C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
www.fsu.edu/adult-ed/jenny/philosophy.html
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
VUXENPEDAGOGIK
Folkbildning – vuxenutbildning- livslångt lärande
och de filosofiska utgångspunkterna
utgångspunkt – medel – mål ??
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Liberal
Progressiv
Behavio-
ristisk
Humanis-
tisk
Radikal
Syfte
Mål
Mångsidig ut-veckling avintellektet
Praktisk kuns-kap, problem-lösningsfärdig-het – reforme-ra samhället,bidra till socialförändring
Beteendeförändring, männis-kans, mänsk-lighetens över-levnad
Personlig ut-veckling, själv-förverkligande,öppenhet, fort-löpande inlär-ning,utveckling
Grundläggande social, po-litisk, ekono-misk föränd-ring genomutbildning
Denlärande
Intellektuell,kultiverad
kunskaps-
sökare
Den lärandesbehov, intres-sen och erfa-renheter platt-formen
Aktiv, ageran-de, prövar pånytt, fårfeedback frånomgivningen
Motiverad,självstyrd,ansvarsfullgällande läran-deprocessen
Jämlik medläraren, per-sonlig auto-nomi
Läraren
Expert, auk-toritativ kuns-kapsförmed-lare styr
Organisatör,guide för läran-deprocesserna
stimulerar, utvär-derar
Ledare, kont-
rollant
utformarlärandemiljöer
Underlättare,hjälpare,kompanjon
skapar möjlig-heter
Provokatör,antyder ommöjligheter,
riktning
www.fsu.edu/adult-ed/jenny/philosophy.html
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Liberal
Progressiv
Behavio-
ristisk
Humanis-
tisk
Radikal
Viktiga
begrepp
rationellt tän-kande, intel,lekt, allmän-bildning
problemslös-ning, pragma-tism, demok-rati, livslångtlärande, socialtansvar
stimulus-res-pons, kompe-tens, färdig-heter, försök-misstag,feedback
erfarenhetsba-
serad inlär-ning, frihet,självstyrning,samarbete
medvetande-görande, au-tonomi, kri-tisk tänkan-de, socialhandling
Metoder
dialektisk, fö-reläsning, stu-diegrupper,kritisk reflek-tion
problemlösning
aktivitet, expe-
riment, projekt
programme-rad undervis-ning, under-visningsmas-kiner
erfarenhets-mässig, arbeteoch diskus-sion i grupper,
självstyrning
dialog, prob-
lemställning,
interaktion,
diskussion
auktoritet
tids-perpektiv
represen-tanter
Västvärlden
klassisk gre-kisk kultur
Sokrates, Pla-ton, Aristoteles
Sammanhanget
1800-talet, prag-matisk, empirism
Pestalozzi, De-wey, Lindeman
Omgivningen
1920-talet
Watson, Skin-ner, Thorndike,
Den lärande
1950/60-talet
Rousseau, Ro-gers, Maslow,Knowles
Politisk/ekono-misk ojämlikhet
1800-talet/ anar-kism 1960 Freire
Freire, Illich
www.fsu.edu/adult-ed/jenny/philosophy.html
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Andragogik och självstyrd inlärning (Knowles)
 
€ Förmågan till självstyrning utvecklas kontinuerligt under livets gång
€ Enorm påverkan på vuxenpedagogisk praxis
€ Individen i centrum, godhet och potential hos varje människa,
   kapacitet att förverkliga sig själv samt autonomi och självstyrning
   som kännetecken för vuxenhet
€ Individualism och på ”företagsamhet” grundad demokrati
 
Fenomenologi (Stanage)
 
€ Den vuxne studerande som person
€ Fokusera känslor, erfarenheter och medvetenhet, och speciellt de
   enskilda personernas fria och avsiktliga handlingsmotiv
€ Ta fasta på hur erfarenheter omvandlas till medvetenhet
€ Förstå essensen i ett så betydelsefullt socialt fenomen som
   vuxenutbildning
Elias & Merriam 1995
Philosophical foundations of adult education
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Elias & Merriam 1995
Philosophical foundations of adult education
Världsbildskonstruktion (Mckenzie)
 
€ Ta fasta på de fortlöpande utvecklingen och mognaden gällande förståelse
€ Hur man konstruerar och förstår världen, verkligheten, de andra och sig själv
€ Vuxenutbildningens främsta mål är att bidra till världsbildskonstruktionen och
   sökandet efter personlig mening
€ Tänkandet och kunnandet en systematiskt, balanserad och produktiv process
€ Koppla erfarenheter, idéer, ställningstagande och trossystem till en
   meningsfull helhet
 
Perspektivförändring (Mezirow)
 
€ Rötter i kognitiv psykologi, psykoterapi och kritisk social teori
€  Vuxenheten en lång process av personlig meningsskapande då de under
    tidigare skeden av livet erhållna antaganden och värderingarna omprövas
   (meningsperspektivet förändras)
€ Inlärning i vuxen ålder en fortlöpande tolknings- och omprövningsprocess
€ Undervisningen och aktiviteterna skall stöda den vuxne i de meningsskapande
   aktiviteteten
 
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Kritisk teori
 
 Utgångspunkt i Habermas (kommunikativ handling, praxisen som en dialektisk process)
 Kunskap som ideologi, kulturell reproduktion, den sociala kontrollens makt
 Betrakta frågan om autonomi, individualitet och jämlikhet utgående från ett ideolo-
   giskt perspektiv i stället för att ta fasta på tillgång till och utbud av utbildning
€ Utgå från de filosofiska och politiska principerna bakom vuxenutbildning i stället
   för att ta fasta på metoder, planering och administration
 Kritisk analys av de politiska, ekonomiska och sociala aspekterna av vuxenut-
   bildning och dess organisation
 
Feministisk teori
 
 Rötterna i radikal filosofi, kritisk teori och humanistisk psykologi
 Förklara de ojämlika maktförhållanden som baserar sig på kön, ras eller klass
 Leder till förtryck av kvinnorna vilket som kommer till uttryck i vuxenutbildnings-
  systemet, som är ett patriarkalt system trots att majoriteten kvinnor
 Feministisk pedagogik emancipatorisk och bemyndigande (empowering)
 Utgå från kvinnans mera empatiska och känslomässiga förhållningssätt till
   verkligheten
Elias & Merriam 1995
Philosophical foundations of adult education
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Den aktuella situationen
 
Den progressiva inriktningen, baserad på rationalism och pragmatism,
har varit den mest genomträngande men inte medfört någonting nytt
under de två senaste seklerna
 
Mycket av den praktiska vuxenutbildningen baserar sig på behavioris-
tiska principer och procedurer
 
Retoriken inom vuxenutbildning präglas av den humanistiska inrikt-
ningen och betonat betydelsen av individens tillväxt och utveckling
 
Den radikala kritiken har inte haft nämnvärd betydelse för utformandet
av den praktiska vuxenutbildningen men erbjuder ett alternativt pers-
pektiv på såväl praktik som teori
Elias & Merriam 1995
Philosophical foundations of adult education
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1995
Adult education and society today
I slutet av 1970-talet tre övergripande paradigm/filosofiska inriktningarinom vuxenpedagogiken och –utbildningen
 
€ Lifelong education based on scientific humanism
 Radical adult education based on political empowerment
 Andragogy based on the idea of human development
 
Fokusering på utvecklings- och kognitiv psykologi
Den lärande individen som primär intresse- och forskningsobjekt
 
De tre paradigmen kan betraktas som respons till eller försök att klara av de utmanin-
gar som snabb industriell utveckling och uppkomsten av välfärssamhällen medförde:
 
”With the help of enlightened, responsible and skilled subject-persons adulteducation theorists argued again in the 1960´s and early 1970´s that humansociety would be able to master the additional challenges posed by industrialdevelopment.”
Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1995
Adult education and society today
1990-talet uppmärksamhet vid nya utmaningar
 
Den industriella utvecklingens biofysiska effekter och
begränsningar
Den sociokulturella förändringen (fragmenteringen)
- kopplingen mellan individuell och kollektiv utveckling håller
  på att försvinna
- social fragmentering (förlorade kollektiva projekt, defensiv fundamentalism)
  den upplysta, subjektpersonen tar hand om bara sig själv
 
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1995
Adult education and society today
Vad hände med de tre paradigmen ?
Livslångt lärande blir en autistisk diskurs som förlorar kontakten
med verkligheten - att främja utveckling och öka konkurrenskraften
blir ohållbart då de biofysiska gränserna  kommer emot
Andragogik och främjandet av individuell utveckling bidrar till ökad
individualism, egoism, narcissism i en redan individualiserad värld
- kritiskt tänkande har blivit en av överlevnadskvalifikationerna
Den radikala inriktningen har förlorat sin verksamhetsarena
- det tidigare politiska systemet som man kritiserade har förlorat sin bety-
  delse
- de viktiga (politiska) besluten görs ovanför (på en global nivå) eller under
  (på en lokal nivå) det traditionella nationalstatliga planet
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1990
Does adult education need a philosophy?
Behovet att skilja åt
 
Vuxenlärande: Alltid samtidigt individuellt och socialt,
den betydelse lärande har för den vuxne och dess
funktion i samhället (hermeneutisk analys)
Vuxenutbildning: En normativ referensram, vägledande
princip, samhälleligt definierad (strukturell analys)
 
De två perspektiven borde överensstämma
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1995
Does adult education need a philosophy?
Den konventionella utbildningens filosofi
Upplysning, det moderna projektet (rationalitet, utveckling, tillväxt)
Givna standarder, fria/självständiga/ansvarstagande/medvetna individer
Vetenskap,  tekniska framsteg, behärska/kontrollera natur, historia
 
Vuxenutbildningens (folkbildningens) framväxt
Spontant lärande anknytning till vardagsverkligheten och vardagliga
problem (praxisförankring)
Respons till de brister och olägenheter som åstadkommer p.g.a.
modernisering och industrialisering
”Repareringsaktivitet” Community Education, Education Permanente, Folkhögskolor
 
 
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1995
Does adult education need a philosophy?
Industrialisering
-> lett till individualisering, fragmentering, apati, utslagning m.m.
 
Reaktioner inom ramen för vuxenlärande:
1. Personlig utveckling (på fritiden) som reaktion på meningslösheten
    på arbetsplatsen
2. Kvalitetscirklar som reaktion på specialisering och fragmentering
    i anknytning till produktionsprocesserna, de traditionella problem-
    lösningsprocesserna
 
”Illustrate best the direction adult learning is taking, away from passive
function of adapting and coping with change, to new function and
meaning of dealing more actively and more creatively with the more and
more numerous and more and more fundamental counterproductivities
of industrialization.”
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Finger, M. 1995
Adult education and society today
Learning our way out
 
Klara av att hantera osäkerhet, kriser, otydliga problem
 
- Kollektiva lärprocesser i anknytning till vilka man relaterar kunskaper
  och färdigheter till globala, biofysiska och sociokulturella utmaningarna
- Att undervisa och predika färdiga lösningar till individer måste ersättas
  kollektiva, horisontella, vertikala och tvärdisciplinära lärprocesser
- Lärandet skall ske på lokal plan – i de vardagliga och naturliga
  sammanhangen
 
Social learning – modeller: community development, learning organisation
 
Beakta
kopplingar mellan individ och kollektiv (individuell och social inlärning)
kopplingar mellan inlärning och förändring
hela människan i sitt naturliga och vardagliga sammanhang
 
Ge underlag för att man skall kunna orientera i dagens komplexa samhälle
 
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Vuxenutbildningens
historia  och filosofi
Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001
C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\Pub60Cor\WB01734_.gif
Vår tid
- början av det tredje årtusendet
Vad är det frågan om?
 
-> Kompetensutveckling som motiveras med förändring och utveckling !!??
individualisering och privatisering av inlärning och utveckling av
personlighet, identitet, moral ...
marknadens retorik – ständig brist på kvalifikationer (de/apolitiskt perspektiv)
man skall utbildas/undervisas i att leva sitt liv
osäker säkerhet, oviss visshet, otrygg trygghet (Baumann, Z. På spaning efter politiken)  
livspolitik, identitetspolitik, representationspolitik, .......
individualisering, fragmentering, specialisering, valmöjligheter, frihet(er?)
överflöd av alternativ, valmöjligheter, information, kanaler, identiteter, resmål...
upplevelse-ekonomi, vars drivkraft är berättelser (ML-Pollari/Bisnes.fi 6-7/2001)
berättelser, metaforer, bilder, vokabulärer
från logik till etik (G. H. von Wright Helsingin Sanomat kuukausiliite, september 2001)