•Bedömningskriterier – ämnesspecifikt
–HF, MNF och TkF: blanketter på webben för bedömning av kand-, gradu- ochdiplomarbeten
•Lärandemål
–MinPlan/kursdatabasen: Uppnådda kunskaper och färdigheter
–Införs stegvis mer systematiskt läsåret 2008-2009
–Lärandemålen beskriver vad studenterna förväntas kunna efter kursen och påverkardärför kursinnehållet, undervisningsformerna och aktiviteter under kursen ochstudenternas utvärdering
–Utgör grunden för examinationen
–Hur är lärandemålen formulerade?
•Inleds med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna” och därefter 4–8målbeskrivningar som innehåller
–ett verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå),t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka
–ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen
–ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt,översiktligt
•Prestationerna skall vara mätbara, dvs. kunna bedömas och utgöra grund förbetygssättningen