utförs momentet3. Hur – utförs momentet
        (instruktion)        (instruktion)
4. Praktisera – ge förutsättningar4. Praktisera – ge förutsättningar
        för hur övningen ska gå till        för hur övningen ska gå till
5. Sammanfatta – gå igenom5. Sammanfatta – gå igenom
        intrycken från träningen        intrycken från träningen
UppgiftUppgift
Läs Fotbollens målvaktsspel sid 157 – 161 Instruktionsmetodik.Läs Fotbollens målvaktsspel sid 157 – 161 Instruktionsmetodik.
Planera ett tekniskt moment enligtarbetsmodellenPlanera ett tekniskt moment enligtarbetsmodellen
¤Vad¤Vad
¤Varför¤Varför
¤Hur¤Hur
¤Praktisera¤Praktisera
¤Sammanfatta¤Sammanfatta
Planeringen ska göras skriftligt medde termer och tecken som finns sid 183 Fotbollens målvaktsspelPlaneringen ska göras skriftligt medde termer och tecken som finns sid 183 Fotbollens målvaktsspel
VadVad
Här ska du redogöra för vad du villuppnå med träningen av momentetHär ska du redogöra för vad du villuppnå med träningen av momentet
VarförVarför
Här ska du berätta varför det ärviktigt att träna momentetHär ska du berätta varför det ärviktigt att träna momentet
HurHur
Instruktionsmetoden visa – förklara– visa – öva ska användasInstruktionsmetoden visa – förklara– visa – öva ska användas
Planeringen ska innefatta:Planeringen ska innefatta:
När jag visar utkastet gör jag När jag visar utkastet gör jag 
      här…..      här…..
När jag förklarar hur målvaktenNär jag förklarar hur målvakten
      ska kasta sig säger jag detta…..      ska kasta sig säger jag detta…..
Välj ett av följande tekniskamomentVälj ett av följande tekniskamoment
¤ Greppteknik¤ Greppteknik
¤ Fallteknik¤ Fallteknik
¤ Boxteknik¤ Boxteknik
¤ Utkast¤ Utkast
BILD: BILDBYRÅNBILD: BILDBYRÅN
OBS! Du utgår från dina egnakunskaper om hur ett teknisktmoment ska utföras. Fokus här äratt du ska lära dig använda visa förklara – visa – öva. Hur detekniska momenten ska utföraskommer att tas upp senare underutbildningen.OBS! Du utgår från dina egnakunskaper om hur ett teknisktmoment ska utföras. Fokus här äratt du ska lära dig använda visa förklara – visa – öva. Hur detekniska momenten ska utföraskommer att tas upp senare underutbildningen.
BBVM11_03_Sverige
PraktiseraPraktisera
Här väljer du en egen övning därmomentet tränas. Du skriver nerorganisation och anvisningar ochritar en skiss.Här väljer du en egen övning därmomentet tränas. Du skriver nerorganisation och anvisningar ochritar en skiss.
mvovning_1