window3.png
flourish2.png
I TAKET LYSERSTJÄRNORNAJOHANNA THYDELL
window3.png
flourish2.png
KORT SKRIVUPPGIFT
Vad betyder din familj för dig? Berätta om hur din relation till de olikafamiljemedlemmarna ser ut!
Om något hemskt skulle hända dig eller någon som stod dig nära, vem ellervilka skulle du vända dig till för hjälp och stöd? Varför just dessa personer?
Berättar du allt för dina närmaste vänner, eller finns det saker som du inte kaneller vill berätta ens för dem? Motivera din tankar!
Hur ska man bete sig mot någon vän eller klasskamrat som varit med om någotjobbigt? Finns det saker man bör undvika att göra eller säga?
window3.png
flourish2.png
DISKUTERA
Läs baksidestexten till romanen och diskutera sedan tillsammans!
Vad får man reda på om bokens handling?
Vilka personer nämns?
Vad är det för saker som oroar huvudpersonen Jenna?
Tror ni att det är möjligt att välja bort vissa jobbiga tankar ochbekymmer, om man har ett annat större problem att oroa sig för? Ellerom det är tvärtom bara innebär att man får mer att grubbla över?
window3.png
flourish2.png
PLANERING
Boken är 223 sidor lång vilket innebär 50 sidor/vecka. Vi kommer att läsai skolan men du kan också läsa hemma.
Obs! Förändringar kan ske under läsningens gång!
Vecka 36 mån: Läs fram till sidan 50
Vecka 37 mån: Läs fram till sidan 105
Vecka 38 mån: Läs fram till sidan 162
Vecka 39 tors: Läs framtill sidan 223.
window3.png
flourish2.png
NÄRA TEXTEN SID 3-50
I första kapitlet presenteras några av romanens viktigaste personer. Visa med ettcitat för varje person vad huvudpersonen Jenna tycker och tänker om Sakke, Ullisoch mamman. Skriv gärna en kommentar till varje citat
Det finns vissa lagar som gäller för om man ska vara någon på Jennas skola.Känner du igen dem från din egen skola?  Skriv och berätta!
Hur tänker och känner Jenna inför sin mammas sjukdom? Var det något som duförvånades över eller på annat sätt reagerade på när du läste om hennes tankar ommamman?
window3.png
flourish2.png
NÄRA TEXTEN SID 51-105
Redogör kort för Jennas förhållande till sin mormor. Vad får duför bild av Jennas mormor?
Jenna och Susanna har varit bästisar sedan dagis. Vad är det somhåller på att hända med deras relation? Varför?
Vad får läsaren reda på om Jennas pappa?
window3.png
flourish2.png
NÄRA TEXTEN SID 106-162
”Tretton, säger dom. Men jag tror inte på det” Så tänker Jenna omsin ålder på sid 112. Varför tänker hon så? Har du någon gång käntså? Beskriv det!
Jenna har alltid hatat Ullis. Nu börjar de bli riktiga vänner. Vadtänker Jenna till en början om Ullis vänskapliga närmanden? Vad trordu förvånar Jenna mest med Ullis?
Välj ett eller ett par citat som berörde dig och kommentera dem!
window3.png
flourish2.png
NÄRA TEXTEN SID 163-223
Ett par dagar efter att Jenna kommit hem från sjukhuset träffar honUllis. ”Det bästa som skulle kunna hända händer”, tänker hon på sid 189.Vad är det Ullis gör som är så rätt?
Hur ska man bete sig när en vän varit med om något jobbigt?
Hur känner Jenna inför att komma tillbaka till skolan efter mammansdöd? Är hennes oro förståelig?
Skriv under ett par minuter ner dina intryck av boken. Låt pennanflöda fritt!