Lärcentreti Åbo
Välkommen till Åbo Akademi
Verktygslådan för ny undervisande personal12.9.2008
Tove Forslund, Lärcentret
AA_Huvudbyg
2
TeRes
Inststure
Sture
Moodle
Adobe ConnectPro
Mimers Brunn
MinPlan
Nelli
Linda
Arto
Arbetsforum
IT-verktygslådan
Graduklubben
Egenlärare
Tritonia
Auditering
MCj04122740000[1]
MCj03968600000[1]
3
Dagens program
Att arbeta som lärare vid ÅA
Vilka färdigheter och kunskaperoch vilken information behövs
Hur kan dessa färdigheterutvecklas
Personalutbildning och –utveckling
Uppgörande av portfolio
Undervisningsplanering
Fakulteternasundervisningsplanering
Examination och bedömning
Plagiathantering vid ÅA
Kursutvärdering och plagiering
Stöd för utveckling avundervisningen
Lärcentrets tjänster för utvecklingav undervisningen
Nätstödd undervisning
Översikt över stödtjänster förstuderande
IT-verktygslådan, studieteknik,informationssökning,skrivhandledning, gradustöd,studierådgivning,karriärvägledning
Tillgänglig teknik förundervisningen
Moodle
ConnectPro
Färdigheter och information föratt arbeta som lärare vid ÅA
- utveckling av den egnakompetensen
5
Ämneskunskap
Pedagogiska-didaktiska
färdigheter
Kännedom om kontexten
Sociala färdigheter
Examensstadga och
tentamensinstruktionen
Bedömningskriterier
Direktiven förplagiathantering
mm.
Presentationsteknik
Föreläsningsteknik
Handledning och feedback
Examinationsformer
Aktivering av studerande
Samarbets- ochgrupparbetsformer
Få studenterna motiverade
mm
Tekniska färdigheter
MinPlan (kursdatabas,
nmälningsfunktion)
Moodle
ConnectPro, Skype
mm.
6
1) Utöverämneskunskap,vad behöver dusom lärare kunnaoch känna till ?
2) Vad är dinaegna styrkoroch svaghetersom lärare
7
Personalutbildning för undervisandepersonalen
Olika typer av personalutbildning:
”Inlärning och undervisning för universitetspersonal” 12 sp (PF)
Korta kurser i praktisk universitetspedagogik (”Pedagogiska paletten”), planering avoch handledning på nätkurser och IT i undervisningen
Kvotplatser på ”LIN 1 – Introduktion till nätpedagogik” 8 sp (Lärocenter Tritonia)
Kvotplatser på konferenser/seminarier: de nationella Peda-forum-dagarna,Pedagogisia verkkoja kokemassa (årligen i Åbo)
Regelbundet återkommande informationsseminarier om aktuellt inom stödet förundervisning och studier
Lunchseminarier om IT (och IT i undervisningen)
Årlig minikonferens om (nät-)kursutveckling – lärare presenterar praktiska exempel
Ämnes-/husvisa korta kurser, demon och presentationer (ex. 1-2 h intro i ex.Moodle eller ConnectPro, nätstödd undervisning) kontakta larcentret@abo.fi
Individuell IT-handledning (office-programvaran, moodle, ConnectPro mm.)
Se Lärcentrets kurskatalog för aktuella kurser
8
...rekommenderas ur kursutbudethösten 2008 bl.a....
Moodle-kurser:
Introduktion till Moodle 16 & 17.9 kl. 8.30–10
Fortsättningskurs i Moodle, del 1 24.9 kl. 8.30–10
Fortsättningskurs i Moodle, del 2 26.9 kl. 8.30–10
Lunchseminarier (bloggar, Adobe ConnectPro, Flickr & YouTube, iGoogle &deli.cio.us) kl. 12-13
Den pedagogiska paletten:
Hur undervisar jag på bästa sätt? 3.10 kl 9.00–12
Lärstilar och -strategier 14.10 kl. 13.00–16
Pedagogisia verkkoja kokemassa, seminarium 9-10.10, Åbo (kvotplatser)
LIN 1: Introduktion till nätpedagogik, 8 sp, (kvotplatser), tidpunkt januari–juni 2009, anmälan senast 30.11
Portfolio
10
Portfolio
Fakta om det professionella jaget, men merdetaljerat i portfolion än i CV
Dokumentation över de egnakompetenserna (intyg, men även’produkter’ av arbete och studier)
Verktyg för personlig utveckling
(själv)utvärdering, reflektion (arbetsfilosofi)
mer framtidsinriktad –planer (vad kunde/vill jagjobba med)
vad har jag arbetat med/studerat och var harjag lärt mig genom detta
GRUNDPORTFOLIOhär samlas allting
VISNINGSPORTFOLIO
Urval för viss mottagare
PORTFOLIOARBETEsamla material och feedback, välja utoch utvärdera, spara i grundportfolion
12
Exempel på en undervisningsportfolioHelsingfors universitets information på svenska:http://www.helsinki.fi/henkos/universitetsportfoljer/
Innehåll i undervisningsportfolion (HU):
undervisningsfilosofi och –etik
undervisningsanställningar/ undervisnings-och handledningserfarenhet/undervisningsspråk
självvärdering av den egna undervisningenoch samspelet i undervisningsgemenskapen
utvärdering av undervisning, feedback avstuderande och kolleger
läromedel, pedagogiska publikationer, artiklaroch föredrag
pedagogisk utbildning
universitetspedagogisk aktivitet ochutveckling av undervisning
internationalisering, internationella relationer
inflytande i samhället
pris, stipendier och andra utmärkelser
förtroendeuppdrag, medlemskap iarbetsgrupper och kommittéer
annan verksamhet med anknytning tillundervisning
visioner och utvecklingsplaner
Struktur för undervisning ochhandledning i portfolio (HU):
Erfarenhet av undervisning ochhandledning inom grund- ochforskarutbildning
Pedagogiskt tänkesätt och egenutbildning
Produktion av läromedel ochutnyttjande avundervisningsteknologi
Utveckling av egen undervisning ochundervisningspris
Deltagande i utvärdering ochutveckling av undervisning
Starka sidor, utvecklingsutmaningaroch visioner när det gäller den egnaundervisningen
Andra pedagogiska meriter
13
Syftet
verktyg för att visa på det egna kunnandet i användningen av IT iundervisningen
dokumentation av deltagande i ope.fi-kurser
visa på att Åbo Akademis (undervisande) personal uppfyller kravensom UVM ställer på universitetspersonalens ope.fi-kunnande
kartlägga best practices av IT-produktioner för demo vid ÅA
vid behov utgöra ett underlag för utvecklings- och lönesamtal
Innehåll och struktur på ope.fi-portfolion
deltagande i kurser på ope.fi I- och ope.fi II-nivåerna (2001- )
exempel på produktioner
kartläggning av och självutvärdering av de egna färdigheterna ochav användningen av IT i undervisningen
ÅA: Ope.fi-portfolio 2-10 sphttp://www.abo.fi/personal/opefiportfolio
14
Deltagande i ope.fi-kurser
Exempel påproduktioner
Utvärdering av deegna färdigheterna
Kursmodul 1.Att komma igång mednätkurser/Kursplanering
Uppläggning av nätkurser
Aktivering och examination på nätet
Handledning på nätkurser
Minikonferenser om kursutveckling
o.dyl.Kursmodul 2.
Innehållsproduktion
Användningen av Blackboard eller MoodleWebbdesign, textbehandling ochpresentationsprogram.Informationssökning och källkritik
Upphovsrätt
Produktion av ljud-, bild- och videomaterial förundervisningenMinikonferenser om kursutveckling
o.dyl.
Kursmodul 3.
Att genomföra kurser
Pedagogiska metoder och angreppssätt (PBL,samarbetsinlärning, kollaborativt lärande,inlärningsstilar mm)
Videokonferens
NätkommunikationMinikonferenser om kursutveckling
o.dyl.
Exempel på användningen avolika tekniker i undervisningeneller annanvirtualiseringsverksamhet
-kurs gjord i Blackboard ellerMoodle
-digitalt undervisningsmaterial
-artikel, undervisningsmaterialeller motsvarande  om IT iundervisningen
-plan för nätkurs ellertillämpning av pedagogiskmetod i nätkurs eller produktionav nätundervisningsmaterial
-dokumentation av handledningpå nätkurs
-o.dyl.
Kartläggning avfärdigheterna
Rapport som innehåller:
-datum för genomfördkartläggning av färdigheterna
-reflektion över vad du fått utav de för dig viktigaste ope.fi-kurserna du deltagit i
-pedagogisk grundsyn
-beskrivning av hur duanvänder eller kunde användaIT i undervisningen
-dina utvecklingsbehov vadgäller användningen av IT iundervisningen
Omfattning:För varje sp krävs deltagande i 12 h närstudier.I portfolion bör finnas kurser från alla trekursmoduler ovan (Kursplanering,Innehållsproduktion, Att genomföra kurser).
Omfattning:För varje sp krävs tillämpningarav två-tre tekniker, programvaraeller motsvarande.
Omfattning:
Rapporten bör omfatta ca ensida (ca 500 ord).
Ope.fi-portfolio
2-10 sp
Undervisningsplanering
16
Fakulteternasundervisningsplanering
Akademins alla kurser finns i kursdatas i MinPlan
Tidtabell: uppdateringar av kurserna i databasen i jan-feb
Innehållet i kursdatabasen
Kursbeskrivning
Litteratur länkad till bibliotekets databaser
Kursens arbetsformer och dimensionering av kursensarbetsmängd
17
Handledning i användningen avMinPlan
Inplanerade kurser i höst:
Att föra in kurser i kursdatabasen och att tai bruk kurs- och tentanmälan  27.11 kl 10-12 eller 9.12 kl 13-15
Skriftliga guider och eGuider:
18
Sture, TeRes och Inststure
Sture – studieregister
TeRes – tentresultat (bedömning avprestationer)
Inststure – lärarens vy till Sture
19
Examination
Examensstadga och tentamensinstruktion
Tentamen
Tentresultat eller bedömning av skriftliga arbeten:senast 2 veckor efter tent/deadline
Tentresultat: publicering, uppbevaring
Anslagstavla: Undantagsvis namn på personer (som ärgodkända), i princip matrikelnummer
Internet: får ej uppge namn eller personbeteckning
Uppbevaring av tentsvar och övningsarbeten: 2 månaderefter att resultatet tillkännagivits. (Om läraren returnerarstudentens arbeten upphör uppbevaringsskyldigheten)
Studerande bör uppbevara kopia av skriftliga övningsarbetentills de är bedömda
20
Bedömning och lärandemål
Bedömningskriterier – ämnesspecifikt
HF, MNF och TkF: blanketter på webben för bedömning av kand-, gradu- ochdiplomarbeten
Lärandemål
MinPlan/kursdatabasen: Uppnådda kunskaper och färdigheter
Införs stegvis mer systematiskt läsåret 2008-2009
Lärandemålen beskriver vad studenterna förväntas kunna efter kursen och påverkardärför kursinnehållet, undervisningsformerna och aktiviteter under kursen ochstudenternas utvärdering
Utgör grunden för examinationen
Hur är lärandemålen formulerade?
Inleds med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna” och därefter 4–8målbeskrivningar som innehåller
ett verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå),t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka
ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen
ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt,översiktligt
Prestationerna skall vara mätbara, dvs. kunna bedömas och utgöra grund förbetygssättningen
21
Direktiv för plagiathantering vidAkademin
Styrelsen slog fast direktiven 5.6.2008
Direktiven + stöd för information åt studerandena hittashär: http://www.abo.fi/personal/plagiathantering
Skiljer mellan ”oförsiktig användning” – ”plagiat”
Med oförsiktig användning avses en situation där studeranden oavsiktligtpresenterar materialframställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna föroförsiktig användning uppfylls ifall studeranden har missförståttarbetsuppgiften, om studerandens misstag klart beror på slarv ellerstuderanden uppenbart är okunnig i citerings och annan referensteknik.
Med plagiat avses en situation där studeranden avsiktligt presenterar materialframställt av en annan person som sitt eget. Kriterierna för plagiat uppfylls ifallstuderanden vet eller borde ha vetat att det återgivna materialet är utarbetatav en annan person eller underlåter att följa lärarens anvisningar för attundvika oförsiktig användning.
Vid misstänkt plagiat
Om läraren misstänker plagiat > kontakta dekanus, somhandhar förundersökning
Om plagiat därefter misstänks > alltid disciplinär behandling avrektor
22
Kursutvärdering
TkF: fakultetsrådsbeslut att alla kurserutvärderas (sammanställning till examinator ochstudiechef)
Programvara för elektronisk kursutvärdering påkommande
Kursutvärderingsfrågor
Kursutvärdering att editera för eget bruk ingår i allamoodle-kurser
För övriga kurser, se exempel påutvärderingsblanketter/-frågor:http://www.abo.fi/personal/kursutvardering
Stöd för utveckling avundervisningen
24
Stöd för utveckling av undervisningen i Åbo
Koordineras av Lärcentret i Åbo
samarbeteVerksamheten bygger på samarbete
vid Akademin i Åbo med
fakulteterna (studiecheferna, egenlärarna, undervisande personalen, byråpersonalen)
stödenheterna (Datacentralen, AV-centralen, Fortbildningscentralen, Åbo Akademisbibliotek, studieförvaltningen)
Uppgift: Lärcentret stöder personalen i att utveckla undervisningen ochstöder studerande i att studera effektivt
Lärcentret hjälper läraren att hitta rätt
Vi skall veta vilket stöd som finns/inte finns och vem som kan hjälpa!
Lärcentrets nyhetsbrev och webb (www.abo.fi/lc)
Målgrupper
personal och studerande inom grund-, vuxen- och forskarutbildning
Personal
lärcenterchefen (heltid), studierådgivare (heltid), Moodle- och Blackboard-och administrator samt IT-systemplanerare (DC), amanuens för AV-centralen (heltid) samt planerare för personalutbildningen och utvecklingenav stödtjänster för lärare och studerande (deltid) och bibliotekarier vid ÅAB
Organisatoriskt: Lärcentret hör under studieförvaltningen, egna utrymmen påkommande i ASA-huset
25
Stöd för utveckling av (nät-)stöddundervisninghttps://www.abo.fi/personal/utrustninghttps://www.abo.fi/personal/kursutveckling
1.Tillgång till teknik och programvara
2.Utrymme: Multimediaarbetsrum och videokonferens-utrymmen
3.Individuell handledning: teknisk handledning förprogramvara och utrustning för undervisning,pedagogisk och administrativ handledning speciellt förnätkursproduktion
4.Produktion av multimedia
5.Skriftligt stödmaterial
6.Utbildning
7.Finansiering för nätkursproduktion
26
1. Tillgänglig teknik, bl.a.
Moodle – kursens ’ryggrad’
Adobe ConnectPro – för handledning
Video- och ljudbandning vid AVC – förnätföreläsningar
Adobe Presenter – för nätföreläsningar
27
2. Utrymmen
Multimediaarbetsrummet Mimers Brunn
Lugnt arbetsrum i Chemicums/DC för produktion avundervisnings- eller studiematerial
Datorer utrustade med viss specialutrustning ochspecialprogramvara (t.ex. licensbelagd) samt medprogramvara som behövs för multimediaproduktion
Videokonferens
Tre utrymmen i Åbo (DC, FÄ, FC)
28
3. Individuell handledning
Tekniskt stöd: användarhandledning för Moodle,Blackboard, desktop- och gruppvideokonferens,produktion av nätföreläsningar, handledning förövriga datorprogram för administration
Stödpersoner vid Datacentralen och AV-centralen samtdeltidsanställda av Lärcentret
Pedagogiskt handledning och administrativtstöd för i första hand nätkursproduktion(instruerande material, vettig uppbyggnad ilärplattformen, bedömning och examination,lärarens arbetsmängd, upphovsrätt, ersättning förkursutveckling och handledning mm.)
Lärcenterchefen
29
4. Produktion av multimedia
Lärare/kursplanerare behöver inte alltid lära sig allaprogramvaror, kan i stället beställa produkuktioner somgörs inom ramen för Lärcentrets multimediaverkstad.
Flash-animationer för (nät-)kurser (för att t.ex. åskådliggöra olikaprocesser, bilder och modeller)
Bildbehandling och -produktion för olika ändamål, t ex PowerPoint-produktioner och nätkurser
Producerar film i WindowsMovieMaker
Bilder, texturer och 3D-produktioner för Second Life
Bandar in föreläsningar (ljud/video, i studio eller föreläsningssal)
Editerar ljud- och videofiler till sådan storlek och sådant format somkan sättas in på nätkurs/på webben
Beställningarna görs till Maria Sundström eller KennethSjölund (fornamn.efternamn@abo.fi)
30
5. Skriftligt stödmaterial http://www.abo.fi/personal/stodmaterial
Avändarguider för Moodle, olika tekniska apparater och tillämpningar(ConnectPro, Adobe Presenter, minidiskspelare, MS Producer,HotPotatoes, streaming, videofilmning, videokonferensing mm.)
Handbok för utveckling av nätkurser (dvs. processbeskrivning förproduktion av nätkurser).
Handbok för produktion av digitalt undervisningsmaterial (dvs.processbeskrivning för produktion av digitalt undervisningsmaterial)
Hjälpmedel för informationssökning, Guide i referens- ochcitatteknik
Pedagogiska kompendier: Aktiverande metoder,Examinationsguider, E-handbok, Handledning på nätkurser, Peerfeedback, Handledning på masskurser
Modellavtal för upphovsrätt
Underlag för kursplanering, allmänna anvisningar, övningsuppgifteroch examinationsformer mm
Nätstödd undervisning
Strategi för nätstödd undervisning vid ÅA 2007-2010
- Här finns även fakulteternas och språkcentretsvirtualiseringsstrategier
32
Göra kursen tillgänglig för studerande och lärare
för studerande som inte bor i Åbo, om studerande vidÅA i Vasa, för vuxenstuderande, då studerande börjatsommarjobba
kan minska på antalet föreläsningar i auditorium(nätföreläsningar eller studerande bearbetar lärarensoch bokens material i övningsuppgifter som lämnas in)
löser ev. problem med att studerande inte är med påföreläsningarna…
handledning av examensarbeten då studerande intevid ÅA; handledning av lärare och övr.studerande viaplattform, desktopvideokonferens
Mervärdet med nätstödd undervisning,bl.a
33
Mervärdet med nätstödd undervisning,bl.a
Förbättrar förutsättningarna för inlärning
aktivera studerande
bearbeta nya kunskapen i övningsuppgifter under kursens gång (läraren ser ocksåvem som hänger med)
förändra examinationsformerna från sluttentamen till kontinuerlig examination
även tysta syns i nätkurser (i övningsuppgifter, i frågeforumet som kan görasobligatoriskt)
studerande kan ta del av varandras övningsarbeten (och gefeedback åt/fråga varandra)
grupparbeten
instuderingsfrågor/självrättande test/övningstenter etc. förläskurs/sluttent/självkontroll av vad man kan/lärarens mellankontroll
underlättar processkrivning
mer handledning åt var och en
34
Effektivera kursadministrationen
kursdokumentationen på nätet speciellt bra t.ex.om flera olika handledare och enheterinvolverade i genomförandet
enklare/snabbare t.ex. distribuera och ta emotmaterial, speciellt i masskurser
vitsord/godkänt för prestationer under kursensgång tillgängliga bara för individen
underlättar uppdateringen av kursmaterialet
Mervärdet med nätstöddundervisning, bl.a
35
Börja med nätstödd undervisning
Kolla personalutbildningar om praktisk pedagogik ochteknik!
Ofta korta kurser för att komma igång
Minikonferenserna kan ge idéer
Beställ kortkurser till den egna enheten
Ta ibruk Moodle stegvis som kontaktforum i kurser(anslagstavla, inlämning av uppgifter, materialdistribution,vitsord/GK/närvarokryss för kursens delmoment etc)
Använd ConnectPro för forskarmöten och för handledningav studerande som inte är på plats
Utnyttja de guider och stödmaterial som finns påLärcentrets hemsidor, ganska mycket utöver detämnesspecifika materialet har någon annan redan funderatpå och dokumenterat www.abo.fi/lc > Stöd för kursutveckling> Stödmaterial
36
1. Planering
2. Produktion
3. Start ochgenomförande
4. Avslutning
Förberedelse& yttre ramar
Produktion avkursmaterialHandbok förmaterial-
produktion
Uppdatering avnätkurs som skapatstidigare
Kursavslutning& kurs-utvärdering
Pedagogiskplanering
Planering avaktivering avstuderande
Användarnamn +lösenord åtdeltagarna
Dokumentation,uppdatering&vidareutveckling
Medieval
Planering avhandledning& feedback
Kursstart +ev. närstudier
Utvärderingavarbets-processen
Lärmiljö &layout
Introduktionav studerandei lärmiljön
Testning avkursen
Handledning
Examination
Handbok för nätkursutveckling
www.abo.fi/lc > Stöd för kursutveckling > Handbok för nätkursproduktion
37
Planeringsunderlag
Modul/Helhet
/Tema/Vecka 1
Modul/Helhet
/Tema/Vecka 2 etc
Tidsperiod
Målsättning/ Lärandemål
Innehåll
Litteratur
Aktivering/ Övningsuppgift 1
- Hurudan uppgift
-Omfång
-Indiv./par/grupp
-Teknik
-Feedback
-Bedömning
-Deadline
Aktivering/Övn.uppgift 2 etc
Uppskattad arbetsmängd för lärare /studerande
Översikt över stödtjänsterför studerande
39
Nybörjar-Nybörjar-
rådgivning vid ÅArådgivning vid ÅA
personligrådgivning
egenlärare
tutorer
studierådgivare(Lärcentret, TkF/IT-avd., HF & SVF,amanuens vid MNF)
studiechefer
+ övrigfakultetspersonal
tekniska verktyg
MinPlan
studieplan
ville@abo.fi
kurser
Webbstöd
- ex. studierådgivning
Akademiska studiefärdigheter
1-3 sp
IT-kurser(IT-verktygslådan, fakultetskurser)
HFs studieorientering 2 spTFs Kommunikationsfärdigheter 3 sp
ESFs studieorientering 1 sp
Studieorienteringsveckan
studentpsykologstudentpräst
Studentkåren
+ föreningar
Kommunikationskurser (CSK)
Informationssökning (ÅAB)
40
IT-verktygslådan
Vid HF och TF: IT-baspaketet i Word, Ppt ochexcel (12 h) som en del av studieorienteringen(1 sp)
Vid ESF: I företagsekonomi och sociologi harWord, Excel och PPt bakats in i grundstudierna iundervisningen > detta kan även göras vidMNF, TkF och övriga ESF-ämnen!
41
Studieteknik och informationssökning
Webbmaterial om studieteknik: www.abo.fi/student/studieteknik/
Föreläsning i studieteknik för alla nya studerande i Åbo (v. 35-37)
om akademiska studier, tidsplanering, antecknings- och lästeknik,inlärningsstilar och –strategier, att studera i grupp
Föreläsning/demo i informationssökning för åk 1  vid HF, ESF och TF(obligat.) och MNF (frivillig)
Innehåll: demonstrationer av Alma-databasen (bibliotekets egna, främst tryckta,samlingar), hur söker man systematiskt, att göra sökargument (boolesk logik),tesauri, demonstrationer av Nelli-portalen: bibliotekets elektroniska resurser,skillnad mellan att söka kvalitetskällor och ”att googla”
Informationssökning på kandidatseminarienivå (eller senare)
Skräddarsydda sessioner som planeras i samråd med lärarna
Ta kontakt med fakultetsbibliotekarien!
Ex. folkloristik: bibliotekarien får på förhand veta uppsatsrubriker och/ellerproblemformuleringar. 2-3 träffar med gruppen + hemuppgifter. Integrerade ikand.seminarierna.
Nätkursen Akademiska studiefärdigheter 1-3: Studieteknik 1 sp,Akademiska studier + Informationssökning à 1 sphttps://www.abo.fi/student/akadstudkurs
42
Skrivhandledning och språkgranskning
Språkcentret erbjuder skrivhandledning åtstuderande för allt från fackuppsats tillgradu
Boka tid för personlig rådgivning (1 t)
Webbmaterial bl.a. med skrivråd
www.abo.fi/csk > se Skrivhandledning,Språkgranskning och Kommunikation
43
Gradustöd
Graduvagenbild
Graduvägen – stödmaterial för skrivprocessen (kand-, gradu-,diplomarbete)
Inkl. Gradumall (template för word): www.abo.fi/lc/gradu/
Graduklubben: www.abo.fi/lc/gradu/klubb.htm för kand.- och progradu skribenter
44
Arbetsforum
Åbo akademiska rekryteringstjänst (ÅA, TY, TSE)
Hjälper nyutexaminerade och studerande få jobb, praktikplatser ochsommarjobb
Personlig vägledning: Personlig inbjudan till alla 2:a årets studerande,karriärvägledning för alla när som helst, hur skriva ansökan,intervjuövningar
Gruppvägledning: Kurser i att söka jobb, Information påämnesenheterna inom ÅA, Jobb inom…-seminarier, Jobbsökargrupper
Praktik: interna och externa praktikplatser, Erasmus-praktik
Arbetsmarknadsanalyser, statistik över studerandes placering efterexamen
Arbetsförmedling: info om lediga jobb, mejl-lista om lediga jobb
Hjälper till med frågor om vad man kan studera för att bli t.exöversättare, informatör eller analytiker
Berättar hurdana jobb det finns inom olika branscher
ConnectPro
webbkonferens
- möjliggör muntlig kommunikation i realtid,dvs. deltagare och lärare måste varanärvarande på samma tid, men behöver intevara på samma plats utan kan delta från sinegen dator varifrån som helst
46
47
Hur kan desktopvideokonferensanvändas i undervisningen?
Föreläsning
läraren kan föreläsa för en liten eller stor grupp och samtidigt visaPowerPoints, webbsidor eller andra dokument, som i vanligtauditorium
Deltagarna kan ställa frågor genom att via sin mikrofon säga till,genom att skriva i chatten eller genom att indikera med en ikon ideltagarlistan att de har en fråga
Handledning
Läraren kan ge feedback (muntligt, skriva in kommentarer, märka föri texten) på en eller flera studerandes övningsarbeten(worddokument, webbsidor, ppt mm.), vilka de förevisar för varandrapå desktoppen.
Grupparbeten
Studerande kan bearbeta ett gemensamt dokument, dvs. diskuterainnehållet och turvis skriva i samma dokument som alla ser på sindesktop
48
Stöd för desktopvideokonferensAdobe Connect Pro
Utrustning och programvara
hörlurar med mikrofon (headset)
webbkamera
Ingen särskild programvara behövs, men man behöver ettanvändarnamn och lösenord för att kunna inbjuda andra till/fungerasom värd för möten (men inte för att delta i ett möte)
www.abo.fi/lc > Utrustning&programvara > ConnectPro
Användarguide för dem som sammankallar till videokonferens
Användarguide för deltagare i videokonferens
Info om hur studentdatorer är utrustade med webbkameroroch headsets
Stödperson Dan Holm, DC, dan.holm@abo.fi,tfn 4379
användarnamn till ConnectPro
handledning med att komma igång
danu
Moodle
50
51
Att komma igång
När redigering är aktiverat kankursutvecklaren nu ”Lägga tillen aktivitet” eller ”Lägga till enresurs” från en  intuitiv drop-down-meny som visar valbaramoduler med olika egenskaperoch funktioner.
1. Beställ en kursbotten från dc-elarande@abo.fi
2. Välj ett av tre sätt att lägga upp kurser - veckoformat,ämnesformat (dvs. uppdelat i moment/moduler) (ellersocialt format).
3. Klicka på “Aktivera redigering”.
4. Skapa kursen!
52
Aktiviteter
Uppgift
Forum
Test
Enkät
Opinionsundersökning
Journal
Chat
Blogg
Ord- och begreppslista
Wiki
Workshop
53
Resurser
(Text-)material i kursen som….
ren text (obs välj webbsida – här finnstextredigerare)
uppladdade filer
länkar till webbplatser
Etikett
Lägg till beskrivningar (med bilder om så önskas)var som helst på kursens hemsida.
T.ex. för mellanrubrikrer.
54
Kursadministration
Betygsbok
Loggar och rapporter överdeltagarnas aktivitet
Info och foto av studerandeoch lärare
Epost
Möjlighet att prenumererapå inlägg i kursen ochmöjlighet att tvingastuderande prenumerera
Inlägg på anslagstavlansom epost till studerande
55
Inloggning och kursnycklar
Man kan be studerandena ge en “kursnyckel” för att få tillträde till en kurs.
Sidan kurskategoriervisar beskrivningarav varje kurs.Studerande ser närde loggat in en listaöver alla kurser somde är registreradepå (Mina kurser).
www.abo.fi > Studerande/Anställda > Nätkurser> Logga in på Moodle
56
Stöd för moodle
Stöd och administratörer:Dan Holm och Marika Birell, DC, dc-elarande@abo.fi
Guider och information:http://www.abo.fi/personal/moodleIntrokurs i Moodle
Det finns hundratals kunniga användare av öppenkällkod som har anslutit sig till utvecklarna av Moodle ien gemenskap av lärande.Välkommen till http://moodle.org/