SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
www.sigtuna.se
Systematisk kollegialt lärande och högre resultatförframtiden och nuJohan Adler- Skolutvecklingschef förskola & grundskolaPi Högdahl – Skolutvecklare för grundskola
SIGTUNABOXEN
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
     Kunskapande för framtiden- att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Kompetens-
försörjning
Svaga resultat
Politisktslagfält
Externgenomlysning
Skolutvecklings-
program
Bred politiskenighet
SIGBOX
Verkstad
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Utgå från eleverna!
Det är eleverna själva som slutligen avgör vad de lärt sig. Därförmåste vi anknyta till vad de tänkte , vilka mål de har, och varför deskulle vilja engagera sig i det lärande som erbjuds i skolan
Hattie, 2009
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
IDAG
Den enskilt viktigaste faktorn för att alla elever ska lyckas är den skickligelärarenEtt lotteri för eleven om den ska klara sig i matematik eller inte.
http://www.tackpresentreklam.se/webmotor2.0/upload/Lotter_bild.jpg
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Lärande kan bara ske- om eleverna förstår vad de lärt sig
http://www.sxc.hu/pic/l/b/br/brokenarts/182201_9624.jpg
    Kunskapande för framtiden är att:
hjälpa eleven att träna upp sin förmåga i att se sin egen kunskapsutveckling ochsin lärandeprocess och ta kontroll över den.
 
    Att tillsammans med IKT-uppgifter som stimulerar till att produceraoch SYNLIGÖRA kunskap istället för att ”bara” konsumera får man enoslagbar kombination!
                                   Dylan William
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Inte så bra effekter….
Negativa effekter
Byte av skola – 0,34
Lovskolor – 0,09
Försumbara effekter
Nivågruppering 0,12
Måttliga effekter
Klasstorlek 0,21
Friskolor 0,21
Tävlingsinriktat lärande 0,24
Hemläxor 0,29
Ämnesintegrering 0,39
För hög måluppfyllelse
enligt John Hattie, Synligt lärande
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Stora effekter
Stora effekter
Förskoleaktiviteter 0,48
Motivation 0,48
Utomhuspedagogik 0,52
Kamrathandledning 0,55
Ord- och lästräningsprogram 0,67
Störst effekt
 Självskattning 1,44
 Bedömning för lärande BFL 0,90
 Videoanalys av undervisningen 0,88
  Lärares tydlighet i undervisningen 0,75
  Förtroendefull relation lärare-elev 0,72
För hög måluppfyllelse
enligt John Hattie, Synligt lärande
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
www.sigtuna.se
SIGTUNABOXENBFL+IKT+ SUA +21 Century learning skills = SANT!
 ”Alla elever ska stimuleras att nå eller överträffa sina kunskapsmål i allaämnen utifrån höga förväntningar och egna individuella möjligheter ”.
     Skolutvecklingsprogram  för framtidens skola
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/  #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
BFL = Bedömning för lärande
förhållningssättet
IKT = Informations- och kommunikationsteknik
verktyget
SUA = Språkutvecklande arbetssätt
instrumentalitet
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Bedömning för lärandeVad ska jag kunna,  kunna göra, kunna visa?
Formativ bedömning / feed forward för elevenslärande
Summativ bedömning av elevens lärande
Den skicklige lärarens undervisning# Lyckas med barn- och elevperspektivet för lärandet -gör demokratisk skola.# Synliggör och gör målen förståeliga.# Korrigerar undervisningen så alla är med# Ger bedömning för lärande.
-
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
SUA - språkutvecklande arbetssätt
Undervisningen är planerad utifrån ämnes- och språkmål
Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva
Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och erfarenheter
En rik klassrumsinteraktion
Kontextrik undervisning
Eleverna ges stöttning
Källa: Pauline Gibbons och Maaike Hajer
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
VERKSAMHETSPLAN FÖR 2014
21 century learning skills
Samlingsbegrepp för de kompetenser vi behöver för att kunna bli enaktiv del av det kunskapsbaserad samhället. Denna kontext betonarden
nya teknikens betydelse för hur vi samarbetar och kommunicerar.
 En konkret effekt av framväxandet av denna nya kunskapsgren ärman i exempelvis Pisa-undersökningar kan komma att mäta andraförmågor hos våra elever, som till exempel elevers samarbetsförmågaeller förmåga till kreativitet och kritiskt tänkande.
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Några verktyg för Lärandet
http://bilda.kth.se/public/pp/public_courses/course04935/published/1336755896973/resourceId/17510059/content/UploadedResources/web-20.jpg
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun
http://images.apple.com/euro/education/itunes-u/images/overview_hero.jpg
https://s.mzstatic.com/images/dz/iTunesU-512.png
http://www.emailandapps.co.uk/images/Lync.jpg
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Digitala Lärmiljöer i Sigtunakommun
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
LÄRANDE ORGANISATION
Den organisation som
A)skapar goda förutsättningar för medarbetarnas lärande
B) tillvaratar detta lärande
C)nyttiggör detta lärande i organisationens strävan att påverka och
anpassa sig till omvärlden.
(Granberg, Ohlsson 2000)
Team
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Binoculars 3
LÄRANDE ORGANISATION
En lärande organisation är en som
kontinuerligt ökar sin förmåga att skapa sin egen framtid och
skapar de resultat de verkligen önskar,
där nya och bredare tankemönster främjas,
där kollektiv ambition frisätts och
 människor kontinuerligt lär sig hur de tillsammans ska lära sig.(Senge 1995)
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Att förändra skolkulturer
Särbokultur
Familjär kultur
Professionellt samarbetande kultur(Blossing, Scherp, Ekholm m.fl)
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
” The content first, then the process”
                                                                                Dylan Wiliam
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Anchor
a & oFÖRANKRING + delaktighet
1.POLITIK -  Skolpolitiskt program  mars 2012
2.FÖRVALTNING – 2 projektledare
3.REKTORER  100 % delaktighet i att forma och leda processen
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Spray 1
”Spray and Pray”
Vanliga klassiska kurser, om man jämför, ger obetydliga förbättringar avundervisningen
Splatter Series  4
HUR GÖR MAN DÅ ?
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Hands 2: OK Hand.
Modern skolforskning visar att  kompetensutveckling blir
effektiv när
- den egna undervisningen systematiskt förbättras utifrån de faktiska behoveneleverna har,
- genomförs genom kollegialt lärande på den egna skolan med en förbättringsagent
- utmanar  praktiken utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
-garanterar stödprocesser i  minst 5 år
(Timperley, D Wiliam, U Blossing,  m.fl)
HUR GÖR MAN DÅ ?
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Det är svårt, för att inte säga omöjligt, attse och förstå sin egen undervisning.
     Kunskapande för framtiden- att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
www.sigtuna.se
Samtliga kommunala grundskolor organiserat för kollegialt lärande, för utveckling avundervisningen  i s.k. samtalsgrupper, minst var 4:e vecka, minst 1,5 h.
Samtalsledare
IKT-utbildare
Boråsutbildare
Lärare
Elever
SUA-utbildare
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
www.sigtuna.se
Moment 1– v.13
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Moment 2
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Moment 3
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Moment 1 -februari
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Moment 2 –mars
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Moment 3- april
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Moment4 – maj
Arbetsuppgifter
Dela
Reflektera
Analysera
Samtalsledare
Samtalsledare
Sigtunaboxen
BFL + IKT + SUA = SANT!
+
Lärare
+
IKT-utbildare
Boråsutbildare
Samtalsledare leder samtalsgrupper, 8-12 personer/grupp på egen skola med start  vt 12
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
UPPFÖLJNING Svedala-enkäten
Microsoftenkät,  PILSR, 21 century learning skills lärare, rektor
BFL, elev- lärar, rektorenkät
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Rektors pedagogiska ledarskap
HelenTimperleys 10 forskningsbaserade principer för läraresprofessionsutveckling
Princip nr 9
Rektors roll är betydande för att leda arbetet med tydlig vision medmöjligheter, att leda lärande och att organisera tillfällen för lärande.Visionen måste vara kopplad till förbättrade elevresultat och dessa skaviss som stimulerade bevis för lärarna. Att leda lärares lärande görgenom att ge incitament till att omsätta de nya lärdomarna i praktiken.Timperley talar också om målträngsel och vikten av att dennaförbättringsprocess får utrymme.
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Pedagogisktledarskap =professionsutveckling
kollektivtansvarstagande
autonomi
omvärldssanktion
Relation till yrketsteoretiska grunder
Bottom-up
Analys
Ifrågasättande
- Systematik
- Målmedvetenhet
- genomtänkt
Kris
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Formativ utvecklingsplan för lärare
För utveckling och synliggörande av lärares undervisning
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Nyckelstrategi 2 ur utvecklingsplanenTydliggör mål och kunskapskrav
Till viss del
Utvecklat
Väl utvecklat
Läraren har en LPP med tydligkoppling till Lgr11 och där detsom ska bedömas är tydligtoch förståeligt, aligment
Läraren tydliggör mål,kunskapskrav och det som skabedömas är integrerat iundervisningen, analogt såväl somdigitalt,
 
Läraren kan tydliggöra ochsynliggöra ”the big 5”-förmågorna:
1 Begreppslig
2 Hantering av
   information
3 Kommunikativ
4 Analytisk
5 Metakognitiv
 
Eleven vet, förstår och kanbeskriva olika kunskapskrav ochkvalitéer.
 
Läraren involverar eleven iplaneringsprocessen  för att nåmålen.
 
Läraren behärskar mångaformativa bedömningstekniker.
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Paradigmskifte
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Hur hänger det ihop!         BFL       IKT- 21 Century learning skills                 SUA  FörhållningssättVerktyg                              Förutsättning
Undervisningen är planeradutifrån ämnes- och språkmål
Balans mellan tala, lyssna,läsa och skriva
En rik klassrumsinteraktion
Ämnesinnehåll kopplas tilltidigare kunskaper ocherfarenheter
Kontextrik undervisning
Eleverna ges stöttning
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Tydliggöra mål ochkunskapskrav
Aktivera eleven somägare av sin egenlärprocess
Skapa aktiviteter somsynliggör lärandet
Återkoppling som förlärandet framåt
Aktivera eleverna somlärresurser för varandra
           Hur hänger det ihop!         BFL   IKT- 21 Century learning skills              SUA  FörhållningssättVerktyg                              Förutsättning
Kunskapsbyggande
Självreglering
Användning av IKT ilärande
Effektiv kommunikation
Kollaboration
Innovation ochproblemlösning
Undervisningen är planeradutifrån ämnes-och språkmål
Balans mellan tala, lyssna, läsaoch skriva
Ämnesinnehåll kopplas tilltidigare kunskaper ochfärdigheter
Eleverna ges stöttning
En rik klassrumsinteraktion
Kontexrik undervisning
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
FÖRÄNDRINGSARBETE
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Förbättringsarbete tar tid!
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
                        FORSKARFRÅGA                                  &                             HYPOTES
 
Har professionellt samarbete i form av TLC haft betydelse för lärares kunskapoch kompetens med fokus på bedömning för lärande, BFL ?
 Kvalitativ studie med kvantitativ ansats - en explorativ faktoranalys
JA !
Studien har signifikant värde på att så är fallet
Sambandsvärdet är  0,01           (under 0,05 råder signifikans)
Klippdockor och jordglob
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
SIGTUNABOXEN
                                SIGTUNABOXEN
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/      #sigbox
                      #sigbox
SIG_bård_vä_logo280
Lock_Ppt
Varför Sigtunaboxen, jo…..
Ger alla elever skickliga lärare
Ger alla elever framtidens kunskaper och förmågor
Ger alla elever möjligheter till att äga sitt lärande och få mycketgoda kunskaper
Ger högre kunskaper i alla ämnen
Möjliggör bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd