Välkomna till introduktion av StegVis
PrevU är en kommunal verksamhet som har till uppdrag att stödja och stimuleradet förebyggande och hälsofrämjande arbetet i staden
Utbildningar
Vi arrangerar utbildningar i kunskapsbaserade metoder som hjälper läraren attskapa trygghet i gruppen, stärker barns sociala kompetens, stärker relationer mellanföräldrar och barn samt motverkar mobbning. Vi arrangerar också temadagar förpersonalen på direkt uppdrag.
Konsultation
Vi hjälper till med att kartlägga utmaningar och behov. Därefter ger vi förslag pååtgärder som man kan vidta. Åtgärderna baseras på aktuell forskning
Preventions och Utvecklingsenheten (PrevU)
GRÖNT FÄLT
grönblomma2
socialresursf_col
Preventions- och Utvecklingsenheten– främjar god hälsa och integration i Göteborg
www.goteborg.se/cebuh
- ett program för socialt ochemotionellt lärande
StegVis
hjerte-hr
hjartan
Därför framhåller vi StegVis!
Proaktiv modell.
Förebygga negativutveckling, psykiskohälsa, drogmissbruk ochkriminalitet.
Lär ut viktiga färdigheterinför skola, kamrater,arbete, familj etc.
Utvecklar språk kringkänslor och relationer.
Motverka utanförskap
Fredsarbete
Minska problembeteende iförskolan  och förebyggaproblembeteende i skolan
Skapa förutsättningar fördet akademiska lärandet
Få en systematik förarbetet
Lära sig hur man får ochhur man behåller kamrater
StegVis finns för fyra (fem)åldersgrupper
StegVis 1 för 4 – 6 åringar i
förskola och förskoleklass
StegVis 2 för 7 – 8 åringar i
första och andra klass
StegVis 3 för 9 – 10 åringar i
tredje och fjärde klass
StegVis 4 KOLLA! för 12-15 åringar
stegbox
Argjakob
Bildplanscherna(Fredrik)
Baksida jakob
Baksidansinstruktioner
jakob
Bildplanscherna(Jakob)
jakob2
Baksidansinstruktioner
problemlösning
ilskekontroll
Affischer
HanddockornaValpen ochSnigeln
Speechless
CD
Musik-CD
Hur man genomfören lektion/samling
Teori om empati,problemlösning ochsjälvkontroll
De basala känslorna
Dockmanus
Sångtexter
Föräldrabrev
Litteratur
häftet röd
Vägledningshäfte
Barnen övar upp…
Empati * Problemlösning * Självkontroll
MPj03999550000[1]
Empati
Definiera känslor: Glädje, ledsnad, ilska,förvåning, rädsla, avsmak
Tecken och kroppsspråk till de olika känslorna
Jag-budskap – Använda jagbudskap för attförmedla en känsla
Att lyssna – Visa att man lyssnar. Tecken på attman lyssnar/inte lyssnar
Empati
Likheter – skillnader vad gäller andras känslor – vikan ha olika känslor för samma sak
Känslor kan förändras – man kan ha olika känslorom samma sak vid olika tidpunkter
Rättvisa – börja förstå andras rättigheter
Att visa omsorg – att verbalt uttrycka eller visaomsorg om andra
Empati
Förutsäga känslor – orsak och verkan – Hur andrakommer att känna som resultat av mina eller andrashandlingar
Inte nu – men senare – Förstå att önskningar kanförändras
Avsiktligt – oavsiktligt – Förstå skillnaden mellanavsiktliga handlingar och oavsiktliga handlingar
Problemlösning
Vad är ett problem – kunna stanna upp och identifiera ettproblem
Förstå ett problem – att förstå ett problem genom attanvända ögon och öron
Brainstorming – komma med flera förslag till ett givetproblem och se konsekvenserna av olika lösningar
Tillämpa lösningar – välja, planera och genomföra enlösning (få vara med i leken)
Utvärdera lösningar – bedöma om en lösning kan fungera
Problemlösning
Uppmärksamhet – att kunna ignorera störningar och fortsättasin aktivitet
Att avbryta – hur ett samtal kan avbrytas på ett artigt sätt
Dela – ett sätt att komma överens är att dela på något – Lekasamtidigt
Turas om – turas om är ett annat sätt att komma överens –Man måste vänta på sin tur
Byta – att byta saker med varandra handlar om att ge och taemot, och är ett sätt att komma överens
Impulskontroll och problemlösning
STOPP – Vad är problemet?
Förstå problemet utifrån ansiktsuttryck, kroppsspråk och situation
VÄNTA – Vilka lösningar kan finnas?
Brainstorming för att hitta lösningar
                   Fråga för varje lösning: Vad är bra för mig?
                                         Vad är bra för andra?
                                         Vad kan hända?
 – Välj en lösning, gör en plan
Pröva lösningen
Fungerar den? Om inte pröva en annan lösning!
Självkontroll
Tecken på ilska – Hur märks det i vår kropp att vibörjar bli arga? Vad brukar göra oss arga?
Avslappning – Djupa andetag, räkna till tio, tänkapositiva tankar
När andra tar något – JAG budskap
Självkontroll
Ej slå tillbaka- Konsekvenser av att slå tillbaka.Hitta alternativ till att slå tillbaka.
När man blir retad – Kunna hantera att bli retad.Ignorera och säga ifrån
Att ta ett nej - Accepterande
Självkontroll
STANNA UPP – när du märker ilskan
SLAPPNA AV
Ta tre djupa andetag
Räkna till tio
Tänk på något positivt
Säg till dig själv: Ta det lugnt. Jag kan klara det här.
TÄNK HÖGT
…och lös problemet stegvis
TÄNK EFTER
Vad var det som gjorde mig så arg?
Vad gjorde jag?
Vag fungerade? Vad fungerade inte?
Vad kunde jag gjort annorlunda?
Förhållningssätt
Läraren som modell
Dialog
Öppna frågor
Neutralitet
Parafrasering
Fokusering
Uppföljning
Introducera - berättelse
Träna - rollspel
Generalisera -vardagssituationer
Användandet avnyckelord
Regelbundenhet
Långsiktighet
Kreativitet – lekfullhet
Viktiga saker
Barnens ord. pedagoger
Sker i stegvis ordning
Introducera – träna - tillämpa
Regelbundenhet
Långsiktighet
Nyckelbegreppen
Läraren som modell
Kreativitet och lekfullhet
Dialogform
Föräldrar och kollegor med sig
Ledningens stöd
Uppföljning i vardagen
Modell för att dela med sig av vilka färdighetersom tränas just nu
Bilder på väggen, veckobrev etc…
Modell för beröm, uppmärksamhet och belöningar
Bilder på väggen, pärlor i fickan, listor etc…
Modell för föräldrainformation
Bilder på väggen, samtal, veckobrev etc…
Personalgruppen
Leder
StegVis samlingar
i barngrupp
Deltar i Studiecirkel
om StegVis
Vägledningshäfte
Låter StegVis
genomsyrar
hela dagen
Deltar i Kollega-
Handledning omStegVis
Informerar och
kommunicerar med
föräldrarna
Studiedag
Stegvis kurs
Arbetsuppgifter med StegVis
	StegVis
Mentor		Genomför
fortbildning
med
personalen		Leder
Studiecirkel		Leder
Kollega-
handledning		Deltar i
Styrgruppen		Dokumentation
&
Kvalité
Leder
StegVis samlingar
i barngrupp
Låter StegVis
genomsyrar
hela dagen
Informerar och
kommunicerar med
föräldrarna
StegVis Mentorer - Rollbeskrivning
Startmöte
Ledning - PrevU
Tidsplan &
kalendarium
Mentorer utses
och går StegVis
kurs, inköp
av material
Praktiktid
för Mentorer i
barngrupper
med StegVis
Mentor Utbildning
StegVis kurs
för personal
Stegvis
samlingar
inom 4 veckor
Referat
StegVis
i barngrupper
< 1 gång/vecka
Studiecirkel
< 3 tillfällen
Referat
Kollega –
handledning
< 3 tillfällen
Referat
Mentor tar över
införandet
Pergament
StegVis infört
Kollegahandledning
< 1ggr /termin
Introduktion av
ny personal
Kvalitetssäkring
Mentor deltar i
Nätverksmöten
>3 ggr/t
Ledning +Mentorer
bildar Styrgrupp
StegVis Införandesteg…
Internationellt
Second Step -USA
Steg for steg - Norge
Trin for Trin -  Danmark
Faustlos - Tyskland
Sekando Suteppo - Japan
Stig af stigi - Island
StegVis - Sverige
Askeleittain - Finland
Srdce Na Dlani - Slovakien
Tulleriit - Grönland
Spansk version
Second Step - England
žingsnis po žingsnio – Litauen
Polen
Venezuela
Costa Rica
Kurdistan (Irak)
ca
de
dk
fi
gb
gl
is
jp
lt
no
se
sk
us
Aggression Decreases, PositiveBehavior Increases
Grossman, D. C., Neckerman, H. J., Koepsell, T. D., Liu, P. Y., Asher,K. N., Beland, K., & Rivara, F. (1997). Effectiveness of a violenceprevention curriculum among children in elementary school: Arandomized controlled trial. Journal of the American MedicalAssociation, 277(20), 1605–1611.
The Centers for Disease Control and Prevention funded a one-yearexperimental evaluation of the SECOND STEP curriculum to examineits impact on aggression and positive social behavior among second-and third-grade students.
Middle School Pilot EvaluationOrpinas, P., Parcel, G. S., McAlister, A., & Frankowski, R. (1995).Violence prevention in middle schools: A pilot evaluation. Journal ofAdolescent Health, 17, 360–370.
Increased Knowledge of SocialSkills
McMahon, S. D., Washburn, J., Felix, E.D., Yakin, J., &Childrey, G. (2000). Violence prevention: Program effectson urban preschool and kindergarten children. Applied andPreventive Psychology, 9, 271–281.
McMahon and colleagues examined the effectiveness of theSECOND STEP program in improving social-skills knowledgeand social competence among 109 urban low-income, ethnicallydiverse children in preschool and kindergarten. Teacher ratings,child reports, and observational data were used to assess children'ssocial-skills knowledge and social competence over a year. Afterone year of program involvement, children demonstrated increasedknowledge of social skills. Results for disruptive or problematicbehavior varied by grade and measurement.
Less Adult Conflict Intervention,Improved Social Competence
Frey, K. S., Nolen, S. B., Edstrom, L. V., &Hirschstein, M. K. (2005). Effects of a school-based social-emotional competence program:Linking children's goals, attributions, andbehavior. Journal of Applied DevelopmentalPsychology, 26, 171–200.
Researchers from Committee for Children and theUniversity of Washington collaborated on a study thatexamined the effectiveness of the SECOND STEPprogram in helping children resolve conflicts, avoiddisputes, and behave more prosocially.
Increased Social Competence
Taub, J. (2002). Evaluation of the SECONDSTEP violence prevention program at arural elementary school. School PsychologyReview, 31(2), 186–200.
A quasi-experimental evaluation of theSECOND STEP curriculum was conductedwith 87 third- through fifth-grade students in arural elementary school.
Decline in Anxious andDepressed Behavior
Schick, A., & Cierpka, M. (2005). Faustlos:Evaluation of a curriculum to preventviolence in elementary schools. Applied andPreventive Psychology, 11, 157–165.
An experimental study of the Faustlos program(German translation of the SECOND STEPprogram) was conducted with 716 children agesfive to eight.
Gains in Prosocial Skills andBehavior
Edwards, D., Hunt, M. H., Meyers, J., Grogg, K.R., & Jarrett, O. (2005). Acceptability and studentoutcomes of a violence prevention curriculum.The Journal of Primary Prevention, 26, 401–418.
Researchers investigated the effectiveness of a versionof the SECOND STEP curriculum adapted to includean anti-bullying component on a sample of fourth- andfifth-grade students (N = 455). Students who receivedthe SECOND STEP program showed significant gainsin knowledge about empathy, anger management,impulse control, and bully-proofing. Report card dataalso revealed modest gains in prosocial behavior.
Sosial kompetanse i skolen
Torill M. B. Larsen
Universitetet i Bergen 2005
“Evaluating principal`s and teacher`s implementation ofSecond Step. A case study of four Norwegian primaryschools”
Socialt och emotionelltlärande i skolan
-En kvalitativ uppföljning av ett flerårigt arbete medSEL-programmet Stegvis
Ulrika Sylwan, leg. Psykolog SVENSKA INSTITUTETFÖR KOGNITIV PSYKOTERAPI
Utvärderingsresultat
Ökad begrepps-kunskap i socialafärdigheter
En observeradminskning av fysiskaggression, verbalaggression ochstörande beteende
De positivarelationerna mellanbarnen har ökat ochdet har blivit bättrepå problemlösning.
Lärarna har blivitbättre rollmodeller
 
Webbadresser
www.cfchildren.org
www.gislasonlowenborg.com
www.spf-utbildning.com
www.goteborg.se/cebuh